• Anglia
    Äldre 8 Nov 12:53
    6936 visningar
    24 svar
    24
    6936

    Vi ska gifta oss i Värmland..

    Hej alla glada värmlänningar ( och alla andra åxo =) ).. Såg att det behövdes en ny tråd för oss i sköna Värmland. Ni som ska gifta er här framöver kan väl vara med och skriva om er dag och hur er planering går. Vi byter erfarenheter och tips. Själv förlovade jag mig med sambo 101010 på Kreta. =) Bröllop är satt till nästa år då jag är lite traditionell av mig och säger ett år förlovad och sen giftermål. Vi har tittat lite på den 13/8 nästa år. Det ska bara passa med kyrka/lokal och präst. =) En preliminär gästlista är klar och den innehåller för närvarande 76 personer utan mig och sambon. Inga barn. De är naturligtvis bjudna till kyrkan, men jag tror inte att de kommer få så kul på en fest med glada vuxna så efter kyrkan får de åka hem med barnvakten. Längre än så har inte vi kommit. Vart är ni i planeringen? Datumt? Lokal? Etc etc.. A

  • Svar på tråden Vi ska gifta oss i Värmland..
  • Jejkej
    Äldre 22 Nov 12:13
    #11
    Anglia skrev 2010-11-19 18:04:12 följande:
    Hej allihopa!Här sitter man dyngförkyld och allmänt trög i huvudet. Har alldeles för mycket att göra runt omkring och hinner inte bröllopsplanera.. Och så har jag en sambo som tror att vi inte behöver planera allt nu utan kan ta det sen.. Jo men tjena! Några förslag på hur jag ska få han att förstå?? Prästen vi ville ha kunde inte den 13:e. Vi har bokat Grava Kyrka den dagen så vi är nu på jakt efter en bra präst som känns rätt. Några tips??Hur går det för er??A
    A, jag har samma problem med min karl, men jag ger honom "uppdrag", säger vad vi behöver göra. Skriv en lisa till honom om det han ska göra inom typ 2 veckor... :)

     


    För oss står det ganska stilla, vi hinner och orkar inte riktigt ta tag i något. Men i veckan är målet att få klart våra inbjudningar, tänkte få iväg de om en vecka.


    Vi har nyss fått besked om att vi får lokalen vi ville ha, känns skönt och en tung sten lättade från oss :)

  • Anglia
    Äldre 22 Nov 12:36
    #12

     


    Jejkej skrev 2010-11-22 12:13:26 följande:
    A, jag har samma problem med min karl, men jag ger honom "uppdrag", säger vad vi behöver göra. Skriv en lisa till honom om det han ska göra inom typ 2 veckor... :)   För oss står det ganska stilla, vi hinner och orkar inte riktigt ta tag i något. Men i veckan är målet att få klart våra inbjudningar, tänkte få iväg de om en vecka. Vi har nyss fått besked om att vi får lokalen vi ville ha, känns skönt och en tung sten lättade från oss :)

    Tyvärr funkar inte det.. Han vill liksom inte för han tror inte att det behövs just nu. Han har ingen tidsuppfattning.. Igår funderade jag allvarligt på om jag skulle låta honom planera och fixa allt. Bara för att bevisa för honom att det måste hända nåt. Och att jag bara dyker upp till kyrkan. Det enda jag fixar ska vara brudbuketten, mitt hår och min klänning. Allt annat får han fixa.. Det skulle vara roligt att se hur lång tid det tog innan han ber om hjälp.. =)

    A

  • Jejkej
    Äldre 22 Nov 15:07
    #13
    Anglia skrev 2010-11-22 12:36:21 följande:
      Tyvärr funkar inte det.. Han vill liksom inte för han tror inte att det behövs just nu. Han har ingen tidsuppfattning.. Igår funderade jag allvarligt på om jag skulle låta honom planera och fixa allt. Bara för att bevisa för honom att det måste hända nåt. Och att jag bara dyker upp till kyrkan. Det enda jag fixar ska vara brudbuketten, mitt hår och min klänning. Allt annat får han fixa.. Det skulle vara roligt att se hur lång tid det tog innan han ber om hjälp.. =)A
    Hehe, det låter egentligen som en bra idé men risken finns att alla planer inte klaffar i slutändan. Du får böna och be honom, säga att inte du klarar allt.

