• Augustilyckan

Betalar man tärnklänningarna?

Hej!

Jag står inför ett litet dilemma, undrar om man betalar tärnklänningarna åt tärnorna?

Vi kommer att ha turkosttema och därför skulle det vara fint om mina tärnor hade turkosa klänningar, eftersom det är en speciellfärg kanske det inte är helt enkelt att hitta klänningar, har inte kollat så mkt ännu? Jag kommer att ha 2 tärnor.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Betalar man tärnklänningarna?
  • Hoffsennanen Tottoplex
    FelizLane skrev 2011-01-12 18:49:30 följande:
    vilken av dom?
    Oj! Trodde den visade rätt
    Sida 7, andra klänningen, 399:-. Finns en mönstad oxå! men gillar de enfärgade
  • knyttan

Om man vill ha lite andra perspektiv än just brudens på det här med att få "äran" att vara tärna så kanjag tipsa om att kika in på Magdalena Ribbings hyfs och stil spalt i DN: www.dn.se/blogg/etikettfragan/ Kolla under bröllop. Där kommer det in frågor med jämna mellanrum av förtvivlade människor som har fått inbjudan till el. kanske tom förväntas vara tärnor på påkostade bröllop, där de absolut inte har råd att lägga ut de summor som bruden (el brudparet, men jag har en känsla av att det alltsomoftast är just bruden som har de högsta kraven när det kommer till tärn-posten) förväntar sig.
    Som många här säger så håller jag helt med att om man har ngn som helst sorts krav på att klänning el frisyr eller vad det nu vara månde ska se ut på ett speciellt sätt - ja då får man se till att betala för det också. Men jag tycker faktiskt att man över huvud taget bör tänka sig för innan man förväntar sig att ens vänner ska lägga ut en massa pengar.

• Korallbruden
    knyttan skrev 2011-01-12 20:34:11 följande:
    Om man vill ha lite andra perspektiv än just brudens på det här med att få "äran" att vara tärna så kanjag tipsa om att kika in på Magdalena Ribbings hyfs och stil spalt i DN: www.dn.se/blogg/etikettfragan/ Kolla under bröllop. Där kommer det in frågor med jämna mellanrum av förtvivlade människor som har fått inbjudan till el. kanske tom förväntas vara tärnor på påkostade bröllop, där de absolut inte har råd att lägga ut de summor som bruden (el brudparet, men jag har en känsla av att det alltsomoftast är just bruden som har de högsta kraven när det kommer till tärn-posten) förväntar sig.
    Som många här säger så håller jag helt med att om man har ngn som helst sorts krav på att klänning el frisyr eller vad det nu vara månde ska se ut på ett speciellt sätt - ja då får man se till att betala för det också. Men jag tycker faktiskt att man över huvud taget bör tänka sig för innan man förväntar sig att ens vänner ska lägga ut en massa pengar.
    Håller med... för varför gifta sig och skapa " drömbröllop" på sina bästa vänners bekostnad?
    Vår stora dag =3 juli 2010
  • S2011
    Korallbruden skrev 2011-01-12 21:51:41 följande:
    Håller med... för varför gifta sig och skapa " drömbröllop" på sina bästa vänners bekostnad?
    Vår stora dag =3 juli 2010
    men ärligt talat.
    så länge man är öppen från början med om man kan/tänker betala för tärnan eller inte - vad är då problemet?
    drömbröllopet sitter knappast i om man betalar klänningen för en tärna eller inte.

och om det nu är ens syster, bästa vän osv som tillfrågas om tärnskap - ska man då inte ha en sådan relation att man kan prata öppet om det ekonomiska också? "nej, jag kan tyvärr inte ställa upp om jag måste betala detta själv" eller "vi kan inte betala kläder och hår för dig, men om du har möjlighet att göra det själv skulle det vara väldigt värdefullt att få ha dig med i detta"? är det verkligen så svårt? då undrar jag om man verkligen har en så himla bra och nära relation.

om vi ändå är inne på detta med "på andra människors bekostnad" så är det väl isåfall precis lika fräckt att skriva önskelistor och förvänta sig presenter eller "bidrag"? särskilt om det är så att folk ändå behöver betala resor, boenden, möhippor/svensexor osv.
  • SaJo1981

S2011: jag håller med dig! Mina tärnor kommer vara min allra bästa vän, min syster och min blivande svägerska (som dessutom ska sy dom) vi ör alla överens om att de bealar sitt eget tyg vilket ändå bara kommer vara ett par hundra! Frisyrer har jah inget krav på men fixar jah någon billig stylist till mig själv ska jag se om mina tärnor är intresserade! Jag tror i alla fall också att det viktiaste är att mn är överens och kan ha en dialog!

• Augustilyckan

Supertack för allas tips!

Efter att ha läst era inlägg och även tänkt till lite, så känns det självklart att betala tärnornas klänningar eftersom jag har färgkrav och gärna vill att de ska se likadana ut! Som sagt ett bröllop är inte direkt gratis för gästerna heller, det har ni helt rätt i.

Däremot har jag inget krav på hår eller smink, så där får de göra hur de vill! Jag har bokat frisör och hon har sagt att hon kan göra enklare uppsättningar till mina tärnor om de vill, för ett par hundra lappar, så det kan jag absolut betala oxå!

Jag har absolut inget problem med att prata med mina tärnor, de är mina bästa vänner och vi kan prata om allt, så det ska nog lösa sig på ett bra sätt!

• misscat81

Mina tärnor kommer betala sina klänningar själva, och det var inget som de hade något problem med. Den ena av dem har själv gift sig så hon vet vad det kostar (sa hon själv)...  Jag ser gärna att de har likadana klänningar i samma färg som följer färgtemat, men annars har jag inga direkta krav på hur de kommer se ut. Jag kommer verkligen inte ha krav på att de ska fixa håret eller smink professionellt, men om de själva vill det så får de förstås gärna göra det.
    Det är ju många som gör det ändå bara för att de ska gå på bröllop som vanlig gäst, och de flesta tjejer köper ju både ny klänning och skor om man ska gå på bröllop oavsett om man är tärna eller ej. Så jag kan inte se varför det skulle vara speciellt mycket dyrare att vara tärna än vanlig gäst på bröllopet.

• Bröllop201187

Mina tärnorn betalar sina klänningar själv, och smink och hår fixar dom själv för dom är hårfrisör och sminkör.

Och dom ville betala sin egna klänningar...

Svar på tråden Betalar man tärnklänningarna?