• Lina Lina

Hur fomulerar man att barnen helst ska stanna hemma?

Jag efterfrågar din åsikt och tips på formulering!

Bakgrund: Vi vill att vårt bröllop ska kännas som en mysig sommarfest i trädgården med våra nära vänner (ca 20 pers) och släktingar (ca 15 pers). Dock har vi ingen egen trädgård så vi ska hålla till på en gårdslänga med gröna omgivningar). Det ska ske mitt i sommaren och vigseln kommer äga rum utomhus på en äng i närheten av festlokalen. Middagen består av buffé ute i det gröna (om vädret tillåter) och bordplaceringen kring mindre bord istället för långbord. Det blir ingen vit bröllopsklänning eller våningstårta med brudpar på toppen men det blir fina detaljer som t.ex. egengjorda ljuslyktor i träden. Det ska andas lantligt och enkelt istället för flott och uppstyrt.

Vi har 8 släktingbarn och 4 kompisbarn i åldrar från 1-15 år. Från början tänkte vi att det bara skulle vara mysigt med barn och till och med hundar på en fest av vårt slag; "sommarfest i trädgården". Men samtidigt känns det som att det finns risk för gråtande barn och arga föräldrar som resulterar i att festen tar slut redan vid 9-tiden. Dessutom ska vi ärligt säga att vi är mer sugna på att bjuda vissa barn än andra, dels på grund av att vi sett dem växa upp och dels pga deras respetive temprament. Vi vill gärna att de vuxnas fokus ligger på oss, dem själva och festen men samtidigt vill vi inte att någon tackar nej pga att barnen inte är välkomna och dessutom finns det vissa barn vi gärna vill ska komma. Vi tänker oss att lösningen ligger i att vi skriver något i stil med att "de som inte kan få barnvakt får gärna ta med sina barn" och sen kan vi hinta till de föräldrar vars barn vi vill ska komma (främst släktingar) att de är mer än välkomna.

Alltså: Hur kan man skriva på ett fint sätt men så att det ändå framgår att barnen helst får stanna hemma men inte är "förbjudna"?

Någon mer som tänker som vi i arrangemanget med barn?

• Svar på tråden Hur fomulerar man att barnen helst ska stanna hemma?
  • MissHelena
    Lina Lina skrev 2011-01-17 14:23:18 följande:
    Men när det kommer till släktingarnas barn så har vi väldigt starka band till en del av dem, vi har sett dem växa upp (var och en på sitt håll så klart), suttit barnvakt m.m. Jag skulle inte vilja gifta mig utan dem närvarande faktiskt. Med andra ord försöker jag stänga dörren men samtidigt öppna fönstret. Dvs genom  att skriva till alla släktingarna att deras barn "är välkomna om ingen barnvakt går att ordna" och sen får vi se hur de föräldrar med "temperamentsfulla" barn (eller för att säga det rakt ut, barn med ADHD-drag) tolkar det. Följer barnen med är det väl inte hela världen och ordnar föräldrarna en barnvakt och sedan kommer till festen och ser att där är andra barn så har vi inte varit ohövliga. Eller?
    Skriver du på detta sett är risken stor att man inte riktigt anstränger sig att få barnvakt om man har det problematiskt annars...

Har sett bättre formuleringar ovan, samt att jag själv kan säga att jag skulle gjort allt för att få barnvakt för att kunna njuta fullt ut om jag hade krävande barn. Jag ÄLSKAR bröllop och skulle nästan kunna gå till kyrkan och sätta mig och låtsas vara gäst för det är så vackert!!! (Men jag kommer aldrig göra det!)
  • BlackWIngedAngel
    Mace skrev 2011-01-17 14:34:13 följande:
    Det är alltid okej att sätta generella regler, men det är inte okej att peka på att vissa gäster är välkomna och andra inte.

Hur vore det om du skrev:
    "Ett bröllop kräver mycket stillasittande och tålamod. Vi tror därför att många barn har tycker att det är roligare att få vara hemma, men ring oss gärna om det blir problem." 
    Det är ju en ganska schysst uppmaning.
    Jag håller helt med dig om att generella regler är mycket bättre än att särskilja vissa gäster.

