Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

    Vill bara slå ett slag för menskoppen!

    Aleta skrev 2010-09-24 13:28:24 följande:
    Vet ni vad! Jag har varit i kontakt med en barnmorska som försöker få ut informationen om FemCap och andra hormonpreparatfria metoder i Sverige. Hon jobbar mer eller mindre på ideell basis och totalt i motvind. Hon har försökt få in korrekt information på skattefinansierade sidor som www.1177.se och www.umo.se, men det är stört omöjligt. Hon sa att det var bättre om det var en man som försökte. Trots att vi inte vill inse det så räknades en manlig underskrift mer... Jag hoppas att hon lyckas få ut mer information.  Som sagt, det finns inga pengar i de miljövänliga, hormonfria preparaten, det kan vara därför de tystas ner. Hit räknas ju även menskoppen.
    Menskoppen finns på Umo dockj är det sjukt att det ionte skulle gå att få dem att skriva om FemCup?

    Så länge det är riktig info, som att den är några procent osäkrare osv så borde det ju finnas med. 


    Om menskoppen hade UMO skittråkig info, helt olockande. De borde sattsa mer på det.


    Kan vi inte göra något då? Vi här på BT för att stötta barnmorskan i att försöka få dem att skriva om den?

  • JustMeAndMyLove
    Aleta skrev 2010-09-24 17:34:22 följande:
    Det vi kan göra förutom att maila till de där sidorna och be dem uppdatera sin information är att tala med de barnmorskor och läkare vi möter. Och så klart, berätta för alla tjejer vi träffar! Jag badade med menskoppen igår, fantastiskt! Och när man sover, inget läckage! Det är ju verkligen överlägset och ovanpå allt detta så sparar man miljön och mängder med pengar! Det är ju egentligen otroligt att inte fler använder den.
    Ja, vist slås man av häpnad när man börjar använda den!? Man slipper vara ororlig, jag har nästan glömt nu hur det känns at gå på stan och plötsligt bli opsäker på om man kanske blodat genom. Det var ju hemskt! Eller när man kom till jobbet bara för att upptäcka att man hade glömt de jävla tampongerna! Nä, inge mer sånt för mig. Och ekonomin mpr bra av det, och man kan sätta en fjäder i hatten för en miljövänlig gärning!

    Jag funderar på att höra med de som säljer menskoppen om  de inte har bra info-folders? Borde inte det finnas tillgängligt på ungdomsmotagningar osv? Eller tillåter de ingen reklam alls?

  • JustMeAndMyLove
    Norrskensflamman skrev 2010-09-24 17:57:05 följande:
    Vad är Menskopp, aldrig hört?! *börjar Googla frenetiskt* Jag har i massor av år plågats av fruktansvärda menssmärtor, enormt rikliga blödningar. Ja det är så att jag får ha största tampongerna OCH binda, för tampongen kan jag blöda igenom på en halvtimme när det är som värst. Finns det inte risk att koppen ramlar ur, eller blir överfull? Och som någon skrev; gäller det inte att ha nära till handfatet för att tvätta koppen. Ibland är man ju på offentliga toaletter där handfatet är utanför toan, och det är inte så jättefräscht när man använder tampong. Säkert män som konstruerat de toaletterna... *googlar vidare*
    Jag var också ororlig att den skulle typ, ramla ur. Men när man väl provat den inser man att det gör den inte, hehe

    Man kan hälla ut innehållet i toaletten och torka rent med papper om man inte har nära till rinnande vatten. Finns intimservetter för det också, som kan vara bra om man är utomlands tex. :)


    Googla på! Det är värt att testa, min sambo har knappt mensvärk alls.


    Jag har en av störremodell. Blöder igom den största tampongen på ca 40 minuter någon dag under min period, vilket är jättejobbigt. Eller VAR jättejobbigt ;) Nu klarar jag mig i flera timmar utan några som helst problem!

