Hur får man till barnfritt på inbjudan?
Vill ha barnfritt bröllop. Hur skriver man det så det låter tydligt men inte otrevligt.
Har någon några tips?
Vill ha barnfritt bröllop. Hur skriver man det så det låter tydligt men inte otrevligt.
Har någon några tips?
bara frågat när dom tycker man ska sluta amma.
och om dom tycker man kan amma för länge.
det är alla personer själva idag, som hyst äckel över det jag berättat, utan att jag berättat vad jag tycker först.. så är det.. det är inte bara jag, och jag förstår om ni andra stackare som håller med mig inte vågar yttra er.. skönt för er att slippa blanda er i! Men det är en annan sak när man frågar folk ärligt på skolan, stan, bekantskapskrets, slälktingar.. jag frågar dom rakt på sak utan att säga min mening först..
är bara nyfiken på om det verkligen ÄR så som ni påstår.. men bland dom ca 50 personerna jag pratat med idag, av olika ursprung, har aldrig hört på maken..
så det är inte bara jag.. sorry!
och ja.. jag tycker fortfarande tvååringar är aningens för gamla för att ammas men det är en helt annan sak med 4åringar.. en helt annan sak.. de flesta jag pratat med idag tycker gränsen går vid ett år oavsett kultur..
jag kan tycka att 18 månader, okej..på morgonen eller kvällen i det tysta.. men man behöver ju inte visa folk i allmänhet, man behöver ju inte gå på en bröllopsfest och låta en fyraåring stå och suga på din tutte framför allas ögon.. känns väldigt bisarrt..
skönt att höra.. att jag inte är den ända efter alla diskutioner idag jag haft.. skönt att höra att jag inte är den enda i världen som inte tycker det är okej.. för det känns som om ni 3-4 personer härinne är dom enda som står fast vid detta.. vad tycker de andra då?
Jag kanske skulle starta en röstning här istället om när barn borde sluta ammas, anonymt ju, så ingen ser vem det är som röstar på vad.. skulle vara riktigt intressant..
för ni måste ju hålla med om att 0 av 50 personer tycker att det är okej.. har lust att debattera med ännu fler människor i morgon, för jag vill gärna hitta någon som faktiskt är FÖR amning för stora barn.. men det tycks vara väldigt svårt..
och återigen.. jag har aldrig sagt min åsikt innan jag frågat dessa människor.. jag har absolut inte sagt det på ett underligt sätt, utan bara frågande..
så.. sorry.. det finns massa, massa fler ni kan försöka sätta er emot.. jobbigt va?
Jag tackar så mycket för alla tips och råd!
Pullan, ytterligare än otroligt underlig sak, är hur i HELA världen du fått ihop det till att någon pratat om att amma en fyraåring på en bröllopsfest mitt framför alla. När ska du inse att du läst helt åt helskotta och tolkat alldeles fel? Du gapar om något som ingen sagt. Hur kan du missa att märka det?
Det enda som sagts om någon fyraåring-förutom ditt eget gastande, är att någon nämnde att man kanske inte ska skriva ammande barn i allänhet, för att hon visste en som ammade sin fyraåring.
Ingen har ens varit i närheten av att diskutera huruvida fyraåringar ska ammas på fester. Det är dina helt hysteriska uttalanden om även 2-åringar som fått åtminstone mig att reagera ända från början. Kan du kanske ta in det och tänka till lite grann.
Det är helt meningslöst att sitta och hetsa upp sig själv så till den grad som du gör, över något som ingen någonsin sagt.
Vilket förstås säkert kan ha varit helt vanligt i någon tidsålder vid brist på mat, rent vatten etc.
I Afrika finns det flera stammar där man ammar tills barnen inte kan längre. Kan säkert bero på samma sak, dåligt vatten och matbrist.
I dag är kvinnans bröst en sexsymbol. Jag själv var tvungen att se bort när den där dokumentären visade kvinnor som ammade 7 åringar. Det kändes fel, pedofiliskt nästan. Jag skulle säkert reagera på samma sätt om jag såg en kvinna amma sin 4åring på stan. (Dock inte 2-åring, det är fortfarande bara vackert och naturligt i mina ögon.)
Men min reaktion bygger ju inte på att det är onaturligt eller äckligt, den bygger ju på att bröst har med sex att göra och då blir det extremt obehagligt att se en mamma amma sin 4-åring. För det har samhället lärt mig och sån är normen idag.
Tack och lov har jag en inre röst som får mig att inse vilka kopplingar jag gör, och då inser jag att jag faktiskt kan ta och hålla käften och sköta mitt eget. Mammor får amma sina barn hur länge de vill. Det har inte samhället med att göra, och allra minst jag.
Sen är jag jättenyfiken på hur den här diskutionen startade? Skriver folk på allvar en åldergräns i sin inbjudning på vilka som ammar får och inte får komma?
