Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

    Ren gissning: Hur mycket pengar kan man skrapa ihop om man önskar sig pengar? :)

    Lite för att gissa hejvilt! Jag vet att det är lite omöjligt, men är ändå lite nyfiken på vad ni tror:)
    Ni kanske själva har erfarenheter?

    Vi ska önska oss pengar i bröllopspresent (alt. presentkort på fritidsresor)
    Vi bjuder 80 personer men vi kan anta att 70 st kommer.
    Vi kan anta att det är ca. 35 par.

    Så, hur mycket tror ni är möjligt att skrapa ihop av dessa människor?
    Man kan ju aldrig veta eftersom dom kanske inte ger pengar ändå, men kom gärna med en vild gissning :D
    Har ni själva/ eller vet någon som önskat pengar och vad  har ni/dom fått? :)


  • Svar på tråden Ren gissning: Hur mycket pengar kan man skrapa ihop om man önskar sig pengar? :)
  • Emblas Mamma
    Lebendig skrev 2011-01-09 17:51:10 följande:
    Spontant skulle jag tro typ 300 per familj/par i snitt. Vi har iaf gett 500 till de som vi varit på bröllop med.
    Vi brukar med ge för omkring 500, jag vet inte riktigt tycker det är så svårt! Många i familjen/släkten är jättegenerösa medan andra faktiskt inte har så mycket.
    För mig kvittar det vem som ger vad egentligen, det är ju tanken som räknas :)
  • Emblas Mamma
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-09 18:44:25 följande:
    När jag och min sambo varit på bröllop har vi gett 500kr tillsammans. Om vi har köpt present så har kostnaden blivit ungefär densamma.
    Jag gissar att det är få som ger under 300kr...då tror jag att det är fler som inte ger pengar.

    Vi kommer också önska oss pengar till bröllopsresan fast till specifika saker som utflykter, spa-behandling, middagar, champagne-frukost...
    Gästerna kommer alltså få välja vad just de vill "sponsra" oss med.
    Låter fint:)
    Dock vill vi bara ha bröllopsresa vilken kommer kosta jättemycket.
    Så dom får helt enkelt välja mellan fritidsresor, pengar eller göra något på eget bevåg:)

    Men visst skulle det bli kul med lite utflykter och sånt med men vi åker ju ogärna bort någonstans utan dottern än så länge..
    :)
  • Emblas Mamma
    Kemist skrev 2011-01-09 18:49:59 följande:
    Jag hade tidigare en (kan jag nu tycka underlig) uppfattning av att man som par gav 1000 kr, dvs 500 kr/person. Nu när jag själv ska gifta mig tycker jag det verkar orimligt mycket pengar, utan håller med om det andra sagt att det hamnar runt 500 kr/par.
    Däremot, när min syster gifte sig för två år sen fick de 55 000 kr, och hade lite över 50 gäster. Någon/några måste ha skänkt rejäla summor antar jag. Jag och min kille gav 1000 tillsammans, men det är ju min syster. 
    woho! Tänk om vi kudne få dessa summor!? :D
    Jag vet att svärisarna sk ge oss minst 5000 kronor men också betala mycket i matväg. MIna föräldrar står för vin och sprit och öl och en hel de mat också:) (dom är lite gammeldags av sig och menar att dom som föräldrar vill stå för maten - inte oss emot)
    Så visst får vi mycket ändå.. Mycket vi själva kan spara in på då kan man säga:)
  • Emblas Mamma
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-09 19:38:03 följande:
    Jag tycker det är jättebra med presentkort hos resebyrå faktiskt...men det blir för tajt med tid mellan resan och bröllopet för oss. Vi måste nog betala resan innan så det blir vår lösning då vi inte kommer ha så många kronor till fickpengar. Vi hade tänkt göra som ni från början

    Ni skulle väl åka till Thailand? Det finns säkert jättefina utflykter som ni kan åka på tillsammans med er dotter. Jag va i khao lak när jag va tonåring. Vi red på elefanter i naturreservatet där...det kan ni säkert göra tillsammans någonstans litet tips bara
    jaha du menar så:)
    Ja kalrt vi vill göra utflykter i thailand! Men vi bor i en liten håla och jag vet inte riktigt om det funkar att fixa utflykter på tiotals mil härifrån:)
    Bara någon ska ge ett presentkort så kommer dom antingen få beställa på internet eller åka 10 mil till närmsta storstad:) hehe.. jobbigt!
    Därför önskar vi oss pengar med så vi kan spara dom till utflykter och sånt:) Men jag hade blivit jätteglad för utflykter med om någon hade kunnat skaffa fram det:)

    Vill gärna både rida på elefanter och besöka nationalparket och ta en och annan båttur:) Ska bli jättespännande! Kanske rida på stranden i solnedgången? :)
  • Emblas Mamma
    TheD skrev 2011-01-09 21:31:43 följande:
    Det lägsta i mina ögon bör vara 500:- Men eftersom det är bröllop tycker jag det ska börja på 1000:- spec när det är familj/släkt.

