• chimille

    Umebrud 2011?

     


    Cuddly skrev 2010-10-22 13:13:15 följande:
    Ursäkta att jag inte har svarat... har varit fullt upptagen. Vi har somsagt inte något definitivt datum men det kommer nog ske om ett par år. Vi skulle nog gift oss redan om min blivande man skulle få som han vill, men jag vill hinna söka jobb och bli klar med utbildningen först. 2012 eller 2013 är väl åren vi siktar på om inget underbart mirakel kommer att inträffa innan dess så att jag har hunnit med det jag vill först...Tills dess njuter vi fullt ut av att planera och fundera och bläddra i bröllopstidningar. Höst eller vinterbröllop blir det förmodligen. Vi var först helt överens om höst bröllop, men sedan denna höst varit allt annat än färgsprakande... mest blöt och geggig så vet vi itne riktigt helt säkert. Känns som att ett vinterbröllop känns lite mer som ett säkert kort. Någon som har roliga idéer på vinterbröllopsbilder. Vi funderar på att anlita GJLanner någon här som haft med dem att göra?

    Jimmie Lannér är en oerhört trevlig och proffsig person, fotade med honom för några år sedan.
    Jag tror att de är jättebra att anlita för bröllop!
    Hans dotter Sandra är för övrigt MUA och jättebra på det hon gör!

  • chimille

     


    Cuddly skrev 2010-10-28 10:44:34 följande:
    Vad betyder förkortningen MUA? Den gör mig lite förvirrad... Vad fotade du med honom?

    Makeuparist.
    Kontaktade honom för en privat temafotografering. Har sett massvis med hans bilder och de är jättefina hela högen, och så är det ju ett stort plus att han är så trevlig.

  • chimille

     


    Cuddly skrev 2010-10-28 13:48:18 följande:
    Ah... jag misstänker att det inte var inför bröllopet..hehe.. har du tänkt att anlita henne för make innan bröllopet?

    Jag har makeup som intresse så jag sminkar mig själv som det ser ut nu, ångrar jag mig kommer hon definitivt att kontaktas :) men jag har inga kontaktuppgifter till henne, om någon undrar.
    GJ Lannér skulle jag definitivt anlita för fotografering om jag hade råd.

  • chimille

     


    Cuddly skrev 2010-10-28 14:20:19 följande:
    Efter att jag kollat runt lite så verkar han inte vara så mycket dyrare än andra fotografer om man tittar på vad man får för pengarna.. har du förslag... har du varit i kontakt med någon som är likvärdigt bra men som inte tar lika mycket för sin tid och arbetet? Tycker det här med fotograf är så svårt. Det är ju en djungel. Och det är så många som verkar bra. För oss är det viktigt med bra fotografier, och mindre viktigt med tex min klänning. Klänningen kommer jag förmodligen bara ha en gång, men fotografierna kommer man ju att vilja titta på ofta. Så jag drar hellre ner kostnaden på min klänning än fotografen *fniss* Minnet kanske blir lite suddigt med tanke på hur mycket som ska hända den dagen. Vilket datum ska du gifta dig?

    Det handlar inte om att han skulle vara dyrare än andra, det är helt enkelt bara en _för dyr_ utgift, och vi har inga andra utgifter som går att minska för att ha råd med det vi skulle vilja ha.
    Vi skall istället ha en nära bekant att fota oss under vigsel, våra gäster och vårt lilla mingel för någon tusenlapp, en bit mat o reseersättning. Då piffar han även upp bilderna åt oss, han är väldigt duktig.

    Sandra jobbar förresten på Body Shop nu så man kan ju gå dit o söka henne och höra om hon även frilansar eller om hon bara tar emot kunder genom butiken.

  • chimille

     