    Jag bröt ihop totalt i helgen av all stress jag utsätter mig för, mycket för bröllopet och det är inte så jag vill minnas denna underbara tid det borde vara. Jag hoppas han verkligen förstår dig snart, man är oavsett två som ska gifta sig och för mig är det självklart att man hjälpas åt att planera. Det är inte lätt att planera en sån här stor händelse i livet, och det händer bara en gång, och den dagen för mig ska vara pefekt! :)

  • Zephie­nnia
    Äldre 2 Mar 19:25
    #14

    Hej allihop!
    Hur går det för er?

    Här planeras det bröllop till den 4/6 i Skoghalls kyrka. Det mesta börjar falla på plats, dock har vi inte fått ut inbjudningarna än, men det blir under nästa vecka. Närmast sörjande är dock meddelade om datumet i samband med julkorten.

    När det gäller att välja präst så vill jag nog nästan rekommendera att ni går på lite olika gudstjänster och känner efter själva, det är ju trots allt ett ganska personligt val.

    Hoppas allt går vägen för er!

  • Piiiip
    Äldre 27 Mar 22:56
    #15

    Här är en till Karlstad-brud. Min sambo är också tidsoptimist (eller helt utan tidsuppfattning...). Jag har gjort en kalender i exell där, förutom månad, vecka och veckodag också räknar ner. Varje dag är bara en smal liten, liten rad.

    En kväll satte jag mig ner med sambon och dels hade jag en lista med saker som behövde göras och så hjälptes vi åt att skriva upp det i kalendern. Han vill helst att saker sker på helgerna... plötsligt var alla helger innan bröllopet fulla. Problemet var att vi fortfarande hade många saker kvar att göra... Så nu är kommande veckodagar fulla... men då har vi det mycket luftigare veckorna just innan bröllopet.

    Han är helt med på att det är bättre att vi gör undan saker nu och har självmant tagit på sig flera uppgifter som t.ex. fotografkontakten, cateringkontakten, fixa kläder åt sig själv. T.ex. vigselringen tittade vi ut för länge sen, en dag kom han hem med den redan fixad - helt utan min vetskap. Supersmidigt!

  • idaa
    Äldre 28 Mar 14:34
    #16

    Jag och min fästman gifter oss den 7 januari 2012. Dock kommer inte bröllopet äga rum i värmland utan hemma i västra götaland, men all planering från mitt håll kommer att ske i karlstad då jag bor här under min studieperiod. Kommer även att bo kvar i Karlstd ett år efter att vi gift oss, så första året som gifta kommer vi leva som särbo. Lite tråkigt, men jag tror att det året kommer att gå fort och då kan vi flytta ihop!

  • mri
    Äldre 28 Mar 15:30
    #17

    Jag och mn sambo gifter oss 28 maj i Va Fågelvikskyrka utanför Töcksfors. Festen kommer vi ha i en Bygdegård mellan Arvika och Töcksfors. Det närmar sig med stormsteg, exakt två månader kvar idag.

    Mycket är fixat, klänning köpte jag på Svahns i  Kungsbacka och blivande makens kläder köpte vi på Sveders Herr i Arvika.  Har en vän som fixar blommor och mycket av bordsdekorationerna är från Ikea och Panduro i Karlstad.
    Min syster gör smycken och ringarna är beställda och omgjorda av Atelje Lennart AB i Allingsås, allt över internet och telefon. :)

    Väntar just nu på vigselprogrammen som ska komma från tryckeriet denna vecka och det är en del planerande med toastmastrar och annat.  :)

  • Piiiip
    Äldre 1 Apr 23:20
    #18

    Hej alla värmlandsbrudar!

    Möte med prästen om ett par dar, spännande! Är det något speciellt jag ska fråga?

    Träffat en av de möjliga kantorerna och fått inside-information om den andra, känns jättebra för de verkar så duktiga båda två!

    Prästen är också så gullig, naturlig och okonstlad. Jag tror att det kommer kännas äkta med henne och att båda våra familjer kommer känna sig bekväma med gudstjänsten.

    Vi har valt sånger, men vi har svårt att hitta noter... någon som har tips?

    Och vart, vart i hela Karlstad kan man hitta pappersservetter med "linne liknande kvalité"? De på ICA var som sandpapper!

