• sereni­ty
    Äldre 4 Oct 19:58
    20077 visningar
    120 svar
    120
    20077

    Juni 2012

    Planerar bröllop till Juni 2012, finns det fler?


  • Svar på tråden Juni 2012
  • CCAL
    Äldre 18 Oct 15:31
    #51

    Hej tjejer!
    Här kommer en till som ska gifta sig den 9 juni 2012. Jag och min älskade gifter oss utanför Västerås i Irsta och har festen i Kungsåra. Har planerat ganska mycket:

    bokat klänning
    kollat på ring
    bokat kyrka och präst
    bokat festlokal och catering
    tillfrågat toastmaster och toastmadame
    bokat bröllopsredan
    bokat bröllopsnatten
    bokat fotograf
    bokat coverband
    färgtema: limegrön, vitt och kanske mörklila
    smink: en släkting
    planerat barnvakt till sonen

    Ska bli roligt att följa tråden även om det ibland kan vara svårt att hinna med.

  • Krisse­m
    Äldre 18 Oct 15:52
    #52

    Hej!

    Jag blir oxå junibrud, 30 juni gifter vi oss i Uppsala.

    Har en bra inre mental bild över hur allt ska gå till, men det är inte så mycket av det som är fixat ännu.

    Har i alla fall en festlokal och en preliminärbokad vigselplats. Är i full fart med att hitta präst och imam som kan tänka sig att göra en välsignelseceremoni ihop, ska bli spännande hur det löser sig...

    Vi har typ spikat meny, och vi ska laga allt "själva", dvs hutlöst utnyttja våra familjer. Fler som tänker laga själva?

    Däremot har jag inte köpt en enda pinal till dekorationer ännu, vilket jag är lite stolt över, eftersom vi flyttar i december och bör hålla mängden onödeiga grejer att flytta nere. I januari/februari kommer vi nog böra shoppa en hel del tror jag.

    Häromdan tog jag det modiga beslutet att överlåta ringköpet helt till fästmannen, det får blir en överraskning på plats hur den ser ut. Han blev glad, men som kontring fick jag veta att han vill att jag köper ring till honom oxå, som inte han ska se innan, så där dök lite extra nervositet upp. Trodde inte han ville ha det, eftersom han har förlovningsring.
    Hur gör med ringarna? Kommer båda få ring vid vigseln, eller bara bruden? Och vad är egentligen svensk tradition när det gäller ringar?

  • Krisse­m
    Äldre 18 Oct 15:53
    #53

    Skulle självklart så "Hur gör NI med ringarna?" *hoppsan*

  • thean
    Äldre 18 Oct 17:55
    #54

    Hejsan, en till här! Den 2:e juni ska vi gifta oss!

    Vi har planerat det mesta, dock blir det ju massa saker man inte tänkt på än ju närmare vi kommer...

    kyrka bokad
    festlokal bokad
    kock bokad (och han i sin tur har bokat sin medhjälpare till köket)
    serveringstjejer är bokade
    menyförslag finns, vi ska få prova dem efter jul
    klänning beställd (inte alls meningen egentligen, men trillade över THE dress, så beställde den)
    skor till mig (hurra för rea!)
    offertförfrågning på ett coverband vs trubadur, dock ej bokat
    florist bokad och konsulterad (min kompis)
    frisör bokad som även ska sminka (min kompis där med, mkt smidigt!) hon ska även fixa mina småtjejers hår
    bordsdekorations grejer köpta! (I love sånt här! Stora blockljus, ljusfat, fat som det ska vara vatten med flytblommor och flytljus samt många mindre småvaser för singel/dubbel blommor)
    lakan till stolar köpta
    organzpåsar till godis i dukningen fyndat på höstmarken här
    gästlista troligen klar...
    "basmaterial" till inbjudningar köpta

    ... Ja en hel del stora poster som bokades tidigt här =) Nu ska det snart börja pysslas med inbjudningskort, men jag är inte helt säker på att min idé blir bra här... hilfe!

  • AndroS­id
    Äldre 18 Oct 19:33
    #55
    Krissem skrev 2011-10-18 15:52:38 följande:
    Hej!

    Jag blir oxå junibrud, 30 juni gifter vi oss i Uppsala.

    Har en bra inre mental bild över hur allt ska gå till, men det är inte så mycket av det som är fixat ännu.

    Har i alla fall en festlokal och en preliminärbokad vigselplats. Är i full fart med att hitta präst och imam som kan tänka sig att göra en välsignelseceremoni ihop, ska bli spännande hur det löser sig...

    Vi har typ spikat meny, och vi ska laga allt "själva", dvs hutlöst utnyttja våra familjer. Fler som tänker laga själva?

    Däremot har jag inte köpt en enda pinal till dekorationer ännu, vilket jag är lite stolt över, eftersom vi flyttar i december och bör hålla mängden onödeiga grejer att flytta nere. I januari/februari kommer vi nog böra shoppa en hel del tror jag.

