• Tritonus

Svart på bröllop?

Jag ska på bröllop i helgen och har haft väldigt svårt att hitta några kläder att ha på mig eftersom jag redan varit på två bröllop i augusti och det är ungefär samma gäster. Tycker det känns lite tråkigt att ha samma kläder då... 

Men jag köpte en jättefin klänning förra veckan som jag gillar och som jag skulle kunna tänka mig att ha på mig, "problemet" är den svart. Så till min fråga; Skulle ni reagera om någon kom i en svart klänning på ert bröllop? Skulle ni tycka att det är "fel"?

Så som jag förstått det så är det just helsvart man inte ska ha, men det verkar ändå vara känsligt det där. Jag tänkte ha en mönstrad kofta i andra färger, samt smycken, en väska och eventuellt ett par skor i annan färg. 

Kan tillägga att klädkoden är valfri, men att det i princip står att man ska ta något som man känner sig fin i. Lite luddigt, men jag tolkar det så...  

Personligen tycker jag egentligen att det är okej med tanke på deras klädkod, men efter att ha diskuterat lite i min familj vill jag bara höra vad andra har för åsikt i frågan.

• Svar på tråden Svart på bröllop?
  • Sebastiána
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-09-01 21:53:44 följande:
    Men ingen inbjudan står det väl att man INTE ska ha svart? Men fär det har man väl det kanske inte..? vett och etikett det där anser jag.
    Tycker jag också, men de bröllop jag varit på som haft klädkoden "valfri" har det varit minst en som haft svart klänning och 2-3 som haft jeans och t-shirt eller joggingbrallor så det kanske är OK för brudparet, men det kan ju inte vi veta. Bäst för TS att fråga dem!
  • Chroma

Men kan det någonsin bli fel med den "lilla svarta"? Jag personligen tycker att svart är hur snyggt som helst, och om man sen hottar upp den med andra kulörer och accessoarer så ser inte jag varför du inte skulle kunna ha den på dig?

• Sebastiána
    Chroma skrev 2010-09-01 22:23:10 följande:
    Men kan det någonsin bli fel med den "lilla svarta"? Jag personligen tycker att svart är hur snyggt som helst, och om man sen hottar upp den med andra kulörer och accessoarer så ser inte jag varför du inte skulle kunna ha den på dig?
    Visst är svart snyggt, men färgglatt är det inte. Tänk om tio gäster skulle komma i svart, det ser lite dystrare ut än om alla kommer i glada färger. Svart kan man ju ha på alla andra fester. Nån gång kanske man kan ha nåt annat?
  • AndréaK

tycker helt klart att du kan ha svart! =)

• Chroma
    Sebastiána skrev 2010-09-01 22:35:21 följande:
    Visst är svart snyggt, men färgglatt är det inte. Tänk om tio gäster skulle komma i svart, det ser lite dystrare ut än om alla kommer i glada färger. Svart kan man ju ha på alla andra fester. Nån gång kanske man kan ha nåt annat?
    Njaa.. jag hade nog hellre sett 10 gäster i svart än i gult, orange.. som jag inte tycker om. Men allas smak är olika. Jag själv älskar svart.. men jag hade det inte på min kusins bröllop just för att respektera deras val av klädsel.Men jag personligen lämnar det upp till var och en av mina gäster.. de kan komma i vad de vill bara det inte är vitt. ;)
  • Sebastiána
    Chroma skrev 2010-09-01 22:42:11 följande:
    Njaa.. jag hade nog hellre sett 10 gäster i svart än i gult, orange.. som jag inte tycker om. Men allas smak är olika. Jag själv älskar svart.. men jag hade det inte på min kusins bröllop just för att respektera deras val av klädsel.Men jag personligen lämnar det upp till var och en av mina gäster.. de kan komma i vad de vill bara det inte är vitt. ;)
    Älskar också svart. Har massor med svarta klänningar och kjolar i garderoben, men jag bär dem inte på bröllop (inte gult eller orangt heller )
  • Chroma

Haha.. nä, det kanske är sant :) Men jag tycker att TS ska fråga brudparet om vad som är okej och inte. Det blir nog bäst så. Inga mellanhänder så att säga :D

Sebastiána skrev 2010-09-01 22:44:14 följande:
    Älskar också svart. Har massor med svarta klänningar och kjolar i garderoben, men jag bär dem inte på bröllop (inte gult eller orangt heller )

• BlackWIngedAngel

Det ÄR defintivt känsligt med svart. Du pratar om färgade tillbehör, men personligen tycker jag faktiskt det är fel om klänningen är helsvart. En svart kjol och annan bfärg på blusen visst, men en helsvart klänning? Nej, det känns inte rätt. Koftan brukar man ju inte ha på sig när det väl blir varmt och mkt folk inomhus heller.

• Sebastiána
    Chroma skrev 2010-09-01 22:48:01 följande:
    Haha.. nä, det kanske är sant :) Men jag tycker att TS ska fråga brudparet om vad som är okej och inte. Det blir nog bäst så. Inga mellanhänder så att säga :D      
    Ja, det är definitivt bättre att fråga dem än oss!
  • Lissie84

tycker inte svart på damer hör hemma på ett bröllop, men det är jag, ifall du är osäker ring och fråga det kanske inte är några som helst problem för brudparet ifråga =)

Svar på tråden Svart på bröllop?