• Samarin

Vad är det nu man ska ha på sig? Något nytt, något gammalt och ...?

Ja, precis som rubriken lyder. Vad är nu man har på sig på bröllopsdagen?!
    Jag har glömt...

• Svar på tråden Vad är det nu man ska ha på sig? Något nytt, något gammalt och ...?
  • Lissie84
    GnuGS skrev 2010-11-18 11:19:45 följande:
    Här finns en bra översikt som jag just hittade! fraga.etikettdoktorn.se/
    Åhh vad fint det var beskrivet! Kommer absolut att använda mig utav det =)
  • Kattpoet

Det sorgliga i kråksången är ju att folk glömmer bort  de svenska sederna som är lika vackra som de  engelska.

• GnuGS
    Lissie84 skrev 2010-11-18 11:25:30 följande:
    Åhh vad fint det var beskrivet! Kommer absolut att använda mig utav det =)
    Ja, visst var det! Jag hade inte haft någon tanke på att genomföra detta, men Mats Danielssons presentation fick absolut in mig på det spåret...
  • GnuGS
    Lissie84 skrev 2010-11-18 11:20:33 följande:
    Vad som är svenskt och icke svenskt är så svårt att säga, det finns så många olika traditioner i lander beroende på vart man är. Jag har alltid hört något blått, lånat, nytt och gammalt, dock är jag väl medveten om att även är en anglosaxisk sed. Vart går gränsen för vad som räknas som svenskt? Hur länge måste det ha förekommit????? Och spelar det egentligen någon roll???  
    Jag gissar, efter att blott ha surfat runt lite hastigt, att det är en sed som varit vanlig i Sverige sedan slutet av 1800-talet/början av 1900-talet, d v s att den kommit direkt från det viktorianska England och varit vanlig här sedan dess, och inte direkt från t ex Hollywoodfilmer. (Noterar att Mats Danielsson beskriver det som en tämligen uråldrig sed, utan att vara särskilt specifik, på fraga.etikettdoktorn.se/.)
  • BlackWIngedAngel
    GnuGS skrev 2010-11-18 11:05:01 följande:
    Så lustigt, det där med  ”något gammalt, något nytt...” tycker jag att jag hört om sedan barnsben, det vill säga snarare i över 30 år än enbart det senast decenniet. Det vill säga, jag trodde också absolut att det var en svensk sed. Och det där med dillfrön och silvermynt har jag inte alls hört talas om, förrän här på Bröllopstorget häromdagen!
    Jag håller med dig. Hade inte heller hört om dillfrön innan jag började besökta BT. Och visst kan den där ramsan om något blått, silver etc vara tagen från någon annan plats egentligen, men tradtitionen är betydligt äldre i Sverige än vad Kattpoet verkar tro. Mina föräldrar har varit gifta i 30 år och man tillämpade det på den tiden med. Före Hollywoodbröllopen.
  • Lissie84

Är nyfiken för jag läser överallt om dessa Hollywoodbröllop. Vad utmärker dem egentligen? Och är det något fel med dem?

• GnuGS

Ja, det är intressant med traditioner och var de egentligen kommer ifrån och hur gamla de är... Fick just veta av en mathistoriker att det blev vanligt med köttbullar på de svenska julborden först på 1950-talet, till exempel.

• passionsblomman

GnuGS skrev 2010-11-18 12:00:36 följande:
    Ja, det är intressant med traditioner och var de egentligen kommer ifrån och hur gamla de är... Fick just veta av en mathistoriker att det blev vanligt med köttbullar på de svenska julborden först på 1950-talet, till exempel.

Ja! Och samtidigt är det ju en helt självklar del av den mat vi dukar upp såväl jul som påsk och midsommar (fasen, vi käkar ganska samma mat på våra storhelger hörni, sill, lax, köttbullar och janssons... ) så det känns ju för oss som föddes efter 50-talet väldigt traditionellt. Och ÄR en del av just våra traditioner. I varje fall är hemlagade köttbullar alldeles nödvändigt att rulla till vårt julbord.

• passionsblomman

Lissie84 skrev 2010-11-18 11:46:27 följande:
    Är nyfiken för jag läser överallt om dessa Hollywoodbröllop. Vad utmärker dem egentligen? Och är det något fel med dem?