Däremot hade jag inte gillat det förslag som hade om text. Jag tycker personligen inte om när man skyller på barnen för att man själv inte vill ha dem där. Tycker man att det blir för mkt för de vuxna så så för det, säger jag! Det har jag mer respekt för. Dessutom ger det ett visst utrymme till tolkning: "Om jag vet att mina barn trivs på den här typen av fester, ska jag ta med dem då?"
    Dejli skrev 2011-01-17 11:19:48 följande:
    Jag tycker det är stor skillnad på barn och barn, och om man väljer att t ex låta syskonbarnen vara med men inte kompisbarnen så tycker jag absolut inte att man som gäst har rätt att gnälla... de flesta har väl en närmre relation med sin släkt än med sina kompisbarn?
    Det finns säkert många variationer när det gäller vilka barn man står närmast. Har man en stor släkt så känner man förmodligen inte alla släktbarn lika bra. Om min syster hade fått barn så är jag helt övertygad om att det hade varit den närmaste barnrelationen för mig eftersom jag och min syster umgås väldigt mycket med varandra. Många syskonpar umgås inte i närheten så frekvent som vi gör och då har de knappast någon närmare relation till barnen heller. 

I nuläget har inte min syster några barn utan de barnen jag känner allra bäst är våra kompisars snart 1,5 år gamla tvillingpojkar. Dem träffar vi mycket oftare än ex kusinbarnen.

Och min sysslings femmånadersdotter har jag inte träffat alls ännu, trots att vi är släkt. ;)
  • Sebastiána

Går det inte på något annat sätt får ni väl göra de barnen som ni vill ha med till brudnäbbar (prinsessan Victoria hade ju ett helt följe med näbbar i olika åldrar). Då kan ni förklara att de är bjudna just för att de är näbbar

• Mace
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-17 15:59:24 följande:
    .....

Däremot hade jag inte gillat det förslag som hade om text. Jag tycker personligen inte om när man skyller på barnen för att man själv inte vill ha dem där. Tycker man att det blir för mkt för de vuxna så så för det, säger jag! Det har jag mer respekt för. Dessutom ger det ett visst utrymme till tolkning: "Om jag vet att mina barn trivs på den här typen av fester, ska jag ta med dem då?"...........
    Fast det ÄR väl precis det TS menar: Att lugna, städade barn gärna får komma, men inte de som är mer tempramentsfulla?  

(Sen kan jag hålla med i det du skriver i sak, men här gällde det ju faktiskt bara vissa barn, inte alla.)
  • Dejli
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-17 15:59:24 följande:
    Det finns säkert många variationer när det gäller vilka barn man står närmast. Har man en stor släkt så känner man förmodligen inte alla släktbarn lika bra. Om min syster hade fått barn så är jag helt övertygad om att det hade varit den närmaste barnrelationen för mig eftersom jag och min syster umgås väldigt mycket med varandra. Många syskonpar umgås inte i närheten så frekvent som vi gör och då har de knappast någon närmare relation till barnen heller. 

I nuläget har inte min syster några barn utan de barnen jag känner allra bäst är våra kompisars snart 1,5 år gamla tvillingpojkar. Dem träffar vi mycket oftare än ex kusinbarnen.

Och min sysslings femmånadersdotter har jag inte träffat alls ännu, trots att vi är släkt. ;)
    Nej, såklart är det olika för alla. Men då tycker jag nog ändå man får välja om man nu vill skriva ut att barn inte är välkomna. Jag tycker det blir konstigt när man börjar välja och vraka i en viss kategori, om det nu är så att "de allra flesta" barn i slutet är välkomna. Att särskilja släktbarn och vänners barn är en tydlig avgränsning som för de flesta känns logisk.

Sen kanske man har vänner som inte bryr sig så mkt, men tydligen är det extremt känsligt för somliga att inte få släpa med sina avkommor på alla tänkbara tillställningar, och om de då ser att vissa vänners barn varit välkomna men inte andras så kanske det inte är värt att börja välja. Sedan kanske ett 5-månaders barn varken gör till eller från på en fest, det är ju så litet. Sedan är det ju i amningsålder och förmodligen välkommet ändå om man vill att mamman ska närvara.

Egentligen tycker jag det är fånigt att börja förklara sig om vilka barn som är bjudna öht? Man skriver väl inte:
    "Festen avnjuter vi med de vänner som står oss närmst, arbetskamrater och ytligt bekanta som kan tänkas besöka kyrkan ombeds stanna hemma".

