• Frilledille

Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?

Hur länge tycker ni att det är ok att låta gästerna vänta?

Vi funderar på att ha vigsel ganska tidigt, vid 11-tiden. Därefter vill vi bjuda alla gäster (ca 90 pers) på lunch och underhålling (lekar, brudparsquiz osv) medan vi får tid för bl a fotografering. Är det för lång tid att starta själva bröllopsfesten vid 17-tiden? Det kommer vara en barnfri dag/fest.

Vårt förslag på tidsplan ser ut så här:

11-12.30 vigsel och riskastning/fotografering/gratulationer

12.45 Buss till lunchlokalen (tar ca 15 min)

13.00-14.30 mingel och lunch

14.30-15.45 "underhållning"

16.00 buss till festlokalen

16.30 fördrink och snittar

17.00 middagen börjar

Vad tror ni. Hinner folk dö av uttråkning? Eller kommer det att uppskattas?

• Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?
  • Optimia

Alltså när tänker ni er att ni är med på bröllopet igen, dvs. när är ni klara med fotograferingen?

Om ni tänkte ha vigseln kl 11 så tar den ungefär en halvtimme (om ni inte vill ha väldigt mycket extra sånger, psalmer, textläsning). Beroende på vädret skulle jag nog ha bussen att komma redan 12.30. Jag tror inte ni behöver över en timme till gratulationer på kyrkbacken.

Varför inte senarelägga vigseln, alternativt börja själva bröllopsfesten tidigare?

Personligen uppskattar jag vigslar som börjar lite senare, och skulle, ärligt talat, tycka att det är lite konstigt om man ska äta lunch, åka buss och titta på någon underhållning under 4 timmar, UTAN att brudparet är med.

Börjar vigseln dessutom så tidigt som kl 11 (dvs. i praktiken får man åka hemifrån lite efter kl 10), finns det en viss risk för att festen dör ut ganska tidigt på kvällen. Folk orkar inte hålla igång hur länge som helst, och efter 12 timmar brukar de flesta vara ganska "klara för dagen" om man säger så

Blir det inte ganska dyrt och krångligt att både bjuda på lunch OCH middag till gästerna? (ingen kritik, frågar mest av nyfikenhet).

• Frilledille

Den tidiga tiden är lite symbolisk, därför kommer den vara redan vid 11. Så utifrån det försöker vi skapa de bästa förutsättningarna för en bra dag för alla.

Sedan får ju givetvis gästerna åka hem/till hotellet efter vigseln om de hellre vill det, men vi vill ge dom möjlighet att träffas och äta lunch innan den "riktiga" festen. Lunchen och allt vad den innebär är till för att vi inte ska behöva känna oss stressade med fotografering, fix av smink osv. Men den är som sagt självklart valfri.

Vi kommer även bjuda på lunch dagen efter vid presentöppningen. Men vi fixar luncherna själva medan middagen blir restaurangmat, så det blir inte så stora extrakostnader för luncherna.

• Frilledille
    Optimia skrev 2010-09-21 09:34:54 följande:
    Alltså när tänker ni er att ni är med på bröllopet igen, dvs. när är ni klara med fotograferingen?Om ni tänkte ha vigseln kl 11 så tar den ungefär en halvtimme (om ni inte vill ha väldigt mycket extra sånger, psalmer, textläsning). Beroende på vädret skulle jag nog ha bussen att komma redan 12.30. Jag tror inte ni behöver över en timme till gratulationer på kyrkbacken.Varför inte senarelägga vigseln, alternativt börja själva bröllopsfesten tidigare? Personligen uppskattar jag vigslar som börjar lite senare, och skulle, ärligt talat, tycka att det är lite konstigt om man ska äta lunch, åka buss och titta på någon underhållning under 4 timmar, UTAN att brudparet är med. Börjar vigseln dessutom så tidigt som kl 11 (dvs. i praktiken får man åka hemifrån lite efter kl 10), finns det en viss risk för att festen dör ut ganska tidigt på kvällen. Folk orkar inte hålla igång hur länge som helst, och efter 12 timmar brukar de flesta vara ganska "klara för dagen" om man säger så Blir det inte ganska dyrt och krångligt att både bjuda på lunch OCH middag till gästerna? (ingen kritik, frågar mest av nyfikenhet).
    jo jag glömde. Vår plan är att vara tillbaka strax innan middagen vid 16.30 så vi får ca 4 timmar för oss själva.
  • BlackWIngedAngel

Optimia: Att åka strax efter tio förutsätter att gästerna bor nära dessutom. Beroende på avståndet kan det ju bli betydligt tidigare också.

I vilket fall blir det, som Optimia påpekade, många timmar och någon bröllopsfest in på natt lär det knappast bli. Kanske är det några få som försöker orka stanna, men personligen hade jag nog åkt hem efter lunchen.

• Semlorna

Beror ju på hur länge ni vill hålla festen igång på kvällen sen. Jag hade nog åkt hem direkt efter middagen vid en så tidig vigsel. Dessutom ser jag inte meningen med att låta gästerna vänta i fyra timmar utan brudparet eller att äta två gånger inom en så kort tidsperiod.

Varför inte skippa lunchen, ta underhållningen direkt och då samtidigt ha eran fotografering för att sen ha tidigare middag? Det blir ju knappast en fest natten lång men iaf inte så mycket väntan för gästerna.

