Era bästa recept på julgodis!
Jag vill veta vad ni tycker är godast i godisväg på jul.
Vill även inte göra bara "tråkiga" recept som vanlig knäck. Kom igen nu!
Jag vill veta vad ni tycker är godast i godisväg på jul.
Vill även inte göra bara "tråkiga" recept som vanlig knäck. Kom igen nu!
Leilas "rocky road" är gott. Receptet hittar du här: www.recept.nu/1.126537/leila_lindholm/efterratter_godis/leilas_rocky_road
Ett annat gott recept är "Mjuk chokladkola". www.arla.se/templates/printpage____17653.aspx&noheader=1
En favorit är vad min blivande svärmor kallar för "Kinosky". Det är en slags fudge.
4 dl grädde (eller mjölk, kan även blanda)
4 dl socker
25g smör
2 tsk vaniljsocker
Grädde och socker kokas samman (ganska länge) i en kastrull, tills den klarar kulprovet (dvs doppa eller hälla ner lite av smeten i en kopp med kallt vatten och sedan kunna forma smeten till en liten kula). Rör om någon gång då och då. När det kokat färdigt rör ner smöret och vaniljsockret. Häll ut på en smörad plåt eller bakplåtspapper. Låt svalna och skär sedan i fyrkanter.
Här kommer mitt recept på kola. :)
5-minuters kola
3 tsk kakao
1 kaffekopp socker
1 dl sirap
2 tsk smör
Koka allt tillsammans i 5 minuter. Häll ut på en plåt (med bakplåtspapper på).
Låt kallna.
Skär eller klipp sedan sönder i mindre bitar och lägg in i papper så dem inte kladdar ihop sig.
Ät.
Njut! :)
Mmm Jag gjorde vanlig knäck idag.. tråkig som jag är. Men det kommer nog vara uppätet till helgen ändå. Så då är jag ju tvungen att göra något annat också.
Smält nougat (odense) över vattenbad, blanda i hackade salta jordnötter, tillsätt lite havssalt (eller flingsalt) om man tycker om extra salt, dutta i knäckformar, låt svalna, mums filli babba!
Min familjs traditionsgodis är lite likt MaddeåMats.... hälften nougat, hälften blockchoklad. Smält och blanda. Rör i hackade nötter (t ex hasselnötter eller mandel om man hellre vill det). Dutta i knäckformar och kyl. Busenkelt och jättegott!
Minkrokanten kanske var slut i den affären för här där jag bor säljer de den fortfarande. Men jag tror att polkan du ska prova kan bli väldigt god den också.
Ett supergott godis jag brukar göra som igentligen inte är julgodis men som jag bara gör till jul.
Amerikanskt risgodis
ca 60 bitar
300 g marshmallows
75 g smör eller margarin
3 1/2 dl kokosflingor
6 dl Rice crispies
1 1/2 dl salta jordnötter
smält smöret i en rymlig, vid kastrull och rör i marshmallows att smälta på medelvärme (OBS: Passa detta noga så att det inte bränns). Ta kastrullen från plattan och rör ner övriga ingredienser. Smöra en liten långpanna och häll upp massan. Platta den till en dryg cm- tjock kaka. Låt kakan svalna, skär den sedan i rutor.
Super smarrigt godis. =)
Men smaken är ju olika som sagt och jag gillar detta godis bäst utan kokosflingor och utan nötter men då måste man ha i lite mer Rice crispies flingor men ååååååååååå så gott det blir. =)
Bounty..
50g smör
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl socker
2 dl vispgrädde
200 g riven kokos
blanda allt utom kokos.koka 5-7 min. rör ner kokos,bred sedan allt långpanna med bakplåtspapper , smält 175 g choklad o 25 g kokossmör. häll över choklad blandningen över o ställ i kyl minst 3 timmar.
man kan även skära i lagom stora bitar efter att blandningen har kallnat o sedan doppa i choklad.
Mycket smarrigt här det står ofta att man ska smälta chokladen i vattenbad, men gör det någon skillnad om man värmer det i micron? Dum fråga kanske men vad är crunchies? Något gott godis jag missat...?