• Lysdioda

Doftljus som brinner länge?

Hej, jag undrar om någon av er är sådär van med doftljus och kan berätta vilket eller vilka märken som brinner länge? Vi har tänkt ha ett doftljus på vardera toalett, tillsammans med handduk och en förstahjälpenkorg (med halstabletter, tuggummi, tamponger och såntdär) och undrar helt enkelt vilka ljus som är bäst.

Gärna i budgetklass om det ens finns några sådana.

Vilka dofter gillar ni? Jag avskyr vanilj och kaffedofter men lyssnar gärna till vad andra gillar :)

• Svar på tråden Doftljus som brinner länge?
  • Petra

Jag kan verkligen rekomendera PartyLites ljus. De doftar gott och brinner länge. Kanske inte jättebudget, men det är riktigt bra ljus.

• Houdini

Nu ska jag vara en riktig tråkmåns ;) Jag är dökänslig för starka dofter men har ofta doftljus hemma men det funkar inte i badrummet/toaletten. Det blir för starkt för ett så litet rum

Doftljus på en toalett luktar grymt starkt och retar luftrören till max om man är det minsta känslig för dofter och kan i värsta fall utlösa astmaanfall.

Värmedoftljus brukar enligt min erfarenhet dofta mindre och kan då funka på en toalett.

Jag älskar rosdoft över allt annat ;)

Eller såna doftkrus med oljor brukar heller inte vara så påträngande, allrahelst om man fyller dom någon dag i förväg.

• 4everwe2

Ett annat tips är luft frächare (hur det nu stavas) som man kan köpa på tex Ica, Konsum. kostar mellan 15-25 kr/styck. .
    Vi har sånna på toan och dom ger en fräch doft och dessuton kan dom inte sätta eld på något :)

• Zelmah

Jag har några värmeljus med doft. Köpta på typ Konsum eller nåt, Står Bay breeze på dem, sedan aromatic Bay breeze candle nedanför. Lite fräsch lukt som passar på en toalett. Har dock aldrig kolla hur länge ett brinner. Kan testa och återkomma.

Ikeas värmeljus Tindra med doft då? Vad tycker du om dem? De har flera olika dofter, jag gillar särskilt de som är brun, orange och beige (blandade färger i samma paket), de har en väldigt fräsch doft av apelsin. De finns ju även som större ljus i ett glas. Jag har deras blåa på toaletten, den är också fräsch.

Ikeas doftvärmeljus o lägga i deras superbilliga ljuskoppar Galej är verkligen ett budgettips iaf. Nog det billigaste du kan hitta.

• hernameispekka
    Houdini skrev 2011-01-20 14:40:56 följande:

Nu ska jag vara en riktig tråkmåns ;) Jag är dökänslig för starka dofter men har ofta doftljus hemma men det funkar inte i badrummet/toaletten. Det blir för starkt för ett så litet rum

Doftljus på en toalett luktar grymt starkt och retar luftrören till max om man är det minsta känslig för dofter och kan i värsta fall utlösa astmaanfall.

Värmedoftljus brukar enligt min erfarenhet dofta mindre och kan då funka på en toalett.

Jag älskar rosdoft över allt annat ;)

Eller såna doftkrus med oljor brukar heller inte vara så påträngande, allrahelst om man fyller dom någon dag i förväg.

Skulle precis säga detta. Ni måste vara till 100% säkra att det inte finns någon doftkänslig i sällskapet.
  • Sammet

se länk:
    spiti.se/Artiklar/Listning.aspx%20Durance

denna ljus brinner läääääääänge och lever verkligen upp till sitt namn! 
    finns i butiken SPITI på sveavägen (om du bor i stklm). Annars
    googla på "durance återföräljare" så kommer det upp en hel del billigare på nätet.

min favorit utan tvekan Drömmer 

• Kemist

Yankee candles brinner länge, doftar gott under hela brinntiden. De säljs bl.a på Plantagen (30 h brinntid tror jag kostar ca 200). Kanske lite dyra, du får be någon ta dem med sig vid hemgång. Doften "Island spa" luktar väldigt fint, och jag vet att den som heter typ "Clean" gillar många, den luktar ungefär som den där parfymen med samma namn (med andra ord luktar det som tvättmedel). De dofterna är inte lika sötsliskiga som t.ex IKEAs är. 

• förlovadflicka
    hernameispekka skrev 2011-01-20 15:07:52 följande:
    Skulle precis säga detta. Ni måste vara till 100% säkra att det inte finns någon doftkänslig i sällskapet.
    Precis, som min mamma har astma, jag får inte krama henne när jag har tagit ansiktskräm som i princip inte har någon doft för då får hon svårt att andas... :P
  • Lysdioda

Vad är det i dofter som de som är känsliga/allergiska reagerar emot? Ska man hålla utkik efter nåt särskilt i innehållsförteckningen?

Jag visste inte ens att det var skillnad på doftljus och värmedoftljus... eller menar ni bara storleken?

Rökelse - är man lika känslig mot det?

• hernameispekka
    Lysdioda skrev 2011-01-20 16:53:46 följande:
    Vad är det i dofter som de som är känsliga/allergiska reagerar emot? Ska man hålla utkik efter nåt särskilt i innehållsförteckningen?

Jag visste inte ens att det var skillnad på doftljus och värmedoftljus... eller menar ni bara storleken?

Rökelse - är man lika känslig mot det?
    Doft i sig. Allt som luktar, är parfymerat, granris, blommor. Det finns massa olika dofter. Men mycket blommor, vanilj, "rengöringslukt" och sånt. Man köper oftast parfym och doftfritt i det mesta vilket betyder att de luktar snäppet till ingenting.

Rökelse är samma. Doftljus, rökelse, parfym, blommor etc
Svar på tråden Doftljus som brinner länge?