Jag tror att du kan betrakta den termen som en BT-term för att många brudar som idag planerar bröllop har vuxit upp under en tid då det formligen sprutat ut filmer med bröllop och romantik från Hollywood. det gör att man präglats ganska mycket i sin bild av vad ett traditionellt bröllop innehäller för olika moment. Jämte det faktum att många faktiskt inte varit på så många bröllop irl, så kan kunskapen om hur ett bröllop vanligtvis går till i Sverige, ofta visa sig vara tämligen tunn.

Man tror på riktigt att man är traditionell när man vill ha brudöverlämning, kasta sin bukett, väntar på att prästen ska säga "du får nu kyssa bruden" osv.

Bröllopen på film är det väl inget fel på. Men de ger inte en sann bild av vare sig vigselakt eller hur det brukar se ut i övrigt. De flesta av de bröllopen visar Anglosaxiska bröllopstraditioener och dessutom är det ju ganska ofta rätt överdådigt.
    Det är nog lätt att få för sig en hel massa om hur det "borde" vara.

Det är helt enkelt en faktor i att prinsessbröllop åter har blivit populärt och att man idag lägger otroligt mycket mer krut på att få "sin" drömdag-då allt ska vara helt perfekt.

• BlackWIngedAngel
    passionsblomman skrev 2010-11-18 12:18:28 följande:
    Man tror på riktigt att man är traditionell när man vill ha brudöverlämning, kasta sin bukett, väntar på att prästen ska säga "du får nu kyssa bruden" osv.
    Det där med att kyssa bruden, är faktiskt lite lustigt, för jag har varit på ganska många bröllop ändå, men jag har faktiskt aldrig reflekterat över att brudparet inte kysser i kyrkan. Det var först när min mamma nämnde det för ett par år sedan som jag insåg att det var så. 

Detta var OT och jag ber om ursäkt för det, men min poäng var ändå att även om man gått på bröllop flera gånger så finns det vissa saker som man kanske inte tänker på förrän det är ens egen tur.

• passionsblomman

BlackWIngedAngel skrev 2010-11-18 13:34:48 följande:
    Det där med att kyssa bruden, är faktiskt lite lustigt, för jag har varit på ganska många bröllop ändå, men jag har faktiskt aldrig reflekterat över att brudparet inte kysser i kyrkan. Det var först när min mamma nämnde det för ett par år sedan som jag insåg att det var så.  Detta var OT och jag ber om ursäkt för det, men min poäng var ändå att även om man gått på bröllop flera gånger så finns det vissa saker som man kanske inte tänker på förrän det är ens egen tur.

Visst är det så, och det är då tiden för de tusen frågorna på BT kommer.

• MrsT2011

Ja man kan ju verkligen fråga sig om det spelar någon roll ifall det är svenskt eller ej...
    Läste länken till etikettsdoktorn och han hade då inget att säga om svenskheten i det hela. Trevlig tradition helt enkelt, är nog en förfärlig massa bröllopstraditioner man skulle behöva avstå om man gav sig tusan på att bröllopet ska vara helsvenskt... Dags att damma av den svarta brudklänningen från förra sekelskiftet?

• passionsblomman

MrsT2011 skrev 2010-11-18 14:11:06 följande:
    Ja man kan ju verkligen fråga sig om det spelar någon roll ifall det är svenskt eller ej...Läste länken till etikettsdoktorn och han hade då inget att säga om svenskheten i det hela. Trevlig tradition helt enkelt, är nog en förfärlig massa bröllopstraditioner man skulle behöva avstå om man gav sig tusan på att bröllopet ska vara helsvenskt... Dags att damma av den svarta brudklänningen från förra sekelskiftet?

I ett identitetsperspektiv är våra seder och traditioner oerhört viktiga, det t´ror jag de flesta som tänker efter lite ganska snabbt inser. Det är sammanhållande länkar och kitt i vårt samhälle och vår gemenskap. Inte minst ser man det när människor hamnar i flyktingsituation, eller för all del "bara" flyttar utomlands.
    Många är förmodligen de platser där man tex inom Svenska Kyrkan i utlandet firar Svensk midsommar för att minnas, föra vidare och bevara det man själv kommer ifrån.

När det gäller HUR våra traditioer kommit till och när de blivit en del av vår kultur, är det ju hur intressant som helst! Vindar och vändningar i samhället, krig, fred, folkomflyttningar, allianser, jobbinvandring osv är ju sådandt som påverkat mycket. Vilken religon makthavarna anammat var ju väldigt centtralt förr.
    Numera har kanske reklam, utomlandsresor och mediautbud större inverkan.