  • JustMeAndMyLove

    Då har jag i alla fall mailat miljöpartiet med ett förslag på en kampanj. Hoppas att det är något grön ungdom skulle nappa på i alla fall :)


    Det är ju trots allt en himla miljövänlig sak.


    Får se vad de svarar :)

  • JustMeAndMyLove
    Norrskensflamman skrev 2010-09-24 18:07:49 följande:
    Är helt faschinerad: Är detta lösningen på mitt problem rent av?! Läste lite, men hittade inte hur man får ut den. DRar man i den där gummistroppen? Jag har så himla problem med svampinfektioner vid mens, just av bindorna och tampongerna, nu kanske jag kunde slippa det också?!
    Just mot floran i underlivet ska menskoppen vara guld. Jag själv blev så himla förvånad för koppen samlar liksom bara upp blodet nästan. Jag har normala flytningar trots att jag har menskoppen i (förstår inte riktigt hur det fungerar men men).

    När man tar ut den så klämmer man liksom ihop den i botten och släpper på vacuumet och sen tar man ut den. Jag tyckte det var lite trixigt i början men man får in snittsen snabbt :)


    Själva gummistroppen är mest för trygghet i början, de flesta klipper av den eler kortar den när man vant sig vid att sätta i och ta ur koppen :)


     


    http://www.amandasintima.se/
    En sida jag tycker är bra :)

  • JustMeAndMyLove
    Aleta skrev 2010-09-24 18:03:32 följande:
    Nu fick jag ett jättebra tips!  Man kan säga till ungdomsmottagningar, barnmorskor och gynekologer att de kan beställa gratis menskoppsvisningsexemplar här!www.amandasintima.se/ Spread the word girls!  
    Ah! Super! :D
  • JustMeAndMyLove
    Aleta skrev 2010-09-24 18:20:40 följande:
    Du måste hålla oss uppdaterad!
    Hehe, helt klart, postar svaret här om jag får något ;)
  • JustMeAndMyLove
    shakynose skrev 2011-01-28 22:08:52 följande:
    Å underbara menskopp! Dags att hylla den igen känner jag...
    Hehe, ja verkligen :D

    Sjukt hur många det är som inte ens hört talas om den.  
  • JustMeAndMyLove
    förlovadflicka skrev 2011-01-28 22:37:44 följande:
    Måste fråga, är den svår att föra upp? Eller, frågan är väl snarare om det är svårt i början för annars hade man väl inte fortsatt att använda den :)
    I början tyckte jag dte var lite trixigt, M hittade faktiskt en sida med tikpps på youtube :P (Ja asså, infromationsfilm, inge snusk!)

    Nu är det hur smidigt som helst, man lär sig :)
  • JustMeAndMyLove
    Ankis88 skrev 2011-01-28 23:19:29 följande:
    Har funderat på en sådan ett tag! Man kanske ska prova det på riktigt efter alla de här bra recensionerna!

    Men jag har en fråga: ni har sagt att det finns olika storlekar, hur vet man vilken storlek man har?! 
    Om du går in på nån hemsida, som tex menskoppen.se (tror jag det är) så finns det ganska bra guider för vilken storlek man ska ha. Men sen är det ju lite olika med, M fick köpa en mindre för hon kände att den hon köpte först inte riktigt var hundra bekväm. Den ska inte kännas alls :)

     
  • JustMeAndMyLove
    Vi2alltid skrev 2011-01-29 11:09:45 följande:
    Jag är så ledsen, har fått problem med kramper i ändtarmen under mens så jag kan inte ha menskoppen längre!!!! Har aldrig haft några problem någonsin, men nu har jag haft det de senaste tre gångerna jag haft mens. Och det tråkiga är att läkarna mest pratar om smärtstillande, och inte orsaken till varför det plötsligt har blivit såhär.. Tampong funkar inte att använda, så nu måste jag ha binda, och när man är van vid menskopp så är det verkligen HEMSKT!

    var tvungen att skriva av mig lite...
    Gå till en annan läkare och kräv en undersökning! Du ska inte behöva gå med massa underliga smärtfenomen bara för att du är kvinna. Det kan mycket väl bero på något annat än mensen.
    Just när man har mens ökar aktiviteten i tarmarna, det kan trigga din smärta men behöver inte vara den direkta orsaken. Ändtarmscanser var något de misstänkte när jag fick tid pga det du beskriver. Nu var det inte det men det är ju skönt att de kollade upp det ordentligt!

