• MsRW

Anlita proffs eller sminka sig själv?

Dagens i-landsproblem: jag hade fram tills i lördags bestämt mig för att sminka mig själv på bröllopsdagen och varit nöjd med det beslutet. Min frisör skulle hjälpa mig med det jag är dålig på (lösögonfransar). Men nu börjar jag tveka - tänk om jag slinter med handen, om ögonskuggan blir fel, om jag målar för tjock eyeliner, om mascaran klumpar sig etc? Samtidigt är jag ett kontrollfreak som inte gillar att bli sminkad av andra...

Hur som helst, min fråga är hur gör ni? Vad ser ni för för- och nackdelar med de båda alternativen?

• Svar på tråden Anlita proffs eller sminka sig själv?
  • MsRW

Jag känner att jag var mycket bättre på att sminka mig själv för några år sen än jag är idag. Då stod jag 20-30 min varje morgon och sminkade mig, nu går det på 5-10 min. Måste öva massor om jag ska göra det själv... Min hudterapeut är utbildad sminkös och har erbjudit sig att komma till mig där jag ska göra mig i ordning och sminka mig på bröllopsdagen. Hon är jätteduktig hudterapeut och den enda som får plocka mina ögonbryn - där litar jag helt på henne. Men jag blir ändå tveksam eftersom jag aldrig sett henne sminka någon. Hon jobbar endast Id bare minerals, så jag vet att det är bra produkter men ändå. Min inre kontrollfreaksbridezilla som vill att allt (framför allt min sminkning) ska bli perfekt tvekar.

• Bridezilla11

Sebastiána skrev 2010-10-11 13:33:51 följande:
    Det var på Make-up Store jag blev sminkad. De var som att sminkösen (två olika i olika städer) ville visa upp så många produkter som möjligt och kletade på än det ena än det andra. Den senaste sminkade mig i färger som jag inte passade i. Jag ville ha hjälp att hitta bra färger, men när jag kom hem såg jag att färgerna i ansiktet (som gick i gult) inte alls passade med min hals (som går i rosa). Om jag kan se det borde en utbildad sminkös se det. Nu hade jag ändå tänkt köpa sminkgrejer för den summa som kursen kostade så det blev inget extra, men ändå. Jag skulle på fest på kvällen och var tvungen att tvätta bort sminket och sminka om själv.

Många som jobbar på Make up store, Kicks m.m. är inte ens utbildade till Make up artister. Så fråga det innan nästa gång :P

• Snigel Bee

Jag hade provsminkning 3 ggr innan jag bestämde mig för att göra d sj! Första gången gick åt skogen, hon sminkade mig så hemskt att jag fick tvätta av mig direkt. De andra 2 gångerna så va d ok men jag kände att jag kunde göra d mkt bättre sj!
    Jag va också osäker på om jag kunde göra d sj för att jag aldrig hade satt på lösfransar. Men köpte och tränade och satte dem faktiskt till slut bättre än sminköserna gjorde. Till slut beslöt jag mig dock för att strunta i lösfransar för att jag inte ville chansa på den dagen och gjorde sminkningen helt sj! Blev mkt bättre än om jag hade låtit nån annan göra det. Iallafall hos dem som jag prövade hos.

• perfektionista

Om man sminkar sig regelbundet, så kan man ju överväga att sminka sig själv även på den stora dagen. Bara för att någon är proffs, så är det ingen garantio att man blir nöjd med resultatet. Trots allt är det ju till viss del en smaksak, och det är ju viktigt att man känner sig bekväm.

Jag blev proffssminkad inför en fotografering, och jag blev totalt missnöjd. Jag gör det bättre själv.

Men det beror ju på. Är du nöjd med din vanliga makeup, så kan du ju prova att sminka dig själv. Bara att  träna innan och testa olika makeuper.

Lycka till!

• EhjärtarF

Har turen att min nya granne är frisör o dessutom sminkör i den lokala revyn här. Så ska fråga henne. Tänkte köpa sminket, det hon vill att vi ska använda o så får hon göra jobbet =)
    Så får chansen att gå igenom sminkningen hur mycket jag vill till det blir perfekt =)
    "Min" frisör får klippa o färga så får min granne fixa frisyren oxå =)

• Boxiebride

Jag håller med de andra som säger att om man är van att sminka sig själv så kan det vara lika klokt att göra det själv. Visst är det lyxigt att bli sminkad av någon annan, men då måste man ju veta att den personen är duktig och att hon/han verkligen kan ta fram det bästa i just ditt ansikte.

Eftersom jag kommer att gifta mig i en annan stad än den där jag bor och jag inte känner till de som skulle kunna sminka mig så har jag beslutat att sminka mig själv för att få det som jag vill. Däremot så har jag tänkt att jag ska boka in en sminkning på typ Make Up Store några veckor innan för att få tips på brudsminkning och även köpa bra produkter som jag kan använda. Viktigast känns ju att man har bra  basprodukter så att maken sitter hela dagen och natten. :)

• ClaraH

Får jag fråga vilken typ av stil ni sminkar er i. Jag har valt en naturlig stil med guld/beige toner och rosa läppar.

Alternativet är ju en kraftigare make up, den ska ju synas på kort också. Hur tänker ni?

• Minstoradag

Jag kommer sminka mig själv har jag tänkt då jag alltid blir missnöjd när någon annan gör det.. Däremot kommer jag nog stå x-antal gånger och pröva olika sminkningar och styrka. Det kommer iallafall bli i färger pärlemovit, rosa och en grå skugga.

• Biscuit

Jag sminkar mig varje dag och har koll på vad jag gör men lutar nog ändå mot att använda makeup-artist. Anledningen är främst att jag vill ha en make som håller från 10 på morgonen till 2 på natten. Ofta är de mycket bättre än en själv på att använda primer och liknande.
    Ska prata med min frisör nästa gång jag ska dit och höra om han känner någon som han tror sig skulle kunna tänka sig komma till salongen. Har en hudterapeft men hon håller till på sin salong och jag vill inte hålla på och åka imellan.

• förlovadflicka

Biscuit skrev 2010-10-23 12:06:38 följande:
    Jag sminkar mig varje dag och har koll på vad jag gör men lutar nog ändå mot att använda makeup-artist. Anledningen är främst att jag vill ha en make som håller från 10 på morgonen till 2 på natten. Ofta är de mycket bättre än en själv på att använda primer och liknande. Ska prata med min frisör nästa gång jag ska dit och höra om han känner någon som han tror sig skulle kunna tänka sig komma till salongen. Har en hudterapeft men hon håller till på sin salong och jag vill inte hålla på och åka imellan.

Du kommer ändå behöva pudra lite ibland och så, man svettas o kramar folk och gråter, det håller ingen make up helt för... Sa make up-artisten jag pratade med också :)

• Fishkiss

Jag har blivit proffssminkad några gånger tidigare och har varit jättenöjd! Ska sminka mig på samma ställe när jag gifter mig eftersom jag har förtroende och vet att de gör det bra.

Jag hade förmodligen känt mig stressad och inte varit lika nöjd om jag gjorde det själv.

Svar på tråden Anlita proffs eller sminka sig själv?