• BlackWIngedAngel

forts "Bröllop 2012"

Jag såg precis att Bröllop 2012-tråden var avstängd. Dags att starta en ny då?

Här är alltså fortsättningen till:

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3763210.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 22:58
    Medverkande i tråden:
    Majaochputteforeverandever, 21/1 2012, Ångsta, Östersund
    Hernameispekka, 11/2 2012, Jönköping, Jönköping
    Stueckchen, 19/5 2012, Höör, Skåne (Bor utanför Lund)
    DollyP, 19/5-2012, Nybro, Söderåkra
    Citrondoft, 26/5 2012, Gränna, Gränna
    N blir B 2/6 2012, Uppsala, Fagersta
    Weddingdreams, 16/6 2012, Har inte funnit någon lokal än, Linköping
    Cookieandkermit, 16/6 2012, Gnesta, Södertälje
    FruMatilda, 16/6 2012, Stockholm, Stockholm
    Lev idag, 30/6 2012, Visby, Bor i Sthlm, än så länge
    Sofi 88, 7/7 2012, Jönköping, Jönköping och m2b i Stockholm
    Teztroll, 14/7 2012, Skansen Kronan, Göteborg
    Lebendig, 4/8 2012, Åmsele, Umeå
    Chiara, 10/11 2012, Västerås, Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 21:51
    gbg2012, 2/6 2012, Gunnebo slott, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 18:20
    Soffia, 25/8 2012, Järfälla, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:05
    Chilia, 21 Juli 2012, Piteå skärgård, Piteå skärgård

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 23:07
    1995 11 17, 11/17 2012, vigselplats ännu inte bestämd, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-12 23:48
    helsingebrud, 14/4 2012, Järvsö Kyrka, Järvsö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 12:24
    Tinzi, 12 Maj 2012, Rävlanda, Sandared (Borås)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-17 22:52
    Syrinx, 26/5 2012, utanför Vadstena, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:34
    Merrick, 22/6 2012, Västerås ,Västerås

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 20:49
    sollan, 31/3 2012, Bosarp , Eslöv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 23:15
    Augustesen, 4/8 2012, Kalmar Slott, Kalmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 13:55
    BlackWIngedAngel, 30/6 2012, Hälleviksstrand, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 23:48
    Mannekusin, 2/6 2012, Mariefreds kyrka, Mariefred

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-05 22:27
    Bondbrud, 7/7 2012, Jäders kyrka, Eskilstuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-06 22:43
    2 0 1 2, 21/7 2012, Sankt Olofs Kapell, Halmstad
    durrasflikka, 11/8 2012, Rya Kyrkoruin, Örkelljunga
    minttus, 9/6 2012, Bromma kyrka, Stockholm
    JennyL, 10/3 2012, Alsens Kyrka, Åre
    Tweety, 14/7 2012, Säve kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 00:26
    apoolea, 18/8 2012, Bromma kyrka, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:47
    missm, 4/8 2012, Borås, Borås
    madeleinejohan, 2/6 2012, Skantzen, Hallstahammar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:48
    Sommarblommor 16/6 2012, Oscarskyrkan, Stockholm
    Soderek 4/8 2012, Trädgård, Örebro

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 16:05
    Lilique, 30/6 2012, Kungliga Amiralitetskyrkan, Karlskron

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 22:56
    NewYorkBrud, 20/4 2012, Svenska Kyrkan i New York, Falkenberg
    BeccaBus, 25/8 2012, Allhelgonakyrkan, Lund
    Augusti2012, 4/8 2012, Bankeryds kyrka, Bankeryd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 15:20
    operfekt, 7/7 2012, Landvetter kyrka, Göteborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-07 19:53
    Rebekka 2012, 30/6 2012, Heleneholm slott, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 10:58
    Iku, 16/6 2012, Örtofta slott, Lund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 19:58
    MochR, 14/7 2012, Tortuna Kyrka, Västerås
    Drumelz, 19/5 2012 Östra Karup Kyrka, Båstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 16:04
    FelizLane, 16/6 2012, Folkärna, Avesta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 22:23
    Äntligen2012, 12/12 2012, Sälen, Halmstad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 05:44
    LitenSandra, 11/8 2012, Bollnäs, Gävle
    Saandraa, 24/11 2012, Stora holms säteri, Göteborg
    Osockrad, 2/6 2012, Väddö, Malmö