• Jessika81

Ska ni gifta er 20111111 klockan 11.00?

• Optimia
    BlackWIngedAngel skrev 2010-09-21 18:00:30 följande:
    Optimia: Att åka strax efter tio förutsätter att gästerna bor nära dessutom. Beroende på avståndet kan det ju bli betydligt tidigare också. I vilket fall blir det, som Optimia påpekade, många timmar och någon bröllopsfest in på natt lär det knappast bli. Kanske är det några få som försöker orka stanna, men personligen hade jag nog åkt hem efter lunchen.

Ja, jag glömde ev. långväga gäster när jag skrev mitt inlägg, tack för påpekandet! Har man gäster som bor någon timme bort, är ju dessa gäster tvugna att välja mellan att bo på hotell eller starta i gryningen för att hinna till en vigsel som börjar kl 11.

Om man har tänkt att gästerna kan checka in på hotellet under "väntetiden", vill jag påpeka att en hel del hotell har inte rummen redo för nya gäster tidigare än kl 14/15...

Jag förstår att kl 11 säkert är ett symboliskt klockslag för TS, men som gäst skulle jag faktiskt vara mindre nöjd med upplägget. 4 timmar dötid för att brudparet "vill vara för sig själva". Okej om det rör sig om 1-1,5 timme fotografering, men 4 timmar är FÖR länge. Partystämningen riskerar att rasa rejält under den tiden...

Jag tror att en fest som börjar kl 11 och som ska pågå helst i 12 timmar helst ska bestå av ett gäng som känner varandra väl. Bröllop är nödvändigtvis inte den bästa festformen för det, av den enkla orsaken att på bröllop blandas släktingar, vänner, ev. kollegor osv med varandra, ofta med den enda gemensamma nämnaren att de känner brudparet. Det blir inte lika spontant och avslappnat som om alla känner varandra utan och innan.

Speciellt på större bröllop brukar det därför bildas grupper med folk som känner varandra och som umgås, och så finns det några par som inte känner så många och har, rent ut sagt, rätt tråkigt under minglet. Middagen brukar gå bra oavsett om man känner 5 eller 25 andra gäster -- då har man ju sin plats och de flesta brukar bjuda till för att vara trevligt sällskap. 

• Frilledille
    Optimia skrev 2010-09-21 20:20:42 följande:
    Ja, jag glömde ev. långväga gäster när jag skrev mitt inlägg, tack för påpekandet! Har man gäster som bor någon timme bort, är ju dessa gäster tvugna att välja mellan att bo på hotell eller starta i gryningen för att hinna till en vigsel som börjar kl 11. Om man har tänkt att gästerna kan checka in på hotellet under "väntetiden", vill jag påpeka att en hel del hotell har inte rummen redo för nya gäster tidigare än kl 14/15...   Jag förstår att kl 11 säkert är ett symboliskt klockslag för TS, men som gäst skulle jag faktiskt vara mindre nöjd med upplägget. 4 timmar dötid för att brudparet "vill vara för sig själva". Okej om det rör sig om 1-1,5 timme fotografering, men 4 timmar är FÖR länge. Partystämningen riskerar att rasa rejält under den tiden...   Jag tror att en fest som börjar kl 11 och som ska pågå helst i 12 timmar helst ska bestå av ett gäng som känner varandra väl. Bröllop är nödvändigtvis inte den bästa festformen för det, av den enkla orsaken att på bröllop blandas släktingar, vänner, ev. kollegor osv med varandra, ofta med den enda gemensamma nämnaren att de känner brudparet. Det blir inte lika spontant och avslappnat som om alla känner varandra utan och innan. Speciellt på större bröllop brukar det därför bildas grupper med folk som känner varandra och som umgås, och så finns det några par som inte känner så många och har, rent ut sagt, rätt tråkigt under minglet. Middagen brukar gå bra oavsett om man känner 5 eller 25 andra gäster -- då har man ju sin plats och de flesta brukar bjuda till för att vara trevligt sällskap.   
    Tycker ni alltså att det är dötid trots att man bjuder på lunch och lite roliga happenings? Ingen som ser det som att gästerna får chansen att lära känna varandra lite innan själva festen börjar?

Toppen att du tänkt på det där med incheckningen, men det är ingen av gästerna som bor så pass nära att de kommer kunna åka samma dag (förutom de som bor i samma stad).

• Midsommarbruden2010

jag tycker nog att det kan kännas som "dötid" för gästera, det är låg tid mellan vigsel och fest även om ni bjuder på både lunch och underhålling kan det nog kännas som att ni bara vill få tiden att gå för gästerna MEN om nu kl 11 är så viktigt så meddela gästerna det så får ni väl förståelse?

• Zia 20090618

Håller med Optima.

Jag vet inte.. Det beror väl på inställningen, jag går då inte på bröllop för att lära känna nytt folk utan snarare för att fira brudparet. Låter ju underligt och smått enstörigt kanske men man är ju där för brudparet, och så smiter de iväg 4-5 timmar och lämnar gäster att lära känna varandra. Kan nog bli jobbigt för dom som inte har flera andra vänner de känner där, typ arbetskollegor och sånt. Lite krystat kanske.. Men som sagt, se till den krets som kommer. Vad tycker de? Ni känner väl dem, vad tror ni de skulle tycka? Är de såna som gärna minglar och leker i 4 timmar för att lära känna andra p åert bröllop?

Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?