• Augustilyckan

Betalar man tärnklänningarna?

Hej!

Jag står inför ett litet dilemma, undrar om man betalar tärnklänningarna åt tärnorna?

Vi kommer att ha turkosttema och därför skulle det vara fint om mina tärnor hade turkosa klänningar, eftersom det är en speciellfärg kanske det inte är helt enkelt att hitta klänningar, har inte kollat så mkt ännu? Jag kommer att ha 2 tärnor.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Betalar man tärnklänningarna?
  • Emblas Mamma

Men som många säger : Har ma nKRAV på hur klänningarna ska se ut så bord eman inte räkna med att tärnan måste betala:)
    Dräemot om mina tärnor skulle få helt fria händer - ja då skulle dom nog kunna betala själva:)

• Syrinx
    SnartFruSir skrev 2011-01-12 13:45:04 följande:
    Jag tror att seden säger att det är ett hedersuppdrag att vara tärna, och därför förväntas man betala sina klänningar själv.
    Det tror jag också! Som tärna hade man ju varit bjuden till bröllopet ändå, och då ordnar man sina kläder själv förstås.  Min tärna får sköta allt sånt på egen hand, jag har haft ett önskemål och det är att hon har täckta axlar i kyrkan

Men TS, om du gärna vill att dina tärnor ska ha turkosa klänningar tror jag att du får räkna med att betala det själv. Som flera här skriver - har man stora önskemål på tärnornas klädsel: betala själv, men har man inga specifika önskemål: tärnan betalar. 
  • Korallbruden

Brudar Testa att "sätta på er tärnans glasögon" en tärna är oftast en nära vän...som ni vill behålla efter bröllopet... INTE en jourhavande slav...

Lågpris tärna:
    Tärnan skall köpa en klännng som kostar 300 kr < ( snygg långklänning mera...snygg tärnklänning i brudbutik 2500 kr) som hon troligtvis inte använder igen.
    Hår på salong 400-1000 kr
    Smink 300 -500 (billigt!)
    Skor ( om hon inte redan har som är ok 300 kr<)
    Möhippa som skall göra för bruden 500 kr <
    Present till brudparet 500 kr?

En välfixad standard tärna:

Tärnklänning från brudbutik 2500 kr
    Smink och hår tillsammans med bruden:
    Hår på salong 600 kr
    Smink av proffs 500 kr
    Snygga skor 500 kr<
    Rolig möhippa i storstad med flera aktiviter för bruden 1000 kr/person.
    Present till brudparet 500 kr<
    = är det verkligen snällt och en ära att utsättas för detta ekonomiskt?

Om jag räknar lågt så är detta snabbt över 2000 kr bara för att vara tärna... och till påköpet skall tärnan vara mega possetiv till allt bruden vill... i ca 1 år och som tack för detta skall de vara strålande lyckliga och hedrade över att jag gifter mig och det lilla silver armandet de får som tack för att jobb( ironi)

Det minsta man kan ge tärnan är väl ändå en klänning... det är ju en ära för dig som brud att hon finns där.

Bara lite tankar...

Vår stora dag =3 juli 2010
  • Syrinx
    Korallbruden skrev 2011-01-12 14:34:37 följande:
    Brudar Testa att "sätta på er tärnans glasögon" en tärna är oftast en nära vän...som ni vill behålla efter bröllopet... INTE en jourhavande slav...

Lågpris tärna:
    Tärnan skall köpa en klännng som kostar 300 kr < ( snygg långklänning mera...snygg tärnklänning i brudbutik 2500 kr) som hon troligtvis inte använder igen.

Hår på salong 600 kr
    Smink av proffs 500 kr
    Snygga skor 500 kr<

Om jag räknar lågt så är detta snabbt över 2000 kr bara för att vara tärna... och till påköpet skall tärnan vara mega possetiv till allt bruden vill... i ca 1 år och som tack för detta skall de vara strålande lyckliga och hedrade över att jag gifter mig och det lilla silver armandet de får som tack för att jobb( ironi)

Det minsta man kan ge tärnan är väl ändå en klänning... det är ju en ära för dig som brud att hon finns där.

