Vad jobbigt att inte veta hur det blir...
Hej på dig! Jag är inte du men jag har varit i rejält knepig ekonomisk sits själv och vet hur det tär. Det är svårt att se lösningarna när man är nere i det där svarta hålet du verkar befinna dig i. Du måste nog hitta ett sätt att ta dig upp för det är just lösningarna du måste fokusera på. Är inte direkt professionell rådgivare men kan berätta vad som funkade för mig. Behövde ta mig upp ur det akuta depp-läget för att kunna tänka på fortsättningen och hitta det där som skulle funka i långa loppet.
Jag är en ord-människa, så jag skrev en lista på mina egenskaper som jag tyckte om, minimum på fem, fick fram många fler än jag trott. Sedan tog jag ett annat papper och skrev upp vad jag hade i bagaget som skulle kunna funka i ett yrke, allt det jag kunde och visste rent yrkesmässigt, i korta punkter.
Det var inte någonting som löste mitt problem men jag fick lite perspektiv på min sits och insåg att jag kunde tänka igen. Hade varit helt uppfylld av känslomässig hopplöshet. Efter det blev det mera: "Shit vad jobbigt. Men Ok, vad kan jag göra NU?"
En annan sak som funkar för mig är att varje dag känna (och uttrycka) tacksamhet, särskilt för de små sakerna som jag tar för givet. Uttrycka det högt och med klar röst som bär, kanske får gå iväg lite om det behövs. Den där grejen gör det lättare att förhålla mig lite mer objektiv till min egen situation när den är jobbig.
Hoppas det var till lite hjälp.