• BlackWIngedAngel

forts "Bröllop 2012"

Jag såg precis att Bröllop 2012-tråden var avstängd. Dags att starta en ny då?

Här är alltså fortsättningen till:

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3763210.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 22:58
    Medverkande i tråden:
    Majaochputteforeverandever, 21/1 2012, Ångsta, Östersund
    Hernameispekka, 11/2 2012, Jönköping, Jönköping
    Stueckchen, 19/5 2012, Höör, Skåne (Bor utanför Lund)
    DollyP, 19/5-2012, Nybro, Söderåkra
    Citrondoft, 26/5 2012, Gränna, Gränna
    N blir B 2/6 2012, Uppsala, Fagersta
    Weddingdreams, 16/6 2012, Har inte funnit någon lokal än, Linköping
    Cookieandkermit, 16/6 2012, Gnesta, Södertälje
    FruMatilda, 16/6 2012, Stockholm, Stockholm
    Lev idag, 30/6 2012, Visby, Bor i Sthlm, än så länge
    Sofi 88, 7/7 2012, Jönköping, Jönköping och m2b i Stockholm
    Teztroll, 14/7 2012, Skansen Kronan, Göteborg
    Lebendig, 4/8 2012, Åmsele, Umeå
    Chiara, 10/11 2012, Västerås, Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 21:51
    gbg2012, 2/6 2012, Gunnebo slott, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 18:20
    Soffia, 25/8 2012, Järfälla, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:05
    Chilia, 21 Juli 2012, Piteå skärgård, Piteå skärgård

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:07
    1995 11 17, 11/17 2012, vigselplats ännu inte bestämd, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-12 23:48
    helsingebrud, 14/4 2012, Järvsö Kyrka, Järvsö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 12:24
    Tinzi, 12 Maj 2012, Rävlanda, Sandared (Borås)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-17 22:52
    Syrinx, 26/5 2012, utanför Vadstena, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:34
    Merrick, 22/6 2012, Västerås ,Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 20:49
    sollan, 31/3 2012, Bosarp , Eslöv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 23:15
    Augustesen, 4/8 2012, Kalmar Slott, Kalmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 13:55
    BlackWIngedAngel, 30/6 2012, Hälleviksstrand, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 23:48
    Mannekusin, 2/6 2012, Mariefreds kyrka, Mariefred

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 22:27
    Bondbrud, 7/7 2012, Jäders kyrka, Eskilstuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-06 22:43
    2 0 1 2, 21/7 2012, Sankt Olofs Kapell, Halmstad
    durrasflikka, 11/8 2012, Rya Kyrkoruin, Örkelljunga
    minttus, 9/6 2012, Bromma kyrka, Stockholm
    JennyL, 10/3 2012, Alsens Kyrka, Åre
    Tweety, 14/7 2012, Säve kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 00:26
    apoolea, 18/8 2012, Bromma kyrka, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:47
    missm, 4/8 2012, Borås, Borås
    madeleinejohan, 2/6 2012, Skantzen, Hallstahammar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:48
    Sommarblommor 16/6 2012, Oscarskyrkan, Stockholm
    Soderek 4/8 2012, Trädgård, Örebro

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 16:05
    Lilique, 30/6 2012, Kungliga Amiralitetskyrkan, Karlskron

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 22:56
    NewYorkBrud, 20/4 2012, Svenska Kyrkan i New York, Falkenberg
    BeccaBus, 25/8 2012, Allhelgonakyrkan, Lund
    Augusti2012, 4/8 2012, Bankeryds kyrka, Bankeryd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 15:20
    operfekt, 7/7 2012, Landvetter kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 19:53
    Rebekka 2012, 30/6 2012, Heleneholm slott, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 10:58
    Iku, 16/6 2012, Örtofta slott, Lund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 19:58
    MochR, 14/7 2012, Tortuna Kyrka, Västerås
    Drumelz, 19/5 2012 Östra Karup Kyrka, Båstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 16:04
    FelizLane, 16/6 2012, Folkärna, Avesta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 22:23
    Äntligen2012, 12/12 2012, Sälen, Halmstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 05:44
    LitenSandra, 11/8 2012, Bollnäs, Gävle
    Saandraa, 24/11 2012, Stora holms säteri, Göteborg
    Osockrad, 2/6 2012, Väddö, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-17 18:12
    Lilla My 76, 7/7 2012, Skeppsholmen, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-18 18:58
    Hallonfrossa, 1/12 2012, Alla helgona kyrka, Nyköping
  • Svar på tråden forts "Bröllop 2012"
  • sofi 88
    izredam skrev 2011-09-23 13:24:42 följande:
    Ja, verkligen - det är ju i alla fall ett par tusen vi sparar på att slippa hyra lokal i så fall... Alltid trevligt för två studenter med konstant ont om pengar... Men vi lyckas nästan spara in en tredjedel av hela vår budget den här månaden (tacka Gud för sommarjobbslön och csn samma månad) - dock måste vi spara lite pengar till en semester med min pappa nästa sommar också (den har varit planerad länge, pappa har dock försäkringspengar som täcker den så det handlar mer om ett symboliskt bidrag som han lika gärna skulle kunna få efter bröllopet) så vi har allt att göra ändå. Men vi behöver få undan mellan 3000 och 4000 tillsammans varje månad (i snitt typ) och det borde ju inte vara något problem tycker vi :P
    Duktigt att lyckas spara så mycket när ni båda pluggar! Jag sparar ingenting utav mitt studielån, dyrt att ha en pojkvän i sthlm och bo själv i lägenhet tyvärr.

