• mmaddee

De verkar som många är storbystade här så jag frågar, vad har ni för bh kupa?

Ja vad har ni för storlek på bh. jag tycker det verkar som att många är storbystade här

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden De verkar som många är storbystade här så jag frågar, vad har ni för bh kupa?
  • Emblas Mamma

Sen beror det ju också på hur man ser ut i övrigt om man tycker brrösten är stora eller små,

själv har jag så kallade små bröst, 75B, mne eftersom jag är så smal och slank i övrigt så har alltid mina bröst sett stora ut till min kropp. Vill absolut inte ha större då det hade sett väldigt konstigt ut ;)

• Sebastiána
    darkHorse skrev 2010-10-18 23:18:58 följande:
    Fast det är väl ganska känt att många kvinnor går runt med fel BH-storlek, dvs. för stor omkrets och för liten kupa? Att D, E och F egentligen är ganska vanligt och att det är bandet runt ryggen och inte axelbanden som ska bära upp bysten. Dessutom ändras ju brösten med åren och bara för att man hade 80B när man var 16 betyder inte att man har det när man är 20.   (En snabb googling ger siffror om att 70-80% har fel BH-storlek, men det är mest blogagr och underklädesbutiker så jag ställer mig något tveksam till de exakta siffrorna. Dock tvekar jag inte över att det kan vara en majoritet av kvinnorna som har fel storlek)
    Det där fattar jag faktiskt inte. Jag går in i en butik, tar några BH:ar och provar och den som sitter bra köper jag. Man köper väl inte en BH som sitter fel för att man tror att den är rätt eller? Om storlek 36 sitter perfekt för mig när jag provar byxor, varför skulle jag då istället gå till kassan med storlek 34?
  • Sebastiána
    Emblas Mamma skrev 2010-10-19 07:38:59 följande:
    Sen beror det ju också på hur man ser ut i övrigt om man tycker brrösten är stora eller små, själv har jag så kallade små bröst, 75B, mne eftersom jag är så smal och slank i övrigt så har alltid mina bröst sett stora ut till min kropp. Vill absolut inte ha större då det hade sett väldigt konstigt ut ;)
    För 10-15 år sedan var 75B den allrs vanligaste storleken. Varför räknas det plötsligt som litet? Är det för att folk i allmämhet blivit större (längre/tjockare = även brösten blir större) eller är det för att så många fler opererar sig?
  • Miu

Sebastiána: Underbandet ska sitta HÅRT. Där ligger över 80% av stödet. När man köper en ny bh så ska man bara precis nätt och jämt kunna knäppa den yttersta hyrskan och sedan knäppa sig inåt när bh töjs av användning och tvätt. Dom flesta köper en bh som sitter perfekt i affären och det betyder att den är för stor runt om efter i stort sätt första användningen. 

Kan ju jämföras lite med jeans. Alla vet att jeans töjer på sig, så man ska ta några som sitter liiite för tajt så blir dom perfekta efter ett par användningar.

Att 75B var den vanligaste storleken förr är nog att alla trodde att dom hade det. Nu är folk mer medvetna än för 15år sedan och blir mer medvetna hela tiden. tänk att dom 70-80% har fel storlek. Vissa borde ta 70 istället för 75 och då ökar ju kupan eftersom dom går ner i underband. Så egentligen är ju inte brösten större nuförtiden. Utan det är fler som lär sig hur bh:n ska sitta = mindre underband -> större kupa.

Äh, jag vet inte Men det får väl vara min teori :P

• blomtroll
    Miu skrev 2010-10-19 09:18:23 följande: Kan ju jämföras lite med jeans. Alla vet att jeans töjer på sig, så man ska ta några som sitter liiite för tajt så blir dom perfekta efter ett par användningar.

Nja, inte alla... Kanske är därför jag alltid köper fel.

Men om man har 75A och egentligen möjligtvis behöver 70 - då passar inte kupan längre? Alltså inte 70B heller. Kontentan blir väl att det är lika svårt att hitta varesig jeans eller bh:ar som passar.

• ClaraH

Miu skrev 2010-10-18 20:58:54 följande:
    Denna omröstningen är ju lite missvisande. Jag har storlek 60/F eller 65/E. Stort? Ja. Men kupan är ju samma som en 85/A Litet? Hänger du med på vad jag menar? Kupans siffra blir större ju mindre underband du har på BH:n. Aja, svårt att förklara i skrift 65/E är samma som: 70/D 75/C 80/B 85/A osv.

Håller med.

• Miu

Blomtroll: Då kan det vara modellen som inte passar. Allas bröst ser ju olika ut. Det bästa är helt klart att gå till en riktig butik där man kan få bli mätt och se vad som passar.

• Aleta
    Miu skrev 2010-10-19 09:59:23 följande:
    Blomtroll: Då kan det vara modellen som inte passar. Allas bröst ser ju olika ut. Det bästa är helt klart att gå till en riktig butik där man kan få bli mätt och se vad som passar.
    Jag gick till en riktigt bra butik med gott rykte. Köpte BH:ar för 2000:- och trodde att jag äntligen hade fått rätt. Efter några gånger så kan jag inte använda en enda av dem, de sitter så illa att brösten "kryper ut" i mitten.
  • Sebastiána
    Miu skrev 2010-10-19 09:18:23 följande:
    Sebastiána: Underbandet ska sitta HÅRT. Där ligger över 80% av stödet. När man köper en ny bh så ska man bara precis nätt och jämt kunna knäppa den yttersta hyrskan och sedan knäppa sig inåt när bh töjs av användning och tvätt. Dom flesta köper en bh som sitter perfekt i affären och det betyder att den är för stor runt om efter i stort sätt första användningen.  Kan ju jämföras lite med jeans. Alla vet att jeans töjer på sig, så man ska ta några som sitter liiite för tajt så blir dom perfekta efter ett par användningar. Att 75B var den vanligaste storleken förr är nog att alla trodde att dom hade det. Nu är folk mer medvetna än för 15år sedan och blir mer medvetna hela tiden. tänk att dom 70-80% har fel storlek. Vissa borde ta 70 istället för 75 och då ökar ju kupan eftersom dom går ner i underband. Så egentligen är ju inte brösten större nuförtiden. Utan det är fler som lär sig hur bh:n ska sitta = mindre underband -> större kupa.   Äh, jag vet inte Men det får väl vara min teori :P
    Själv ändrar jag knäppningen fram och tillbaka beroende på hur vikten ändrar sig. I morse fick jag använda hyskan längst ut på favorit-BH:n
  • hoodilady

Vilken onödig tråd.. haha!

Svar på tråden De verkar som många är storbystade här så jag frågar, vad har ni för bh kupa?