• Jag han

Hur får man till barnfritt på inbjudan?

Vill ha barnfritt bröllop. Hur skriver man det så det låter tydligt men inte otrevligt.
    Har någon några tips?

• Svar på tråden Hur får man till barnfritt på inbjudan?
  • Aleta

Emblas mamma. Alla har rätt till sina åsikter och det var alla noga att påpeka även för Pullan. Hon och andra får tycka att det är äckligt eller vackert precis hur de vill.

Däremot så är det rent vetenskapligt inte fel och det kan vara en fara för mångfalden i vårt samhälle att hävda det. Varför stigmatisera ammande mammor med att de skulle vara onormala och göra fel bara för att man själv inte vill göra så?

Det finns mängder av saker som man själv inte vill göra och till och med äcklas av, men steget till att högljutt hävda att det är fel bara för att jag inte tycker om det borde vara mycket längre. Tolerans, empati och generositet borde vara varje människas ledstjärna. 

• Aleta
    Optimia skrev 2010-09-29 22:14:10 följande:
    Jag har inga egna barn och bryr mig noll om hur länge någon väljer att mata sitt barn med bröstmjölk. Okej, jag kan ju innerst inne tycka att en fyraåring är lite stor för att bli ammad, men det skulle jag ju ALDRIG säga till den mamma som ammar sin fyraåring på kvällen. Det är den familjens beslut, och ingenting jag behöver lägga mig i. Barnet far inte illa av det, och lär antagligen sluta med amningen med tiden, UTAN några psykiska problem som följd. Närhet och fysisk kontakt är ju faktiskt väldigt viktigt för barns psykiska utveckling, ett barn som inte får närhet kommer med rätt stor sannolikhet att få vissa brister i anknytningen och antagligen sitt känsloliv. (orkar inte leta artiklar nu, så jag spånar bara).Folk är så himla plumpa med sina kommentarer, det ska levereras åsikter till höger och vänster utan att man bett om det. Jag tror att man med vanlig hederlig vänlighet och lite hyfs och pli kommer väldigt långt. Man behöver inte köra över alla andra med sin åsikt. Var och en har rätt att tycka som han/hon gör, men man kan faktiskt kräva att åsikterna framförs på ett CIVILISERAT sätt. Klart JAG tycker att mina åsikter är världens bästa, men jag aktar mig för att gå i den fällan att jag tror att jag själv är en norm för hur folk ska leva sina liv. Det som funkar för mig gör sannolikt någon annan djupt olycklig.
    Kloka ord!
  • BlackWIngedAngel
    Optimia skrev 2010-09-29 22:14:10 följande:
    Närhet och fysisk kontakt är ju faktiskt väldigt viktigt för barns psykiska utveckling, ett barn som inte får närhet kommer med rätt stor sannolikhet att få vissa brister i anknytningen och antagligen sitt känsloliv. (orkar inte leta artiklar nu, så jag spånar bara).
    Faktum var att romarna gjorde ett experiment av det där, en gång i tiden. Man beordrade alla föräldrar att inte ge uttryck för känslor gentemot sina barn, just för att se hur barnen utvecklades utan samhällets påverkan. (Makabert, men det var längesedan.) I vilket fall, så var det helt omöjligt att ta reda på hur dessa barn skulle blivit som personligheter, eftersom inte ett enda av dem överlevde sin fyraårsdag.
  • JustMeAndMyLove
    BlackWIngedAngel skrev 2010-09-29 23:20:37 följande:
    Faktum var att romarna gjorde ett experiment av det där, en gång i tiden. Man beordrade alla föräldrar att inte ge uttryck för känslor gentemot sina barn, just för att se hur barnen utvecklades utan samhällets påverkan. (Makabert, men det var längesedan.) I vilket fall, så var det helt omöjligt att ta reda på hur dessa barn skulle blivit som personligheter, eftersom inte ett enda av dem överlevde sin fyraårsdag.
    Men fy fan...

Finns ju en historie om ryska barnhem som är liknande. Kanske enbart en myt men där hamnade alla handikappade barn på särskilda hem. Väldigt få av dem överlevde. När en forskare såg på saken upptäckte han att det var barnen närmast dörren som oftast var de som nådda högst ålder. Det visade sig att städerskorna brukade stanna till och gulla med barnen som låg närmast varje dag. Vilket ska ha lett till att de överlevde.

Jag hoppas i alla fall det är en myt men med tanke på min mammas ryska vänninas beslutsamhet i att det inte existerar handikapp som Down syndrom och cp i ryssland börjar man ju undra.

• Sanna2010

Jag tycker vi håller oss till trådstartarens fråga

Vi skrev barn är välkomna i kyrkan men kvällen firar vi i vuxet sällskap.

Sen vad det gäller åldern, så får ni avgöra själva. Jag hade inte skrivit ut någon åldersgärns på inbjudan.

• coolacolan

Vi skrev i inbjudan såhär: Barn är våran största gåva men ikväll får dom vara hemma och sova! Ett annat bröllop vi var bjudna på hade denna texten i inbjudan: Efterssom festen håller på längre än bolibompa, låt barnen stanna hemma så att vi kan dricka mycket skumpa!

• Sebastiána

Förstår inte varför man måste rimma om inte resten av inbjudan är på rim...

• MissNina

Vi har valt att ha med barnen i kyrkan och under middagen men sen till festen är det barn fritt. Vi har fått ett eget rum för barnen som blir utråkade under middagen där de kan kolla på film m.m.  Vi kommer skriva förljande: Barn är välkomna under vigsel och middag men till festen är det bättre om de har barnvakt.
    Ärligt och konsist och inget tjafs.

Det är som sagt ert bröllop så ni bestämmer helt enkelt hur det ska vara. Då får gästerna rätta sig därefter.

Men om barne inte får tag i någon barnvakt så får det självklart vara med, för vi har inte tänkt att ha världens röjar fest med dånande musik och folk som spyr i rabbaterna.

har ni bra vänner/familj så tror jag de förstår hur ni känner.

• coolacolan
    Sebastiána skrev 2010-10-03 12:15:32 följande:
    Förstår inte varför man måste rimma om inte resten av inbjudan är på rim...
    våran inbjudan kanske var på rim... Och alla som tackade ja till bröllopet har nämt vilka kul och fina inbjudningar vi hade gjort :)
  • Nåvah

oj...det var verkligen inte min mening att det skulle bli en sådan hätsk diskussion av det jag skrev ang ammning...Jag ville bara delge hur vi skrev i våra inbjudningar så att även paret (mamman då) som delammade sin fyraåring skulle förstå att det var en barnfri tillställning. Jag lägger ingen värdering i hur länge barn ammas, det var inte det det handlade om...

• Knektarna

En kompis till mig skrev;

Barn undanbedes vänligt men bestämt.

• vinterbrud2011

Vi kommer att ha ett barnfritt bröllop och har inte fått ngra som helst rekationer på det. Snarare uppskattar de bjudna föräldrarna att få vara branfria för en kväll och släppa loss. Vem vill ha skrik i kyrkan eller gäster som måste hem tidigt och missar halva kvällen? Inte vi i alla fall. Skriv tydligt i inbjudan att det är en barnfri kväll. Det bestämmer ju ni själva vilka ni bjuder,det är ju er dag. Tydlighet lönar sej, det kan inte missuppfattas. En vännina kommer amma ett barn men hon kommer ju självklart att gå ut i ett annat rum inte konstigare än så. 

Svar på tråden Hur får man till barnfritt på inbjudan?