• Tärna 2011

Min brors fästmö utnyttjar honom

Hej!
    Jag behöver lite tips och nya infallsvinklar på en grej som har växt från en höna till en fjäder.

För fyra år sedan träffade min bror en tjej från ett annat europeiskt land genom jobbet. De blev tillsammans och hon flyttade hit till Sverige. Ganska snabbt lärde hon sig språket, och förra sommaren förlovade de sig vilket gladde oss alla. Sedan dess har hon dessvärre ställt in giftermålsplanerna tre gånger, i samband med att de ska bestämma datum, boka kyrka & lokal, köpa klänning osv. Detta har gjort min bror illa, jag märker att han blir sårad. Tjejen säger dels att hon inte vill bo här, hon trivs inte, hon saknar sin familj dels att hon vill vara med och betala för bröllopet. Men hon har vägrat att ta de jobb som arbetsförmedlingen har erbjudit henne sedan ca två år tillbaka. Jag vet inte vilken typ av jobb det har handlat om, men hon säger själv att hon inte vill ha ett "lågstatusjobb" därför att hon då kommer fastna där och inte tar sig vidare. Hon vill jobba med samma sak som hon jobbade med i sitt hemland, dvs säljare på ett stort mediaföretag där många kunder är andra företag.

Detta har, allt eftersom tiden gått, växt ilska hos mig och inom familjen. Att ta ett lågstatusjobb behöver inte betyda att man inte kommer vidare. Ett jobb är alltid en merit och man fortsätter ju såklart söka andra jobb under tiden! Hon sätter sig själv och min bror i en fälla genom att inte bidra med pengar, vilket är nyckeln till giftermålet. Hon pluggar svenska på universitetet (hon pratar jättebra svenska, snart bättre än mig...) och kan därmed inte bidra med några pengar alls.
    Min bror har berättat att det är viktigt för honom att han får komma vidare i livet, dvs köpa hus, skaffa barn m.m, men han kan inte säga ifrån till sin tjej p.g.a. att han är för snäll. För mig spelar det ingen roll om hon vill gifta sig eller ej, men vill hon inte det så ska hon inte leva på min bror och utnyttja honom känslomässigt och ekonomiskt. Hon trivs ju inte här och kan inte tänka sig ett liv i Sverige, så vad gör hon då här?

Tärna 2011
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 19:30
    Jag menar att det har växt från en fjäder till en höna.
  • Svar på tråden Min brors fästmö utnyttjar honom
  • Sebastiána
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-20 19:51:05 följande:
    För om hon nu inte vill vara i Sverige och inte är nöjd med sitt liv eller det som erbjuds så måste hon ju vara där av en enda anledning. Och det måste ju vara han?
    Ja, det kan vara så att han är den enda orsaken till att hon är i Sverige. Inte konstigt att hon är missnöjd då. Kanske han borde flytta till hennes hemland i stället?
  • Tärna 2011

Moirie skrev 2010-11-21 19:03:03 följande:
    Men jag förstår inte riktigt situationen TS beskriver? Broderns fästmö ställer in bröllopet, men det verkar inte riktigt bara ha med hennes jobbsituation att göra, eller? Om de ställt in flera gånger så låter det ju ändå som de skulle ha haft råd även utan hennes bidrag, fast att hon säger att hon vill hjälpa till med kostnaden. Låter som hon sitter i något sorts limbo och varken vill/orkar/vågar ta något steg framåt vare sig i relationen eller med karriären. Det låter ju inte som om hon kan må särskilt bra med sig själv. Att hon ska tjäna pengar så att de ska gifta sig kanske är den "officiella" förklaringen till de uppskjutna planerna men vem vet vad som egentligen pågår? Hur ser deras deal ut? Måste de bo i Sverige resten av livet om de ska vara ihop? Att flytta till ett annat land för kärlekens skull är en jätteuppoffring och svårt att helt förstå för den som har lyxen att bo där man vet hur allt funkar, har familj och kontaktnät och sin karriär. Naturligtvis ska man dra sitt strå till stacken hursom helst men jag tycker inte det är konstigt om hon saknar sin familj och inte känner att hon trivs. Det säger väl inget om hennes känslor för sin fästman! Jag kan förstå att ni i familjen retar er på situationen men den som gör att hon kan fortsätta som hon gör är ju hennes fästman. Om han tycker att det är mer värt att försörja henne och vara säker på att hon stannar än att ställa krav och riskera att hon lämnar honom...