    I mitt fall var det nog stress, dålig kost etc etc. Men som sagt, kräv en undersökning!
  • JustMeAndMyLove
    amorvincitomnia87 skrev 2011-01-29 21:08:39 följande:
    Menar du att menskoppen lindrar smärtan med??!
    Har aldrig hört talas om denna förr!
    Man vet faktiskt inte riktigt varför, om jag fått rätt info. Men många upplever att man har mindre mensvärk. Både jag och M har haft mindre mensvärk sen vi bytte till menskopp. Har sett att väldigt många upplevt samma sak :)
    Placebo? Kanske, men det gör då inte mig nått, hehe 
  • JustMeAndMyLove
    Vi2alltid skrev 2011-01-29 23:07:20 följande:
    Aleta skrev 2011-01-29 20:04:13 följande:
    Usch, vad jobbigt! Hoppas du kan hitta någon annan läkare som kan ge ett vettigt svar och leta efter orsaken.
    Kram. 
    Tack snälla för era peppande ord! Jag ska inte ge upp, utan tjata mig till en remiss om de inte vill gå till botten med det. Har också varit inne på stress, men nu tycker jag att saker  och ting har lugnat ner sig så då borde ju detta lugna ner sig så småningom.
    Ja just stress kan göra helt sjuka saker med oss fysiskt. Har själv haft de mest bisarra symptomen, allt från exem till svimningsatacker som undersökts nogrant men som sen gett med sig med stresshantering.
    Men det finns också en fara i att läkare allt för ofta tar till stress som en "diagnos" när de är osäkra. Det sparar pengar och tid för dem men är rent av farligt för patienter.
    Själv har jag blivit gravt felbehandlad så jag går enbart till privatklinik numera. Var trött på att aldrig träffa samma läkare två gånger helt enkelt.
     
  • JustMeAndMyLove
    Vi2alltid skrev 2011-01-30 21:24:20 följande:
    Funderar också starkt på att byta vårdcentral. Ska ge dem en chans til sen byter jag nog. Det tråkiga är att jag då får åka mycket längre, eftersom jag bor på landet så finns det bara en att välja på här.
    Ja det är ju det negativa med att bo lite off :/
    Men samtidigt så är det få saker som är så bra att investera i som än själv. Man ska ju hålla länge :)
    Hoppas du får den hjälp du behöver! 
  • JustMeAndMyLove
    Miisen skrev 2011-01-31 00:20:06 följande:
    Blir glad varje gång jag ser en sån här tråd Menskoppen är super, jag glömmer helt bort att jag har mens under dagarna. Och så skönt att slippa den där äckliga lukten som blir av bindor.
    Det är så synd att den inte är allmänt känd, de flesta brukar vara tveksamma i början när de hör om den, man är så van vid bindor/tamponger. Alla borde få möjligheten att prova!
    Det sjukaste är att de som säljer menskoppen erbjuder gratis visningsexemplar till tex ungdomsmottagningar. Men de vill inte ha!
    Själv (konsperationsteoretiker som jag är) tror jag att de stora tampong- och bindbolagen har med saken att göra :/
  • JustMeAndMyLove

    Jag undrar hur mycket sopberget i Sverige skulle påverkas om säg 10% av alla kvinnor skulle börja använda menskopp istället för tamponger och bindor. Det läre handla om ton på några år.
    Varför vill ingen miljöorganisation ta tag i det? Jag har själv skrivit och frågat till några men det verkar finnas ett motstånd... jäkligt synd! 