Imorgon ska vi nog köpa min ring, woho, har lite pengar kvar från sommarjobbet och m2b hade lite guld som vi kunde byta in så det gör inget större hål i plånboken. Skönt att kunna få undan både brudklänning och ring utan att ens ha börjat ta av våra sparpengar :) Jag vill verkligen inte röra mina pengar som jag tänkt ha till bröllopet eftersom de sitter i fonder som gått minus sista månaderna... Vill gärna ge dem lite mer tid på sig för återhämtning så att säga :D

Hoppas alla får en härlig helg och att det fina vädret (som vi har i jkpg i alla fall) håller i sig!
  • 123ost

Augusti2012: Verkligen jättefina ljusstakar! Vart hittade du dom?

Jag skulle behöva höra lite åsikter om vår text som vi kommer lägga
    i "favourasken". Vi kommer köpa från UNICEFs gåvoshop.

Här i din lilla ask hittar du
    praktiska saker som kan användas
    efter middagen: tandpetare,
    mintpastiller, 3 doser mässlingsvaccin,
    1 påse näringspulver och
    3 påsar vätskeersättning.

Nu funderar du säkert på vart vaccinet,
    näringspulvret och vätskeersättningen
    har tagit vägen? Men dessa nödvändigheter
    finns faktiskt där dom behövs som mest,
    hos barnen i "andra världen".

Brudparet

Vi kommer nog inte skriva exakt så här men på ett ungefär.
    Vad tycker ni?

• izredam
    sofi 88 skrev 2011-09-23 13:36:38 följande:
    Duktigt att lyckas spara så mycket när ni båda pluggar! Jag sparar ingenting utav mitt studielån, dyrt att ha en pojkvän i sthlm och bo själv i lägenhet tyvärr.

Imorgon ska vi nog köpa min ring, woho, har lite pengar kvar från sommarjobbet och m2b hade lite guld som vi kunde byta in så det gör inget större hål i plånboken. Skönt att kunna få undan både brudklänning och ring utan att ens ha börjat ta av våra sparpengar :) Jag vill verkligen inte röra mina pengar som jag tänkt ha till bröllopet eftersom de sitter i fonder som gått minus sista månaderna... Vill gärna ge dem lite mer tid på sig för återhämtning så att säga :D

Hoppas alla får en härlig helg och att det fina vädret (som vi har i jkpg i alla fall) håller i sig!
    vi bor ju ihop (tack och lov så fick jag honom att välja mdh framför Umeå - undrar hur det hade gått om han 4 månader in i vårat förhållande hade bestämt sig för att flytta till Umeå istället för att flytta med mig hit..) så vi sparar ju pengar redan där. Å andra sidan ska vi börja betala vår bil nu (han hade fått i present att hans föräldrar skulle betala skatt och försäkring i två år) så där ryker en del pengar, men å andra sidan har ju jag körkort nu och vi har räknat ut att vi kan nästan halvera våra bensinkostnader på att jag kan åka till skolan utan honom som kör fram och tillbaka två gånger xD

Vi har inte vågat sätta in i några fonder (även om vi kanske borde göra det nu på en gång... Funderar på att låsa en del i ett fasträntekonto tills i maj eller något sånt..). Jag letar ring för fullt, men jag vet inte vad jag vill ha. Däremot tänkte jag försöka åka till Göteborg med lite kompisar i november och titta på klänning (vi gifter oss ju i Mariestad och vännerna bor i Skövde så det blir smidigast så..) så den ska väl betalas.