    Blivande maken har hittat snygga skor på Hugos och en riktigt fin kostym på CGC. Valet står mellan cremefärgad, ljusgrå eller blågrå väst och kravatt.

    Jag letar skor och smycken just nu medan klänningen sys hos en toppen sömmerska i Kristinehamn.

    Vi har provätit bröllopsmiddagen och den blir bra. Dessutom har vi spikat tårtan och mina föräldrar (vin-experterna) spånar vidare på drycken. Inbjudan har gått ut och jag har fått glada tillrop från vänner som tycker att vi har fina kort och är glada över att bli inbjuda, det värmer!

  • Vi2all­tid
    Äldre 2 Apr 15:46
    #19

    En annan är ju redan gift men umgås gärna med er tjejer :)
    Bor utanför Karlstad men gifte mig i Säffle


    Piiiip skrev 2011-04-01 23:20:53 följande:
    Vi har valt sånger, men vi har svårt att hitta noter... någon som har tips?

    Och vart, vart i hela Karlstad kan man hitta pappersservetter med "linne liknande kvalité"? De på ICA var som sandpapper!
    Tyvärr, det där med servetter verkar svårt, kanske lättare att beställa på nätet nånstans?

    När det kommer till noter så är bästa tipset att googla på låttiteln och försöka hitta nån bok som låten finns med i, tex Vispop. Sen är det bara att låna den på biblioteket.

    Annars finns notpoolen.se
  • Värmla­nd2011
    Äldre 2 Apr 19:28
    #20
    Piiiip skrev 2011-04-01 23:20:53 följande:
    Hej alla värmlandsbrudar!

    Möte med prästen om ett par dar, spännande! Är det något speciellt jag ska fråga?

    Träffat en av de möjliga kantorerna och fått inside-information om den andra, känns jättebra för de verkar så duktiga båda två!

    Prästen är också så gullig, naturlig och okonstlad. Jag tror att det kommer kännas äkta med henne och att båda våra familjer kommer känna sig bekväma med gudstjänsten.

    Vi har valt sånger, men vi har svårt att hitta noter... någon som har tips?

    Och vart, vart i hela Karlstad kan man hitta pappersservetter med "linne liknande kvalité"? De på ICA var som sandpapper!

    Blivande maken har hittat snygga skor på Hugos och en riktigt fin kostym på CGC. Valet står mellan cremefärgad, ljusgrå eller blågrå väst och kravatt.

    Jag letar skor och smycken just nu medan klänningen sys hos en toppen sömmerska i Kristinehamn.

    Vi har provätit bröllopsmiddagen och den blir bra. Dessutom har vi spikat tårtan och mina föräldrar (vin-experterna) spånar vidare på drycken. Inbjudan har gått ut och jag har fått glada tillrop från vänner som tycker att vi har fina kort och är glada över att bli inbjuda, det värmer!
    Vad har du för sömmerska i Kristinehamn? Bor själv i Kristinehamn och funderar på att be någon sy en klänning.
  • Piiiip
    Äldre 13 Apr 08:06
    #21

    Tulinn högtidskläder, tror jag butiken heter. Det är Lindhan som syr åt mig. =) Jag ska på nästa klänningsprovning här i början av maj och jag har höga förväntningar!

  • Värmla­nd2011
    Äldre 13 Apr 09:08
    #22
    Piiiip skrev 2011-04-13 08:06:48 följande:
    Tulinn högtidskläder, tror jag butiken heter. Det är Lindhan som syr åt mig. =) Jag ska på nästa klänningsprovning här i början av maj och jag har höga förväntningar!
    Ok, då vet jag vart du menar, jag kanske får ta mig en tur dit.
  • Äldre 21 Sep 12:04
    #23

    Hej


    Mitt tips är Leif Nahnfeldt. Jag har även tips på en mysig lokal.


    Maila mig på emma.noren78@mail.com


    Emma


     

  • Äldre 6 Oct 09:12
    #24

    Hejhej!

    Oj vad trevligt! Vi ska gifta oss i Sunne den 21/7, vilket förhoppningsvis (högst troligt) blir helt underbart! Skrattande Så i den här gruppen får jag hänga nu alltså! Glad

Svar på tråden Vi ska gifta oss i Värmland..