• Tritonus

Svart på bröllop?

Jag ska på bröllop i helgen och har haft väldigt svårt att hitta några kläder att ha på mig eftersom jag redan varit på två bröllop i augusti och det är ungefär samma gäster. Tycker det känns lite tråkigt att ha samma kläder då... 

Men jag köpte en jättefin klänning förra veckan som jag gillar och som jag skulle kunna tänka mig att ha på mig, "problemet" är den svart. Så till min fråga; Skulle ni reagera om någon kom i en svart klänning på ert bröllop? Skulle ni tycka att det är "fel"?

Så som jag förstått det så är det just helsvart man inte ska ha, men det verkar ändå vara känsligt det där. Jag tänkte ha en mönstrad kofta i andra färger, samt smycken, en väska och eventuellt ett par skor i annan färg. 

Kan tillägga att klädkoden är valfri, men att det i princip står att man ska ta något som man känner sig fin i. Lite luddigt, men jag tolkar det så...  

Personligen tycker jag egentligen att det är okej med tanke på deras klädkod, men efter att ha diskuterat lite i min familj vill jag bara höra vad andra har för åsikt i frågan.

• Svar på tråden Svart på bröllop?
  • Tritonus

Ja, det är ju tydligt att det ÄR en känslig fråga som många har åsikter om... Jag själv tycker som sagt egentligen att det är helt okej med svart, och jag är rätt säker på att brudparet inte skulle bry sig om det heller. Och det är ju självklart lättare för mig än för er att avgöra om jag tror brudparet tycker det är okej. Tyckte bara det var intressant att höra andras åsikter också, just eftersom det verkar vara en så känslig fråga. 

Jag har fortfarande inte bestämt mig om jag ska ha den klänningen eller inte. Även om jag tycker det är okej med svart så är det ju helt klart roligare med färg, speciellt eftersom jag i vanlig fall har mycket färgglada kläder.

Visst skulle jag kunna ringa och fråga, men jag tror nog att de bara skulle skratta åt mig... hehe. 

• Grodfrun

Forresten: Jag var sa ful att jag skrev i informationsbladet till var inbjudan att svart inte var ok eftersom det enligt svensk tradition betyder sorg. Sa undvek vi det problemet typ! Eller rattare sagt, sa undvek vi att manga gaster dyker upp i svart, nan lar sakert ha det o det ar helt ok.

• Tritonus

Grodfrun - Måste ändå säga att jag tycker det är bättre att göra så i fall man verkligen känner att man inte vill att folk ska ha svart på sig. Att skriva ut en egenpåhittad klädkod som känns väldigt fri men också känns ganska luddig gör ju bara att man som gäst inte alls vet vad dom menar egentligen... Men jag tolkar det i mitt fall, med det bröllopet jag ska på i helgen, som att dom tycker att man får ha precis vad man vill på sig, bara man själv gillar det. Men har brudparet särskilda önskemål är det ju som sagt bra mycket bättre om det blir tydligt för gästerna. 

• Semlorna

Sebastiána skrev 2010-09-01 21:51:06 följande:
    ...om svart inte är Ok är ju inte klädseln valfri

Så om jag har valfri klädsel på mitt bröllop så får folk dyka upp i vit klänning också menar du? Vett och etikett gäller alltid oavsett klädkod. Svart klänning är för mig något som helt beror på dom som gifter sig, är man inte säker så ta en annan färg eller fråga.

• BlackWIngedAngel

Det där med klädkod "Valfri klädsel" är lurigt för den har luckrats upp fortare än andra. Valfri klädsel betyder (eller betydde i vissa fall) egentligen Blaze+finbyxor, men inte hel kostym.

• Tritonus

Jaså, jag visste inte att valfri klädsel hade en egen betydelse. Intressant. Det gäller att ha koll på alla "regler", etiketter, traditioner osv när man ska på bröllop... 

Men i fallet som jag beskrev i trådstarten så har de inte ens skrivit valfri klädsel, utan de har skrivit "Klädsel: rekommenderas starkt. Ta nåt fint!" Och det tolkar jag som väldigt fritt... 

• elefi

Klart du ska ha den svarta ...snygg färg som alltid går förut betydde det ju sorg men hur är det nu...bästa festfärgen !!
    På mitt bröllop skrev jag att gästerna får mycket gärna klä sig i svart min älsklingsfärg!!

Ta den kommer bli så snyggt!!

• BlackWIngedAngel
    Tritonus skrev 2010-09-02 12:45:43 följande:
    Jodå, så är det. :) Men det låter onekligen flummigt och ganska meningslöst med en sådan klädkod som du beskriver. Hela poängen med en klädkod är ju för att förenkla för gästerna. Gör man en så luddig klädkod så är den ju knappast till någon hjälp. ;)
  • Tritonus

BlackWIngedAngel skrev 2010-09-02 15:59:23 följande:
    Jodå, så är det. :) Men det låter onekligen flummigt och ganska meningslöst med en sådan klädkod som du beskriver. Hela poängen med en klädkod är ju för att förenkla för gästerna. Gör man en så luddig klädkod så är den ju knappast till någon hjälp. ;)

Nej, jag håller med dig. Antar att dom bara ville att folk inte skulle känna sig tvingade att ha på sig en viss typ av kläder, att dom inte tycker att gästernas klädsel är det viktiga. Samtidigt är det ju skönare som gäst att faktiskt få en ordentlig klädkod kan jag känna... 

• BlackWIngedAngel
    Tritonus skrev 2010-09-02 20:48:10 följande:
      Nej, jag håller med dig. Antar att dom bara ville att folk inte skulle känna sig tvingade att ha på sig en viss typ av kläder, att dom inte tycker att gästernas klädsel är det viktiga. Samtidigt är det ju skönare som gäst att faktiskt få en ordentlig klädkod kan jag känna... 
    Det är väl en missuppfattning som många delar; att man måste följa en klädkod och därför sätter en del den väldigt lågt, vilket mest bara gör gästerna förvirrade. 
  • Sebastiána
    Semlorna skrev 2010-09-02 10:07:30 följande:
      Så om jag har valfri klädsel på mitt bröllop så får folk dyka upp i vit klänning också menar du? Vett och etikett gäller alltid oavsett klädkod. Svart klänning är för mig något som helt beror på dom som gifter sig, är man inte säker så ta en annan färg eller fråga.
    Jag håller med, jag bara säger att alla bröllop jag varit på där klädkoden varit valfri har folk verkligen kommit i både svarta klänningar, slitna jeans, joggingbrallor och på ett bröllop hade brudgummens mor (!!!) en lång vit klänning. Själv skulle jag aldrig klä mig vare sig i vitt eller svart såvida inte klädkoden uttryckligen sagt så. Känner en tjej som var på bröllop med klädkoden svart/vitt - bruden hade röd klänning.
Svar på tråden Svart på bröllop?