• Emblas Mamma

    Ren gissning: Hur mycket pengar kan man skrapa ihop om man önskar sig pengar? :)

    Lite för att gissa hejvilt! Jag vet att det är lite omöjligt, men är ändå lite nyfiken på vad ni tror:)
    Ni kanske själva har erfarenheter?

    Vi ska önska oss pengar i bröllopspresent (alt. presentkort på fritidsresor)
    Vi bjuder 80 personer men vi kan anta att 70 st kommer.
    Vi kan anta att det är ca. 35 par.

    Så, hur mycket tror ni är möjligt att skrapa ihop av dessa människor?
    Man kan ju aldrig veta eftersom dom kanske inte ger pengar ändå, men kom gärna med en vild gissning :D
    Har ni själva/ eller vet någon som önskat pengar och vad  har ni/dom fått? :)


  • Svar på tråden Ren gissning: Hur mycket pengar kan man skrapa ihop om man önskar sig pengar? :)
  • SnartFruSir
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-10 13:59:01 följande:
    Sen kan ju folk gå ihop och dela present även om man önskar sig pengar!
    Precis! Så brukar vi alltid göra när de tär lite större grejer ändå. Och jag kommer från Göteborg och här är 500 också det vanligaste.
  • JT2010

    När vi gifte oss i somras hade vi ca 90-95 gäster inklusive barn och vi fick förutom bidrag till sjävla bröllopet från föräldrar ca 38000kr.

    Tycker inte alls det är fel att önska sig pengar. Hellre det än att få en massa prylar som man inte vill ha. Vi skänkte faktiskt bort de få presenter vi fick eftersom det var saker som vi aldrig skulle använda och då är det onödigt att det tar plats i skåp i all evighet. Kanske låter illa men förstår inte varför släkt som inte känner oss så väl ska köpa nån pryl utan att veta vad vi tycker om. De presenter vi fick kändes som att vi fick för att de kom billigare undan än om de hade gett pengar i någon form.

  • Emblas Mamma
    JT2010 skrev 2011-01-10 14:34:31 följande:
    När vi gifte oss i somras hade vi ca 90-95 gäster inklusive barn och vi fick förutom bidrag till sjävla bröllopet från föräldrar ca 38000kr.

    Tycker inte alls det är fel att önska sig pengar. Hellre det än att få en massa prylar som man inte vill ha. Vi skänkte faktiskt bort de få presenter vi fick eftersom det var saker som vi aldrig skulle använda och då är det onödigt att det tar plats i skåp i all evighet. Kanske låter illa men förstår inte varför släkt som inte känner oss så väl ska köpa nån pryl utan att veta vad vi tycker om. De presenter vi fick kändes som att vi fick för att de kom billigare undan än om de hade gett pengar i någon form.
    håller med fullständigt!
    Inte för att vara elak men vi har inte en enda plats för ens en liten lykta här hemma! Jag hade fått knöka in grejerna i mammas källare tills vi hittat något större.. Fullt av grejer som jag rensar ut titt som tät, och eftersom vi inte har ett jättestort hus än så har vi helt enkelt inte plats för grejer!
    Därför kan ju folk ha förståelse för att man inte kan önska sig massa prylar eftersom man lär få ca. 100 st! Och vart ska dom ta vägen?
    JAg förstår om man önskar sig grejer om man inte har några och om man precis flyttat till hus, men så är inte fallet.
    Och vi blir mycket gladare för en upplevelse i en resa istället för massa konstiga proslinsgrejer :)
  • 1700tal

    Vi har sedan innan räknat med (så mkt man nu kan räkna med, gästerna styr ju..) att få ca 300 kr per sällskap/familj. Våra 80 gäster består av 30 sällskap (vi bjuder många syskon- och kusinbarn) och det blir alltså ca 9000 kr. Så vi beräknar vår smekmånad på den summan. Inte mycket kan tyckas efter att ha läst om era resor på 50- 60- 70000 kr... :-O Men vi är vana att resa á la bugdet så det det blir inga problem. Men vi får förstås stå "stand by" med de pengarna eftersom vi inte vet säkert eller kan räkna med några pengar alls - vi kan bara önska. Vi är glada att få en resa överhuvudtaget då vi lägger allt krut och alla ihopsparade pengar på själva festen och festlokalen.


    Säkerligen kommer en del sällskap ge 500 kr, några inom den nära familjen säkert ännu mer. Men vi kan inte boka någon "lyxresa" i förväg, den beror helt på vad folk ger.

    Vi har många långväga gäster (hela min släkt, alltså halva gästlistan) som behöver övernatta, då förhoppingsvis på slottet med oss till egen kostnad. Det är inget måste men det lär påverka gästerna bidrag... Så därför är det så himla svårt att förutse gästernas bidrag, vissa tycker kanske det räcker med att betala boendet istället - vad vet jag?