Om man har en lite mer omfattande inbjudan med mer info om boenden etc (som en del har med flera sidor) kan man väl ha en liten kategori för barn, där man ombedes ordna barnvakt då ni gärna vill ha de vuxnas odelade uppmärksamhet, och att man vid problem kan höra av sig för att få till en lösning.

Vill man ha vissa barn närvarande så är det antagligen ett fåtal, och om det ändå blir många så kanske något eller några till ändå inte spelar så stor roll. Är det ett fåtal kan man väl bara skriva att festen är barnfri, och då får väl folk bli sura om brudens syskonbarn eller bästa kompis ungar är med.

Sedan måste ju inte relationen till barnen stå i proportion till hur ofta man ses. Mina småkusiner (5-11 år) som jag träffar 2-3 ggr/år tycker jag ändå mer om än en kompis unge som jag träffar någon gång i månaden.
  • Mariamilena80

Vi träffar gärna era barn men en annan dag än denna:)

• BlackWIngedAngel
    Mace skrev 2011-01-17 16:31:37 följande:
    Fast det ÄR väl precis det TS menar: Att lugna, städade barn gärna får komma, men inte de som är mer tempramentsfulla?  

(Sen kan jag hålla med i det du skriver i sak, men här gällde det ju faktiskt bara vissa barn, inte alla.)
    Men barnen behöver ju inte vara lugna för att de trivs på kalas. ;) Vad jag menar är bara att man ska vara medvetet om att man skapar tolkningsutrymme och är man okej med det så är det ju lugnt,
  • Tittski
    Mariamilena80 skrev 2011-01-17 20:31:05 följande:
    Vi träffar gärna era barn men en annan dag än denna:)
    Den formuleringen gillande jag mycket..den lånar jag nog om de är ok? =0P
  • Mirjami

Att inte bjuda med barn är fullständigt rimligt då man som förälder själv vet att barnen aldrig håller sig så lugna som man önskat och ens fokus ligger endast på dem under kvällen. Alla är välkomna i kyrkan, men på festen får bara våra egna barn vara med, vilket inte alls är konstigt då de ändå är en del av bröllopet då det är VÅRA barn. Om någon surar till för det så får de gärna göra det, men inget av bröllopen i min eller min blivande makes släkt har haft andra barn än brudparets på festen. Så jag tror nog alla kommer att förstå hos oss iaf.

Vi kommer inte ens att formulera detta i vår inbjudan, det är det ingen annan som gjort tidigare och folk har ordnat barnvakt under hela dagen och natten. Så vi tar förgivet att samma tradition finns kvar på vårt bröllop.
    Själv tycker jag inte det är minsta respektlöst att undanbe sig barn. men välj inte ut bara. Brudparets egna är ok, men att välja ut i övriga kretsen kan bli väldigt stötande tyvärr.

Alla jag känner vet att jag älskar barn, men att jag inte vill ha några (ens mina egna) nära berusade människor. Så på kvällen när folk fått lite innanför västen kommer en barnvakt att ta våra barn ifrån festen så de slipper uppleva berusade människor. Fullständigt acceptabel ursäkt också. Använd det om någon frågar! Säger de då att barnen inte tar illa upp, så stå på er att ni inte vill ha barn kring berusade människor då vissa kanske kan bli lite tråkiga och det ska barnen inte behöva se. Är de påstridiga så berätta att alternativet är ett alkoholfritt bröllop, då ger de sig nog omgående :)

• Jessica1979

Vi skrev:

Vi älskar barn men denna dag vill vi fira md våra vuxna vänner.

• Sockersaken

"Vi kommer servera massa sprit utan åldersgräns, och så till vida du inte vill att din tolvåring ska ha en tidig fylla så föredrar vi att din tolvåring eller yngre stannar hemma". Nej, men vi ska skriva namnen på de som är bjudna och de som inte är bjudna står inte namnen på. Eller något i den stilen. Svårt ämne.

• plankton

Vi kommer skriva:

"Barn är en underbar gåva men under festen får de vara hemma och sova,

Om de inte ska amma, för då behöver de ju såklart sin mamma"

• Cilla81

Vi skrev:

Vi vill gärna umgås med

våra gäster natten lång,

därför har barnen

det bäst hemma med

barnvakten. 

Vi ser dock hellre

en hel familj än ingen

familj på festen!

Kanske lite långt och tråkigt, rimmar ju inte   =)
Svar på tråden Hur fomulerar man att barnen helst ska stanna hemma?