• Marängtrollet

Vad jobbigt att inte veta hur det blir...

Hej allihop!

Känner mig superdeppig just nu, och det känns inte alls roligt att planera bröllopet längre.. det är så mycket annat att tänka på.

Saken är den att jag deltidsjobbat en tid och även nu lyckats hitta ännu ett deltidsjobb (har två timjobb alltså), och i december går mina stämpeldagar ut och jag får välja mellan aktivitetsgarantin eller att leva på de få timmar jag kan få jobba.
    Jag vet inte hur jag ska göra..det ser ju inte speciellt bra ut i cv´t med en lucka för aktivitetsstöd, men å andra sidan får jag ju kanske ut max 3000 kr per månad om jag jobbar..
    Jag har sökt allt jag kan hitta och jag är absolut inte kräsen.
    Och jag vet ju att detta förr eller senare ev skulle ske, men ändå.

Usch, det här är jobbigt och jag undrar om någon annan är i liknande situation?

Förlåt, det här är ju inget bröllopsämne men ni brukar alltid ge så bra råd och jag behöver verkligen ett gott råd just nu! =)
    Tack för att du läste.

• Svar på tråden Vad jobbigt att inte veta hur det blir...
  • Glamourama

Känner verkligen för dig. Det låter super tuft! Är inte i samma situation, men har oxå jobbat timmjobb och vet hur det är.

Kram och lycka till!

• Marängtrollet

Tack! Ja, det kanske kommer något positivt av det i slutändan ändå. Man vet aldrig=)
    Det måste väl ändå bli lite ljusare på jobbfronten snart?

• korpen

Hej på dig! Jag är inte du men jag har varit i rejält knepig ekonomisk sits själv och vet hur det tär. Det är svårt att se lösningarna när man är nere i det där svarta hålet du verkar befinna dig i. Du måste nog hitta ett sätt att ta dig upp för det är just lösningarna du måste fokusera på. Är inte direkt professionell rådgivare men kan berätta vad som funkade för mig. Behövde ta mig upp ur det akuta depp-läget för att kunna tänka på fortsättningen och hitta det där som skulle funka i långa loppet.

Jag är en ord-människa, så jag skrev en lista på mina egenskaper som jag tyckte om, minimum på fem, fick fram många fler än jag trott. Sedan tog jag ett annat papper och skrev upp vad jag hade i bagaget som skulle kunna funka i ett yrke, allt det jag kunde och visste rent yrkesmässigt, i korta punkter.

Det var inte någonting som löste mitt problem men jag fick lite perspektiv på min sits och insåg att jag kunde tänka igen. Hade varit helt uppfylld av känslomässig hopplöshet. Efter det blev det mera: "Shit vad jobbigt. Men Ok, vad kan jag göra NU?"

En annan sak som funkar för mig är att varje dag känna (och uttrycka) tacksamhet, särskilt för de små sakerna som jag tar för givet. Uttrycka det högt och med klar röst som bär, kanske får gå iväg lite om det behövs. Den där grejen gör det lättare att förhålla mig lite mer objektiv till min egen situation när den är jobbig.

Hoppas det var till lite hjälp.

• mjlove

Hej

Har du möjlighet att lägga ditt schema på dina arbetsplatser? En möjlighet som du isåfall har är att arbeta mycket en viss vecka och vara arbetslös veckan därpå. På så sätt så kan du få ut din arbetslöshetsersättning under den vecka som du är helt arbetslös, då denna vecka inte påverkar dina deltidsdagar.

En del arbetsgivare brukar vara väldigt tillmötesgående när man förklarar sin situation, och som jag uppfattar det så är det timanställningar du har och inte någon deltidstjänst med fasta timmar. Isåfall kan du "stämpla" helt arbetslös en vecka och fullt med arbete en annan vecka.

• mjlove

För det var väl bara dina deltidsdagar som höll på att ta slut? Eller är det hela din ersättningsperiod?

• Marängtrollet

Tack alla för bra tips! Jo, det var ingen dum idé att skriva ner lite positiva ord och vad jag är bra på, det ska jag göra.
    Försöker tänka positivt.

mjlove; på mitt ena jobb har jag kunnat göra så, men det andra har ett stort lönekontor och de är inte lika tillmötesgående..
    Jag har ca 70 dagar kvar totalt och ungefär lika många "deltidsdagar" av dessa.
    Usch, jag söker ALLT och fasar verkligen för att hamna i aktivitetsgarantin...jag har hört så mycket hemskt om det! Typ vuxendagis där man sitter i grupp hela dagarna på AF och "lär sig söka jobb" och oändligt skriver om sitt cv...
    Annars hade jag fått behålla båda timanställningarna fram till maj, men det förlorar jag så mkt på ekonomiskt så det går inte.

Svar på tråden Vad jobbigt att inte veta hur det blir...