Min bror säger att de har råd ändå att betala bröllopet om hon inte betalar, men de hindras av att hon säger att hon vill bidra med pengar. Men som du skriver verkar det inte vara grunden till problemet, utan att hon inte trivs här. Hennes dröm är att de flyttar till hennes hemland - som gifta. Min bror säger bestämt nej till att lämna sverige, men han kan tänka sig att spendera somrarna i hennes hemland. Och det är inte säkert att hon stannar bara för att min bror försörjer henne.

Jag tycker inte heller det är konstigt att tjejen saknar sin familj, att flytta till ett annat land är ett stort steg innebär långa avstånd. Men det känns inte som att hon anstränger sig så mycket för att hon ska komma över saknaden, dvs skaffa sig ett jobb, bygga upp en karriär, träffa nya människor... När man gör valet att flytta till ett annat land tycker jag att man ska tänka på inte bara vad man förlorar, utan också vad man får. Hon befinner sig i ett land med god infrastruktur, stora karrirärmöjligheter och hon lever med en man som hon (förhoppningsvis) älskar. Befinner man sig i en sådan situation bör man väl fundera över vad som känns bäst, både på kort sikt och på lång sikt? Ska jag stanna eller ska jag flytta? Vad är viktigast för mig, kärleken eller familjen? Inget lätt val, men ett nödvändigt sådant.

Usch. En jobbig situation och jag gillar inte att blanda mig i, men det är nästan oundvikligt att det blir så här när vi har så nära kontakt. Det uppstår knepiga situationer om vi t.ex. ska ses, det blir fel hur vi än gör; antingen hälsar vi på hos varandra som vanligt, men stämningen blir spänd och det blir svårt att låta bli att säga vad man tycker. Alla vet vad den andra tänker. Eller så ses vi inte alls, dvs i princip bryter kontakten (min bror vill att hans fästmö följer med när han hälsar på) och konflikten ligger runt hörnet. Det känns bara så onödigt, men någon lösning hittar jag inte. Hur skulle ni andra göra?

• JustMeAndMyLove
    Sebastiána skrev 2010-11-21 21:57:45 följande:
    Ja, det kan vara så att han är den enda orsaken till att hon är i Sverige. Inte konstigt att hon är missnöjd då. Kanske han borde flytta till hennes hemland i stället?
    Jo man kan tycka det.

Missförstå mig inte. Den här jobb-grejen retar gallfeber på alla. Men ... det är samtidigt inte "familjens" problem. Är de ett par så är det deras ensak om hon jobbar, inte jobbar osv.

Sen om man märker att hon är så pass utnyttjande så han mår dåligt och behöver hjälp och stöd att ta sig ur förhållandet då är det en annan sak. Men fortfarande måste det vara han som kommer och ber om hjälp.

• Optimia

Tärna 2011 skrev 2010-11-22 13:50:07 följande:
      Min bror säger att de har råd ändå att betala bröllopet om hon inte betalar, men de hindras av att hon säger att hon vill bidra med pengar. Men som du skriver verkar det inte vara grunden till problemet, utan att hon inte trivs här. Hennes dröm är att de flyttar till hennes hemland - som gifta. Min bror säger bestämt nej till att lämna sverige, men han kan tänka sig att spendera somrarna i hennes hemland. Och det är inte säkert att hon stannar bara för att min bror försörjer henne. Jag tycker inte heller det är konstigt att tjejen saknar sin familj, att flytta till ett annat land är ett stort steg innebär långa avstånd. Men det känns inte som att hon anstränger sig så mycket för att hon ska komma över saknaden, dvs skaffa sig ett jobb, bygga upp en karriär, träffa nya människor... När man gör valet att flytta till ett annat land tycker jag att man ska tänka på inte bara vad man förlorar, utan också vad man får. Hon befinner sig i ett land med god infrastruktur, stora karrirärmöjligheter och hon lever med en man som hon (förhoppningsvis) älskar. Befinner man sig i en sådan situation bör man väl fundera över vad som känns bäst, både på kort sikt och på lång sikt? Ska jag stanna eller ska jag flytta? Vad är viktigast för mig, kärleken eller familjen? Inget lätt val, men ett nödvändigt sådant. Usch. En jobbig situation och jag gillar inte att blanda mig i, men det är nästan oundvikligt att det blir så här när vi har så nära kontakt. Det uppstår knepiga situationer om vi t.ex. ska ses, det blir fel hur vi än gör; antingen hälsar vi på hos varandra som vanligt, men stämningen blir spänd och det blir svårt att låta bli att säga vad man tycker. Alla vet vad den andra tänker. Eller så ses vi inte alls, dvs i princip bryter kontakten (min bror vill att hans fästmö följer med när han hälsar på) och konflikten ligger runt hörnet. Det känns bara så onödigt, men någon lösning hittar jag inte. Hur skulle ni andra göra?

