Korallbruden skrev 2011-01-12 14:34:37 följande:
Brudar

Testa att "sätta på er tärnans glasögon" en tärna är oftast en nära vän...som ni vill behålla efter bröllopet... INTE en jourhavande slav...
Lågpris tärna:
Tärnan skall köpa en klännng som kostar 300 kr < ( snygg långklänning mera...snygg tärnklänning i brudbutik 2500 kr) som hon troligtvis inte använder igen.
Hår på salong 400-1000 kr
Smink 300 -500 (billigt!)
Skor ( om hon inte redan har som är ok 300 kr<)
Möhippa som skall göra för bruden 500 kr <
Present till brudparet 500 kr?
En välfixad standard tärna:
Tärnklänning från brudbutik 2500 kr
Smink och hår tillsammans med bruden:
Hår på salong 600 kr
Smink av proffs 500 kr
Snygga skor 500 kr<
Rolig möhippa i storstad med flera aktiviter för bruden 1000 kr/person.
Present till brudparet 500 kr<
= är det verkligen snällt och en ära att utsättas för detta ekonomiskt?
Om jag räknar lågt så är detta snabbt över 2000 kr bara för att vara tärna... och till påköpet skall tärnan vara mega possetiv till allt bruden vill... i ca 1 år och som tack för detta skall de vara strålande lyckliga och hedrade över att jag gifter mig och det lilla silver armandet de får som tack för att jobb( ironi)
Det minsta man kan ge tärnan är väl ändå en klänning... det är ju en ära för dig som brud att hon finns där.
Bara lite tankar...
fast det "krav" jag haft på min tärna har snarare varit att absolut inte välja en klänning/sy en klänning enkomt för bröllopet.
jag tycker heller inte att man kan säga att man
utsätter någon för urholkning av ekonomin, att tacka ja till att vara tärna är på frivillig basis och redan i den inledande diskussionen tycker jag att man ska ta upp kostnader och vem som betalar vad.
jag tycker också att det är lite tjafsigt med detta eviga "det är en ära att.." oberoende vem det är som så att säga har den äran. vadå ära?
möhippa är det inte alla som vill ha (som jag t.ex., därför blir kostnaden där = 0)
present tycker jag inte att man ska
förvänta sig överhuvudtaget.
om folk väljer att ge något så är det verkligen utöver vad som förväntas, tycker jag. förväntan på inbjudna är snarare att vi föräras (om man nu ska prata "ära") deras sällskap i firandet av vårt äktenskap.