    Häromdan tog jag det modiga beslutet att överlåta ringköpet helt till fästmannen, det får blir en överraskning på plats hur den ser ut. Han blev glad, men som kontring fick jag veta att han vill att jag köper ring till honom oxå, som inte han ska se innan, så där dök lite extra nervositet upp. Trodde inte han ville ha det, eftersom han har förlovningsring.
    Hur gör med ringarna? Kommer båda få ring vid vigseln, eller bara bruden? Och vad är egentligen svensk tradition när det gäller ringar?
    Vi ska också laga "själva" Flört Förmodligen blir det en helt kall buffé (då vår festlokal inte riktigt har möjligheter till värmhållning).

    Vi kommer att ha varsinn matchande ring (som kom hem igår! Skrattande) Vi har omatchande förlovningsringar och alltså känns det bra att ha "samma" till vigselring.
    Svensk kyrklig tradition är vad jag kan påminna mig om att bara kvinnan får en ring som välsignas av prästen. När det gäller borgerligt finns det inga "regler".
  • Krisse­m
    Äldre 19 Oct 14:53
    #56
    AndroSid skrev 2011-10-18 19:33:17 följande:
    Vi kommer att ha varsinn matchande ring (som kom hem igår! Skrattande) Vi har omatchande förlovningsringar och alltså känns det bra att ha "samma" till vigselring.
    Svensk kyrklig tradition är vad jag kan påminna mig om att bara kvinnan får en ring som välsignas av prästen. När det gäller borgerligt finns det inga "regler".
    Det låter fint! För oss blir det tvärtom, vi har matchande förlovningsringar, med ett sött med omöjligt mönster att hitta passande vigselring till. Tänkte inte på att det skulle komma en till när vi valde dem.. :-P
    Fick höra en så fin tradition häromdan, i Bosnien ska bestmannen hålla koll på ringen som brudgummen ska ge till bruden (som här alltså), och samtidigt ska tärnan hålla koll på ringen från bruden till brudgummen! Sött va?
  • AndroS­id
    Äldre 20 Oct 07:20
    #57
    Krissem skrev 2011-10-19 14:53:01 följande:
    Det låter fint! För oss blir det tvärtom, vi har matchande förlovningsringar, med ett sött med omöjligt mönster att hitta passande vigselring till. Tänkte inte på att det skulle komma en till när vi valde dem.. :-P
    Fick höra en så fin tradition häromdan, i Bosnien ska bestmannen hålla koll på ringen som brudgummen ska ge till bruden (som här alltså), och samtidigt ska tärnan hålla koll på ringen från bruden till brudgummen! Sött va?
    Vad är detta för mönster då? Jag blir ju nyfiken Flört
    Oooh, det lät ju jättegulligt, Något mer "jämställt" jämfört med hur det är här.

    Jag fick en avi igår som jag ska hämta ut idag, och jag troooor att det kan vara inbjudningskorten som har kommit!
  • Äldre 20 Oct 20:51
    #58
    AndroSid skrev 2011-10-20 07:20:20 följande:
    Vad är detta för mönster då? Jag blir ju nyfiken Flört
    Oooh, det lät ju jättegulligt, Något mer "jämställt" jämfört med hur det är här.

    Jag fick en avi igår som jag ska hämta ut idag, och jag troooor att det kan vara inbjudningskorten som har kommit!
    Annars är det ju just en en jämställd tradition i Sverige som gör att vi inte har bestman alls. FlörtAtt manliga deltagare i brudföljet heter marskalkar och följer, tillsammans med tärnorna, efter brudparet som går in tillsammans istället.
  • AndroS­id
    Äldre 27 Oct 10:18
    #59
    BlackWIngedAngel skrev 2011-10-20 20:51:06 följande:
    Annars är det ju just en en jämställd tradition i Sverige som gör att vi inte har bestman alls. FlörtAtt manliga deltagare i brudföljet heter marskalkar och följer, tillsammans med tärnorna, efter brudparet som går in tillsammans istället.
    Hm, jag trodde marskalker hade något med just den kristna vigseln att göra?
  • Krisse­m
    Äldre 27 Oct 13:42
    #60

    Vad mystiskt, den här tråden har verkat stängd och nedlagd i flera dagar, jag trodde de hade plockat bort den helt. Och nu är den tbx? Nice.

    Jag förstår ändå inte riktigt skillnaden på en marskalk och en bestman... Trodde det var två ord för samma sak. Fästmannen har iallafall bara en "sån", och jag bara en tärna, och tanken är väl att de ska göra typ samma saker. Har det att göra med ifall brudgummen står framme och väntar och då ska ha lite sällsis där?  Dvs är man marskalk istället ifall man tågar fram bakom brudparet?

    Ringen förresten är kanske inte jättaovanlig, det är Schalins "Harmoni"



    Älskar mönstret (och hur det får ringen att glimma trots att vi inte hade råd med diamanter när vi förlovade oss för flera år sen), men det verkar inte helt lätt att hitta något som passar bredvid...
Svar på tråden Juni 2012