"Ammande med barn under X antal månader är välkomna - ni andra, som ammar äldre barn är äckliga när ni ammar och det förstör min fest"
.......?
Håller med JustMeAndMyLove angående inbjudningen. Glöm inte bort den "vanliga kommunikationen", inbjudningskort blir lätt formella (ska ju vara det) och om du verkligen är ängslig över att bollen ska hamna fel kanske det är läge för en fika eller i alla fall ett telefonsamtal så att personen blir påmind om vilken trevlig prick du är trots att du just den här tillställningen väljer bort att ha barn med.
Angående amningen. Det ska väl ändå inte behöva bevisas vem som har rätt eller fel i en fråga som är högst personlig. Jo, den är personlig, och dessa 3-4 personer som fört diskussionen har gjort det så bra, försvarat sig på en rimlig och sansad, och framför allt faktabaserad nivå att jag till exempel inte brytt mig om att blanda mig i.
En omröstning... tja, det skulle vara intressant att se hur många som ids svara... Annars kanske vi kan börja bete oss som de vuxna individer vi ska föreställa och sluta hoppa på varandra med skällsord och jag vet inte vad.
Dags att läsa på och dags att växa upp.
typ, vi älskar era barn men kvällen vill vi fira tillsammans med våra vuxna gäster...
Pullan: Som man ropar får man svar, är ju ett känt talesätt... så jag ger inte så mkt för dina lilla "undersökning" bland dina bekanta. Du verkar ju väldigt övertygad om din sak, och det är nog inte alls säkert att de svarat helt ärligt vad de tycker. Att de sedan representerar en stor andel av världens kulturer ställer jag mig mycket frågande till, då det finns fler kulturer än man kan räkna till.
Om du betett dig lite civiliserat och kommit med konstruktiva åsikter istället för påhopp så hade du antagligen fått mer respekt för dina åsikter. Jag tänker bara på en högstadiebimbo som skriker högt "ieww, vad äckligt" när dom ser något de tycker är osmakligt.
men dom tycker jag är sjuk som försöker få det att låta som om det är okej..
jag säger som det är bara.. flk jag har frågar hade LUGNT vågat säga sanningen till mig så som jag la fram det..
ni har INTE hört mig kolla runt idag. så bara sluta med era dumma teorier om hur jag har ställt folk mot väggen så dom inte vågar svara.
Pullan!
Jag har INTE citerat några tidningsartiklar!
De länkar jag bl a hänvisade till var avhandlingar skrivna av professorer och i något fall en jurist.
Sådana där avhandlingar är mycket genomarbetade, innehåller tydliga källförteckningar och har granskats(!) av sakkunniga personer.
Det är med andra ord inget dravel där någon har frågat sina kompisar vad de tycker utan de innehåller riktiga fakta. De kallas för vetenskapliga rapporter.
Ursäkta, men jag använder inte Aftonbladet och Expressen som källor. Jag vill bara passa på att påpeka att i princip allt som står i dessa tidningar bör tas med en STOR gnutta salt. Varenda gång (och det har varit flera!) jag har vetat den riktiga storyn bakom nyheten så har det alltid varit faktafel i artikeln. Ibland riktigt allvarliga.
Man kan absolut inte lita på det man läser rakt av på internet, Wikipedia t ex, utan måste alltid göra flera kontroller hos andra källor.
En annan ska som kan vara bra att veta är att det är mycket känsligt hur man formulerar en fråga för att få ett korrekt svar. Flertalet människor läser omedvetet av den som frågar och svara på ett sätt som passar. Det är inte så att man totalt ändrar åsikt, men är det något man inte känner starkt för så kommer instinkterna för gruppdynamik att ta över. Förmodligen så har man kunnat läsa från ditt kroppsspråk samt formuleringar precis vad din åsikt var i frågan. Detta blir givetvis tydligare ju närmare relation man har.
Och jag undrar verkligen varför du känner att du måste ge dig på mammor som ammar länge över huvud taget? Varför inte se åt ett annat håll och sköta dina egna affärer?
De skadar ingen annan. Det gör däremot du.
Om du hade varit lika aggressiv mot folk som valde att inte amma alls skulle jag definitivt ha ställt mig (och dig) precis samma frågor.
Mitt råd till dig är att noga läsa igenom vad andra här i tråden har skrivit och att lära dig något nytt. Om du inte tror på någon av oss så kan du gärna läsa de vetenskapliga rapporterna jag hänvisade till. Jag kan leta reda på fler om du är intresserad. Kanske kan du då sluta att var så fördömande mot andra.
Skämt åsido; TS det kommer säkert att gå bra. Vi hade ett fåtal som valde att ta med sina barn. Vi gjorde nämligen klart att vi hellre ville att de kom än lät bli pga att de inte kunde få barnvakt. De allra flesta tyckte bara att det var skönt att få gå på fest som två vuxna och låta barnen vara hemma eller hos släktingar och sova i lugn och ro.