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-17 18:12
    Lilla My 76, 7/7 2012, Skeppsholmen, Stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-18 18:58
    Hallonfrossa, 1/12 2012, Alla helgona kyrka, Nyköping
  • Svar på tråden forts "Bröllop 2012"
  • soffia
    teztroll skrev 2011-04-11 10:40:47 följande:
    Hej tjejer!

har varit tyst ett tag och bara smygläst vad ni andra har för er. Har legat lite lågt med bröllopsplaneringen ett tag, men förra helgen började vi berätta för nära och kära och nu har vi tagit tag i det hela igen.
    Vi berättade först för våra mammor och de blev överlyckliga! Även mina syskon blev jätteglada! Vi har också börjat berätta för vänner. De allra flesta verkar glada för vår skull.
    Det är bara en person som jag har blivit lite besviken på och det är en av mina närmaste vänner. När jag berättade för henne om bröllopet började hon genast att prata om vilken fin klänning hon skulle köpa och att hon nu hade ett mål att gå ner i vikt till och så började hon genast fråga om det var okej att hon hade en vinröd klänning och vad hon skulle matcha med för skor. Det är det enda hon har pratat om sen dess i stort sett. Inte ens ett litet grattis har man fått. Jag menar inte att hon måste bli glad för vår skull eller engagera sig, men man räknar ändå lite med att en av ens närmaste vänner ska fråga nånting om bröllopet eller iaf visa lite glädje för vår skull och inte för att hon ska få köpa ny klänning. Hade till och med haft henne i åtanke som tärna, men känner nu att jag är väldigt glad att jag inte valde henne utan min syster istället.
    Överreagerar jag?
    Men vad trist att det blev så :( Nej jag tycker inte att du överreagerar alls!
    Jag ar oxå valt min syster som tärna, det kändes som det bästa valet, visst hade det var fint med 2 tärnor, alltså min syster och en till, men jag kan inte välja bland mina vänner, alldeles för svårt! Så jag är nöjd och glad som det är :)
  • Lev idag

Ja det där med tärna/or är svårt.
    Vi ska ha 3 marsalkar och 3 tärnor.
    Men nu står jag i valet och kvalet på 1 tärna.
    De andra 2 är mina systrar så de är givna.
    Den 3:e var given.. men nu börjar jag att vela.
    Dock är det ju ett tag kvar så jag hinner kanske ändra mej.
    Men det är ändå något som ältas inom mig lite..
    Att inte helt 100 bestämt om det blir den 3 tärnan som var given från början eller om det ska bli någon annan. Hm.. Lite kluven.
    Ja, jag får hoppas att med tiden så rätar min hjärna ut sig lite och ger mej ett besked :P

• Agape

Jag gör det lätt för mig och mina tre systrar får vara tärnor. Skulle tycka det skulle vara jätte svårt att välja tärna av vännerna, skulle få ha ett antal tärnor då  Nä men jag skulle nog faktiskt överväga att inte ha någon tärna alls för att slipa välja någon eller typ välja m2b syster om han hade någon... 

teztroll: tråkigt med reaktionen men som Bwa är inne på, hon kanske bara blev så uppspelt av att bli tillfrågad att hon glömde av sig?!

