• BlackWIngedAngel

forts "Bröllop 2012"

Jag såg precis att Bröllop 2012-tråden var avstängd. Dags att starta en ny då?

Här är alltså fortsättningen till:

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3763210.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 22:58
    Medverkande i tråden:
    Majaochputteforeverandever, 21/1 2012, Ångsta, Östersund
    Hernameispekka, 11/2 2012, Jönköping, Jönköping
    Stueckchen, 19/5 2012, Höör, Skåne (Bor utanför Lund)
    DollyP, 19/5-2012, Nybro, Söderåkra
    Citrondoft, 26/5 2012, Gränna, Gränna
    N blir B 2/6 2012, Uppsala, Fagersta
    Weddingdreams, 16/6 2012, Har inte funnit någon lokal än, Linköping
    Cookieandkermit, 16/6 2012, Gnesta, Södertälje
    FruMatilda, 16/6 2012, Stockholm, Stockholm
    Lev idag, 30/6 2012, Visby, Bor i Sthlm, än så länge
    Sofi 88, 7/7 2012, Jönköping, Jönköping och m2b i Stockholm
    Teztroll, 14/7 2012, Skansen Kronan, Göteborg
    Lebendig, 4/8 2012, Åmsele, Umeå
    Chiara, 10/11 2012, Västerås, Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 21:51
    gbg2012, 2/6 2012, Gunnebo slott, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 18:20
    Soffia, 25/8 2012, Järfälla, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:05
    Chilia, 21 Juli 2012, Piteå skärgård, Piteå skärgård

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:07
    1995 11 17, 11/17 2012, vigselplats ännu inte bestämd, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-12 23:48
    helsingebrud, 14/4 2012, Järvsö Kyrka, Järvsö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 12:24
    Tinzi, 12 Maj 2012, Rävlanda, Sandared (Borås)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-17 22:52
    Syrinx, 26/5 2012, utanför Vadstena, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:34
    Merrick, 22/6 2012, Västerås ,Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 20:49
    sollan, 31/3 2012, Bosarp , Eslöv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 23:15
    Augustesen, 4/8 2012, Kalmar Slott, Kalmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 13:55
    BlackWIngedAngel, 30/6 2012, Hälleviksstrand, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 23:48
    Mannekusin, 2/6 2012, Mariefreds kyrka, Mariefred

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 22:27
    Bondbrud, 7/7 2012, Jäders kyrka, Eskilstuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-06 22:43
    2 0 1 2, 21/7 2012, Sankt Olofs Kapell, Halmstad
    durrasflikka, 11/8 2012, Rya Kyrkoruin, Örkelljunga
    minttus, 9/6 2012, Bromma kyrka, Stockholm
    JennyL, 10/3 2012, Alsens Kyrka, Åre
    Tweety, 14/7 2012, Säve kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 00:26
    apoolea, 18/8 2012, Bromma kyrka, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:47
    missm, 4/8 2012, Borås, Borås
    madeleinejohan, 2/6 2012, Skantzen, Hallstahammar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:48
    Sommarblommor 16/6 2012, Oscarskyrkan, Stockholm
    Soderek 4/8 2012, Trädgård, Örebro

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 16:05
    Lilique, 30/6 2012, Kungliga Amiralitetskyrkan, Karlskron

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 22:56
    NewYorkBrud, 20/4 2012, Svenska Kyrkan i New York, Falkenberg
    BeccaBus, 25/8 2012, Allhelgonakyrkan, Lund
    Augusti2012, 4/8 2012, Bankeryds kyrka, Bankeryd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 15:20
    operfekt, 7/7 2012, Landvetter kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 19:53
    Rebekka 2012, 30/6 2012, Heleneholm slott, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 10:58
    Iku, 16/6 2012, Örtofta slott, Lund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 19:58
    MochR, 14/7 2012, Tortuna Kyrka, Västerås
    Drumelz, 19/5 2012 Östra Karup Kyrka, Båstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 16:04
    FelizLane, 16/6 2012, Folkärna, Avesta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 22:23
    Äntligen2012, 12/12 2012, Sälen, Halmstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 05:44
    LitenSandra, 11/8 2012, Bollnäs, Gävle
    Saandraa, 24/11 2012, Stora holms säteri, Göteborg
    Osockrad, 2/6 2012, Väddö, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-17 18:12
    Lilla My 76, 7/7 2012, Skeppsholmen, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-18 18:58
    Hallonfrossa, 1/12 2012, Alla helgona kyrka, Nyköping
  • Svar på tråden forts "Bröllop 2012"
  • BlackWIngedAngel
    lepaus skrev 2011-09-28 21:25:08 följande:
    Ni som skickar ut inbjudningarna i god tid (alltså, runt 6 månader innan eller så), när ska ni sätta datum för OSA? Läste någonstans att en riktlinje är att sätta sista svarsdatum när två tredjedelar av tiden (mellan inbjudan och bröllopet) har gått, men vet inte om det stämmer?

