• RockTroll

    Beslutsångest gällande hur länge vi ska vara borta då vi har barn!

    Ingen resa är bokad än men vi hoppas kunna ta en i sommar i alla fall om ekonomin tillåter. Jag och min blivande är däremot inte helt överrens vad gäller hur länge vi ska vara borta. Vi har en dotter som då kommer vara 2 år och 2 mån och jag vill helst inte vara borta längre än 1 vecka medans min m2b tycker det är alldeles för kort tid. Han tycker att 2 veckor är det ultimata. Han vill inte stressa utan ta det lugnt och njuta och han tvivlar på att man kan göra det på 1 vecka, speciellt i new york som är det tilltänkta resemålet.

    Vet inte hur vi ska göra om det blir aktuellt Obestämd hon kommer i såna fall vara hemma hos sig med morbror med familj som har en lika gammal dotter. Ni som rest utan era små barn hur länge var ni borta?

    Att ta med henne är förresten inget vi helst vill då vi behöver tid för oss själva.


    Bröllop 28/5 rocktroll.blogg.se
  • Svar på tråden Beslutsångest gällande hur länge vi ska vara borta då vi har barn!
  • fru2011kanske

    Jag hade inte velat åka två veckor utan så liten.
    Vi har tre barn (1,5 år, 4 år och 7 år) och kommer åka på lång weekend till NY på vår bröllopsresa. Vi vill komma iväg bara vi två, men för både vår och barnens skull vill vi inte vara borta alltför länge.
    När vi varit iväg tidigare oh barnen varit under 2 år har två nätter varit perfekt, en natt att umgås och en natt att sova Så för oss hade det absolut räckt med en barnfri vecka.

  • 4Juni2011

    Om jag får va ärlig så känns det som ni försöker ge henne dåligt samvete för att hon vill resa bort utan sitt barn och på så sätt inte svarar på hennes fråga..

    När min moster och morbror gifte sig så var mina kusiner 2 och4 de var borta i 2 veckor utan barn de var hemma hos sig (så de hade sina saker runt omkring sig) med mig, de ringde hem  med några dagars mellanrum och pratade med barnen... När de sen kom hem så var mina kusiner överyckliga att träffa dem och hade inte alls glömt dem..  De har heller aldrig avrit ifrån dem tidigare men det gick jättebra och vi hade jättemysigt med bakning, picknick etc...

  • 4Juni2011

    Men ni kan ju göra en kompromiss och vara borta i 1 ½ vecka om det går...

  • Fossing77

    Detta är jätteintressant! Vi har 2 småttingar som kommer vara 15 månader och 2½ år när vi gifter oss. Min sambo vill åka iväg, men jag vill skjuta upp det tills barnen är större. Till saken hör väl att vi sällan/aldrig använder barnvakt till barnen och deras far- och morföräldrar bor i andra städer och de ses inte så ofta att jag vill lämna barnen hos dem. Den som skulle kunna ta dem är min syster som är den som träffar barnen mest och som de känner bäst.

    Jag tror att det hela inte går att generalisera utan att man får besluta utifrån egna förutsättningar. Vissa barn klarar det säkert utmärkt, men är det första gången man åker iväg utan barnen så hade jag nog föredragit en vecka istället för två. Jag hade nog inte kunnat slappna av på resan om jag kände att barnen var hemma utan mig för länge, det är ju oxå ett perspektiv på det hela. Kan ju förstås fråga svärmor som är barnpsykolog. ;)

    Ni får nog helt enkelt komma fram till en kompromiss skulle jag tro. Kom överrens om hur lång tid som är rimlig, vad era barn klarar, vad ni själva klarar och ta det därifrån. Efter diskussioner om detta med tjejkompisar så verkar det som att män har lättare att tycka att åka är okej, medan kvinnorna är mer emot det. Det är säkert nåt biologiskt efter man burit barnet och haft det intill sig så länge, men inget man ska räkna bort ur frågan heller. :) Ni ska ju kunna njuta av resan med. :)

    Lycka till och hoppas det löser sig!

  • RockTroll
    4Juni2011 skrev 2011-01-05 10:38:35 följande:
    Men ni kan ju göra en kompromiss och vara borta i 1 ½ vecka om det går...
    Har jag inte ens tänkt på Tungan ute jag vill en vecka och min m2b vill två så får kolla om det finns paketresor på typ 10 dagar Glad
    4Juni2011 skrev 2011-01-05 10:28:13 följande:

    Om jag får va ärlig så känns det som ni försöker ge henne dåligt samvete för att hon vill resa bort utan sitt barn och på så sätt inte svarar på hennes fråga..

