• Lev idag

    Hur utforma borglig vigsel?

    Jag har funderat på en sak.
    Vi ska gifta oss borgligt men jag funderade på hur "brukar" en sådan ceremoni se ut? 
    Alltså med vad vigselförrättaren ska säga, läsa osv?
    Jag förstår ju att man bestämmer detta tillsammans.
    Men finns det någon som vill dela med sig hur ni gjort med detta? 
    Hur har ni utformat vad som sägs, vilka texter som läses och sånger? 
     

  • Svar på tråden Hur utforma borglig vigsel?
  • MagicBride

    jag har lagt upp vårt vigselförslag (kommer kanske omarbetas lite) i flera trådar här på BT.. kanske kan va till hjälp här också :)

    Det är allt som vi tänkt vigselförrättaren ska säga, sen kan man ju lägga in solosånger och sånt imellan om man vill ha det.


    Vi har samlats här idag för att närvara vid Therese och Stefans bröllop och tillsammans med dem dela denna viktiga stund i deras liv. De vill inför oss alla, familj och vänner, öppet tillkännage sin kärlek till varandra och sitt val att leva och växa tillsammans.


     


    Det är ett stort steg ni nu tar i era liv, kanske det största, tydliggjort genom denna ceremoni. Vi har inbjudits hit idag för att markera att det sker något nytt med ert förhållande.


    Therese kommer att fortsätta vara Therese, och Stefan kommer att fortsätta vara Stefan. Men från och med idag kommer ni formellt och reellt också att vara en enhet. Er kärlek är den samma, men ni tar den med er in i ett nytt skede av era liv. Ni har valt att samla oss alla här idag för att dela er glädje över detta. Men också för att markera att äktenskapet är ett lagreglerat avtal med samhället.


     


    Framtiden är okänd. Vi har föga makt över den. Därför är det många som inte kan eller vill lova att äktenskapet ska vara livet ut. Men för Therese och Stefan är ingåendet av äktenskapet en äkta önskan om att hålla samman beständigt.


     


    Nu är det bröllop – en övergångsrit som syftar till att inför gästerna markera ert byte av social status, från sambor till gifta. Ni har bett mig att läsa upp en dikt om denna övergång.


     


    Idag är en dag som ni alltid ska minnas


    Den största dagen i era liv fram tills nu


    När ni vaknade imorse var ni man och kvinna


    När ni somnar inatt är ni man och fru


     


    Det är en helt ny början i livet, en resa


    Med ögonblick att minnas och glädja er åt


    Och även de stunder då ni inte är överens


    Kommer skratten att väga upp stunder av gråt


     


    Ni har säkert fått många goda råd under årens lopp


    Där man talat om äktenskapets hemlighet


    Men ni vet att svaren finns gömda inom er


    Där den sanna kärleken finns och vet


     


    Så lev lyckliga tillsammans som älskande och vänner


    Detta är början på det nya liv ni ska få


    När ni står här tillsammans med kärlek i era ögon


    Och viskar ert ”ja” till varandra ni två


     


    Må alla era önskningar och drömmar bli sanna


    Må framgången finna sin väg till er


    Morgondagen kan ge er den största glädje


    För idag är dagen när allt börjar för er


     


    För att detta äktenskap ska vinna laga kraft ska Therese och Stefan nu avge löftet såsom skrivet i Sveriges rikes lag:


    Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap. Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:


    Tar du Stefan denna Therese till din hustru? (svar: ja). Tar du Therese denne Stefan till din man? (svar: ja). Jag förklarar er nu för äkta makar.


    Ni kan nu ge varandra er första kyss som man och hustru.


    (Underskrift av vigseldokument?)


    När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit idag.


  • Margris

    Jag har genom en annan tråd erbjudit att dela med mig av det material jag har samlat på  mig om olika upplägg på borgerliga vigslar. Är det fler som vill ha tips och idéer så säg till :)