Bara lite tankar...

Jag håller med dig att bruden självklart ska betala tärnans klänning om det finns såna här krav som du listar! Däremot tror jag (eller har trott iallafall!) att det fortfarande är ganska ovanligt i Sverige att det finns en kravlista ang. tärnan. Jag har verkligen inga krav på att min tärna varken ska sminka sig på salong eller få håret fixat professionellt, eller att hon ska ha en klänning i en viss färg och längd! Till henne har jag sagt att hon får ta vilken klänning hon vill som hon trivs i, vare sig det är en som hon redan har hemma eller som hon köper ny. Då är det väl konstigt om jag ska behöva betala?! Långt ifrån alla brudar har såna krav på sina tärnor!
  • Korallbruden

Mina tärnor fick rubbet av mig för jag hade krav på färg på klänningarna. Jag ville att de skulle få känna sig drömfina så varje tärna fick en dag på stan för att testa klänning som var snygg på just henne och sedan beställdes klänningen från Kina. De fick sina håruppsättning och proffs sminkning för att de skulle känna sig snygga. 

Det jag listade upp var inte en kravlista från mig, utan efter långt surfande på bt vad många brudar tycker är konstigt att inte tärnan ställer upp på...

Min åsikt är att man har så många tärnor man önskar och har råd med och det innebär att det skall inte behöva kosta mina vänner pengar bara för att jag gifter mig

• S2011
    Korallbruden skrev 2011-01-12 14:34:37 följande:

Lågpris tärna:

Hår på salong 600 kr
    Smink av proffs 500 kr
    Snygga skor 500 kr<

Bara lite tankar...

fast det "krav" jag haft på min tärna har snarare varit att absolut inte välja en klänning/sy en klänning enkomt för bröllopet.

jag tycker heller inte att man kan säga att man utsätter någon för urholkning av ekonomin, att tacka ja till att vara tärna är på frivillig basis och redan i den inledande diskussionen tycker jag att man ska ta upp kostnader och vem som betalar vad.

jag tycker också att det är lite tjafsigt med detta eviga "det är en ära att.." oberoende vem det är som så att säga har den äran. vadå ära?

möhippa är det inte alla som vill ha (som jag t.ex., därför blir kostnaden där = 0)
    present tycker jag inte att man ska förvänta sig överhuvudtaget. om folk väljer att ge något så är det verkligen utöver vad som förväntas, tycker jag. förväntan på inbjudna är snarare  att vi föräras (om man nu ska prata "ära") deras sällskap i firandet av vårt äktenskap.
  • turbovampyria

Jag betalar min tärnas kläder men inte smink och håruppsättning.

• mysan33

hejsan samma här. jag har köpt "billiga" fina långklänningar till mina tärnor. smink gör de själva även skor. håret funderar jag på att bjuda dom på då jag privatr hittat en billig bra frisör.
    de är helnöjda med det upplägget.
    viktigt är ju att det känns bra från båda håll. att man kan prata om nåt känns fel, det är ju ändå ens bästa vänner=)

• Familjen Sköld

Jag tycker att det är en ära att vara tärna men det är en ära att ha mina närmaste som tärnor också.
    Jag vill att de och jag tillsammans ska ha en underbar förmiddag och göra oss fina tillsammans, jag vil skämma bort dem. Vi står för smink, hår, bukett, boende, klänning (Beställde i veckan i brudbutik).

Det är min syster och min bästa äldsta vän som kommer vara en del av hela mitt liv och jag anser att de är värda varje krona. Att vi kommer göra allt ihop kommer bara göra dagen mer speciell:)

• cookieandkermit

Jag kommer betala min tärnas klänning. Jag gör det för att jag vill och på samma gång så har inte hon über bra ekonomi. Där emot har jag inga direkt krav på klänningen, bara att den inte ska vara förkort eller helsvart/helvit.  Hur det blir med hår o smik vet jag inte än, då jag har ett bra tag på mig att bestämma mig, bröllopet är inte förens i juni 2012.

Svar på tråden Betalar man tärnklänningarna?