• EhjärtarF

Nytillkomna flick o pojkvänner

Hur är det där med nya pojk o flickvänner. 

Har några singel kusiner som är i 20-30 års åldern. Ett par av dem har nu skaffat varsin flickvän som jag aldrig träffat.
    Måste de följa med??
    Eftersom jag aldrig träffat dem så tycker jag inte de har ngt på mitt bröllop o göra.

Ngn som kan denna etikett? Flickvän har väl ingen rätt men fästmö ska med?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 22:43
    Tänkte skriva på kuverten namnet endast på kusinen o då borde man väl fatta att ingen flickvän är bjuden?

• Svar på tråden Nytillkomna flick o pojkvänner
  • BlackWIngedAngel
    EhjärtarF skrev 2011-01-21 22:41:48 följande:
    Hur är det där med nya pojk o flickvänner. 

Har några singel kusiner som är i 20-30 års åldern. Ett par av dem har nu skaffat varsin flickvän som jag aldrig träffat.
    Måste de följa med??
    Eftersom jag aldrig träffat dem så tycker jag inte de har ngt på mitt bröllop o göra.

Ngn som kan denna etikett? Flickvän har väl ingen rätt men fästmö ska med?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 22:43
    Tänkte skriva på kuverten namnet endast på kusinen o då borde man väl fatta att ingen flickvän är bjuden?
    Det verkar vara lite olika hur folk ser på det där och du känner ju din släkt bäst.

Alltså utgångsläget är väl att partners ska bjudas med om deras relation är att betrakta som seriös. Var definitionen för det går varierar ju. Sambos och förlovade ska med, men med övriga kan det vara en bedömningsfråga som inte helt baseras på om du har träffat dem utan även på hur länge de har varit tillsammans och andra liknande "mätinstrument". 
  • EhjärtarF
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-21 22:49:38 följande:
    Det verkar vara lite olika hur folk ser på det där och du känner ju din släkt bäst.

Alltså utgångsläget är väl att partners ska bjudas med om deras relation är att betrakta som seriös. Var definitionen för det går varierar ju. Sambos och förlovade ska med, men med övriga kan det vara en bedömningsfråga som inte helt baseras på om du har träffat dem utan även på hur länge de har varit tillsammans och andra liknande "mätinstrument". 
    ok =) 

Vi ska ju inte gifta oss förren i september, så kanske hinner se henne ngn gång .... vi bor trots allt 20 mil ifrån varandra.  =) 
  • BlackWIngedAngel
    EhjärtarF skrev 2011-01-21 22:53:20 följande:
    ok =) 

Vi ska ju inte gifta oss förren i september, så kanske hinner se henne ngn gång .... vi bor trots allt 20 mil ifrån varandra.  =) 
    När skickar ni ut inbjudningarna? Om man skickar ut dem långt innan så kan man ju utgå ifrån hur pass många månader som paret varit tillsammans när ni bjuder in. Har de bara varit tillsammans en månad vid utskicket och det är ett halvår kvar till bröllopet så känns det kanske konstigt att bjuda in någon som inte varit "i familjen" längre än så.

Skickar ni ut inbjudningarna sent så har ni ju en bättre uppfattning om relationen "status" vid det laget och då blir det kanske mer naturligt att bjuda in personen eller låta bli. :)
  • TheD

Vi kommer inte bjuda någons flick/pojkvän som vi inte vet vilka de är, har kontakt med osv...

Själv skulle jag inte njuta av ett bröllop om jag inte vet vilka brudparet är :)

• EhjärtarF
    TheD skrev 2011-01-22 01:40:42 följande:
    Vi kommer inte bjuda någons flick/pojkvän som vi inte vet vilka de är, har kontakt med osv...

Själv skulle jag inte njuta av ett bröllop om jag inte vet vilka brudparet är :)
    Nej jag vill inte det heller.

Om man vänder på det så skulle jag nog inte tycka det vore så skoj att följa med på ett bröllop där jag inte känner en enda kotte o inte ens brudparet
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-21 23:01:20 följande:
    När skickar ni ut inbjudningarna? Om man skickar ut dem långt innan så kan man ju utgå ifrån hur pass många månader som paret varit tillsammans när ni bjuder in. Har de bara varit tillsammans en månad vid utskicket och det är ett halvår kvar till bröllopet så känns det kanske konstigt att bjuda in någon som inte varit "i familjen" längre än så.

