• Emblas Mamma

    Någon mer än jag som äter tabletterna "hårkontroll" för att få ett vakert hår till den stora dagen? :)

    Har precis börjat äta dessa tabletter från "hårkontroll" som innehåller massa naturliga vitaminer.


    Jag vet inte varför jag valde den, köpte bara det bästa som fanns i butiken och som enligt expiditen har visat sig ge mest effekt.


     


    Undrar om det är någon annan som äter dessa tabletter eller kanske andra liknande för att få ett underbart hår till den stora dagen?


    Jag har ju 8 månader på mig ;) Jag är ivrig..

  • Svar på tråden Någon mer än jag som äter tabletterna "hårkontroll" för att få ett vakert hår till den stora dagen? :)
  • Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2010-10-18 11:24:23 följande:
    Jag har kontrollerat förpackning och rådfrågat många innan, det finns bara naturliga vitaminer och annat från naturen i.. skulle heller aldrig proppa i mig massa skit nämligen, har aldrig gjort det innan heller ;) Men jag har fått bra respons från många som faktiskt har fått mycket vackrare hår, och självklart äter jag vanliga nyttiga saker med ;)   Håret är en viktig del för mig, och det är väldigt slitet nu och ingen kan göra något åt det.. har redan köpt massa jättedyra hårprodukter men fick detta tipset av många, så jag anser att det är värt ett försök! :P    
    Att du har kontrollerat förpackningen säger ingenting. Inte heller att du har köpt det i en hälsokostaffär. Det kan innehålla precis vad som helst.

    Det är bara produkter som säljs på apotek och/eller är registrerade som naturläkemedel som är "kontrollerade".


    "det finns bara naturliga vitaminer och annat från naturen i" skriver du. Vet du hur många olika, potent farliga substanser som finns "naturligt" i olika produkter?


    Man bör äta bra mat och möjligtvis komplettera med en multivitamintablett från apoteket. Billigare än ditt förslag och sannolikt betydligt mycket effektivare.

  • Dejli

    Som Ethelegin skriver så finns det många saker som är giftiga i naturen. Överintag av vissa vitaminer och mineraler är t ex direkt hälsofarligt. A- och D-vitamin är exempel på sådana. B6 kan också ge förgiftning, och just B-vitaminer ska ju vara bra för hår och naglar sägs det...


    Gå till en läkare och kolla upp om du har brist på något, då kan du behöve tillskott. Om du har bra värden är det bara slöseri med pengar, och en potentiell hälsorisk, att käka en massa kosttillskott, särskilt om de inte är läkemedelskontrollerade. 


    Om du äter varierat och mycket frukt och grönt så kommer tillskotten antagligen inte göra någon skillnad alls. Det är dessutom nästan omöjligt att överdosera vitaminer och mineraler via kosten. Om du tar tabletterna i rekommenderad dos så är kanske riskerna för förgiftning inte så stora, men folk är så okritiska när det gäller tillskott av alla de sorter.


    En försäljare är alltid övertygad om sin produkt, och därför helt opålitlig när det gäller info om vad de säljer. De jag vet har påstått sig bli hjälpta av kosttillskott för hår upplever garanterat en placebo-effekt, då ingen synbar skillnad skett. Det har också märkt skillnad väldigt snabbt, vilket är totalt omöjligt...


    Man får såklart göra som man vill, men så länge folk är okritiska så finns det de som tjänar pengar på kvacksalveri...

  • Emblas Mamma

    Men om jag vet att alla som provat det jag pratat med har fått otroligt fint reultat på några månader så är det ju knappast lurendrejeri?


    Eller hur?


     


    ja som sagt. jag gör som jag vill och jag proppar inte i mig massa annars.


    jag är en väldigt sund människa för övrigt men vill göra något åt mitt hår, och nej, jag har inte heller järnbrist!


    så.. jag väntar med ivrigt på resultat eftersom jag VET att jag kommer få det i och med att jag pratat med ganska många om detta och fått se före och efter bilder. Och dessa personer känner jag och jag tror då inte dom lurar mig.


    Och det är ingen som mår dåligt eller har dött..


     


    men det är klart. Allt är ju farligt att äta så då kan man ju lika gärna lägga sig i dvala. Nu förtiden är ju potatis och bröd med farligt ;) vad ska världen bli av?


    oh jag är ju inte värre än någon som röker eller trycker i sig chips och godis heller. Detta är min last och jag tänker prova och jag hoppas det fungerar så som det gjort på alla andra.


    Jag vill ha mitt vacra hår vackert igen och detta kommer inte hindra mig!


     

  • Emblas Mamma

    Och vad jag ville med denna tråden var egentligen att veta om någon annan åt tabletterna,


    ville inte ha en moralpredikning ;)


    jag är faktiskt inte dum bara för att jag råkar vara född så sent som 88.


     

  • water lily

    Jag är vegetarian och äter extra b-vitaminer från apoteket av den anledningen, men detta ska också vara bra för hår, hud och naglar, har märkt lite skillnad, framför allt att det växer snabbare. Men det ÄR ju fakta att det hår som redan är utväxt kan du inte påverka med vad du stoppar i dig, bara genom inpackningar och liknande. Så det kan kanske hjälpa för att få håret att växa ut snabbare eller för att få det att hålla bättre och bli glansigare eller tjockare.


    Men om du inte är nöjd med det hår du redan har, om det är slitet osv, så hjälper inga tabletter, då får du köpa bättre inpackningar eller klippa av det som är slitet och använda löshår av bra kvalité. Före sommaren klippte jag av ca 15 cm för att min frisör sa att min hår inte gick att rädda och det som växer ut nu håller bättre.

