• Tritonus

Svart på bröllop?

Jag ska på bröllop i helgen och har haft väldigt svårt att hitta några kläder att ha på mig eftersom jag redan varit på två bröllop i augusti och det är ungefär samma gäster. Tycker det känns lite tråkigt att ha samma kläder då... 

Men jag köpte en jättefin klänning förra veckan som jag gillar och som jag skulle kunna tänka mig att ha på mig, "problemet" är den svart. Så till min fråga; Skulle ni reagera om någon kom i en svart klänning på ert bröllop? Skulle ni tycka att det är "fel"?

Så som jag förstått det så är det just helsvart man inte ska ha, men det verkar ändå vara känsligt det där. Jag tänkte ha en mönstrad kofta i andra färger, samt smycken, en väska och eventuellt ett par skor i annan färg. 

Kan tillägga att klädkoden är valfri, men att det i princip står att man ska ta något som man känner sig fin i. Lite luddigt, men jag tolkar det så...  

Personligen tycker jag egentligen att det är okej med tanke på deras klädkod, men efter att ha diskuterat lite i min familj vill jag bara höra vad andra har för åsikt i frågan.

• Svar på tråden Svart på bröllop?
  • Semlorna

Beror helt på hur dom som gifter sig vill ha det känner jag.
    Personligen så hade jag inte haft något emot det om det är en person som oftast klär sig mörkt annars. Men jag vet att många tycker det ger ett felaktigt intryck eftersom det är en färg för sorg

• Grodfrun

Personligen tycker jag att svart ar lite dystert just till brollop men om du har annan farg pa kofta, samt skoj skor och smycken sa tror jag det blir jattefint!

Det ar mer det 'helsvarta' som kanns trist just pa brollop och aven kanske lite for sexigt om man valjer 'the little black dress' typ ;)

• Tritonus

Ja, så som jag känner brudparet sig så tror jag absolut inte dom kommer ha något emot det. Det är väl snarare andra gäster som kan störa sig i så fall. Men det spelar ju egentligen ingen roll, även om man kanske helst vill undvika det. Det viktiga är väl vad brudparet tycker. Och med tanke på att de dessutom skrivit ut en så fri klädkod så borde det vara lugnt. Tycker bara det är intressant att höra vad andra tycker. 

Och jag har ju några dagar till att fundera på... 

• Snigel Bee

Ja kan hålla med den lilla svarta att d kanske inte e så lämpligt men annars så gör d inget! Min mamma ska ha en lång svart klänning!

• Dsy04

Jag tycker att det helt ok..beroende på vad du ska ha för färg på väskan skor smycker  etc

• Hoffsennanen Tottoplex

nej! inte svart. Ledsen, men som någon skrev. Sorgens färg. Bröllop är ju inget annat än glädje!

• dreams come true

Så olika det är... Jag tycker svart är snyggt, kommer ha det till min bröllopsklänning och tärnan kommer antagligen ha svart klänning.

TS: med tanke på deras fria klädkod skulle jag absolut våga ta svart med detaljer i färgtill...

• Sebastiána

Om klädkoden är valfri kan man ju anta att det är OK med svart, men kolla med brudparet för säkerhets skull. Jag vill inte att någon har svart på mitt bröllop. Tänk om flera skulle komma svartklädda. det skulle se ganska trist ut. På en sån glädjefest tycker jag att det passar bäst med glada färger.

• Sebastiána

...om svart inte är Ok är ju inte klädseln valfri

• Hoffsennanen Tottoplex
    Sebastiána skrev 2010-09-01 21:51:06 följande:
    ...om svart inte är Ok är ju inte klädseln valfri
    Men ingen inbjudan står det väl att man INTE ska ha svart? Men fär det har man väl det kanske inte..? vett och etikett det där anser jag.
Svar på tråden Svart på bröllop?