• Mace

    Gifta tärnor? Hur gör ni?

    Nästan alla mina närmaste kompisar är gifta eller lever i riktigt stabila förhållanden med barn och liknande.

    Jag vill gärna ha tärnor på bröllopet, framförallt för att det vore roligt att liksom "dela dagen" lite med dem (tänker inte att de skall jobba eller någonting sådant, utan kanske bara vara med innan och lite sånt..) men jag vet inte hur jag skall göra.

    När jag frågade Ribbing fick jag förslag att de kunde vara "hedersdamer" istället, vilket jag fick en känsla var samma sak.

    Hur skulle ni ha gjort?

    Kan man be tärnorna vara med vid påklädningen trots att det innebär att deras respektive får åka själv till kyrkan?

    Vilka "uppgifter"/roll har era tärnor? 
     

  • Svar på tråden Gifta tärnor? Hur gör ni?
  • Mace
    prinsessanogrodan skrev 2011-01-22 18:46:09 följande:
    Jag håller fast vid att jag tycker att det är en löjlig tradition eller sed. Varför skulle man inte kunna ändra på seder och traditioner? Seder hit, traditioner dit....även traditioner och seder KAN ändras och så ska det vara om du frågar mig! Varför hänga kvar i en sed som inte passar i ett modernt samhälle? Jag ska ha slöja och vet du vad? Jag ger blanka tusan i att det symboliserar oskuld eller renhet  eller vad det nu är...jag har inte varit oskuld sedan jag var 16...spelar det någon roll? Jag har slöja för jag tycker det är fint och för att jag känner mig som en brud när jag har slöja...jag tror inte att en enda av våra gäster inbillar sig att jag är oskuld bara för att jag har slöja....jag tror heller inte att dom tror att min blivande man är oskuld...Jag håller fast vid att seder och traditioner både kan ändras och ska ändras om de inte längre passar in i samhället.
    Jag håller helt med om att seder och traditioner kan ändras, men jag tycker att det är dumt att säga att en tradition är "löjlig", eftersom det dels är otroligt subjektivt och dels alla traditioner kan sägas vara löjliga.  
  • eeyore78

    Min huvud tärna (eller vad man nu säger) är gift och för mig finns det ingen annan som skulle kunna vara min tärna under våran stora dag
    Vi kommer att ha två yngre tärnor 15 och 14 och två näppar på 9 år
    För mig har det aldrig varit svårt att välja

    Min Blivande man kommer att ha tre bestman Vill dela denna dagen med våra närmsta =))

    Tycker att du ska välja den människan som betyder mycket för dig och som du kommer att kunna ha roligt med den dagen och en som du litar på Om hon är gift eller inte spelar ingen roll

    Lycka till

    Kram Maja

  • MiaAnd

    Jag hade aldrig hört talas om seden att en tärna ska vara ogift innan jag läste den här tråden. Verkar vara så för många, så den seden har nog passerat sitt "bäst-före-datum". Men det är väl fint om du vill och kan hålla på traditionerna. Om traditionen däremot känns som ett problem tycker jag att man ska strunta i den. Eller så väljer man att inte ha några tärnor alls. :) Sådant svänger ju också. Just nu verkar det vara inne att ha flera tärnor, ibland är det inne med en eller ingen alls. Det har ju även blivit väldigt trendigt att pappan ska följa bruden till altaret, vilket inte alls är någon svensk tradition och dessutom vilar på en förlegad kvinnosyn där kvinnan lämnas över från en man till en annan. Vissa har väldigt traditionella bröllop och vissa gör allt på sitt eget vis. Tur att vi lever i ett fritt land där alla får välja själva! :)

  • TheD

    Den dagen min syster gifter sig kommer jag vara tärna och i mina ögon spelar det ingen roll omman är gift eller inte. Hon får ha lila klänning och jag kommer ha en blå haha. Eftersom det ära favoritfärger :) Även om min syster skulle vara gift blir det hon som är tärna för hon är mina bästa kompis.

