• CStar11

Någon mer på Säby Säteri??

Hej!

Är det någon mer som ska ha bröllopsfest på Säby Säteri? Vi har bokat i Augusti 2011!

Vore kul att diskutera med andra hur ni tänkte lägga upp dagen

• Svar på tråden Någon mer på Säby Säteri??
  • MabCar

Hej, Det bli lite nervös nu men vi börjar få koll på läget, vi har bestämt vilken mat vi ska ha. Det blev en rätt från menyn och två egenvalda. Blommor är fixade och ringen hämtade. Det som är kvar är ingångsmusik, musik till festen, bordsplacering, festprogram och sambon ska hitta en skjorta. Hur går det för er?

• CStar11

Det låter du som har koll! Vad menar du med egenvalda rätter? Hade ni nåt önskemål som inte fanns på menyn? Verkar floristen bra förresten som Säby samarbetar med?
    Det går bra för oss! Vi har dock inte bestämt oss för om det blir Ingarö kyrka eller en kyrka inne i stan än. Det beror lite på om Ingarö kyrka fortfarande är ledig efter årsskiftet. Annars har bokat hår och smink, köpt klänning, bestämt vem som ska göra inbjudningskort, fest- och vigselprogram och börjat undersöka musikunderhållning på festen. Kan inte riktigt bestämma om vi ska ha liveband eller DJ. Hur gör ni?

Kan man förresten få komma in på din presentationssida? Den är låst för mig.

• MabCar

Ja, det stämmer att vi hade önskemål som låg utanför menyn. Jag tror maten kommer bli toppen! Floristen verkar kunnig men lite egen sv sig, hon kommer göra blommorna till borden men oxå våra blommor, hon kommer ut med allt samma dag som bröllopet. vi kommer att ha underhållning under middagen och på kvällen har vi en dj som spelar några timmar sen blir det musik från datorn. Vem ska fixa ditt hår och din make-up? Nu ska min sida vara öppen, under starka sidor hittar du en bild på buketten

• CStar11

Det var ju bra att man kan ha det! Men ni fick ändå inte prova innan eller? Får man fråga vad ni bestämde er för till slut?
    Vad ska ni ha för underhållning under middagen? Det lutar åt att vi ska ha DJ också.
    Mia Högfeldt ska fixa hår och makeup. Vem ska göra i ordning dig?
    Jättefin brudbukett, vilka vackra höstfärger!

• MabCar

När vi skulle bestään mat kände vi att ingen av förrättens eller erfterrätterna passade oss. Så vi la fram ett annat förslag, kantarellsoppa till förrätt, deras rådjurstek till varmrätt och sedan crème brulle till efterrätt. Vi fick inte provsmaka maten. Det tycker jag är väldigt negativt, jag hoppas verkligen att det är gott. Vi valde oxå tårta från ett annat konditori då vi väldigt gärna vill ha en stapeltårta. Jag har hittat en tjej som kommer ut för att hjälpa mig, Ulrika Gedin heter hon. Som underhålning under middagen kommer vi ha Kalles Kablar, de skriver shower om en själv. Jag fick kontakt med dem när jag var ansvarig för baken på högskolan och har alltid drömt om att de ska showa på mitt bröllop. Hur fick du tag på den som ska hjälpa dig med hår och make-up? kommer hon ut eller ska du åka någonstans? Hur ska ni göra med er tårta?

• CStar11

Håller med om att det är negativt att man inte får provsmaka maten. Det borde inte vara så svårt att ordna!
    Vad menar du med stapeltårta? Vi har tänkt ta tårta från det konditori som Säby samarbetar med. Vi vill gärna ha varianten att alla gäster får en egen liten tårta. Detta på grund av att vi tänkte skippa efterrätten och ha tårta som efterrätt för att alla ska orka tårta
    Jag hittade tips här om Mia Högfeldt och hoppas att det ska bli bra! Har även funderat på Salong Puder men då måste man ju åka dit. Har du varit på konsultation hos Ulrika än? Mia kommer till mig om jag vill det och det blir nog så!
    Kalles Kablar har jag läst om och det verkar som en kul idé! Får man fråga vad det kostar??

