• Florens09

Herregud

Jag har just räknat efter... Det här kommer ju bli jättedyrt!! Vi kommer ha en fest hemma först och sedan resa bort för att gifta oss med de närmaste. Vi betalar inget extra utan bara de grundläggande utgifterna på det hela och det är blir ändå... "hyperventilerar" oändligt med pengar. Och sedan ska man ha bröllopsresa och det är ju den man vill lägga pengar på? Men det blir ju inget i jämförelse, det kan vi omöjligt ha råd med. Hur gör ni för att hantera de summor man rör sig med? Himmel.. nog för att jag visste att det skule bli pengar av det, men jag förstod det nog inte förrän nu. Att hyra lokal, mat, vigselförrättare, musik, fotograf... Det kommer ju kosta mer än något annat man spenderat pengar på tidigare.

• Svar på tråden Herregud
  • majaochputteforeverandever
    Viktoria skrev 2011-01-07 21:16:04 följande:
    Många av er har budgeterat för ca 50 000 kr... hur har ni delat upp kostnaderna?
    14000:- för ring
    12 000:- för mat (förrätt, varmrätt, dessert och tårta.
    4500:- alkohol
    14 000:- kläder till mig och blivande maken
    3000:- hår och makeup
    4000:- hyra lokal
    1000:- brudbukett
    1500:- klänning till tärna
    12000:- liveband
    2000:- dekoration
    2000:- serveringspersonal

SUMMA: 70000:- , vi kommer så klart försöka snåla in där det går, tillkommer ju även kostnad för skjuts till och från kyrkan och hem efter festen. Vi har inte räknat med fotograf heller, så det tillkommer.
  • Florens09

Ja, det är nog bra att dela upp kostnaden i olika poster som kattpoet. Jag kanske inte ska räkna in resan till Italien i kostnaden utan se den som en separat kostnad för en resa. Det är inte pengarna i sig utan psykologin bakom som är grejen för min del. Vi sparar så gott det går och har inga extrakostnader. Vigsel nära boendet så vi slipper transportkostnader, ingen musik vid vare sig vigseln eller festen utom för in och utgång (och det ingår i kostnaden för tillståndet där vi är. Det är inte hur vi ska ha råd som är problemet, det är hur jag slutar hyperventliera och noja när jag tänker på hur mycket pengar det ändå är när jag ser det i en hel klumpsumma.

Jag ska försöka fokusera på vad jag får för pengarna istället för allt jag hade kunnat göra annars för dem, så att säga.  Lättare sagt än gjort, hehe... Nu får jag mitt drömbröllop, en resa med min bästa vän och ge min mamma en fin present genom att betala hennes resa. Hon har inte varit utanför Sverige på 30 år och hade aldrig haft råd själv.

• turbovampyria

Så här ser det ut för oss än så länge. Tar jag bort resan ur budgeten så blir det ca 37700kr. Jag har alltså gått mer än fyra över budgeten- Jag är väl 9000kr över budgeten. Men det löser sig.

Resa  24200kr
    Dryck  5000kr
    Mat      5000kr
    Klänning  4574kr
    Kostym    4000kr
    Lokal      4000kr
    Ring        3100kr
    blommor 2000kr
    Ljud     2000kr
    Fotograf  1798kr
    Tårta    1000kr
    Underkläder  1000kr
    Hår, naglar   1000kr
    Smink   650kr
    Godisbuffe  500kr
    Skor   450kr
    Inbjudningskort  300kr
    Dekorationer  300kr
    Tackkort   300kr
    Linser    300kr
    Hårnålar  170kr
    Halsband, Örhängen  150kr

• Flodis Hjärtat

SPARA is the key! Oavsett hur man vänder och vrider på det så måste man spara lite eller mycket, om man inte vinner pengar vill säga. Eller gör ngn fastighets vinst eller arv.

Vi har iallafall sparat kontinuerligt sedan vi träffades, både till vårt gemensamma hem och så och inte direkt till bröllopet. Nu finns pengarna och vi tycker helt klart att det är värt att lägga dessa pengar på oss och våra vänner.

Bröllopsdagen, med liveband, kläder, mat, fotograf etc går på ca 100.000 kr ( började på 80.000)
    Ringar för ca 85.000
    Resa för ca 60.000.
    Middag kvällen innan för långväga gäster ca 5000

• Emblas Mamma

Vi hade en budget på15.000 kr först som nu är uppe i 100.000 eller mer..
    Nej men vi räknar med resan där.
    Utan resa går allt på ca 60-70.000.

Men vi betalar inte allt själva. Svärisarna ger oss 10.000 och mina föräldrar stårför det mesta av maten..
    Annars hade vi inte haft råd kanske.. Då hade vi fått skippa bröllopsresan..