Skickar ni ut inbjudningarna sent så har ni ju en bättre uppfattning om relationen "status" vid det laget och då blir det kanske mer naturligt att bjuda in personen eller låta bli. :)
    det har setts i ungefär 3 -4månader o tänker snart skicka inbjudningarna ..... men tänker som sagt bara skriva hans namn.

För varje människa kostar ju massor o vi har verkligen haft livliga diskussioner här hemma om vilka vänner som ska bjudas el ej =)

• Liina86

Vi har bjudit alla respektive. Jag skulle tycka det var konstigt att inte göra det. Även om relationen inte har varat så länge än så kan det ju utvecklas till något långvarigt, kanske till och med ett äktenskap och då är man plötsligt släkt med någon som man inte ens bjöd till sitt eget bröllop. När det gäller om de sedan vill komma eller inte så är det ju helt upp till dem att tacka ja eller nej.

Jag förstår absolut att man måste begränsa gästlistan och alla gör som de vill men det är såhär vi har tänkt.

• teddy66

Svårt det dära. Du kan ju bara skriva släktingens namn och sen när personen lämnar svar på inbjudan vara öppen för att flickvännen kanske följer med. Som sagt det kanske utvecklas till något seriöst. 
    Var själv i en liknande situation när jag träffade min sambo. Vi hade varit ihop någon månad när han fick inbjudan till sin kusins bröllop. Han ville inte att jag skulle med och jag blev otroligt ledsen. Anledningen var att när kusinens storasyster gifte sig något år tidigare hade en annan tjej. Kändes ju lite konstigt att träffa hela släkten första gången på ett bröllop men som sagt så har det ju blivit något seriöst av det.

• Zelmah

Man får ju väga av lite beroende på relationens karaktär.. Om de är en seriös och etablerad relation som de outat offentligt torde den väl vara det. Men det är ju svårt om man har tajt budget o kanske inte ska bjuda så många osv.. bara vill ha de allra allra närmsta o så...

Vi kommer dock att bjuda ALLAs respektive då vi båda är överens om att man inte splittrar par, splittrar man dem får man räkna med att personen som bjuds kanske kommer att tacka nej i så fall. Med hänvisning till att han/hon väljer att spendera kvällen tillsammans med sin partner istället. Det har de nämligen rätt att göra när bara en person i paret bjuds till ngt, utan att värden ska anse det som ohövligt eller otacksamt av den bjudne. 

Vi känner att vi har utrymme i budgeten till att göra så och jag hade känt mig lite dum om jag inte hade låtit mina väldigt goda vänner som har distansförhållanden (där jag bara träffat några av deras partners en gg) inte få ta med sig sina respektive. Då kan den respektiven som inte känner oss väl sen själv avgöra om de vill komma med eller ej. Däremot har vi en vän som brukar ha en del flickvänner ibland där relationen inte är seriös o han bara är tillsammans kortvarigt för att få sex typ (ja vet, svinigt, men han lär väl växa upp nån gång... tjejerna kanske är på samma nivå iofs) Så om träffar han nån i det närmaste kommer vi INTE att bjuda med den tjejen eftersom det inte är så troligt att de kommer hålla ihop så länge...

Men det är ju ert bröllop och då väljer ni hur ni vill göra med vilka som ska bjudas in eller ej. Vi gör och tycker alla olika. Vissa följer etiketter till punkt och pricka andra ser dem mer som hållpunkter som man bör/kan utgå ifrån men ändå anpassa efter sin egen personlighet och åsikt. (jag tillhör nog den senare... man får följa hjärtat oxå) Glad

• Zelmah

om man vill kan man ju i inbjudan ge denne gästen möjlighet att välja "plus en" så kan personen om den vill, välja att ta sin partner. Då är inbjudan ändå riktad till en person men att det går att ta med en till.. då kompromissar man lite o riskerar inte att personen blir besviken eller inte vill komma..

• turbovampyria

Enligt mig tas det oftast för givet och räknas med att alla över 18 får ta med en +1. Vill man då inte ha med respektive utan bara de som har riktigt seriösa så måste man nog skriva ut detta så att det uppfattas. Det är ju åinsamt i fall kusinen ringer och säger att han och hans flickvän kommer och ni då i telefon måste säga att hon tyvärr inte är inbjuden. Ett namn på inbjudan förusätter inte att respektive inte är inbjudna.

Svar på tråden Nytillkomna flick o pojkvänner