Vi gifter oss i början på augusti och tänkte skicka ut dem slutet på januari/början på februari, har en hel del gäster som kommer långväga så vill att de ska ha gott om tid att boka resor och hotell och sånt :)
    Den där två tredjedelsregeln har jag också fått lära mig och jag tycker det känns väldigt lagom. Även om jag tycker att 6 månader är lite väl långt innan att få en inbjudan. 

Att få en inbjudan upp till ett år innan så som jag såg någon nämna känns helt främmande. Det är inte lätt för andra att veta så långt innan vad de gör ett visst datum. Att komma ihåg osa-datumet kan också bli svårt och för vissa, mer oorganiserade/ointresserade kan ju även bröllopsdatumet försvinna ur minnet på så lång tid. :P

Man måste även tänka på att arrangemang med lokal/kyrka kanske inte kan fastställas så tidigt. Vi har bokat kyrka, men hon som var bokningsansvarig bad oss ändå ringa och dubbelkolla att allting var hundra innan vi skickade ut korten. Prästernas sommarschema brukar ex inte vara färdigt i augusti året före, så då kan man ju riskera att ha skickat ut inbjudningar som man får ringa runt och korrigera när vigselförrättaren plötsligt inte kan komma förrän en timme senare än utsatt tid, eller liknande. 
  • lepaus
    BlackWIngedAngel skrev 2011-09-29 20:58:57 följande:
    Den där två tredjedelsregeln har jag också fått lära mig och jag tycker det känns väldigt lagom. Även om jag tycker att 6 månader är lite väl långt innan att få en inbjudan. 

Att få en inbjudan upp till ett år innan så som jag såg någon nämna känns helt främmande. Det är inte lätt för andra att veta så långt innan vad de gör ett visst datum. Att komma ihåg osa-datumet kan också bli svårt och för vissa, mer oorganiserade/ointresserade kan ju även bröllopsdatumet försvinna ur minnet på så lång tid. :P

Man måste även tänka på att arrangemang med lokal/kyrka kanske inte kan fastställas så tidigt. Vi har bokat kyrka, men hon som var bokningsansvarig bad oss ändå ringa och dubbelkolla att allting var hundra innan vi skickade ut korten. Prästernas sommarschema brukar ex inte vara färdigt i augusti året före, så då kan man ju riskera att ha skickat ut inbjudningar som man får ringa runt och korrigera när vigselförrättaren plötsligt inte kan komma förrän en timme senare än utsatt tid, eller liknande. 
    Hur långt innan man bör skicka ut inbjudan beror kanske på situationen. Vi har som sagt så pass många långväga gäster som bor på Irland, Isle of Man, England och Holland, så jag vill helt enkelt inte riskera att de inte kan komma på grund av att flygbiljetter/hotell har blivit för dyra. Bor själv på Isle of Man, brukar boka hemresebiljetter ca 3-4 månader i förväg. Kanske inte alla som har råd att boka biljetter samma månad som inbjudan kommer heller... 