  • JustMeAndMyLove
    sofi 88 skrev 2011-02-01 18:34:22 följande:
    Man kan visst använda tampong även om man har spiral, det sa min gyn till mig och jag har haft min inne sen september(kopparspiral) och det funkar utmärkt med både tampong och m-kopp, har relativt långa trådar skulle jag tro men jag har inte jämfört med någon, haha. Stod iof på www.m-kopp.se/ att man skulle fråga gyn/bm innan man började använda kopp men i och med att tampong funkar fint struntade jag i det och jag visste att min gyn skulle säga att det är helt okej, varför inte, han är inte så kinkig.
    Jag har ingen aning om man kan eller inte kan ha tampong med spiral men menskoppen sitter inte lika långt in som en tampong så om man kan ha tampong bör man nog kunna ha menskopp också!
    Vet inte om det står nått om det på de sidor som är länkade till men annars kan du maila dem och fråga :) 
  • JustMeAndMyLove
    MissWildcat skrev 2011-06-07 07:50:19 följande:
    är det bara jag som tycker att det känns sjukt äckligt att man ska tömma en behållare med slem och blod?????
    hehe, jag trodde det skulle kännas äckligt men nä, jag känner mig tusen ggr fräschare nu än när jag använde tampong och binda.
    Dessutom är det för mig inget alternativ att sluta använda koppen. Under 2 dagar får jag gå och byta tampong ca 1 gång i timmen trptts att jag har största a dyrt märke. Ibland oftare!

    Med koppen klarar jag mig enkelt i 4 timmar och det är LITE mer praktiskt med tanke på att jag jobbar mycket.
  • JustMeAndMyLove
    1700tal skrev 2011-06-09 22:13:46 följande:
    Men hur kommer det sig att man blöder så olika mkt? Själv använder jag tamponger, vilket jag gjort i snart 20 år och kan absolut inte tänka mig nåt annat. Verkar lite otäckt med koppen (fast det var ju tamponger när man började använda dem oxå)... Men blev lite chockad när jag läste att du får byta 1 gn/tim första dagarna. Är det normalt eller är jag onormal? Förvånad Får använda typ "light flow" första dagarna och då kanske 2-4 tamponger per dygn och mini resten av dagarna, kanske 2-3 minisar per dygn. Det är ju jätteskillnad? Är det de med mkt blödning då som gillar koppen - att de tar mkt vätska eller vad är vitsen med dem?
    Nä jag blöder onormalt mycket, men det är väldigt svårt att få en läkare att orka skicka mig vidare i sjukhussnurran.

    Grejjen är att koppen tar upp mer om du har en stor ds, men att den bara tar upp blod utan att störa slemhinnorna som tamponger och bindor gör.  Dessutom är det billigt som fan! Och miljövänligt :)
    Det jag älskar är saker som att man slipper tänka på var man ska slänga tampongen eller att man måste ha med sig massa tamponger och bindor hela tiden, hehe

    Många som blöder äldigt lite användar också menskopp! 
  • JustMeAndMyLove
    baby freeze skrev 2011-06-09 22:41:11 följande:
    Hoppas ingen tycker att jag är överäcklig nu, men jag har ett till skäl för att gilla koppen framför tamponger:

    När jag använder tampong, så blir jag liksom irriterad i underlivet och får illaluktande flytningar som resultat. Menskoppen irriterar inte därinne, så jag slipper flytningarna. Känns myyyyyycket fräschare tack vare det. Jag antar att det är materialet i tampongerna som jag är känslig mot.

    Jag avskyr bindor! Tycker att de är så plastiga och svettiga.
    Jätte många som använder menskoppen just pga av det!
    Tamponger främst kanske men också bindor torkar ju ut slemhinnorna och det är ju inte alls kul :/
     
Svar på tråden Vill bara slå ett slag för menskoppen!