Jag gillar att lära mig om vad som ligger bakom alltifrån hur vi firar jul tillvarför vi använder vissa talesätt och liknelser.

Arvet vi har med oss från våra förfäder spelar en roll jag tror det är svårt att överskatta. tyvärr underskattas det däremot ganska ofta. Jag tror att den dag vi glömt alla folkvisor, ingen längre vet historien bakom julbocken eller midsommarstången, så har vi blivit ett fattigt land. lldeles oavsett genomsnittsinkomster och BNP.

Däremot säger jag absolut inte att jag är emot att nya saker tar plats i våra liv.
    Titta bara på utvecklingen när det gäller mat! När jag var barn var Kiwifrukt något oerhört exotiskt-och dyrt, Sushi visste ingen vad det var och olivolja gick inte att köpa imataffären, lika lite som vitlök.

• Lissie84

Att kasta buketten har jag aldrig varit med om däremot har prästen sagt att brudparet skulle pussas men jag måste hålla med om att det känns lite "hollywood". Brudöverlämning i kyrkan har väl förekommit i alla fall 80 år så vete sjutton ifall jag skulle tro att det bara beror på att man sätt för många filmer. 

lite ot men det där med midsommarstången skiljer det sig väl också väldans åt. Min farmor berätta att de inte hade stång när hon växte upp i värmland utan det kom lite senare, istället lövade man allt =) 

• ClaraH

BlackWIngedAngel skrev 2010-11-18 11:43:28 följande:
    Jag håller med dig. Hade inte heller hört om dillfrön innan jag började besökta BT. Och visst kan den där ramsan om något blått, silver etc vara tagen från någon annan plats egentligen, men tradtitionen är betydligt äldre i Sverige än vad Kattpoet verkar tro. Mina föräldrar har varit gifta i 30 år och man tillämpade det på den tiden med. Före Hollywoodbröllopen.

Det är också min erfarenhet att det inte kommer ifrån Hollywoodbröllopsfilmer, måste vara äldre sed, även om den är en anglosaxisk. När jag gifte mig för över 20 år sedan så var detta en etablerad sed som t.ex. min mamma tyckte var en svensk sed som hon följde när hon gifte sig i början på 60-talet.

Dillfrö etc. har jag inte heller hört talas om sedan jag började kolla in här-

• GnuGS
    Lissie84 skrev 2010-11-18 21:27:25 följande:
    Att kasta buketten har jag aldrig varit med om

Jag har varit med om att buketten kastades ut bland singeltjejerna på festen en gång - på ett bröllop i Filippinerna som var superfixat och bröllopskoordinerat. (Säkert med en hel del amerikanska inslag; Filippinerna är ju gammal koloni och väldigt USA-influerat.)

Det var jag som fångade buketten, hehe..! Har den fortfarande hängande på väggen härhemma.

Brudöverlämning i kyrkan har väl förekommit i alla fall 80 år så vete sjutton ifall jag skulle tro att det bara beror på att man sätt för många filmer.  

Jag läste någonstans att den svenska kyrkan försökt bekämpa brudöverlämningen ända sedan 1200-talet!

• passionsblomman

Att kasta buketten har jag aldrig varit med om däremot har prästen sagt att brudparet skulle pussas men jag måste hålla med om att det känns lite "hollywood". Brudöverlämning i kyrkan har väl förekommit i alla fall 80 år så vete sjutton ifall jag skulle tro att det bara beror på att man sätt för många filmer.    lite ot men det där med midsommarstången skiljer det sig väl också väldans åt. Min farmor berätta att de inte hade stång när hon växte upp i värmland utan det kom lite senare, istället lövade man allt =) 

I vilken kyrka har det förekommit menar du?
    För i Svenska Kyrkan har man haft som en del i vigselritualen just att man och kvinna går bredvid varandra och man betonade tidigt vikten av att båda sa jag själva och av egen vilja. Innan dess kunde nämligen någon annan svara för bruden.

• Lissie84

Jag menar svenska kyrkan, även ifall majoriteten av vigslar följer den "svenska" så har det ju förekommit så kallad brudöverlämning. Nathan Söderblom överlämnande ju en av sina döttrar och han var ärkebiskop, även inom kungahuset har det ju förekommit.

Svar på tråden Vad är det nu man ska ha på sig? Något nytt, något gammalt och ...?