• Björns Ida

Svarta tärnklänningar med cerisa band?

Undrar bara vad ni tycker om svarta tärnklänningar? Jag funderar på det...vi ska ha svarta inbjudningskort med cerisa detaljer så jag tänker mig svarta tärnklänningar med cerist band i midjan. Tycker det är praktiskt då tärnorna kan använda klänningarna vid något annat tillfälle också... Jag menar brudgummen och mrsalken har ju svart kostym, varför är det ok och konstigt när tärnor ska ha svarta klänningar. Är några som reagerat på det... Vi ska gifta oss i juni så det är ju försommar... Men vad tycker ni?!

• Svar på tråden Svarta tärnklänningar med cerisa band?
  • moonlightgirl

Hej
    Jag tycker inte alls att det är konstigt. Det låter som att det kan bli väldigt snyggt med svarta klänningar med cerisa band i midjan. Det tycker jag iallafall.

• Alorna

Min tärna ska ha svart klänning :)

• blomtroll

För mig betyder svarta kläder på bröllop sorg (om det svarta är mer än en tredjedel av klädseln). Sorgeklädsel, för mörk kostym, brukar traditionsmässigt betyda att mannen har svart eller vit slips och vit skjorta. Alltså att kostymen är den samma oavsett om det är bröllop eller begravning men att det är skjortfärgen och slipsen man byter ut.

Ni gör självklart som ni känner är bäst för er men med svarta tärneklänningar får ni nog räkna med en hel del kommentarer och åsikter. ;)

• Greeneyes

Vi har också svart och rosa som tema, dock ljusrosa. Våra tärnor ska  ha svarta klänningar med ljusrosa band i midjan. Kommer att bli skitsnyggt, och jag struntar fullkomligt i om folk har åsikter. Jag menar, vem skulle gå på bröllop i knälång sidenklänning i partystil? Nej, vill ni ha det så strunta i om folk har åsikter. Folk kommer ändå att ha åsikter om något oavsett hur man väljaer!

• mattiasFästmö

Självklart gör ni som ni vill och det låter fint med svart och cerise. Och nu förtiden gör man ju hur man vill på sitt bröllop. Men jag personligen skulle aldrig i hela mitt liv ha svart på mitt bröllop, och skulle bli väldigt irriterad om någon kom i svart. Just därför att svart för mig är ingen glad färg, både för att det är en begravningsfärg, men också för att det är mörker och dystert och helt enkelt ingen lycklig färg i min ordbok så då vill jag inte att någon ska ha det eller komma i det på min dag, för min dag ska vara en lycklig och glad dag. Visst kommer killarna ha svart, men dom kommer ju inte ha helsvart, och sen så skulle jag inte vilja att han gifte sig i en rosa kostym eller liknande. Jag tycker det är skillnad om en kille kommer uppklädd i en svart kostym och om en tjej kommer uppklädd i en svart långklänning, men somsagt är detta bara jag. Och vill ni ha svart så ska ni absolut ha det

• Downtowngirl

Hej hej,

jag gifte mig förra året och kan då berätta att mina tre tärnor just hade svarta klänningar med stora cerisa band i midjan.
    Det blev både stilrent, snyggt men ändå lite annorlunda.

Du kan gå in på vår fotografs sida www.koksvagen.com under bröllopsbilderna, både i kyrkan och hos frisören där ser du några bilder på tärnorna.

• Björns Ida

Downtowngirl. Åh vad snyggt! Det får mig att vilja ha det ännu mer! Vart köpte du banden till dina tärnors klänniningar? Jätte fina bilder!

Tack alla för era synpunkter! Verkar vara ett ämne som folk har åsikter om; man älskar eller hatar det!

Jag har nästan alltid svarta kläder så det känns som jag med svarta klänningar och den underbara färgen ceriserosa!

• Downtowngirl

Hmm...både klänningarna och banden syddes upp av sömmerska.
    Så att klänningen och banden var i samma slags tyg fast i olika färger då.
    Vi köpte tygen på Skroten utanför i göteborg, i Kinna om jag inte missminner mig.
    Där var tygen sååå mkt billigare än inne i stan.
    Sen hade vi en sömmerska som bor i Onsala, hon är jätteduktig och har ateljén hemma i sin villa. Kan varmt rekommenderas, hon har dessutom humana priser.

• Björns Ida

Det är lite långt för mig att åka. Bor i Örebro... Men tack för tipset!

• AndréaK

Våra tärnor hade svarta klänningar, så snyggt! =) tror det blir superfint med cerise band till!

Svar på tråden Svarta tärnklänningar med cerisa band?