Hur stort brudfölje skall ni ha
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-14 17:42
vi skall ha 4 tärnor 4 brudnäbbar 4 marskaller
Hej Liiisan!
En 'best man' är - i enlighet med den engelska traditionen - den man som står framme vid altaret tillsammans med brudgummen och väntar på att bruden ska ledas fram till altaret av sin far.
I den svenska traditionen - där brudparet går tillsammans uppför altargången - finns alltså ingen 'best man'. Marsalk/ar är då den/de som fått hedersuppdraget att vara för gummen det som tärnan/orna är för bruden. (Oftast går då en tärna tillsammans med en marsalk uppför altargången.)
Vi kommer bara att vara vi två:p
3 brudtärnor och 2 marskalker blir det för oss.. Och så blir det kanske 1 eller 2 av mina yngre bröder (ca 8 år) som kommer få stå vid ingången och dela ut såpbubblor till gästerna :) De hör ju inte till brudföljet men de får en uppgift de med ;)
Vi ska ha 4 tärnor och 4 marskalkar, vet inte om vi ska ha någon brudnäbb.
Vi ska ha våra 3 döttrar som brudnäbbar,ingen bestman och ingen tärna.
2 tärnor, 1 marsalk och våra 2 barn som näbbar.
Vi ska ha min dotter då 10år som näbb, inget annat planerat, men det hinner kanske ändras!
16/7 2011 är vårt datum
2 marsalkar
1 tärna
2 näbbar (våra barn)
Heter det marskalk för att det är brudgummens följe eller för att det är män?
Vi har ingen "egna" vänner :P Så det blir ett brudfölje, tänker mig som det ser ut nu 4 personer. Men det kan ändras!
Brudnäbb är en svår fråga för mig för jag har massor med syskonbarn. Vill inte skapa osämja genom att välja :/ Men hade velat haft en brudnäbb som går framför oss! (eller är det hollywoodtradition?)