• J och J

Pysseltråd med tips och idéer

Någon mer som känner hur det kittlar i fingrarna att få pyssla?!

Både jag och min blivande är pysselgalna. Vill alltid ha något projekt på gång. Så vi är glada att ha ett bröllop att planera där det då kan pysslas nästan huuur mycket som helst Skrattande Därav blir det mycket pyssel till bröllopet. Inte mest för att spara pengar utan för att det är såååå roligt o representerar oss. 

Tänkte det kunde vara roligt med en pysseltråd.
    Med tips, idéer, länkar, bilder. 

Vad ska ni pyssla till bröllopet? 

Just nu ser det ut så här för oss.
    Save-the-date kort - me tapet o kort på oss o knapp. KLART o skickat
    Inbjudningskorten - samma stil som ovan
    Servettringar - av toapappersrullar me tapet o snöre o knappar
    gåva till gäster - blir en figur i lera
    placeringskort - sitter på gåvan till gäster
    festhäftet - datautskrivet me lite snitsigare framsida, snöre/garn o knappar. 
    örhängen - knappar
    klänning och väst - ska brodera på dessa.

så långt har vi kommit me pyssel vi ska göra

någon som har tips på pyssel till dukning?

• Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer
  • Protexblue

Nu har jag en jätte krånglig fråga till alla som är duktiga på att pyssla.. Jag är ute efter något att knyta runt servetterna och funderade på organzaband, men sen funderade jag på något som är mer likt väv, men se kom jag på att jag skulle vilja ha något material som är mer "luftigt". Är de någon som här något förslag på material? Vore jätte tacksam för hjälp.

• knyttan
    Protexblue skrev 2012-03-10 13:39:01 följande:
    Nu har jag en jätte krånglig fråga till alla som är duktiga på att pyssla.. Jag är ute efter något att knyta runt servetterna och funderade på organzaband, men sen funderade jag på något som är mer likt väv, men se kom jag på att jag skulle vilja ha något material som är mer "luftigt". Är de någon som här något förslag på material? Vore jätte tacksam för hjälp.
    Du skulle kanske kunna klippa långa remsor av tyll och knyta runt? Det låter som det är det du är ute efter ungefär?
  • Protexblue
    knyttan skrev 2012-03-10 16:17:12 följande:
    Du skulle kanske kunna klippa långa remsor av tyll och knyta runt? Det låter som det är det du är ute efter ungefär?
    Jo men tyll kanske vore en bra idé, de har jag inte ens funderat på.. vet dock inte om de ser så "fint" ut.. lite billigt kanske..? eller inte beror ju på hur man gör.. =)
  • pulmonate

Detta är våra inbjudningar som jag gjorde. Lite avslappnade och "vi". Det är utskrivet på återvinnat papper som går ihop med vår "eco-stil" på bröllopet. Själva inbjudan är också tänkt för att vara snäll mot miljön: Den viks på så sätt att inget kuvert behövs. Och OSA är en del av inbjudan och klipps av ifrån inbjudan och skickas tillbaka. De kan även svara på vår bröllopsblog. 
    När kortet är stängt ser man gästens adress och bruden (jag) som drar i ett snöre. När man sen öppnar kortet så ser man brudgummen som äter spaghetti. Bruden drar alltså brudgummen till bröllopet genom spaghettin. "spaghettin" fortsätter även på andra sidan av inbjudan och blir t.ex. motorväg i kartan till bröllopet, och skijer av OSA kortet. 
    Kartan har även lite personliga detaljer. "slottet" där vi gifter oss har 3 flaggor: Italiens, Sveriges och Australiens, dvs "våra" flaggor. En liten Fiat 500 där det står "just married" på. En träskyllt längst uppe till vänster med avstånden till ställena var våra gäster kommer ifrån.
    Bladen på insidan av inbjudan är även desamma som sen återkommer på bröllopshemsidan, och går i färgerna som vi har på vårt bröllop. 

• Protexblue

Är det någon som beställt papper från ebay, till tex inbjudningar?

• knyttan
    Protexblue skrev 2012-03-10 18:05:15 följande:
    Jo men tyll kanske vore en bra idé, de har jag inte ens funderat på.. vet dock inte om de ser så "fint" ut.. lite billigt kanske..? eller inte beror ju på hur man gör.. =)
    Tror det beror på vad för slags tyll du använder också. Inte all tyll är så där stel och "myggnätsaktig" som typ maskeradkjolar... jag tänker på sån där fin, tät tyll som man också kan hitta, säkert dyrare, men finare också..

Pulmonate: WOW vilka fina inbjudningar! Är det du som ritat?? Önskar jag vore så där duktig på att teckna...
  • Solstice
    Just Me- Tack, ja jag har gjort dem själv.

Pulmonate- supersnygga & roliga inbjudningar verkligen!

Protexblue- kolla in på Panduro. Var där i dag och köpte tyll (sjukt nog kostade deras hälften så mycket än i de tygaffärerna jag varit, dock mer än de länkar som finn längre bak i tråden) och de har supermycket olika sorters band, trådar och annat som du kan använda och knyta. De har även webbshop men ibland är det lättare när man får se och klämma på sakerna i verkligheten.
  • Solstice

För att hålla fingrarna sysselsatta under kvällens Melodifestival provade jag att göra ett par olika tyllbollar.

Testade denna varianten men den repade jag upp för det kändes inte helt 100, så jag gick på denna istället som jag tyckte blev riktigt bra.

Den första hade jag som det stod en ca 3m lång remsa som var 23 cm bred och sydde i mitten (den vänstra bollen), sedan provade jag att lägga materialet dubbelt (den högra bollen) eftersom det tog evigheter att sy de tre metrarna kändes det som. Vet inte vilken jag tycker blev bäst.

Sedan klippte jag yttterliggare 3 remsor, 2 st som var ca 1,5cm breda och en som var ca 3 cm bred och gjorde två mindre bollar men där vet jag inte- de stora blev bättre.

• Sirenne

Grym tråd - har fått massor med inspiration och tips!
    Så nu är det dags att dela med mig  

Beställde "tree labels"/metalletiketter på ebay, fäst tunt band i de redan utstansade hålen och knutit en ögla. Vi hyr glas, det kommer alltså endast finnas ett begränsat antal sådana. Så gästen får hjälp med att hålla reda på sitt glas och kan använda etiketten under hela kvällen.
    /Sirenne

• Tinzi
    Solstice skrev 2012-03-10 23:46:54 följande:
    För att hålla fingrarna sysselsatta under kvällens Melodifestival provade jag att göra ett par olika tyllbollar.

Testade denna varianten men den repade jag upp för det kändes inte helt 100, så jag gick på denna istället som jag tyckte blev riktigt bra.

Den första hade jag som det stod en ca 3m lång remsa som var 23 cm bred och sydde i mitten (den vänstra bollen), sedan provade jag att lägga materialet dubbelt (den högra bollen) eftersom det tog evigheter att sy de tre metrarna kändes det som. Vet inte vilken jag tycker blev bäst.

Sedan klippte jag yttterliggare 3 remsor, 2 st som var ca 1,5cm breda och en som var ca 3 cm bred och gjorde två mindre bollar men där vet jag inte- de stora blev bättre.

tjusigt! Önskar bara att jag fattade HUR man gjorde dem :(
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer