• Snödroppen80

Solosång på svenska?

Letar efter "THE song" på svenska som solosång på vigseln...men vill slippa alla "klassiker" som Ted Gärdestad och Sonja Aldén etc. Några tips?

• Svar på tråden Solosång på svenska?
  • cityalven

till sörön10

ja, tyvärr är den det:( vi hade den på mormors begravning förra året.

Men sen finns det en man som har gjort en annan text till den:

Vers:

Så som natten längtar till sitt gryningsljus så längtar jag till dig

Så som jorden söker? så söker jag din famn min vän

Ref:

Så kom min käresta jag älskar dig med lust och längtan i mitt blod.

Snart skall ögat vakna, snart blir munnen röd.

Och vi, det som var vi skall bli till ett.

Så som solen älskar lika varmt var dag ska vi älska du och jag

Och så lite till såklart, men det är därför som det är synd att den är så starkt förknippad med begravning :(
  • Rakel84

Kent-Utan dina andetag är underbar 

• Sörön10
    cityalven skrev 2010-10-23 00:40:04 följande:
    till sörön10   ja, tyvärr är den det:( vi hade den på mormors begravning förra året. Men sen finns det en man som har gjort en annan text till den: Vers: Så som natten längtar till sitt gryningsljus så längtar jag till dig Så som jorden söker? så söker jag din famn min vän   Ref: Så kom min käresta jag älskar dig med lust och längtan i mitt blod. Snart skall ögat vakna, snart blir munnen röd. Och vi, det som var vi skall bli till ett. Så som solen älskar lika varmt var dag ska vi älska du och jag   Och så lite till såklart, men det är därför som det är synd att den är så starkt förknippad med begravning :(
    Ja precis, den har jag sjungit några gånger, men jag har ändå svårt att känna någon glädje till den.. =( Texten är vacker, men med döden i bakhuvudet kan den också tolkas som en som längtar till nästa liv då de två får återse varandra.. 

Den spelades som ingångsmusik på min pappas begravning, så jag kanske är extra färgad...

Eller nåt! =) 

• e98tika

Kan rekommendera "Nu är det gott att leva" speciellt om du vill ha en text som även handlar om vardagen och livets med och motgångar. Tycker den är jättefin och inte heller så jättevanlig.

• MrsT2011

Gillar inte Carola egentligen men texten till "När löven faller" passar väl bra på bröllop?

• Piiiip

Vi ska ha temasången till arn, Där du andas. Den är fin, tycker jag!

• asfaltsbarn
    mattiasFästmö skrev 2010-10-17 18:29:56 följande:
    lars winnerbäck - för dig, ska vi ha, jag tycker det är den utlimata kärlekssången, och passar så bra in på oss
    Vi hade Winnerbäcks "För dig", blev stor succé! Finns en som var med på radio kronoberg, som heter : så vackert, dansar brudparet fram, av Mats Olgert, ska se om jag kan länka..

• Hanna och Petter

Vi ska ha "gammal fäbopsalm" med orginaltext av Åke Arenhill.. Jättevacker å annorlunda. Den sjöngs på en fest jag va på en gång men hon som sjöng den sa att den va vanlig som begravningslåt, tycker dock inte att den är sorglig.. Den finns att hitta på youtube (carola har nån version men det är inte den jag tänker på)

Men när jag ändå håller på kan jag ju skriva texten med... ;)

Så som natten väntar till sin grynings ljus, så längtar jag till dig.

Så som jorden väntar på sin blommas doft, så väntar jag..

Så som vågen söker efter stranden famn så söker jag din famn min vän.

Så som vinden saknar sina vita moln är min saknad efter dig.

Oh kom, min käraste jag väntar dig med lust och längtan i mitt blod.

Snart skall ögat tala, snart blir munnen röd, och vi, det som var vi, skall bli till ett.

Så som solen älskar lika varmt var dag, ska vi älska du och jag.

• cityalven

hehe^^ till och med två som tipsar om samma...

kan väll inte vara så att det är samma som jag redan har hjälpt med noterna till xD

• Hanna och Petter

Haha.. Oups... Sååå bra hade jag läst tråden innan.... ;)

• Fenixx
    Vi2alltid skrev 2010-10-20 18:52:27 följande:
    Jaaa Kärleksvisan är ju så fin! Jag gillar inte ens Sara Dawn Finer i vanliga fall, men när hon sjöng den på Konserthuset så röööös jag!
    den hade vi, är så fin.
  • YET

Mirakel med Suzzie Tapper.

Den ska vi ha. Älskar den!!

• junibrud2010

Så vill stjärnorna

med Molly Sanden

hade vi

• MrsT2011

Åsa Jinders "Av längtan till dig", men den är ju väldigt vanlig förstås.

Swahns "Dela allt med dig" är också jättefin.

Svar på tråden Solosång på svenska?