  • water lily

    Jag ska dock inte gifta mig förrän om nästan två år så det var ett lätt val att klippa av och vänta på att det växer ut friskt hår, men du gör som du vill. Men som sagt, tro bara inte att tabletterna hjälper håret som redan finns, för då är du lurad.

  • Emblas Mamma
    water lily skrev 2010-10-20 10:08:59 följande:
    Jag är vegetarian och äter extra b-vitaminer från apoteket av den anledningen, men detta ska också vara bra för hår, hud och naglar, har märkt lite skillnad, framför allt att det växer snabbare. Men det ÄR ju fakta att det hår som redan är utväxt kan du inte påverka med vad du stoppar i dig, bara genom inpackningar och liknande. Så det kan kanske hjälpa för att få håret att växa ut snabbare eller för att få det att hålla bättre och bli glansigare eller tjockare. Men om du inte är nöjd med det hår du redan har, om det är slitet osv, så hjälper inga tabletter, då får du köpa bättre inpackningar eller klippa av det som är slitet och använda löshår av bra kvalité. Före sommaren klippte jag av ca 15 cm för att min frisör sa att min hår inte gick att rädda och det som växer ut nu håller bättre.
    Jag är egentligen relativt nöjd med håret. Alla tycker det är fint men jag är så känslig och vill att det ska bli finare. Eller inte finare, men att det ska växa fortare. Och det kommer det nog göra nu och det är det jag är ute efter.

    Då kan jag ju klippa topparna lite längre med gott samvete sen :)


    Men tack för tipset om det med apoteket!

  • perfektionista

    Håret är dött, så det som man kan påverka med tabletter är i sånt fall håret som växer ut. Du kan INTE påverka det hår du redan har.

    Håret kan bara påverkas utifrånmed inpackningar och stylingprodukter, och det är ett kontinuerligt arbete. Tyvärr.

  • Emblas Mamma
    perfektionista skrev 2010-10-22 18:50:04 följande:
    Håret är dött, så det som man kan påverka med tabletter är i sånt fall håret som växer ut. Du kan INTE påverka det hår du redan har.Håret kan bara påverkas utifrånmed inpackningar och stylingprodukter, och det är ett kontinuerligt arbete. Tyvärr.
    MEN

    jag har ju förklarat tusen gånger JAG VET!


    det är inte därför jag äter tabletterna, allt jag skrev innan var det som stod på förpackningen.


    Jag äter för att håret ska växa sig tjockare och starkare. Samt naglarna och kanske huden med.


    Det kommer det göra med tiden med och jag ska äta dessa tabletter ett ganska bra tag för att verkligen se om jag kan märka skillnad.

  • Biscuit

    Jag började äta b-vitaminer i våras och tyckte mest jag märkte skillnad på naglarna ganska fort. Har visserligen långt hår så då är det ju svårare att märka om det växer snabbare eller inte.

    Såg att du inte hade ätit så länge men verkar det funka eller?

  • Emblas Mamma
    Biscuit skrev 2010-10-23 12:20:58 följande:
    Jag började äta b-vitaminer i våras och tyckte mest jag märkte skillnad på naglarna ganska fort. Har visserligen långt hår så då är det ju svårare att märka om det växer snabbare eller inte. Såg att du inte hade ätit så länge men verkar det funka eller?
    jag har ju inte ätit er än 8 dagar ungefär:)

    Så jag vet inte ännu.. Men antar att man märker det om några veckor eftersom håret normalt växer ca. 0,33mm per dygn:)


    Om några veckor har det växt några cm och då märker man kanske om det är tjockare eller ej :)


    Dom sa att man skulle massera hårbotten när man tvättade håret med, och det har jag visserigen hört från både min frisör och på tv:n så det kanske ligger lite i det :) Prova kan man ju alltid!

  • Emblas Mamma

    Jag har hoppat tabletterna ett bra tag nu! Jag är rätt kass på att hålla reda på.
    Jag ska fktiskt börja igen på och ställa klockan så jag int glömmer det nu! Än har jag några månader på mig:)


  • ClaraH
    Emblas Mamma skrev 2011-01-06 05:31:19 följande:
    Jag har hoppat tabletterna ett bra tag nu! Jag är rätt kass på att hålla reda på.
    Jag ska fktiskt börja igen på och ställa klockan så jag int glömmer det nu! Än har jag några månader på mig:)
    Jag vill också att håret växer snabbare och köpte något liknande, men jag är också helt opplös med att komma ihåg att ta dem.
  • oh yeah

    hej hej,
    jag har också samma tanke som du
    men har köpt silica forte,
    har fint, tjockt hår, men naglarna är värdelösa..
    så jag hoppas på att de hinner stärkas till sommaren.

  • Anki84

    hej nu är denna tråg gammal ser jag men jag tänkte säga ett ord ändå.


    jag har testat hårkontroll  i 3 omgångar. Brukar ta en på våren och en på hösten.

    jag har svårt att få långt hår och även om det inte förbättrar kvalitén så har jag märkt stor skillnad på både naglar och tjockhet. Mitt hår växer fortare och har på grund av det kännts mycket tjockare!

    Lycka till och hoppas du blir nöjd. inga mirakel men en liten skillnad som jag tycker ger mig mycket!

  • Tawika

    Jag har använt hårkontroll under nästan ett år eftersom jag började tappa väldigt mycket hår. Märkte resultat efter ca 3 månader och jag tappar inte alls mycket hår nu.

    Dessutom säljs hårkontroll på Apoteket och borde därför vara en kontrollerad produkt.

Svar på tråden Någon mer än jag som äter tabletterna "hårkontroll" för att få ett vakert hår till den stora dagen? :)