• Lina Lina

Hur fomulerar man att barnen helst ska stanna hemma?

Jag efterfrågar din åsikt och tips på formulering!

Bakgrund: Vi vill att vårt bröllop ska kännas som en mysig sommarfest i trädgården med våra nära vänner (ca 20 pers) och släktingar (ca 15 pers). Dock har vi ingen egen trädgård så vi ska hålla till på en gårdslänga med gröna omgivningar). Det ska ske mitt i sommaren och vigseln kommer äga rum utomhus på en äng i närheten av festlokalen. Middagen består av buffé ute i det gröna (om vädret tillåter) och bordplaceringen kring mindre bord istället för långbord. Det blir ingen vit bröllopsklänning eller våningstårta med brudpar på toppen men det blir fina detaljer som t.ex. egengjorda ljuslyktor i träden. Det ska andas lantligt och enkelt istället för flott och uppstyrt.

Vi har 8 släktingbarn och 4 kompisbarn i åldrar från 1-15 år. Från början tänkte vi att det bara skulle vara mysigt med barn och till och med hundar på en fest av vårt slag; "sommarfest i trädgården". Men samtidigt känns det som att det finns risk för gråtande barn och arga föräldrar som resulterar i att festen tar slut redan vid 9-tiden. Dessutom ska vi ärligt säga att vi är mer sugna på att bjuda vissa barn än andra, dels på grund av att vi sett dem växa upp och dels pga deras respetive temprament. Vi vill gärna att de vuxnas fokus ligger på oss, dem själva och festen men samtidigt vill vi inte att någon tackar nej pga att barnen inte är välkomna och dessutom finns det vissa barn vi gärna vill ska komma. Vi tänker oss att lösningen ligger i att vi skriver något i stil med att "de som inte kan få barnvakt får gärna ta med sina barn" och sen kan vi hinta till de föräldrar vars barn vi vill ska komma (främst släktingar) att de är mer än välkomna.

Alltså: Hur kan man skriva på ett fint sätt men så att det ändå framgår att barnen helst får stanna hemma men inte är "förbjudna"?

Någon mer som tänker som vi i arrangemanget med barn?

• Svar på tråden Hur fomulerar man att barnen helst ska stanna hemma?
  • Anna B

Barn är en underbar gåva, men ikväll/idag får de vara hemma och sova
    Barn som behöver amma, får självklart följa med sin mamma

:)

• Sörön10

Jag vägrade rimma eller linda in det. Det gäller också att vara rak så inte folk kan börja leta kryphål! Så här skrev vi:

Bröllopsfesten är barnfri med undantag för ammande barn. Åldersgräns 15 år.

Lycka till! Det är ett hett ämne! 

• lule

Vi har bara skrivit "Vi önskar ett barnfritt bröllop".

• Oniq

Vi kör med;
    "Denna dag vill vi fira med våra vuxna vänner.
    Ammande barn får självklart vara med sin mamma."

• Sommarbrud

Vi skrev att vi firar vårt bröllop i vuxet sällskap

Inga har sagt ngt, alla tyckte det var skönt med en barnfri kväll/natt. Vi skickade ut inbjudningarna i tid så folk hann fixa med barnvakt. De som ammar sina barn har vi pratat med att de självklart är välkomna:)

• Aniara4

Vi kommer också uttryckligen att tala om att vi vill ha ett barnfritt bröllop, men har inte kommit fram till någon formulering än. Men det är absolut inte orimligt. Långa middagar är aptråkigt för barn, vilket innebär att de ganska snart kommer att vara uttråkade och understimulerade, fara omkring, kräva föräldrarnas uppmärksamhet, och generellt dra till sig allt fokus på festen. Det är varken roligt för dem eller för de vuxna gästerna, särskilt inte föräldrarna som inte kan koppla av och umgås med andra vuxna.

Man kan förstås ordna barnpassning i ett anslutande rum, om man känner sig generös, men det är absolut inget måste.

Vi funderade på att lägga till "däremot är tysta och lugna barn välkomna under själva vigseln", men det kanske blir knepigt eftersom så många kommer resande och inte direkt kan skicka hem barnen ensamma sen. Jag tyckte ändå det kunde vara trevligt att erbjuda det för dem som vill och får ihop logistiken, men vi har lite olika uppfattning där...

• MaybeBride09

vi kommer kort och gott skriva 
    Vi önskar en barnfri fest
    med undantag för barn som ammar 

1 oktober 2011 säger jag JA
  • Lina Lina

Tack för alla svar!

Dessa formuleringar är alla bra men de innebär att inga barn är välkomna (med ammande barn som undantag). Vi har alltså en del barn som vi vill ska få komma och en del som helst inte ska komma. Tricky!

Vi har redan kommit fram till en begränsning: Vi kommer att bjuda våra släktingars barn med motivationen att de är mellan 5-15 år och vi har vuxit upp med dem i vårt liv. Däremot våra vänners barn som alla än under 3 år tänkte vi inte bjuda då de inte har någon behållning av vårt bröllop.

Men bland våra släktingars barn finns den några som gärna får stanna hemma (väldigt tempramentsfulla!), kan man då skriva något i stil med "barn som inte går att få barnvakt till får gärna följa med" och hoppas på att de lämnas hemma? På så vis hoppas vi kunna hinta till de släktingar vars barn vi gärna vill ska komma att de är mycket välkomna. Väl på festen behöver då ingen bli förvånad varför vissa har barnen med och andra inte...

• dreams come true

Jag hade nog vänt på det, eftersom om man gärna får ta med sig barnen kan uppfatta det som att man inte behöver anstränga sig för att ordna barnvakt.

Typ, vi ser gärna att barnen stannar hemma med barnvakt, om detta absolut inte går att ordna kan barnen följa med och deltaga på vår stora dag!

Sedan kan man ju lägga till att "inget särskilt kommer ordnas för barnen". Om det nu inte gör det såklart. Då markerar man lite extra att man inte vill att barnen förljer med, men man har ändå lämnat det öppet för möjligheter om man säger så.
    Hmm...jag känner att jag inte fick till det helt, men jag skulle nog vända på det i alla fall, att man gärna ser att barnen stannar hemma, men att de har möjlighet att följa med.

• Aniara4

Jag tror inte det är formuleringen som är problemet, utan det faktum att ni vill bjuda vissa barn och inte andra. Det är väldigt begripligt att ni inte vill ha "temperamentsfulla" barn där, men hur man än vrider och vänder på det är det inte riktigt schysst att göra skillnad på barn och barn och peka ut vissa som "icke önskvärda". Skriver ni det där med barnvakt är det risk att just den/de familjerna är de som inte kan/bryr sig om att ordna barnvakt.

Finns det någon annan indelning ni kan göra som utesluter de aktuella barnen utan att det blir uppenbart, t.ex. en åldersgräns, bara den närmaste familjens barn etc? Annars får ni nog överväga att bara ha det barnfritt rakt av.

Svar på tråden Hur fomulerar man att barnen helst ska stanna hemma?