    När min moster och morbror gifte sig så var mina kusiner 2 och4 de var borta i 2 veckor utan barn de var hemma hos sig (så de hade sina saker runt omkring sig) med mig, de ringde hem  med några dagars mellanrum och pratade med barnen... När de sen kom hem så var mina kusiner överyckliga att träffa dem och hade inte alls glömt dem..  De har heller aldrig avrit ifrån dem tidigare men det gick jättebra och vi hade jättemysigt med bakning, picknick etc...


    Ja om vi åker så blir det ju på sommaren och vi bor i en mindre stad där det bland annat finns djurpark, lekland, badstränder mm så dom skulle ju vara långt ifrån sysslolösa i såna fall. Våran dotter är jätte förtjust i svägerskan och blir bara bättre kompis med sin lika gamla kusin nu när dom snart är 2 år så dom hade nog haft roligt. 
    Fossing77 skrev 2011-01-05 10:40:56 följande:
    Detta är jätteintressant! Vi har 2 småttingar som kommer vara 15 månader och 2½ år när vi gifter oss. Min sambo vill åka iväg, men jag vill skjuta upp det tills barnen är större. Till saken hör väl att vi sällan/aldrig använder barnvakt till barnen och deras far- och morföräldrar bor i andra städer och de ses inte så ofta att jag vill lämna barnen hos dem. Den som skulle kunna ta dem är min syster som är den som träffar barnen mest och som de känner bäst.

    Jag tror att det hela inte går att generalisera utan att man får besluta utifrån egna förutsättningar. Vissa barn klarar det säkert utmärkt, men är det första gången man åker iväg utan barnen så hade jag nog föredragit en vecka istället för två. Jag hade nog inte kunnat slappna av på resan om jag kände att barnen var hemma utan mig för länge, det är ju oxå ett perspektiv på det hela. Kan ju förstås fråga svärmor som är barnpsykolog. ;)

    Ni får nog helt enkelt komma fram till en kompromiss skulle jag tro. Kom överrens om hur lång tid som är rimlig, vad era barn klarar, vad ni själva klarar och ta det därifrån. Efter diskussioner om detta med tjejkompisar så verkar det som att män har lättare att tycka att åka är okej, medan kvinnorna är mer emot det. Det är säkert nåt biologiskt efter man burit barnet och haft det intill sig så länge, men inget man ska räkna bort ur frågan heller. :) Ni ska ju kunna njuta av resan med. :)

    Lycka till och hoppas det löser sig!
    Tror också att männen har lite lättare att se på saken med barnvakt än vi kvinnor. Även om dom älskar sina barn minst lika mycket. Förstår däremot om du är tveksam, speciellt med en 15 månaders det är ju ganska litet. En kompis åkte på bröllpsresa i 5 dagar utan sin dotter som då var 1 år och hon sa att det var hemskt att vara ifrån henne även om ungen tydligen hade haft superkul med farmor och farfar Glad 
    Bröllop 28/5 rocktroll.blogg.se
  • 2010 2010

    Vi funderar på att åka iväg själva efter bröllopet men då vara borta i 3 nätter, typ tors-sön. Vi har 3 barn i åldrarna 2, 4 och 6 1/2 då i sommar. Längre tid skulle jag nog inte kunna tänka mig ännu faktiskt. Vet dock inte om det ens är genomförbart då vi inte har så mycket möjlighet till barnvakt =( Farföräldrarna är oroliga för att ta hand om barnen så det är svårt att ens få barnvakt över dagen för att planera bröllopet; kolla på kläder ringar osv. Mina föäräldrar kan ju funka, problemet är att min mamma är sjuk och orkar inte ha hand om småttingarna för hon klarar inte av att bära dem och hinner inte med dem. Jag vet inte varför farföräldrarna är orliga för de tar hand om min blivandes brors barn och det går ju bra, de sa en gång att det var för att våran minsta är så liten (19 månader) fast broderns minsta är ju 8 månader så jag har inte en aning.
    Men som sagt det känns som om vi inte kanske kan komma iväg ens, men 3 dagar skulle vara underbart; att få lite egentid och kunna varva ner och koppla av med varandra som nyblivna makar. Vi skulle verkligen behöva det.

    Var borta tillsammans senast när äldsta dottern var 19 månader och var då borta i 3 nätter och då ringde vi varje dag minst och man längtade hem precis lagom när man skulle åka hem. Det var skönt att få komma iväg och det var skönt att komma hem till henne igen, så det var ju lagom kan man säga. man saknade henne men uppskattade egentiden.