• MabCar

Stapeltårtan är en sådan som tårta som brukar finnas i amerikanska filmer. Bild på vår tårta hittar du i galleriet. Smart ide det där med att strunta i efterrätt, jag får hoppas på att alla orkar äta lite av tårtan få det nog är försent för att ändra. Jag träffade Ulrika för konsultation i början av sep, jag är jättenöjd med henne. Kalles Kablar kostar 17', de kommer även sjunga 3 sånger i kyrkan. Vilket paket valde ni, om jag får fråga? Vi velade ganska länge och valde tillslut mellanpaketet.

• MabCar

Kickade i ditt galleri och såg en klänning, ska du ha en Lillyklänning? Det ska jag ha, nummer 3037 om jag minns rätt

• CStar11

Vi valde det billigaste paketet för vi kommer ha närmare 80 gäster och försöker hålla ner kostnaden lite. Vi bytte dock ut efterätten mot vickning istället och dessertvin till avec. Sen kommer vi köpa till vin till middagen så att ingen sitter med tomt glas.

Ja, jag har köpt en Lilly 3004, blev helt kär i den så jag slog till Deras klänningar sitter så fint och priset är överkomligt om man jämför med många andra märken!

Kommer ni fotografera er före eller efter vigseln?

• MabCar

Vi kommer att fotas innan, vigseln börjar 14.30 men jag tror att det blir för mörkt efter vigseln. Vi hoppas på att kunna börja med middagen strax efter kl 17 och avsluta den vid 20, jag kanske är en tidsoptims nu, vad tror du? Ska ni fotas innan eller efter?

• CStar11

Vigseln borde ju vara klar ca 15:15, sen riskastning och gratulationer 15-30 min. Ni borde väl bara på Säby vid ca 16 och har gästerna checkat in innan vigseln borde middagen kunna starta strax efter 17. Vad jag har hört tar middagen normalt 3-4 timmar så jag tror nog att middagen skulle kunna sluta mellan 20-21. Och jag är tidspessimist

Jag skulle helst vilja fotas innan med tanke på hår och smink (jag är en lipsill) och för att gästerna inte ska behöva vänta. Men min sambo vill ABSOLUT inte att vi ska ses innan vigseln. Får se om jag lyckas övertala

• CStar11

Vad kostar din brudbukett hos floristen som Säby samarbetar med förresten? Har börjat titta på lite olika florister men tycker de flesta är så dyra!

• AnnaKo1

Hej CStar11,

Vad roligt med ännu en brud som ska ha fest på Säby Säteri! Vi gifter oss i Ingarö kyrka i augusti och har också vår middag och fest på Säby.

Hur långt har ni hunnit med planeringen? Var ju lite stressigt där efter att det brunnit men som tur är GARANTERAR de oss att det kommer att vara klart tills augusti. Stackars dem som hade planerat bröllopsfesten där tidigare i år….För oss krävs det extra planering eftersom vi bor i utlandet och inte kan komma förbi så ofta som vi skulle vilja. Kommer dit en sista gång i juni i.a.f. för att planera det sista. Har ni redan provsmakat maten?  Vi är väldigt nyfikna på den. Såg tidigare inlägg och tycker också att det är rätt dåligt att man inte har möjlighet att prova själva bröllopsmenyn. Vi har många gourmet gäster inkl. oss själva :) så man får verkligen hoppas att det blir bra. Har i.a.f. bestämt att vi ska provsmaka den vanliga menyn på Skeviks gård nu när Säbys kökschef jobbar där tillfälligt.

Har ni många gäster? Vi har ca 65 pers. Ska ta en båttur efter vigseln från bryggan vid kyrkan, 1 timme runt i skärgården, och sen tillbaka till kyrkan där en buss väntar för att ta alla gäster till Säby (den hämtar även inne i stan). Kul att visa alla utländska gäster hur vackert Sverige är tänkte vi:)

Kul att höra hur allt går för er så hör gärna av dig! Lycka till med allt.

• CStar11

Hej AnnaKo1!

Vad kul att ni också ska ha fest på Säby Säteri! Vi gifter oss också i Ingarö kyrka Vilket datum har ni? Vi gifter oss 20 Augusti. Känner mig också orolig att det inte ska hinna bli klart på Säby, men tänker att det måste bli det bara 

Vi bor också i utlandet så vet vad du menar med att planeringen är extra tuff. Försöker åka till Stockholm då och då för att fixa med lite småting, men det är svårt att hinna alltför ofta. Just nu håller vi på och försöker bli klara med inbjudningskorten och göra vår bröllopshemsida, men det går lite trögt, hehe.