Ähum, jag tycker att du och familjen ska tagga ner lite. Att flytta till ett nytt land är skitsvårt, oavsett om infrastrukturen ( ) är bra i det land man flyttar till. Din bror vill inte flytta till hennes land, men hon ska dansa och vara glad över att hon får bo i Sverige, där hon inte verkar känna speciellt många, har flyttat till en ny kultur osv.

Om jag tänker mig att jag t.ex. skulle flytta ENSAM till USA skulle jag flytta till ett land med bra infrastruktur, bra möjligheter att få jobb (om man har ett s.k green card), men jag skulle ju ändå sakna alla möjliga grejer som finns hemma i alla fall. För att inte tala om alla relationer; familj, släktingar vänner. Det är inte så himla lätt att "tänka på vad man får" när man är ny i ett land, inte helt 100 på hur allt funkar, medan alla "infödingar" tar såna saker som självklara.

Varför har du detta behov av att säga vad du tycker om din brors och hans fästmös ekonomi? Skulle brorsan så mycket som knysta ett ord om min ekonomi kan jag lova att han skulle sätta igång ett gräl. Är man vuxen måste man få sköta sin ekonomi som man vill. Nu vill din bror uppenbarligen ha det såhär, eller är åtminstone såpass nöjd att han fortfarande vill bo med sin sambo. Då är det inte mycket du kan göra åt det.

Man kan aldrig ändra någon annan än sig själv, oavsett hur mycket man retar sig på någon annan. Och man väljer själv hur man reagerar på en annan person.

Ber din bror dig om hjälp ska du förstås hjälpa, men tills dess: bit ihop och försök se din brors fästmös goda sidor istället. Hon måste ju ha några goda egenskaper om din bror ändå förlovat sig med henne.

• mamma56

Saken är ju den att vi märker hur dåligt han mår. han uttalar frustration över att inte komma vidare Han verkar ledsen och det är något som inte stämmer. Jag är numer helt övertygad om att han blir utnyttjad ekonomiskt och känslomässigt.Vi tog emot henne med öppna armar då för 4 år sedan men har märkt att hon inte är den hon utgav sig för att vara.
    Det enda vi kan göra är att visa för honom att vi finns där och ha respekt för hans rädsla att vara ensam( vem vill det?) Vi  har tidigare inte lagt oss i, men nu börjar det bli så allvarligt att det är svårt att bara titta på...

• Sebastiána
    mamma56 skrev 2010-11-22 17:01:07 följande:
    Saken är ju den att vi märker hur dåligt han mår. han uttalar frustration över att inte komma vidare Han verkar ledsen och det är något som inte stämmer. Jag är numer helt övertygad om att han blir utnyttjad ekonomiskt och känslomässigt.Vi tog emot henne med öppna armar då för 4 år sedan men har märkt att hon inte är den hon utgav sig för att vara.Det enda vi kan göra är att visa för honom att vi finns där och ha respekt för hans rädsla att vara ensam( vem vill det?) Vi  har tidigare inte lagt oss i, men nu börjar det bli så allvarligt att det är svårt att bara titta på...
    Har du bytt nick eller är jag bara förvirrad?
  • novia72

Vill absolut INTE försvara någon latmask!!!!

MEN hon kan hållas p g a din bror tillåter det, han kanske inte vill vara ihop med en invandrare som städar? eller?

• mamma56

Nej jag är mamman56  sorry

• novia72

Obs, jag kritiserar inte människor med lågstatusjobb utan vill bara få dig att tänka att de är två i relationen och av nån anledning låter han henne hållas. Förstår du vad jag menar? Och då kanske man som släkt måste acceptera andras (deras) val.

• Bride in the city

Säkert helt fel ute, men är det helt säkert att hon inte redan är gift? Bara en tanke aproprå att hon ställer in om och om igen... Det andra är din bror, kanske är det egentligen hans ambitioner som hon är missnöjd med? Kanske tycker hon inte att han är giftasmaterial för henne?

Det är ju din bror och han är ledsen, klart att dina sympatier ligger där! Jag stöttar mina syskon jag med, men jag är för den saken inte säker på att de (som jag ) är helt fläckfria i allt. En sak jag lärt mig är att alla relationer inte är så glasklara som vi uppfattar dem. Det kan vara en person som alltid verkar problematisk och man riktar blicken mot den, men egentligen så är det den andre som lika mycket utgör problemet. När jag gick första- hjälpenkurs betonade man att det inte alltid är som skriker på en olycksplats som behöver snabbast hjälp, det är snarare de som är tysta som kan vara mest illa ute.

Rikta blicken mot din bror och ge honom stöd. Det andra skulle jag hålla mig utanför.

Svar på tråden Min brors fästmö utnyttjar honom