  • Fossing77
    RockTroll skrev 2011-01-05 11:25:07 följande:
    Har jag inte ens tänkt på Tungan ute jag vill en vecka och min m2b vill två så får kolla om det finns paketresor på typ 10 dagar Glad
    4Juni2011 skrev 2011-01-05 10:28:13 följande:

    Om jag får va ärlig så känns det som ni försöker ge henne dåligt samvete för att hon vill resa bort utan sitt barn och på så sätt inte svarar på hennes fråga..

    När min moster och morbror gifte sig så var mina kusiner 2 och4 de var borta i 2 veckor utan barn de var hemma hos sig (så de hade sina saker runt omkring sig) med mig, de ringde hem  med några dagars mellanrum och pratade med barnen... När de sen kom hem så var mina kusiner överyckliga att träffa dem och hade inte alls glömt dem..  De har heller aldrig avrit ifrån dem tidigare men det gick jättebra och vi hade jättemysigt med bakning, picknick etc...


    Ja om vi åker så blir det ju på sommaren och vi bor i en mindre stad där det bland annat finns djurpark, lekland, badstränder mm så dom skulle ju vara långt ifrån sysslolösa i såna fall. Våran dotter är jätte förtjust i svägerskan och blir bara bättre kompis med sin lika gamla kusin nu när dom snart är 2 år så dom hade nog haft roligt. Tror också att männen har lite lättare att se på saken med barnvakt än vi kvinnor. Även om dom älskar sina barn minst lika mycket. Förstår däremot om du är tveksam, speciellt med en 15 månaders det är ju ganska litet. En kompis åkte på bröllpsresa i 5 dagar utan sin dotter som då var 1 år och hon sa att det var hemskt att vara ifrån henne även om ungen tydligen hade haft superkul med farmor och farfar Glad 
    Bröllop 28/5 rocktroll.blogg.se
    Vår son som kommer vara 2½ var inte ett dugg social när han var mindre, gillade inte att åka hemifrån, inte att träffa fler än 2 personer åt gången och det tog dagar att få tillbaka honom i vanliga rutiner efter att vi varit iväg. Nu är han 100 gånger bättre med det, men om hans lillasyster som nu är 4 månader blir något åt det hållet så är inte ens en weekend ett alternativ för oss. Men det blir ett problem vi får ta i om det dyker upp. Som det ser ut nu ska vi boka rum på hotellet där vi har festen och sova över där, barnen kommer antagligen att bo här hemma med någon lämplig barnvakt, eller i värsta fall i ett annat rum på hotellet. Sedan kanske vi stannar en natt extra på hotellet om det funkar. En resa helt för oss själva kan vi ta när barnen blir större så att alla kan slappna av på sitt håll. Just nu vill vi ta med alla barnen till solen, men det får vänta tills minstingen blivit större det med. :) vi har inte så bråttom, huvudsaken är att vi får en underbar resa när vi än tar den. Vill ju kunna njuta utan att behöva oroa mig för barnen. :)
  • Emelie 87
    Emblas Mamma skrev 2011-01-05 05:55:00 följande:
    Så våra döttrar heter samma sak? ;)

    Men oj, en månad? Men barnen är väl lite större då väl? :)
    Ja det gör dom ju. Det är lite kul tycker jag. :)

    Jag håller med alla om att en månad är jättemycket. Och i ärlighetens namn tänker vi hela tiden på det. Det är inga stora barn vi har heller, utan Eros kommer vara nära 3 år och Embla precis 1 när vi sticker. Vi vill gärna fira hennes födelsedag innan vi sticker, så därför väntar vi en vecka efter bröllopet. :)
    Jag är fullt övertygad om att barnen kommer att ha jättekul med sin moster och sina morföräldrar. Det är mest mig själv och min fästis jag är oroad över. För jag har alltid saknat Eros jättemycket när jag har varit borta ifrån honom. Embla har jag aldrig varit borta ifrån över huvud taget.

    Det låter som en god idé att ringa hem ofta och höra med barnen. Att få höra deras röster. Det kanske blir lättare för oss då att njuta av vår smekmånad. :)
    En fästis, två barn, oändligt med kärlek
  • Emelie 87

    Och inte minst för barnen att lättare ha kul. :)


    En fästis, två barn, oändligt med kärlek
  • Fossing77
    Emelie 87 skrev 2011-01-05 13:23:54 följande:

    Och inte minst för barnen att lättare ha kul. :)


    En fästis, två barn, oändligt med kärlek
    Mina kompisar var iväg en vecka från sina här innan jul och dom Skypade en del för att kunna både se och prata med barnen. Enda nackdelen var att barnen trodde att föräldrarna satt hemma vid datorn och då ville de hem från mormor. De är 4 och 2 år gamla. Men Skype kan vara smart, inte minst för er som ska vara borta så länge.
Svar på tråden Beslutsångest gällande hur länge vi ska vara borta då vi har barn!