Här så nämnde m2b lite funderingar kring orten vi gifter oss på, att tillgängligheten kanske ändå är ett hinder och att ha hela kalaset på hemmaplan skulle ju underlätta....så blev jag nojjig igen och går och grubblar om vi ska ändra oss.... Vi åker troligtvi förbi där i påsk och kikar på kyrka och loka innan vi ev gör några ändringar. Jobbigt att isf vara tillbaka till starten

• sofi 88

Vi gör det ännu lättare för oss och skiter i marskalker och tärnor, det blir bara jag och Marcus som står där framme. Kommer nog lämna min bukett hos mamma så får hon ha den i handen i kyrkbänken medan vi står där framme. Känner att det blir enklast så och våra familjer, släkter och vänner kommer vara involverade i bröllopet ändå på annat sätt genom att hjälpa oss med vissa grejer.

Visst är det tråkigt med sånna reaktioner teztroll, visst att det är ett tag kvar och att man får förstå att det inte är någon bigdeal för någon annan som det är för en själv men att de går in i egotillståndet är ju ganska märkligt... Hoppas hon skärper till sig lite eller något...

• Tinzi

Hej hopp! Har också valt bort 2 av mina tänka tärnor just för att jag velar, väljer min syster bara :) Känns bäst så!

Idag har vi helt ändrat oss, skall boka av kyrkan i morgon samt lokalen, och gifta oss utomhus och hoppas vädre tär bra (brukar ej regna i mitten av Maj dock enligt statistiken iaf hehe) sen har vi hittat en lokal som ligger mellan Borås och Göteborg vilket gör att det inte blir så långt att åka för våra gäster. Sååå nöjd nu!

Det jag kan tycka känns jobbigt är att det är så mycket som skall ordnas. Jag har skrivit ner vad som skall köpas, budget, osv, MEN  jag är rädd att missa något och komma på det för sent....jaja!

Man måste ju nästan köpa/fixa ngt varje månad för att hinna med, snart bara 1 år kvar nu ju!!!

Jag har fixat:

dukar
    material till inbjudningarna
    brudväska
    bordsdekoration 
    såpbubblor
    gästbok
    engångs bestick till buffén 
    vägskylt i trä -pil (som skall målas bara)
    mm

men det är ju INGET av allt som skall fixas..vad har ni fixat hitills? 

• Chiara

Ja det är riktigt svårt det där med tärnor, jag har valt en av de tre jag skulle vilja ha i följet... Det är min syster. Men känns som att jag vill ha två till  tärnor men vet inte vilka jag ska välja har en del kandidater ocg ibland inga alls känns det som... Som det känns just nu så kommer det bli den jag umgås med väldigt ofta och som ibland är den enda jag har där känns det som även om hon är väldigt upptagen och väldigt svår ibland och så en annan tjej kompis som alltid finns där när det är som tyngst men det hinner garanterat att ändras hundra gånger till..

Något annat som jag tycker är grymt svårt är att hitta toastmaster och/eller toastmadam som faktiskt kan finnas där ordentligt och hjälpa till med allt som ska fixas och donas... och som man känner sig säker med...  men men det blir säkert bra när det börjar närma sig mer...

• hernameispekka

Idag är det bara 10 månader kvar :) Börjar närma sig nu!

• 1995 11 17
    teztroll skrev 2011-04-11 10:40:47 följande:
    Hej tjejer!

har varit tyst ett tag och bara smygläst vad ni andra har för er. Har legat lite lågt med bröllopsplaneringen ett tag, men förra helgen började vi berätta för nära och kära och nu har vi tagit tag i det hela igen.
    Vi berättade först för våra mammor och de blev överlyckliga! Även mina syskon blev jätteglada! Vi har också börjat berätta för vänner. De allra flesta verkar glada för vår skull.
    Det är bara en person som jag har blivit lite besviken på och det är en av mina närmaste vänner. När jag berättade för henne om bröllopet började hon genast att prata om vilken fin klänning hon skulle köpa och att hon nu hade ett mål att gå ner i vikt till och så började hon genast fråga om det var okej att hon hade en vinröd klänning och vad hon skulle matcha med för skor. Det är det enda hon har pratat om sen dess i stort sett. Inte ens ett litet grattis har man fått. Jag menar inte att hon måste bli glad för vår skull eller engagera sig, men man räknar ändå lite med att en av ens närmaste vänner ska fråga nånting om bröllopet eller iaf visa lite glädje för vår skull och inte för att hon ska få köpa ny klänning. Hade till och med haft henne i åtanke som tärna, men känner nu att jag är väldigt glad att jag inte valde henne utan min syster istället.
    Överreagerar jag?
    Nä du överreagerade inte alls, det var nog en väldigt naturlig reaktion, självklart vill du vara i centrum när det är ditt bröllop. Men jag tänkte lite att det nog skulle kunna vara så att hon blev så glad att du ska gifta dig och att hon ska få komma på bröllopet att hon vill att allt ska bli perfekt för dig, därför frågar hon dig om det är ok att välja vinröd klänning tex, så att det ska passa med hur du vill ha det. Och i sin spontana glädje och iver över ditt bröllop så glömde hon säga Grattis, för det är ju på nåt sätt ganska självklart att alla tycker det är roligt att någon ska gifta sig.