    :)

  • Sebastiána
    eeyore78 skrev 2011-01-23 20:15:43 följande:
    Min huvud tärna (eller vad man nu säger) är gift och för mig finns det ingen annan som skulle kunna vara min tärna under våran stora dag
    Vi kommer att ha två yngre tärnor 15 och 14 och två näppar på 9 år
    För mig har det aldrig varit svårt att välja

    Min Blivande man kommer att ha tre bestman Vill dela denna dagen med våra närmsta =))

    Tycker att du ska välja den människan som betyder mycket för dig och som du kommer att kunna ha roligt med den dagen och en som du litar på Om hon är gift eller inte spelar ingen roll

    Lycka till

    Kram Maja
    Förlåt, lite OT, men man kan inte ha tre best men. Antingen gifter man sig enligt svensk sed och har en eller flera marskalkar, eller också gifter man sig enligt anglosaxisk sed och går in med sin far. Då står brudgummen framme vid altaret med sin bestman (kan bara vara en). De andra männen i brudgummens följe kallas groomsmen.
  • Sebastiána

    Jag var tärna på min systers bröllop. Jag vill att hon ska få vara tärna på mitt. Det blir lite trist om man är den siste i bekantskapskretsen som gifter sig och det inte finns några ofifta som kan vara tärna.

    Jag tar risken att bli bortrövad av troll. Jag kan ju stoppa dillfrön i skorna för säkerhets skull

    Min tärna ska:


    Gå in tillsammans med marskalken efter oss i kyrkan Hålla min bukett Gå bakom oss ut
    That's it! Jag hoppas att hon vill vara med hos frisören också, trots att hon själv inte kommer att ha någon komplicerad frisyr utan fixar den själv.
  • Moster Stina

    Vi har en hög med syskonbarn som jag ALDRIG skulle kunna välja bland när det gäller att vara näbbar och tärnor och sådant.
    Så alla 10 stycken (!) från åldern 3-18 får helt enkelt komma med. Finniga tonårspojkar och ogifta tonorsbruttor.
     

    Tycket det var så fint på Viktorias bröllop med vitklädda barn så det kommer våra också få bli.
    HELT fel ju! Flera är ju tonåringar och kommer således konkurera med bruden, som till råga på är gravid i sjunde månaden.

    Men jag tänkte lägga till någon ljusrosa detalj på tjejerna i alla fall, för att bryta av lite. Annars får de sätta på sig i stort sett de de själva vill (och införskaffar).
    Vi gör säkert allt fel, men tror nog att det blir bra och fint ändå!

    Och OM jag nu skulle valt vänner till tärnor, så är det ju så att alla hunnit gifta sig ändå...

    Angående tärnor föresten, så tyckte jag en kompis till mig gjorde en så fin och annorlunda gest, som satte en kompis från utlandet som tärna. Denne var VÄLDIGT VÄLDIGT överviktig och således inte alls en typisk söt tärna som skall förgylla hela tillställningen! Tror generellt INTE att folk väljer sådana (oss, för jag har också varit väldigt överviktig) som tärnor på sin "stora dag". Tycker det var fint och annorlunda gjort!
    Detta var bara en parentes...

  • jenniferb01

    va kul att så många valt att ha med sin syster som tärna. för nu ska min syster gifta sig och hon sa till mig att hon "hört" att inte någon nära släkting/familjemedlem ska vara tärna för det betyder otur. tråkigt tycker jag att hon ljuger för mig. jag hade sett framemot att vara tärna. :(

  • Flodis Hjärtat

    Tradition! Äh..Sånt bryr jag mig inte om. Min tärna är i och för sig ogift men har två barn som kom utanför äktenskapet. Inget som jag hängt upp mig på. Dessutom har jag ju varit gift tidiagre , gifter mig i krykan och i vitt igen så nä...jag struntar i traditionerna och gör det som känsn bäst för mig och in blivande!

  • MrsT2011

    Tycker absolut att man kan kalla en tradition för löjlig och detta med att tärnan skulle vara ogift tycker jag är rena tramset. Hellre en nära, gift vän som tärna än en mindre nära, ogift vän!

  • prinsessanogrodan
    MrsT2011 skrev 2011-04-11 17:15:12 följande:
    Tycker absolut att man kan kalla en tradition för löjlig och detta med att tärnan skulle vara ogift tycker jag är rena tramset. Hellre en nära, gift vän som tärna än en mindre nära, ogift vän!
  • eeyore78
    Sebastiána skrev 2011-02-02 08:57:14 följande:
    Förlåt, lite OT, men man kan inte ha tre best men. Antingen gifter man sig enligt svensk sed och har en eller flera marskalkar, eller också gifter man sig enligt anglosaxisk sed och går in med sin far. Då står brudgummen framme vid altaret med sin bestman (kan bara vara en). De andra männen i brudgummens följe kallas groomsmen.
    Jo man kan visst ha tre best man då det är just vad vi kommer att ha sen om det heter så men så vill vi ha det och så kommer vi att ha det

    Jag kommer att gå in ensam och min blivande kommer att stå där framme =)
Svar på tråden Gifta tärnor? Hur gör ni?