  • bruden i skogen
    Fårävvör skrev 2010-12-15 21:29:28 följande:
    Det här undrar jag också... Vi bokade våran vigselförrättare idag (den enda i kommunen som tjänstgör den dagen) och han verkade helst inte vilja träffa oss innan eftersom han jobbar på annan ort... Och det räckte om han fick "manuset" fem minuter före vigseln... Känns lite halvhjärtat men jag fattar ju att han har mer att göra än att bara vara vigselförrättare... Vi fick hans mailadress så vi kör nog lite påtvingad kontakt den vägen! Och vill vi verkligen träffa honom, så borde det ju gå på nåt sätt...
    Dessutom ska jag låna "Den svenska högtidsboken" på biblioteket tänkte jag (den är slut på förlaget), det är humanisterna som gett ut den och det verkar finnas en del förslag på borgerlig vigsel, dikter etc i den (så har jag fattat det som iaf, men har inte tittat i den än).
    Så än så länge har jag inte så stor koll på hur vår vigsel kommer bli, men jag är jätteintresserad av att höra tips och idéer från er som vet mer!
    Jag kan delvis förstå att man inte har tid att träffa brudpar innan, man får inte betalt för denna träff utan gör det på sin egen fritid.
    jag skulle inte vilja viga ett par utan att ha träffat och pratat med dem innan. detta gör jag på min fritid, men för mej är det viktigt att kemin stämmer och att brudparet skall kunna välja en annan om den inte stämmer.
    jag kanske är lite nojjig, men det är viktigt.
    tycker nog att ni kan kräva att träffas innan.
  • bruden i skogen
    Sophie skrev 2011-01-08 11:43:09 följande:
    Det är viktigt att tänka på att de vigselförättare som tjänstgör i kommunen inte får någon annan ersättning för uppdraget än 110 kr och då ingår resa dit och efterarbete. Om man vill ha en längre ceremoni och/eller har speciella önskemål är det bra om man klargör detta innan och frågar om det är okey. Om man träffar sin förrättare innan så görs det på hennes/hans lediga tid, bara så man är medveten om det.
    Helt rätt och bra att det tas upp. men det är första brudparet man får 110.- för om man tex viger ett två timmar senare så har man 30:- för detta
  • MinnieA
    Margris skrev 2011-03-18 18:53:24 följande:
    Jag har genom en annan tråd erbjudit att dela med mig av det material jag har samlat på  mig om olika upplägg på borgerliga vigslar. Är det fler som vill ha tips och idéer så säg till :)
    Jag vill jättegärna ha tips :)
  • Sarkastisk ljubicica
    Margris skrev 2011-03-18 18:53:24 följande:
    Jag har genom en annan tråd erbjudit att dela med mig av det material jag har samlat på  mig om olika upplägg på borgerliga vigslar. Är det fler som vill ha tips och idéer så säg till :)
    Jag vill jättegärna ha fler tips. TYcker att den "vanliga" borgerliga vigseln känns så tråkig och inte alls "oss", men har själv inga idéer.
  • bruden i skogen
    Helena brud 20 aug skrev 2011-03-19 23:57:35 följande:
    De borde verkligen få lite mer betalt...de viker ju en hel del lördagar åt detta under sommarhalvåret...
    Man gör det för att det är jätteroligt, man får vara med på en stor dag med massor av kärlek.
  • Margris

    Skicka era mailadresser så skickar jag det jag har samlat på mig!

  • tessiej
    Margris skrev 2011-03-18 18:53:24 följande:
    Jag har genom en annan tråd erbjudit att dela med mig av det material jag har samlat på mig om olika upplägg på borgerliga vigslar. Är det fler som vill ha tips och idéer så säg till :)
    Jag är också intresserad av fler tips och idéer. Skickar ett meddelande till dig så du får min mailadress :)
  • mersina
    MagicBride skrev 2011-03-18 18:06:01 följande:

    Idag är en dag som ni alltid ska minnas


    Den största dagen i era liv fram tills nu


    När ni vaknade imorse var ni man och kvinna


    När ni somnar inatt är ni man och fru


    Det är en helt ny början i livet, en resa


    Med ögonblick att minnas och glädja er åt


    Och även de stunder då ni inte är överens


    Kommer skratten att väga upp stunder av gråt


    Ni har säkert fått många goda råd under årens lopp

    Där man talat om äktenskapets hemlighet


    Men ni vet att svaren finns gömda inom er


    Där den sanna kärleken finns och vet


    Så lev lyckliga tillsammans som älskande och vänner


    Detta är början på det nya liv ni ska få


    När ni står här tillsammans med kärlek i era ögon


    Och viskar ert ?ja? till varandra ni två


    Må alla era önskningar och drömmar bli sanna


    Må framgången finna sin väg till er


    Morgondagen kan ge er den största glädje


    För idag är dagen när allt börjar för er


     


    Gud så fint MagicBride! Den dikten vill jag också ska läsas på vårt bröllop! Vet du vem som skrivit dikten?


Svar på tråden Hur utforma borglig vigsel?