Vi har inte provsmakat maten ännu, visste inte att man kan göra det på Skeviks Gård. Det ska jag kolla upp! För oss är det också viktigt med god mat så känner mig lite nervös över det.

Vi har ca 75-80 gäster, om alla kommer Låter supermysigt med båttur!! Vi har vigsel klockan 16 så hinner tyvärr inte med något sånt.

Vilket bröllopspaket har ni valt förresten?

Lycka till med planeringen!

• AnnaKo1

Hej CStar11,

Vilket sammanträffande att du också bor utomlands, vart? Vi bor i Amsterdam.
    Vi gifter oss den 6e augusti. Ska bli supermysigt med båttur faktiskt. Vår vigsel börjar också kl. 16 men vi har inget emot att sätta oss till bords runt 19.00-19.30 (eller har Säby sagt till er att man måste sitta till bords tidgare?). Båtturen tar bara 1 timme direkt från bryggan vid kyrkan.
    Vi har Säbys lyxiga bröllopsarrangemang men har valt bort tårta och avec (brudgummens far är hovleverantör vad gäller tårtor och bakelser här i Holland så ordnar med egen tårta:) Fixade lite rabatt i och med det. Har även bytt bort vickning mot lite snacks på dansgolvet senare på kvällen. De kan tydligen ordna med lite charkuterier och ostar. Vad har ni för arrangemang?

Vi är klara med våra inbjudningar men ska bara trycka dem.

Har ni redan haft kontakt med kyrkan vad gäller musik? Vi skulle jättegärna vilja ha vår egen cd/iPod när vi går in men har läst i bekräftelsen att det inte är tillåtet. Verkar lite konstigt...Skulle vara synd om man inte får ha det:(

Ska ni själva dekorera något på Säby? Vi vill jättegärna ordna med lite belysning ute på terassen på baksidan samt framsidan. Skulle vara fint med rislampor eller något sånt.

Lycka till ni med med all planering!

• CStar11

Vi bor i Oslo så inte lika långt bort som för er i alla fall! Vi kan ju köra till Stockhom på 6 timmar till och med. Min sambo är ofta i Amsterdam genom jobbet. Får se om det blir en flytt dit någongång för oss med! Trivs ni bra?

Båttur låter himla mysigt! Kanske ska kolla upp det Har inte fått höra något om vilken tid man måste sätta sig till bords så det är nog inga problem. Kommer ni också fotografera er innan vigseln? Vi tänkte fotagrafera oss i området kring Säby Säteri. Ska träffa fotografen där ute i maj och förhoppningsvis hitta några fina platser.

Vi höll på att ändra fram och tillbaka en del så det blev nog inget av deras paket till slut. Kommer ha 2 rätters med tårta som dessert och vickning  

Vi har inte haft kontakt med kyrkan ännu. Vi kommer förmodligen ha en präst från en annan kyrka då en släkting till min sambo känner honom. Ska träffa prästen i helgen och se så att kemin stämmer. Vi vill också ha musik från CD, men läste också att det inte var tillåtet. Ska kolla upp så att det verkligen stämmer. Så länge det är passande musik förstår jag inte varför man inte skulle få ha det..

Har inte tänkt så mycket på egen dekoration på Säby, men det låter fint med belysning! Har också funderat på om man ska dekorera kyrkan nåt, men det kanske inte behövs.

• AnnaKo1

Jo då, vi trivs bra här. Min blivande man är holländare och jag har redan bott har i nästan 9 år nu så det har blivit som hemma.

Vi tänkte också fotografera oss innan vigseln. Är nog smidigt om man kan checka in på Säby redan på morgonen på vigseldagen och sen bli fixad där och gå direkt ut och ta alla bilder. Tänkte också åka ut med vår fotograf i juni när vi är i Sthlm för en långhelg.

Jo, båttur blir nog jättefint men det har varit en riktigt djungel att hitta en bra båt för alla våra gäster. Och jag som trodde att Sverige var ett båt-land. Men nu ska det nog funka…

Lycka till och njut av er dag!

Svar på tråden Någon mer på Säby Säteri??