• MsRW

Anlita proffs eller sminka sig själv?

Dagens i-landsproblem: jag hade fram tills i lördags bestämt mig för att sminka mig själv på bröllopsdagen och varit nöjd med det beslutet. Min frisör skulle hjälpa mig med det jag är dålig på (lösögonfransar). Men nu börjar jag tveka - tänk om jag slinter med handen, om ögonskuggan blir fel, om jag målar för tjock eyeliner, om mascaran klumpar sig etc? Samtidigt är jag ett kontrollfreak som inte gillar att bli sminkad av andra...

Hur som helst, min fråga är hur gör ni? Vad ser ni för för- och nackdelar med de båda alternativen?

• Svar på tråden Anlita proffs eller sminka sig själv?
  • Mariabridetobe

Jag kommer att köpa allt smink själv men får hjälp av en kompis som gått makeup kurs. De flesta frisörer har gått makeupkurser så om du sminkar dig själv med lite stöttning av frisören kommer det nog att bli kanon. Fördelen att du sminkar dig själv är att du kan kontrollera resultatet! Jag kommer att bestämma helt hur sminkningen ska se ut men vill ha hjälp då jag tror jag kommer vara så nervös att det inte blir snyggt om jag ska göra det själv. Lycka till!! =)

• Julibrud och nästan 30

Jag sminkar mej själv dagligen men just på min bröllopsdag kände jag att jag vill vara extra fin så ett proffs gjorde min makeup och de blev jätte snyggt var på provsminkning innan bröllopet. Enda jag behövde göra på min bröllopsdag var njuta :)

• förlovadflicka

Jag ska sminka mig själv. Var på en gratis provsminkning som åhlens gav med en make up-artist från lumene och alla mina fördomar besannades... Jag blir mycket mer nöjd när jag sminkar mig själv, hon tog för mycket enligt min smak och läppstift och mycket ögonskugga får mig bara att känna mig som en slampa... Och ändå var det just en brudsminkning jag bad henne göra. Har tänkt senaste tiden jag sminkat mig på att det ska se ut som jag vill ha det då och det blir faktiskt mycket bättre... Jag tycker det är bättre att lägga ner de pengarna på smink som man kan använda fler gånger då... Och hon berättade att hon tar 1300 för en brudsminkning. Glöm att jag lägger ner det på att bli ful...

• Javah

Jag valde att bli sminkad även fast jag som du egentligen inte gillar att bli sminkad, jag gör det bättre själv Men, jag var rädd att jag skulle fastna, något skulle bli fel...eller inte helt perfekt och mitt humör skulle påverkas negativt. Såhär i efterhand är jag så nöjd med beslutet, var där innan och visade hur jag ville ha det exakt...och så blev det!
    Fick sitta och slappa med champange och choklad istället för att nojja. perfeeekt!

• Sebastiána
    förlovadflicka skrev 2010-10-11 11:58:47 följande:
    Jag ska sminka mig själv. Var på en gratis provsminkning som åhlens gav med en make up-artist från lumene och alla mina fördomar besannades... Jag blir mycket mer nöjd när jag sminkar mig själv, hon tog för mycket enligt min smak och läppstift och mycket ögonskugga får mig bara att känna mig som en slampa... Och ändå var det just en brudsminkning jag bad henne göra. Har tänkt senaste tiden jag sminkat mig på att det ska se ut som jag vill ha det då och det blir faktiskt mycket bättre... Jag tycker det är bättre att lägga ner de pengarna på smink som man kan använda fler gånger då... Och hon berättade att hon tar 1300 för en brudsminkning. Glöm att jag lägger ner det på att bli ful...
    Jag har också blivit sminkad två gånger (brudsminkning) och blev alldeles för målad båda gångerna. Tjockt lager med smink och både mörkt läppstift och en massa ögonskugga. Det tog tid att tvätta bort kan jag säga. Det kan hända att bilderna hade blivit bra med en sådan sminkning, men det måste kännas bra också och man vill ju se bra ut i verkligheten också och inte som en clown.
  • Katta 83

Jag gick till Make-up Store som gjode sminkningen. Det blev jätte snyggt och de lyssnade på vad jag ville ha, tyckte att mina ögonbryn blev för markanta och då tog hon bort målningen på ögonbrynen. De var trevliga och sminkingen blev precis som om jag hade gjort det själv, fast utan att jag behövde lyfta ett finger + att man fick välja till sminkprodukter för det som själva provsminkingen kostade. och undertiden hon sminkade berättade hon vad hon gjorde så att man kunde göra likadant själv sen.

• Sebastiána
    Katta 83 skrev 2010-10-11 12:52:15 följande:
    Jag gick till Make-up Store som gjode sminkningen. Det blev jätte snyggt och de lyssnade på vad jag ville ha, tyckte att mina ögonbryn blev för markanta och då tog hon bort målningen på ögonbrynen. De var trevliga och sminkingen blev precis som om jag hade gjort det själv, fast utan att jag behövde lyfta ett finger + att man fick välja till sminkprodukter för det som själva provsminkingen kostade. och undertiden hon sminkade berättade hon vad hon gjorde så att man kunde göra likadant själv sen.
    Det var på Make-up Store jag blev sminkad. De var som att sminkösen (två olika i olika städer) ville visa upp så många produkter som möjligt och kletade på än det ena än det andra. Den senaste sminkade mig i färger som jag inte passade i. Jag ville ha hjälp att hitta bra färger, men när jag kom hem såg jag att färgerna i ansiktet (som gick i gult) inte alls passade med min hals (som går i rosa). Om jag kan se det borde en utbildad sminkös se det. Nu hade jag ändå tänkt köpa sminkgrejer för den summa som kursen kostade så det blev inget extra, men ändå. Jag skulle på fest på kvällen och var tvungen att tvätta bort sminket och sminka om själv.
  • ClaraH

Jag sminkar mig själv. Tycker aldrig att det blir precis som man vill ha det när andra sminkar mig. Man kan dock få bra tips om man gör sminkning hos någon, men jag övar för fullt snart sitter det!

• MaddeåMats

Jag ska unna mig lyxen och bli sminkad, även om jag tycker att jag är en höjdare på det själv, så vill jag unna mig det på dagen B!

• Emmilie87

Jag tänkte precis som du förut; att jag också skulle sminka mig själv. Men så var jag på bröllopsmässa och fick se hur fint och proffsigt sminkade modellerna var. Jag ändrade mig och har nu bokat tid för brudsminkning på Make Up Store (som även hade sminkat modellerna).

Svar på tråden Anlita proffs eller sminka sig själv?