• Florens09

Herregud

Jag har just räknat efter... Det här kommer ju bli jättedyrt!! Vi kommer ha en fest hemma först och sedan resa bort för att gifta oss med de närmaste. Vi betalar inget extra utan bara de grundläggande utgifterna på det hela och det är blir ändå... "hyperventilerar" oändligt med pengar. Och sedan ska man ha bröllopsresa och det är ju den man vill lägga pengar på? Men det blir ju inget i jämförelse, det kan vi omöjligt ha råd med. Hur gör ni för att hantera de summor man rör sig med? Himmel.. nog för att jag visste att det skule bli pengar av det, men jag förstod det nog inte förrän nu. Att hyra lokal, mat, vigselförrättare, musik, fotograf... Det kommer ju kosta mer än något annat man spenderat pengar på tidigare.

• Svar på tråden Herregud
  • FelizLane

Annars är kontakter grejen! Känner man nån som är duktig på att fota? Kan man fixa nån del av maten själv, eller känner man nån som är duktig etc. Har varit på bröllop med 150 gäster och jag vet att deras summa var så liten att jag tappade hakan. Men det var för att dom hade kontakter.. Helt sjukt :P  

• LisaEleonor

Visst är det lite löjliga summor? Läste (tror det var här någonstans) att medelkostnaden för ett svenskt bröllop är 70 000 kronor. Det är väldigt mycket pengar. Jag tror vi kommer hamna någonstans mellan 60 och 70 000, vilket är massor. Men då har vi valt att gifta oss när vi har de pengarna, annars hade vi nog väntat istället.

Det är ju heller inget kul att ligga sömnlös över kostnaden, det kommer ju förstöra planeringen.

• majaochputteforeverandever

Vi hade satt en budget på 50 000:-. Budgeten sprack rätt snart och vi är uppe i drygt 70 000:- nu.... Förvånad

• Kattpoet

Vi klarade oss på 10000 kr. Och jag fick vad jag drömde om  och han med... vi fick varandra.

• Viktoria
    Kattpoet skrev 2011-01-07 19:39:22 följande:
    Vi klarade oss på 10000 kr. Och jag fick vad jag drömde om  och han med... vi fick varandra.
    men vad gjorde ni??
  • Viktoria

Många av er har budgeterat för ca 50 000 kr... hur har ni delat upp kostnaderna?

• Houdini

Jag tror viockså klarade oss under 10 000 kr och vi är väldigt nöjda med vår bröllopsdag.

Vår dyraste kostnad var fotografen/floristen och det kostade 4500 kr.

Jag vet inte men ingen av oss hade velat göranågot annurlunda för oss var det viktigaste av allt själv cermonin resten var grädde på moset faktiskt. 

• TheD

Som det verkar nu kommer bröllopet inte går över 20.000. ca 60 gäster.

Före kyrkan ska vi till fotograf men jag har inte kollat vem vi ska till. Men i kyrkan och utanför kyrkan så ska syrrans pojkvän vara fotograf så där är det inga pengar som spökar :D toppen! I hyra för lokalen... Handlat på rea....Gäller att pussla lite.

I present önskar vi oss bidrag för bröllopsresa. Egentligen skulle vi inte behöva det om vi sålde tv och alla andra dyra "leksaker" som karln kaller det för men de sakerna stannar här.

I februari ska vi leta ringar men jag har inte hittat DEN ringen. Har provat flera. KOllat i butiker och internet. Värdelöst!!!! suck!!!

Och nu är jag kissnödig!

Ha en fortsatt trevlig helg.

• Kattpoet

Jag räknar inte med resan till skottland eller hem eftersom de är inte en del av bröllopet,  jag hade fått åka dit flera gånger till om vi inte hade gift oss.

2700 kr kostade cermonin, ja det är dyrt att gifta sig på lördagar i Skottland.
    3000kr mat + dryck
    400 kr  kilt  kit hyra
    500 kr klänning som jag inte kunde ha pga allergier.
    900  fika och tårta.
    40 kr  brudbukett.
    500 kr  lokal
    500 kr disco ( som vi inte senare behövde betala för att maken och killen är gamla vänner)
    400kr för  inbjudingskorten och tackkorten ( vilket vi inte heller behövde betala för att tjejen är en vän)

Vi hade 20  gäster och alla var mätta och belåtna och hade skoj.

• SnartFruSir

Vi räknar med ca 130 000 kr för ungefär 100 gäster. Dyraste posterna är helt klart mat och dryck. Resa är inte med i budgeten.

Hade vi velat  göra annorlunda tror jag inte vi hade haft svårt att komma ner till 20 000 kr. Killens 25-årsfest med 45 gäster kostade sammanlagt 2000 kr i mat, men jag vill inte behöva stå och laga mat på vår bröllopsdag. Då vill jag ha en annan typ av festlighet. Vi vill unna oss detta på detta sättet helt enkelt.

Svar på tråden Herregud