Ärligt talat, om någon av gästerna är så pass ointresserade att de glömmer bort bröllopet, så kanske det är lika bra att de stannar hemma hehehe :P (Ta det inte på fel sätt, mestadels menat som ett skämt) Glad
  • izredam
    lepaus skrev 2011-09-30 00:16:16 följande:
    Hur långt innan man bör skicka ut inbjudan beror kanske på situationen. Vi har som sagt så pass många långväga gäster som bor på Irland, Isle of Man, England och Holland, så jag vill helt enkelt inte riskera att de inte kan komma på grund av att flygbiljetter/hotell har blivit för dyra. Bor själv på Isle of Man, brukar boka hemresebiljetter ca 3-4 månader i förväg. Kanske inte alla som har råd att boka biljetter samma månad som inbjudan kommer heller... 

Ärligt talat, om någon av gästerna är så pass ointresserade att de glömmer bort bröllopet, så kanske det är lika bra att de stannar hemma hehehe :P (Ta det inte på fel sätt, mestadels menat som ett skämt) Glad
    Helt Off Topic egentligen, men Isle of Man! Jag och m2b har sagt att när vi ska gå i pension/har tillräckligt med pengar för att kunna flytta delar av året (så pension troligtvis, målet är att få jobb som inte låter oss bo på ett sånt ställe) - I alla fall, stört avundsjuk blev jag nu! Hur kommer det sig att du bor där?
  • Solister

Hej alla bröllops planerare för 2012 Kyss
    Blev glad o se denna tråd, hoppas vi kan dela mkt roligt & hitta tips & råd mm
    för att få de bästaste minnena med oss.
    Hoppas vi kan få sitta och fnissa lite mellanåt med i allt som ska ordnas med..

* Vi ska hålla Bröllop på Thorskos Slott den 11 Augusti 2012 - Bokat!
    * Präst "Glittervik" är inbokad
    * Tärna tackat ja & involverad ;)
    * Bestmen/marshalk tackat ja & involverad ;)
    * Toastman/madame, vi har 2 på lut och en har tackat Ja
    * Vigsel musik & sång med mig själv som solist på 1 egen komponerad låt till min blivande make utan hans vetskap ;)  samt Ulf & Åsa Nomark och härlig Gospelkör Bokad
    * Festens live musik & sång prel bokad (känns ovant men så roligt att inte hålla i sång & musikandet själv utan för engångs skull bli sjungen för jag själv är sångerska, låtskrivare mm)
    * Frisör bokad
    * Make up prel bokad
    * Japp då var det bara att spana vidare på allt annat som ska ordnas & planeras =)

Lycka till allihop & ha roligt i planerandet!!
    Lot´s of Love till oss alla

• sofi 88

Nu har jag ringt kyrkan och anmält hela m2bs personnummer (totalt hjärnsläpp när jag skulle boka!) och prästen. Fick reda på att det eventuellt ska vara dop innan oss, tänkte på smyckning av kyrkan. Vi ska dit och kika lite om ett tag för att se hur mycket sånt som behövs. Vet att det ska finnas vaser vid varje bänk så kanske blir en gerbera i varje eller något sånt. Känns skönt att börja få lite koll på saker och ting.

• Just Me

Ni andra som också är ute i god tid (som jag ) vad får ni för reaktioner hos t ex frisörer?
    Här har det bara varit "Jamen herreguuuuud nästa åååår gud vet vars jag är, ring tillbaka i april!" typ. Överallt.
    Får ni liknande reaktioner eller är det bara här i vår byhåla som det är så??

