Tips på Grill buffé
Vi funderar på att ha grillbuffé på vårat bröllop.
Någon som har några bra tips på vad man kan ha. Inte jätte mkt mat, utan lagom
Vi funderar på att ha grillbuffé på vårat bröllop.
Någon som har några bra tips på vad man kan ha. Inte jätte mkt mat, utan lagom
Om man ska ha en grill buffe, då är detta är ett bra tips och det också hjälper folk med allergier.
Ha en grill för endast fisk, en för endast kyckling och en för kött och sedan om ni vågar en med grönt, på så sätt kan även fisk allergiern äta något.
Jag har ett gott recept på kyckling file som man marinerar i äpplejuice, salt och kryddgrönt och sedan när man lagar det penslar man det äpplejuice medans det lagas. Jag ska rota rätt på det.
Fläskkottletter är också gott att grilla och man ha marinera dem i grillolja, citygross brukar ha större flaskor grill olja vid sommaren.
Räkspett gjord på råa marinerade räkor går snabbt att laga och det går att göra kvällen innan och läggas i marinaden. Rå räkor är grå och blir rosa när de är klara.
Det bästa är att lägga allt kött i marinad kvällen innan och på så sätt är det ju bara lägga på allt på grillen.
Och om har en grill för varje sak kan man också ha olika värme, kyckling, fisk och kött har inte samma tillagnings tid.
Vi ska ha helgrillat lamm :D Supergott.
Men det är lite krångligt och alla kan inte grilla det då det behövs verktyg och sånt som är till för just det.
Och så tar det typ 7-8 timmar att grilla ett helt lamm också.
Men åh så gott.
Sen funderade jag på att man har nå mer och kanske nån fisk.
Så man har lite att välja på.
Jag funderar faktiskt på att både ha potatissallad med färsk potatis och potatisgratäng :D
Jag får se.. det e ju ett tag kvar :) (30/6-2012)
Har någon av er funderat på att skippa potatisgratäng och potatis sallad för grillade grönsaker eller grillad potatis?
Det väldigt gott och lätt att göra grillade grönsaker, man kan göra paket av folie och lägga in en drös grönsaker av olika sorter med lite olja, se bara till att allt har samma koktid eller skurna så att de har samma koktid.
Oftas behöver man bara vända pakten fyra gånger.
Grillar man Amerikansk stil, kan man saltbaka potatis, rödbetor, lök, vitlök, morrötter och gulbetor.
Har inte tänkt på det faktiskt.
Egentligen har jag inte tänkt nåt överhuvudtaget.
Det enda jag VET är helgrillat lamm.
Eftersom de e ett tag kvar så har jag inte börjat tänka på det än :)
Men absolut nåt att fundera på.. för det lät supergott! :D
Gillar på amerikansk sätt är en sån där grill med lock, på sätt kan man ställa en pajform med salt och sedan potatis, rödbetor ,lök i och så lägger man locket på.
Jag ska ha en grillkokbok men jag kan inte hitta den just nu.
Saltbakad grönsaker. du behöver en klotgrill, två runda formar ( engångs paj form funkar). Sätt en rund form i mitten av grillen, täcke med kol på utsidan om formen, tänd eld vänta tills ni har en bra glöd bädd.
Lägg grovsalt i den andra formen och sätt ner ren skrubbad potatis, lök eller rödbetor , se till att skära ett kryss i alla, annars säger det booom. Lök går snabbast att laga. Lägg locket på och kolla efter 30 min, det bör vara klart på 60 min.
Man kan också göra detta i ugnen, dra på 200 grader och sedan ställa in pajformen och vänta 45-60 min.