  • Emblas Mamma
    1700tal skrev 2011-01-10 18:42:46 följande:

    Vi har sedan innan räknat med (så mkt man nu kan räkna med, gästerna styr ju..) att få ca 300 kr per sällskap/familj. Våra 80 gäster består av 30 sällskap (vi bjuder många syskon- och kusinbarn) och det blir alltså ca 9000 kr. Så vi beräknar vår smekmånad på den summan. Inte mycket kan tyckas efter att ha läst om era resor på 50- 60- 70000 kr... :-O Men vi är vana att resa á la bugdet så det det blir inga problem. Men vi får förstås stå "stand by" med de pengarna eftersom vi inte vet säkert eller kan räkna med några pengar alls - vi kan bara önska. Vi är glada att få en resa överhuvudtaget då vi lägger allt krut och alla ihopsparade pengar på själva festen och festlokalen.


    Säkerligen kommer en del sällskap ge 500 kr, några inom den nära familjen säkert ännu mer. Men vi kan inte boka någon "lyxresa" i förväg, den beror helt på vad folk ger.

    Vi har många långväga gäster (hela min släkt, alltså halva gästlistan) som behöver övernatta, då förhoppingsvis på slottet med oss till egen kostnad. Det är inget måste men det lär påverka gästerna bidrag... Så därför är det så himla svårt att förutse gästernas bidrag, vissa tycker kanske det räcker med att betala boendet istället - vad vet jag?


    hehe vår resa kostar inte riktigt så mycket :) 45.500 kr blev det:)
    Klart det är mycket det med men det var lite extra på det hotellet:)

    Vi beställd med vetenskapen att vi hade 50.000 på ena sparkontot redan nu:) Så det känns väldigt tryggt:)
    Annars skulle jag heller aldrig aldrig våga beställa så dyr resa innan jag visste :)
  • helena86

    Vi tänker också önska oss pengar i bröllopspresent just för att vi redan har allt vi vill ha och för att vi inte är några äventyrs människor så vi vill inte hoppa fallskärm etc.
    Men vi tänkte då önska oss pengar till bröllopsresan i stället och alla tycker att det är en toppen idè =) Det man kan göra som jag läste någonstans om man önskar sig pengar till t.ex en bröllops resa så kan man sätta ut olika priser på vad saker och ting kostar dit man ska t.ex en drink 100 kr eller en massage 1500 osv så kan gästerna själva bestämma hur mkt de kan och vill lägga =)

  • skruttisOmuffis
    helena86 skrev 2011-01-14 22:26:49 följande:
    Det man kan göra som jag läste någonstans om man önskar sig pengar till t.ex en bröllops resa så kan man sätta ut olika priser på vad saker och ting kostar dit man ska t.ex en drink 100 kr eller en massage 1500 osv så kan gästerna själva bestämma hur mkt de kan och vill lägga =)

    Det är så vi ska göra fast man kommer även att kunna boka present i önskelistan på vår hemsida. Då blir det mer specifikt att det var tex just moster Karin som gav oss champagnefrukost på rummet i bröllopspresent
  • jessicalarsson

    Precis gör vi också på vår önskelista. Den är skapad hos www.varbrollopslista.se tillsammans med vår hemsida.

    Vi har skapat olika "Presenter", tex.

    Bidrag till flygresan: 10 st, 200 kr
    Fin middag: 2 st, 300 kr

    Genom att dela upp det så kan alla bidra med så mycket de känner sig bekväma med. Och de som vill och kan kan ju alltid köpa flera presenter.

    Hoppas det hjälper dig :)

  • helena86

    Vad kul att det är fler som ska göra så :) För det kan ju annars vara lite svårt att önska sig pengar i bröllopspresent. Det är många som verkligen vill köpa något och på detta sätt gör de ju det :D

  • Emblas Mamma

    Vi blev väldigt förvånade över hur mycket vissa par ändå gav oss i bidrag till resan!
    Trodde dom flesta skulle ge ett par hundra max,
    många gav oss även presenter och inget bidrag,
    men när vi ändå slår ut pengarna på ALLA gästerna (även dom med bara presenter) så blir det 500kr/par.
    Alltså var det mer än 500 per par av dom som gav i genomsnitt.

    Så mycket skulle jag själv inte ge till bara en vän som inte står mig så nära.
    Men nu får jag väl tänka om ifall någon av dom gifter sig i framtiden!
    Kan vara bra att ha uppskrivet =)

    Tack vare våra gster fick vi alltså bidrag till halva bröllopsresan!
    Är jätteglad då vi inte behöver spara alls nu! Bara lite =)


Svar på tråden Ren gissning: Hur mycket pengar kan man skrapa ihop om man önskar sig pengar? :)