På tal om i vinter - hur länge håller sig bag in box vin oöppnat? Det lutar åt en liten weekend i Tyskland i november med pappa och hans flickvän - vi funderar på om man kan köpa med lite vin då så att man slipper resan? Öl och cider borde ju klara sig i alla fall? Resten tar vi på sommaren sen när vi är på väg hem från Italien-semestern.
  • sofi 88
    izredam skrev 2011-09-23 13:53:08 följande:
    vi bor ju ihop (tack och lov så fick jag honom att välja mdh framför Umeå - undrar hur det hade gått om han 4 månader in i vårat förhållande hade bestämt sig för att flytta till Umeå istället för att flytta med mig hit..) så vi sparar ju pengar redan där. Å andra sidan ska vi börja betala vår bil nu (han hade fått i present att hans föräldrar skulle betala skatt och försäkring i två år) så där ryker en del pengar, men å andra sidan har ju jag körkort nu och vi har räknat ut att vi kan nästan halvera våra bensinkostnader på att jag kan åka till skolan utan honom som kör fram och tillbaka två gånger xD

Vi har inte vågat sätta in i några fonder (även om vi kanske borde göra det nu på en gång... Funderar på att låsa en del i ett fasträntekonto tills i maj eller något sånt..). Jag letar ring för fullt, men jag vet inte vad jag vill ha. Däremot tänkte jag försöka åka till Göteborg med lite kompisar i november och titta på klänning (vi gifter oss ju i Mariestad och vännerna bor i Skövde så det blir smidigast så..) så den ska väl betalas.

På tal om i vinter - hur länge håller sig bag in box vin oöppnat? Det lutar åt en liten weekend i Tyskland i november med pappa och hans flickvän - vi funderar på om man kan köpa med lite vin då så att man slipper resan? Öl och cider borde ju klara sig i alla fall? Resten tar vi på sommaren sen när vi är på väg hem från Italien-semestern.
    Ja, det är billigare när man är två, men han kommer hem i slutet av november och då stannar han beskemig kvar :D Längtar ihjäl mig kan jag säga. Ah, det där med bil är ju jobbigt, jag har ingen bil så där sparar ju jag, cykel och de små benen funkar fint här i stan, finns bra bussar och krisar det har mamma och pappa bil som bor några hundra meter bort. Jag är så bortskämd känner jag :D Men m2b kommer få tjänstebil nu så vi vet inte vad vi ska göra med hans gamla, eventuellt blir den min eller så förvandlas den till motorcykel... Men han jobbar och tjänar bra så de utgifterna behöver jag inte bry mig om.

Tycker inte ni ska sätta in i fonder om det gäller för kort tid, det är riskabelt kan jag lova! Precis som du säger kan man ju sätta in på sparkonto och binda i 6 månader men det är sällan särskilt bra ränta. Vet inte hur ränteläget ser ut nu dock, kanske är bättre. Oftast vill de att man ska binda minst ett år. Gå till er bank och hör vad de kan erbjuda, brukar vara det lättaste.

Bib tror jag borde klara sig fram till hösten om ni köper det nu, det är ju vakuum förpackat och precis som flaskor. Är väl bäst om det står någorlunda svalt i en källare eller så. Hör med personalen på systemet för ett mer säkert svar!
  • augusti2012

123ost: 
    Jag bor i bankeryd som ligger utanför jönköping. Så ljusstakarna har jag köpt i en affär som heter Ohlsson.
    Kostade ynka 5 kr styck. Så med färg blev det bara 85 kr och en jätte nöjd brud och brudgum. :)

• izredam
    sofi 88 skrev 2011-09-23 14:25:21 följande:
    Ja, det är billigare när man är två, men han kommer hem i slutet av november och då stannar han beskemig kvar :D Längtar ihjäl mig kan jag säga. Ah, det där med bil är ju jobbigt, jag har ingen bil så där sparar ju jag, cykel och de små benen funkar fint här i stan, finns bra bussar och krisar det har mamma och pappa bil som bor några hundra meter bort. Jag är så bortskämd känner jag :D Men m2b kommer få tjänstebil nu så vi vet inte vad vi ska göra med hans gamla, eventuellt blir den min eller så förvandlas den till motorcykel... Men han jobbar och tjänar bra så de utgifterna behöver jag inte bry mig om.