Så bli inte arg på henne i onödan, det blir bara jobbigt för dig själv att gå och grubbla på det, nu ska du njuta av ditt kommande bröllop och den fantastiska resa dit som planeringen innebär.
  • mandypants200

Hej alla!

Jag är ny...

Min fästman och jag siktar på 19:e maj 2012, eftersom det är Kristi Him och vi har långväga gäster (han är från Tyskland). Eftersom jag pluggar utomlands så blir jag lite orolig när jag inte kan vara hemma och boka festlokal och kyrka (vi har bestämt oss för att gifta oss kyrkligt i Sverige - Glad) som man nog bör göra så snart som möjligt om man vill ha vigsel på en så pass populär helg.

Jag kommer hem i slutet av juni då utbildningen efter 4 år äntligen är avklarad! (YAY!) Då blir det direkt att åka runt och kolla på platser och boka.

Borde jag vara stressad?

• BlackWIngedAngel
    mandypants200 skrev 2011-04-12 09:18:49 följande:
    Hej alla!

Jag är ny...

Min fästman och jag siktar på 19:e maj 2012, eftersom det är Kristi Him och vi har långväga gäster (han är från Tyskland). Eftersom jag pluggar utomlands så blir jag lite orolig när jag inte kan vara hemma och boka festlokal och kyrka (vi har bestämt oss för att gifta oss kyrkligt i Sverige - Glad) som man nog bör göra så snart som möjligt om man vill ha vigsel på en så pass populär helg.

Jag kommer hem i slutet av juni då utbildningen efter 4 år äntligen är avklarad! (YAY!) Då blir det direkt att åka runt och kolla på platser och boka.

Borde jag vara stressad?
    Välkommen!

Den här tråden är ju full av människor som är ute i god tid men på många platser kan man inte ens boka ännu. Glad Sedan beror det ju på var i landet man vill gifta sig och hur mycket man kan tänka sig att möblera om i sin planering. I storstäderna verkar man generellt boka tidigare. Har man ett datum och kan tänka sig att ta den lokal och kyrka som är ledig så kan man vänta längre. Likadant om man har önskemål om kyrka, men kan tänka sig att ta det datum och den lokal som är ledig samtidigt.

Ett par som vi känner gifter sig i juli och de bokade varken kyrka eller lokal förrän i år. Men då ska de gifta sig ute på landet. Hade de bott i en storstad så hade det säkerligen funnits samma möjligheter att välja kyrka, lokal och datum så pass sent.

Två andra tankar: Är Kristi Himmelsfärd en röd högtid i de länder som era gäster kommer ifrån? För det är det inte överallt i alla fall. En annan sak som kan vara värt att tänka på är att detta är en kyrkohögtid i Sverige och att många av kyrkorna och prästerna är upptagna med de gudstjänster som vanligen hålls under denna helg.

Jag förstår att du inte har all den här informationen nu, men senare kan du, om du vill bli tillagd i trådstarten tydligt skriva ut:
    Användarnamn, vigseldatum, vigselplats och bostadsort. Så lägger jag till det.
Svar på tråden forts "Bröllop 2012"