Spelar ingen roll vad ni lägger på bröllopet - det kommer säkert bli helt fantastiskt ändå!
    Men om ni verkligen vill ha lite extra så är det ju bättre att spara ett år till kanske?
    Eller göra resan ett år efter bröllopet :)

• Chicita
    TheD skrev 2011-01-07 21:55:11 följande:
    Som det verkar nu kommer bröllopet inte går över 20.000. ca 60 gäster.

Före kyrkan ska vi till fotograf men jag har inte kollat vem vi ska till. Men i kyrkan och utanför kyrkan så ska syrrans pojkvän vara fotograf så där är det inga pengar som spökar :D toppen! I hyra för lokalen... Handlat på rea....Gäller att pussla lite.

I present önskar vi oss bidrag för bröllopsresa. Egentligen skulle vi inte behöva det om vi sålde tv och alla andra dyra "leksaker" som karln kaller det för men de sakerna stannar här.

I februari ska vi leta ringar men jag har inte hittat DEN ringen. Har provat flera. KOllat i butiker och internet. Värdelöst!!!! suck!!!

Och nu är jag kissnödig!

Ha en fortsatt trevlig helg.
    Jag rekommenderar Camilla Dahlin från Falun.
    Hon är jättetrevlig och det blir personliga bilder. Två av mina vänner har använt henne som fotograf och deras bilder är inte ALLS lika.
    Till skillnad från den där Patrik ... nånting i Borlänge.
    Min kompis som anlitade honom har i stort sett identiska bilder som de på andra brudpar som han har i sin portfölj på hans hemsida... Sååå stelt och ospontant. 
  • Cammee
    Kattpoet skrev 2011-01-07 22:05:31 följande:
    Jag räknar inte med resan till skottland eller hem eftersom de är inte en del av bröllopet,  jag hade fått åka dit flera gånger till om vi inte hade gift oss.

2700 kr kostade cermonin, ja det är dyrt att gifta sig på lördagar i Skottland.
    3000kr mat + dryck
    400 kr  kilt  kit hyra
    500 kr klänning som jag inte kunde ha pga allergier.
    900  fika och tårta.
    40 kr  brudbukett.
    500 kr  lokal
    500 kr disco ( som vi inte senare behövde betala för att maken och killen är gamla vänner)
    400kr för  inbjudingskorten och tackkorten ( vilket vi inte heller behövde betala för att tjejen är en vän)

Vi hade 20  gäster och alla var mätta och belåtna och hade skoj.

Förstår ändå inte hur ni lyckades. Vi är förstås 70-80 gäster och kommer lägga ca 75,000. Bara vår lokal/mat/servering kostar 30.000. Sen har vi en massa kostnader på dekorationer, dukar, servetter/servettringar och liknande. klänning, ring, kostym, fotograf, filmare, dj. allt kostar skjortan. Ska man ha ett så billigt bröllop så måste man verkligen hålla det litet och enkelt. men samtidigt så är det inget fel i det om det är så man vill ha det. Hade varit glad om jag också kunde hålla det enkelt, men bröllopsfester är så underbara och jag vill ju ha hela släkten och alla vänner med. Typiskt då att man har en 40 personer i sin närmaste släkt. Kan verkligen inte välja bort någon , och jag vill att mitt bröllop och festen ska bli storslagen :) men så är det när man alltid drömt om ett princessbröllop :P
  • loluna

Vi räknade ut på ett ungefär vad allt skulle kosta från början. Sedan blev de "jaha, vi ska gifta oss om 10 månader, då måste vi lägga undan si och så mycket varje månad" (det blev ju förstås ändå lite olika varje månad, men jag tror att det kommer lösa sig... )Vi har stramat åt ekonomin ordentlig: inga utekvällar, biobesök, utemiddagar. Inga kläder som vi absolut inte behöver. Alltid lunchlåda med till jobb... Man kan faktiskt spara ihop en hel del på det... Och självklart rea och tradera som gäller för "småsaker" ;)
    ...och så har vi bara var sitt vittne med oss till bröllopet (vi gifter oss i Paris). Kanske blir det en "efterfest" hemma sedan, när vi väl har sparat ihop pengarna. Jag har varit gift en gång innan och minns så väl hur gärna jag ville ha vissa saker som vi inte hade råd med, och de vill jag inte kompromissa med nu.

• MrsT2011

Ja självklart är det viktigt att spara, men det absolut bästa knepet är att banta gästlistan. Bjud bara de ni verkligen umgås med och har en nära relation till! Struta i alla "måsten" och förväntningar från folk.

Vi bjuder bara min mormor, våra familjer och våra närmaste vänner med respektive, det blir ändå 33 personer.