Tycker inte ni ska sätta in i fonder om det gäller för kort tid, det är riskabelt kan jag lova! Precis som du säger kan man ju sätta in på sparkonto och binda i 6 månader men det är sällan särskilt bra ränta. Vet inte hur ränteläget ser ut nu dock, kanske är bättre. Oftast vill de att man ska binda minst ett år. Gå till er bank och hör vad de kan erbjuda, brukar vara det lättaste.

Bib tror jag borde klara sig fram till hösten om ni köper det nu, det är ju vakuum förpackat och precis som flaskor. Är väl bäst om det står någorlunda svalt i en källare eller så. Hör med personalen på systemet för ett mer säkert svar!
    Jo, lättast hade ju varit att inte ha någon bil - men vi råkar ju ha 20 mil hem till våra föräldrar, och tågresan för en person kostar vad bilen kostar för oss båda...

Nej, precis - speciellt inte när ekonomin är så ostabil. Ska kolla lite på räntor, jag har inte bytt bank än så för tillfället har vi konton på tre banker (jag har Swedbank, han Nordea och så har vi ett par konton hos ICA också) - det verkar på nätet som att ICA-banken har bäst ränta att ge oss (2,25% med fria uttag och sådär..). Men vi ska kolla lite mer på det, för tillfället sitter de på ett vanligt sparkonto med mer eller mindre ingen ränta alls..
  • sofi 88
    izredam skrev 2011-09-23 15:10:30 följande:
    Jo, lättast hade ju varit att inte ha någon bil - men vi råkar ju ha 20 mil hem till våra föräldrar, och tågresan för en person kostar vad bilen kostar för oss båda...

Nej, precis - speciellt inte när ekonomin är så ostabil. Ska kolla lite på räntor, jag har inte bytt bank än så för tillfället har vi konton på tre banker (jag har Swedbank, han Nordea och så har vi ett par konton hos ICA också) - det verkar på nätet som att ICA-banken har bäst ränta att ge oss (2,25% med fria uttag och sådär..). Men vi ska kolla lite mer på det, för tillfället sitter de på ett vanligt sparkonto med mer eller mindre ingen ränta alls..
    Absolut, då blir situationen annorlunda och då kan man tycka att en bil krävs :)

Okej, men det låter ju ändå som en helt ok ränta tycker jag :)
  • izredam
    sofi 88 skrev 2011-09-23 15:22:38 följande:
    Absolut, då blir situationen annorlunda och då kan man tycka att en bil krävs :)

Okej, men det låter ju ändå som en helt ok ränta tycker jag :)
    Jo, och vi hade ju bilen redan innan vi flyttade hit så den har ju inte kostat oss något så sett, och när det gäller reparationer (ja, den är ju inte ny direkt våran golf...) så brukar vi försöka jobba någon dag för svärfar med vaxning av bilar eller liknande och betala större delen så :P Tur att man har sånna möjligheter...

Jo, för att inte ha några "krav" på kontot så kändes det som en rätt bra ränta :) Annars har m2b pengar upplåsta på två år med ränta på över 10%, men de pengarna får vi inte loss förän i oktober nästa år, så de blir en lite försenad bröllopsresa i början på januari 2013, skönt det med :)
  • Nephele

Blev aldrig att jag frågade min vän ang. att vara tärna, och struntar nog i tärnklänningarna, och färgtema med för den delen :P. Har dock provat klänningen igen och provat ut vilken modell på halsband som passar bäst. Har egentligen ett jättefint halsband som är "jag", och gick bra till klänningen, MEN är för mörkt... vet inte om det går att hitta liknande i ljusare modell :S, får hålla utkik, eller kolla om det finns nåt jag kan fixa med själv. I helgen eller nästa helg går jag kanske in på blomsterhandeln och spånar lite. Rent allmänt går planeringen lite segt just nu. Har iaf sagt till sambon att jag trots allt vill ha ett frieri ;), får se om det blir nåt med det.

• Börmen
    Just Me skrev 2011-09-22 22:50:56 följande:
    I´m back....

Har inte haft någon inspiration eller motivation, men nu är jag back on track

Någon som kan tipsa hur man ska fästa en transparent inlaga i inbjudningskorten om man ej vill använda sig av tråd/snöre??
    Hej! Jag har ett bra tips! Man kan köpa sådana där svarta eller vita (vet inte om det finns fler färger) fotohörn på typ en bokaffär. Man använder dem vanligtvis för att klistra in foton i album. Och här hittade jag transparenta:
    www.netonnet.se/art/foto/fotoram-och-fotoalbum/fotoalbum/tillbehor-fotoalbum/3L-Photocorners500pcs/086904.4667/

Lycka till!
Svar på tråden forts "Bröllop 2012"