• Lysdioda

Doftljus som brinner länge?

Hej, jag undrar om någon av er är sådär van med doftljus och kan berätta vilket eller vilka märken som brinner länge? Vi har tänkt ha ett doftljus på vardera toalett, tillsammans med handduk och en förstahjälpenkorg (med halstabletter, tuggummi, tamponger och såntdär) och undrar helt enkelt vilka ljus som är bäst.

Gärna i budgetklass om det ens finns några sådana.

Vilka dofter gillar ni? Jag avskyr vanilj och kaffedofter men lyssnar gärna till vad andra gillar :)

• Svar på tråden Doftljus som brinner länge?
  • stjärna18

Jag gillar IKEAS i glasburk eller vad man ska säga. Kostar 19 kr och finns i en mängd olika dofter!

• Moster Stina

Det är ju synd att så många är allergiska mot dofter!
    Och tyvärr är ju inte det det enda dåliga med dessa produkter. Ämnena i doftljus, och GLADEspray och sånt är cancerframkallande! Borde verkligen ens få säljas. Har ingen aning om hur alla dessa toalettprylar får göra så mycket reklam. Det var mycket debatt om detta på tv och i radio för ett par år sedan, men sen har väl alla kritiker och forskare tystats ned av ex procter an gamble eller något.

Jag gillar själv doftsprayer och doftljus, men undviker dem numera.

Förlåt om jag kom och (för-)störde...men om vi nu undviker cigarettrök pga av cancerrisk så borde vi kanske också undvika doftljus och doftsprayer som leder till samma sak...

Men jag hade faktiskt också velat ha doftljus en gång, på bröllopstoaletten men får inte för min blivande, som avskyr sådana!

• Lysdioda

Vad bra med alla tips! Det tackar jag för!

• Houdini

Jag avråder starkt från Yankee candlees ljus detär väldigt stark och retande dofter på dom, dom kan en som inte är väldigt känslig för dofter reagera emot.

Som vi är flera somhar sagt kolla upp ordentligt med era gäster innan ni sätter in dofter på toaletten.

Vore ju inte kul att skicka iväg gäster till akuten med akut andnöd.

Rökelser upplever jag som värre än vilka ljus som helst.

Ska du absolut ha doftljus, så är min rekomendation doftvärmeljus som knappt luktar något när man försöker lukta på paketet iaffäeren.  Och välj en neutral doft. Och låt åtminstånde en toalett vara utan ljus

En sak till angående doftljus, använd inga sådana på middagsbordet, har jag sett på tillräckligt många kockprogram nu ;) de förstör smaken på maten.

• Anna89

Eftersom jag är fristående partylite konsult så kan jag varmt rekomendera Partylites wax ljus. Votivljusen är de mest prisvärda och ligger i förpackning om 12 st för 155:- Varje ljus brinnner 8-10 h . Idagsläget finns ca 30 olika dofter att välja bland.
    Det är när waxet har smält som dotferna frigörs! Om du är intresserad utav partylites ljus så kan du gå in på partylite.se och läsa mer och hitta en återförsäljare i iditt område.

• Lysdioda

Anna89 - vad säger du om det där med att folk kan vara känsliga? Jag antar att vaxet smälter eller? Jag är inte helt med här...

• Zelmah

kanske man kan köra på en skål med potpurri istället för doftljus om de är för starka... Det är ju torkade blomblad och sånt istället, lite mildare för de känsliga. Ikea har billig potpurr.

• BlackWIngedAngel
    Lysdioda skrev 2011-01-21 20:47:50 följande:
    Anna89 - vad säger du om det där med att folk kan vara känsliga? Jag antar att vaxet smälter eller? Jag är inte helt med här...
    Visst smälter vaxet och har man någon i umgängeskretsen som är hyperkänslig för dofter så blir det naturligtvis svårt, men många av Partylites dofter är mildare eftersom de inte är så "syntetiska." Alltså, har man någon som är hyperkänslig för dofter så måste man ju akta ganska många saker, som ex för starka dofter på blomsterarrangemangen. Att fylla festlokalen med doftljus är inte heller att rekommendera, självklart.

Men min blivande svärmor får ont i huvudet av många starkare dofter och vi kommer ha en av Partylites mildare dofter på toaletten, eftersom hon klarar det bra mycket bättre än vanilj eller liknande påträngande dofter. Man sitter inte där inne så länge, trots allt. 
  • Anna89

Ja, waxet smälter naturligtvis! Nu frågade hon efter doftljus, inte hurvida känsliga någon utav hennes gäster var. 
    MEN är man allergisk så ska man naturligtvis inte använda sig utav doftljus. Partylite har även doftfria kvalitetsljus 

• Petra

PartyLites ljus innehåller inte en massa "skräp" de är så "rena" att de till och med är livsmedelsklassade. Man kan alltså äta ljusen om man vill (dock inte att rekomendera :))

• Chicita

Jag skulle nog valt en skål med potpurrie på toaletten istället för ett doftljus.
    Och då gärna på ett ställe som är lite mer ur vägen, eller kanske till och med fast på väggen med rejäl sugpropp.

Jag vet ju själv hur besvärligt det kan vara när man kommer in på en sån där pytteliten toalett med en stor klänning, kanske med underkjol och grejor och man har på bästa "hålla in magen-trosorna".
    Det är ju rena rama brottningsmatchen innan man har fått av sig grejorna och lyckats göra klart (och torkat rumpan) och sen tvätta händerna och på med alla lager igen...

Jag skulle garanterat välta ljuset och även om jag inte skulle bränna mig så skulle jag få stearin på klänningen Skrikandes

Jag är i och för sig en klant också... En sån där som tittar på ett par skidor och sen bryter benen innan man fått på sig pjäxorna...
    Men i och med att det finns både brandrisker (överfyllda papperskorgar och ljus är inte en bra kombination) och skaderisker så skulle jag aldrig tänka tanken att ha ljus på en allmän obevakad toalett...

Svar på tråden Doftljus som brinner länge?