• Solister
    Just Me skrev 2011-09-30 16:14:57 följande:
    Ni andra som också är ute i god tid (som jag ) vad får ni för reaktioner hos t ex frisörer?
    Här har det bara varit "Jamen herreguuuuud nästa åååår gud vet vars jag är, ring tillbaka i april!" typ. Överallt.
    Får ni liknande reaktioner eller är det bara här i vår byhåla som det är så??
    Det är nog olika det där ;)
    Har bokat in min frisör sedan några månader tbx och vi smider redan frisyr planer & ideér som kan bollas när man är där & friserar sig, mkt trevligt och fnissigt blir det :)
    Jag hade nog vart lite "på" för att vara säker på att man får "sin" frisör som betyder ganska mkt en dag som denna.
    Men huvudsaken du får en frisör någon månad innan det vankas bröllop och fått prova frisyren kanske så är det nog lugnt ska du se =)
  • lepaus
    izredam skrev 2011-09-30 08:19:05 följande:
    Helt Off Topic egentligen, men Isle of Man! Jag och m2b har sagt att när vi ska gå i pension/har tillräckligt med pengar för att kunna flytta delar av året (så pension troligtvis, målet är att få jobb som inte låter oss bo på ett sånt ställe) - I alla fall, stört avundsjuk blev jag nu! Hur kommer det sig att du bor där?
    Det undrar jag också ibland :p Nämen, bodde i Cork på Irland när jag blev tillsammans med min (numera) fästman, han har bott på ön i ca 10 år men kommer ursprungligen från Belfast. Så efter några månaders distansförhållande så flyttade jag över hit, och har bott här i ett och ett halvt år ungefär. Det är helt okej, det är ju en rätt liten ö så känner mig lite instängd ibland, och tyvärr rätt dyrt att ta sig (med båt eller flyg) till England och Irland (annars skulle det ju sitta fint med en weekend någon annanstans då och då). Men det är en väldigt vacker ö :)
  • BlackWIngedAngel
    lepaus skrev 2011-09-30 00:16:16 följande:

Självklart spelar det roll om man har långväga gäster i dessa situationer kan dock save-the-date tjäna ett riktigt syfte i och med att man meddelar datumet utan att behöva gå in på alla detaljer som möjligen skulle ändras. Till ett bröllop där man inte har den typen av logistikproblem så känns det kanske mer överpretentiöst att gå ut med inbjudningar jättetidigt.

Och när det gäller det där med ointresse så tror jag att det är viktigt att komma ihåg att ens eget bröllop inte är samma stora event för andra som för en själv. Sedan är ju folk olika. Tillhör man de som inte planerar så mkt i förväg så kanske man väntar länge med att osa och då kan det ju sluta med att man glömmer bort det. 
  • lepaus
    BlackWIngedAngel skrev 2011-09-30 22:53:40 följande:
    Självklart spelar det roll om man har långväga gäster i dessa situationer kan dock save-the-date tjäna ett riktigt syfte i och med att man meddelar datumet utan att behöva gå in på alla detaljer som möjligen skulle ändras. Till ett bröllop där man inte har den typen av logistikproblem så känns det kanske mer överpretentiöst att gå ut med inbjudningar jättetidigt.

Och när det gäller det där med ointresse så tror jag att det är viktigt att komma ihåg att ens eget bröllop inte är samma stora event för andra som för en själv. Sedan är ju folk olika. Tillhör man de som inte planerar så mkt i förväg så kanske man väntar länge med att osa och då kan det ju sluta med att man glömmer bort det. 
    Jo, vi funderade på save the date-kort först, men i slutändan så kändes det som om det var lika bra att skicka ut inbjudningskorten i god tid istället, ska inte säga att det inte även var med en liten tanke på kostnad (både för kort och porto) och tidsåtgång. 

Angående intresset, det var därför jag la till "ta det inte på fel sätt", jag funderade faktiskt rätt länge på om jag skulle ta bort hela kommentaren eller inte, jag vet hur lätt det är att missuppfattas i skrift. I vilket fall som helst, jag tror absolut inte på något sätt att vårt bröllop upptar samma tankeverksamhet och tid hos gästerna som hos oss (well, mig... inte helt säker på hur mycket m2b tänker på det :P). 

Fick just en liten ide, det skulle ju kunna vara ett alternativ att tillsammans med själva inbjudan skicka med ett litet "visitkort", kort och gott med våra namn och bröllopsdatumet (kanske OSA-datumet i liten text), enkelt att ha i plånboken/almanackan/på kylskåpet eller anslagstavlan eller var som helst som en liten påminnelse om man nu vill/behöver ha det.  

Kort och gott så tror jag att olika situationer kräver olika lösningar, hade vi haft enbart eller nästan enbart haft gäster som bor i närheten av bröllopsorten (hm, låter som ett konstigt ord hehe) så hade vi nog skickat ut inbjudningarna senare. Egentligen var jag mest nyfiken på när folk som skickar ut inbjudningar långt i förväg har satt sina OSA-datum Glad
Svar på tråden forts "Bröllop 2012"