BlackWIngedAngel skrev 2010-09-21 18:00:30 följande:
Optimia: Att åka strax efter tio förutsätter att gästerna bor nära dessutom. Beroende på avståndet kan det ju bli betydligt tidigare också. I vilket fall blir det, som Optimia påpekade, många timmar och någon bröllopsfest in på natt lär det knappast bli. Kanske är det några få som försöker orka stanna, men personligen hade jag nog åkt hem efter lunchen.
Ja, jag glömde ev. långväga gäster när jag skrev mitt inlägg, tack för påpekandet! Har man gäster som bor någon timme bort, är ju dessa gäster tvugna att välja mellan att bo på hotell eller starta i gryningen för att hinna till en vigsel som börjar kl 11.
Om man har tänkt att gästerna kan checka in på hotellet under "väntetiden", vill jag påpeka att en hel del hotell har inte rummen redo för nya gäster tidigare än kl 14/15...
Jag förstår att kl 11 säkert är ett symboliskt klockslag för TS, men som gäst skulle jag faktiskt vara mindre nöjd med upplägget. 4 timmar dötid för att brudparet "vill vara för sig själva". Okej om det rör sig om 1-1,5 timme fotografering, men 4 timmar är FÖR länge. Partystämningen riskerar att rasa rejält under den tiden...
Jag tror att en fest som börjar kl 11 och som ska pågå helst i 12 timmar helst ska bestå av ett gäng som känner varandra väl. Bröllop är nödvändigtvis inte den bästa festformen för det, av den enkla orsaken att på bröllop blandas släktingar, vänner, ev. kollegor osv med varandra, ofta med den enda gemensamma nämnaren att de känner brudparet. Det blir inte lika spontant och avslappnat som om alla känner varandra utan och innan.
Speciellt på större bröllop brukar det därför bildas grupper med folk som känner varandra och som umgås, och så finns det några par som inte känner så många och har, rent ut sagt, rätt tråkigt under minglet. Middagen brukar gå bra oavsett om man känner 5 eller 25 andra gäster -- då har man ju sin plats och de flesta brukar bjuda till för att vara trevligt sällskap.