    Allt under 500:- är nästan en förolämpning haha
    haha håller faktiskt med dig!
    Vill dock förtydliga att JAG skulle aldrig ge NÅGON under 500 kr vem det än var MEN jag tycker absolut inte det gär någonting om jag får mindre av någon själv:)

    Så ta inte illa upp folk, men jag skulle aldrig ge under 500, sen blir jag faktiskt glad över vad som heslt :)
  • Emblas Mamma
    FelizLane skrev 2011-01-09 21:47:33 följande:
    Förolämpning?..... Alltså.. Om man inte har råd med mer då, ska man inte komma på bröllopet då? 
    Tror TheD möjligen kan mena samma sak som mig - att man själv inte skulle vilja ge under 500 kr..
    Jag skulle aldrig ge mindre:) Men som sagt - jag klandrar aldrig dom som ger mindre..

    Jag vet att min farmor har lite dåligt ställt, dock är jag ändå säker på att få 500 av henne, men skulle absolut inte alls ha något emot om jag fick mindre! Älskar henne lika mycket för det:)
  • Emblas Mamma
    förlovadflicka skrev 2011-01-10 13:09:48 följande:
    Precis... Alltså, i min familj är vi fyra syskon och mamma är hemma med lillebror, vi skulle inte kunna köpa mat om vi bara gav bort en femhundring sådär, bokstavligt talat! Kära nån vad trångsynt, alla i sverige har inte pengar...
    Dock vet jag att våra familjer och släktingar HAR riktigt gott om pengar, och ingen behöver betala för att komma till festen eller någon mat och dryck. Så man tycker ju att dom som har borde vara givmilda :)

    Men som sagt. jag skulle inte heller bry mig om någon gav mig mindre.. hoppas du inte menar att jag är trångsynt ;)
  • Emblas Mamma
    himeko81 skrev 2011-01-10 13:17:58 följande:

    Guuuud nu kommer jag som värsta moralkärringen men jag känner mig väldigt obekväm med att ge rena pengar så jag hade velat ha en önskelista. Eller så hade jag nog köpt ett sånt där äventyr från typ Liveit. Beklagar :O


    Detta handlar inte om att man ska tycka om det är okej att önska pengar eller inte.
    För det finns inget som är fel i det.
    Man önskar sig vad man vill och får man något annat är det bara att tacka och ta emot!
    Önska kan man ALLTID få göra..
  • Emblas Mamma
    JT2010 skrev 2011-01-10 14:34:31 följande:
    När vi gifte oss i somras hade vi ca 90-95 gäster inklusive barn och vi fick förutom bidrag till sjävla bröllopet från föräldrar ca 38000kr.

    Tycker inte alls det är fel att önska sig pengar. Hellre det än att få en massa prylar som man inte vill ha. Vi skänkte faktiskt bort de få presenter vi fick eftersom det var saker som vi aldrig skulle använda och då är det onödigt att det tar plats i skåp i all evighet. Kanske låter illa men förstår inte varför släkt som inte känner oss så väl ska köpa nån pryl utan att veta vad vi tycker om. De presenter vi fick kändes som att vi fick för att de kom billigare undan än om de hade gett pengar i någon form.
    håller med fullständigt!
    Inte för att vara elak men vi har inte en enda plats för ens en liten lykta här hemma! Jag hade fått knöka in grejerna i mammas källare tills vi hittat något större.. Fullt av grejer som jag rensar ut titt som tät, och eftersom vi inte har ett jättestort hus än så har vi helt enkelt inte plats för grejer!
    Därför kan ju folk ha förståelse för att man inte kan önska sig massa prylar eftersom man lär få ca. 100 st! Och vart ska dom ta vägen?
    JAg förstår om man önskar sig grejer om man inte har några och om man precis flyttat till hus, men så är inte fallet.
    Och vi blir mycket gladare för en upplevelse i en resa istället för massa konstiga proslinsgrejer :)
  • Emblas Mamma
    1700tal skrev 2011-01-10 18:42:46 följande:

    Vi har sedan innan räknat med (så mkt man nu kan räkna med, gästerna styr ju..) att få ca 300 kr per sällskap/familj. Våra 80 gäster består av 30 sällskap (vi bjuder många syskon- och kusinbarn) och det blir alltså ca 9000 kr. Så vi beräknar vår smekmånad på den summan. Inte mycket kan tyckas efter att ha läst om era resor på 50- 60- 70000 kr... :-O Men vi är vana att resa á la bugdet så det det blir inga problem. Men vi får förstås stå "stand by" med de pengarna eftersom vi inte vet säkert eller kan räkna med några pengar alls - vi kan bara önska. Vi är glada att få en resa överhuvudtaget då vi lägger allt krut och alla ihopsparade pengar på själva festen och festlokalen.


    Säkerligen kommer en del sällskap ge 500 kr, några inom den nära familjen säkert ännu mer. Men vi kan inte boka någon "lyxresa" i förväg, den beror helt på vad folk ger.

    Vi har många långväga gäster (hela min släkt, alltså halva gästlistan) som behöver övernatta, då förhoppingsvis på slottet med oss till egen kostnad. Det är inget måste men det lär påverka gästerna bidrag... Så därför är det så himla svårt att förutse gästernas bidrag, vissa tycker kanske det räcker med att betala boendet istället - vad vet jag?


    hehe vår resa kostar inte riktigt så mycket :) 45.500 kr blev det:)
    Klart det är mycket det med men det var lite extra på det hotellet:)

    Vi beställd med vetenskapen att vi hade 50.000 på ena sparkontot redan nu:) Så det känns väldigt tryggt:)
    Annars skulle jag heller aldrig aldrig våga beställa så dyr resa innan jag visste :)
  • Emblas Mamma

    Vi blev väldigt förvånade över hur mycket vissa par ändå gav oss i bidrag till resan!
    Trodde dom flesta skulle ge ett par hundra max,
    många gav oss även presenter och inget bidrag,
    men när vi ändå slår ut pengarna på ALLA gästerna (även dom med bara presenter) så blir det 500kr/par.
    Alltså var det mer än 500 per par av dom som gav i genomsnitt.

    Så mycket skulle jag själv inte ge till bara en vän som inte står mig så nära.
    Men nu får jag väl tänka om ifall någon av dom gifter sig i framtiden!
    Kan vara bra att ha uppskrivet =)

    Tack vare våra gster fick vi alltså bidrag till halva bröllopsresan!
    Är jätteglad då vi inte behöver spara alls nu! Bara lite =)


  • Emblas Mamma

    Presenterna vi fick var också väldigt fina dock =)
    Men som jag sa från början så har vi tyvärr inte plats, så nu står dom hemma hos mamma tills vi flyttar senare i sommar så får vi se om vi kan omstrukturera i huset så vi får plats med allt utan att det blir för mycket.
    Vi bryr oss inte om att flytta hit sakerna, då blir det flytt två gånger.

    Men vi ska nog försöka få användning av det mesta ändå.. :)


  • Emblas Mamma

    Det är mycket finare att bidra med hjälp anser jag =) Själv är jag otroligt tacksam till mina föräldrar som bidrog med precis all hjälp man kan tänka sig! Vi behövde knappt tänka på någonting.
    Dom gav oss dock ett bidrag till middagen.

    Svärisarna må ha gett oss 25-30.000 som vi är glada för, men utan mina föräldrars hjälp hade vi stressat sönder oss och det hade inte blivit hälften så bra som det blev.

    Så hjälp framför pengar enligt mig.
    Pengar kan vara bra och ha, men att hjälpa sina käraste är mycket bättre!

    I första hand komemr jag hjälpa mina barn med allt som behövs, middag, dukning, musik, barnvakt, städning,
    vad dom än behöver hjälp med.
    I andra hand kommer jag ge det bidrag jag har råd med. Tänker abslut inte spara en massa för att vräka över pengar på mina barn, jag ger det jag kan, och jag ger hellre med hjärtat =)
    Inte är man snål som förälder om man inte ger något!


Svar på tråden Ren gissning: Hur mycket pengar kan man skrapa ihop om man önskar sig pengar? :)