Skulle jag bjudit hela min släkt och vi dessutom låtsas att blivande mannen också hade haft kontakt med sin släkt, då snackar vi 150 personer och astronomiska summor!

Nu har vi (med hjälp av bidrag från min familj) råd att lägga 800 kr per kuvert och därmed ha festen på restaurang. Bekvämt och helt perfekt för oss.

Totalkostnad exklusive resa blir ändå 60000 kr men det är det lätt värt. Enda grejerna som tar tid är trycksaker och dukning (jag scrappar och pysslar mkt annars med). Annars är det bara proffs anlitade och vi litar på dessa duktiga människor till 100%. (Frisör, sminkös, fotograf, solist, trubadur, restaurangansvarig, hotellansvarig)

Resan har vi önskat oss pengar till, ett mkt bra spartips. Plus att den går till en destination inom Europa, troligen Lissabon. Fattar inte vitsen med att flyga över halva jordklotet, strand som strand liksom... En vecka räcker, så totalkostnad för resan kan omöjligt bli mer än 20000 kr även om alla gäster väljer att köpa andra presenter.

• MrsT2011
    SnartFruSir skrev 2011-01-08 16:00:02 följande:
    Vi räknar med ca 130 000 kr för ungefär 100 gäster. Dyraste posterna är helt klart mat och dryck. Resa är inte med i budgeten.

Hade vi velat  göra annorlunda tror jag inte vi hade haft svårt att komma ner till 20 000 kr. Killens 25-årsfest med 45 gäster kostade sammanlagt 2000 kr i mat, men jag vill inte behöva stå och laga mat på vår bröllopsdag. Då vill jag ha en annan typ av festlighet. Vi vill unna oss detta på detta sättet helt enkelt.
    Precis, vi resonerar likadant! Min 30-årsfest hade en totalkostnad på 10000 kr med 50 gäster, men vilket slit det var med att laga all mat och köpa in all dryck etc etc.
  • thean

Hej!

Här är vår kalkyl:

Hyra kapell: 700 kr
    Hyra lokal: 1500 kr
    Kläder mig, han och barnen: 6000 kr
    Ring: 8000 kr
    Mat o alkohol: 15 000 kr (förrätt, huvudrätt och tårta)
    blommor: 2000 kr
    trycksaker: 2000 kr
    hår och make-up: 2000 kr

= 37 200 kr

Har inte räknat med någon fotograf, inte heller solist i kyrkan (min duktiga kollega, vet inte vad hon tar) och vad mer har jag glömt?

En del småposter som dukar, dekorväv och liknande kommer jag att köpa utöver dena budget, så realistskt är väl 50 000 kr ... men vi satsar på närmare 40 000 kr =)

Jo, vi ska ha en bar med självkostnadspris (alkohol från tyskland)... serveringspersonal måste vi ju ha med! Kanske 2000 till? = 39 200 kr ... ja ni ser ju!

• prinsessanogrodan

Vi siktar på att klara det på 50 tusen men det blir nog 60 tusen exkl resa. Det dyraste är middagen helt klart och min ring  och fotografen kostar nog näst mest. Vi har sparade pengar så vi tar av det.
    Vi har råd och unnar oss att slippa slita med mat och annat men om vi inte hade haft råd då hade vi varit tvungna att laga mat själva osv och då hade det fungerat det också.

• TheD
    Chicita skrev 2011-03-02 18:05:21 följande:
    Jag rekommenderar Camilla Dahlin från Falun.
    Hon är jättetrevlig och det blir personliga bilder. Två av mina vänner har använt henne som fotograf och deras bilder är inte ALLS lika.
    Till skillnad från den där Patrik ... nånting i Borlänge.
    Min kompis som anlitade honom har i stort sett identiska bilder som de på andra brudpar som han har i sin portfölj på hans hemsida... Sååå stelt och ospontant. 
    Vår Limousinechaufför är fotograf så vi kör med honom :D Billigare när man räknar ihop allt!!!
  • TheD

Så att jaghade skrivit 20.000:- och det vet jag inte varför eftersom vi pratade om ca 40-50.000:-

Var det förhoppningen som talade? ;)

• Helena brud 20 aug

Hmm, få se.. Vi lägger 24000 på mat lokal personal och lite dricka till maten Tårta får vi av min syster Min klänning 4800 Sambons kläder 2000 Barnens kläder 600 Fotograf kommer nog bli 4000 Blommor Max 1000 då min kompis gör buketterna.. Vad mer.. Jo ringar vi inte börjat kolla på än... Där försvinner ju en del.. Fin bil lånar vi av svärfar. Sen ska väl jag köpa skor. Säg 400? Hår och makeup blir nog 1500 Då är vi uppe i ca 38000 exkl ringarna... Resan är inte inräknad heller...

Svar på tråden Herregud