    Cuddly skrev 2010-10-28 16:11:07 följande:
    Gud vad schysst att ha någon man känner som är duktig på foto. Vad jag vet har vi inte så många som skulle ställa upp med sådan tallang :) Otoligt bra att han verkar vara duktig på att piffa till bilder dessutom. Det skulle självklart vara bra att kunna dra ner lite på kostnader med fotografering, menmen... har man ingen sådan bekant så får man prioritera ner något annat. Ja jag säger det, det är så svårt att avgöra förhållandet pris, vad man får och ... Så länge det är någon som är duktig och som vi känner kan sin sak och fungerar bra tillsammans med oss.Tack för tipset om Sandra... De brukar vara hemskt trevliga på Body Shop :)Hittills har vi sagt att de tre viktigaste delarna för oss är själva vigseln (som är viktigast för vår egen del), festen (för att det är otroligt viktigt för oss att få dela glädjen med våra nära och kära) och fotografering (för att det skulle vara så underbart att ha dessa minnen väl dokumenterade och bevarade. Mysigt att kunna ta fram dem och titta på tilsammans med barn och barnbarn). Det övriga kan jag (för min del) prioritera ner ganska mycket. Hur prioriterar ni andra för att hålla ner kostnaderna???? Hur tänker ni? Det är ju hemskt dyrt att gifta sig och det finns ju så mycket annat i världen som man också skulle vilja... Köpa hus och skaffa fler barn... *drömmer mig bort och filosoferar*  

    För att hålla nere kostnaderna har jag letat efter mycket på Tradera och framförallt har vi köpt in smågrejer såsom ballonger, utsmyckning och dylikt under nästan ett års tid med pengar från våra vanliga konton - lite pö om pö, liksom.  
    Vår budget är ca 60.000:- och av dem slukar lokal, mat och dryck totalt 45.000 kronor, dessa poster är våra största utgifter.

  • chimille

     


    granström skrev 2010-11-04 09:21:49 följande:
    Jag vet inte vad det är med mig just nu... men jag har liksom tappat inspiration till planeringen. Från början så planerade jag hur mycket som helst. Men nu har jag liksom tappat fart. "skyller" på att det ju är så länge kvar. Inte förrän augusti, som vi ska gifta oss.Men nu äntligen börjar jag känna lite mer inspiration igen. Var till Umeå förra helgen för att träffa familjen. Och passade då på att visa upp kyrkan för sambon (som ju inte har sett den förut). Och som tur var fick den godkänt även av honom Däremot är festlokal fortfarande ett stort frågetecken. Vi vet inte än om vi blir 15 eller 30 stycken. Och blir vi inte så många så tänkte vi ha en liten lokal som vi kan pynta jättemycket. Men blir vi fler så måste vi leta efter någonting annat. Vi ska ju hyra lokal och fixa mat själva för att hålla nere kostnaden.Tror jag snart har hittat Klänningen i alla fall. Surfar runt på nätet och tittar på olika sidor. Och ändrar mig... och ändrar mig igen... Däremot har vi nu bestämt oss för att anlita GJ Lannér (som ni har pratat om förut i tråden) som fotograf för vigsel och bröllopsfoton.

    Nu vet jag inte hur ni bor men det finns ingen kvarterslokal i ert område som ni kan hyra och dekorera fint? :) De brukar väl rymmas ca 40-50 personer så ni skulle ju få plats oavsett om ni blir 15 eller 30 tänker jag - och det brukar ju vara en låg kostnad att hyra dem också :)
    Och en fördel är ju att man brukar kunna hyra dem ett par dygn, så att det inte blir stressigt.

  • chimille

     


    chimille skrev 2010-11-08 10:56:22 följande:
      Nu vet jag inte hur ni bor men det finns ingen kvarterslokal i ert område som ni kan hyra och dekorera fint? :) De brukar väl rymmas ca 40-50 personer så ni skulle ju få plats oavsett om ni blir 15 eller 30 tänker jag - och det brukar ju vara en låg kostnad att hyra dem också :)Och en fördel är ju att man brukar kunna hyra dem ett par dygn, så att det inte blir stressigt.

    Granström, ser nu att ni inte bor här i stan, men ang kvarterslokal så kanske någon närstående har tillgång till någon sådan?

  • chimille

     


    Cuddly skrev 2010-11-08 12:06:12 följande:
    KFUM-gården? Den ligger vackert intill nydala sjön och jag vet om att de hyst bröllop där.. bröllop och bröllopsfester... Kanske är värt att kolla.

    granström, ett supertips ang nydala eftersom Cuddly tipsade om det;
    MATSALEN
    Det måste ni bara kolla! :)
    http://www.kfum.nu/07_konfoakt_nydala_privat_hyrlokal.php
    Utsikt över sjön, supervackert beläget, rätt lugnt och stilla område :)

  • chimille

     


    Cuddly skrev 2010-11-08 15:35:40 följande:
    Jag har börjat funderar lite på det här med klänning.. är det någon av er som vet huruvida ateljé a&k fortfarande har bröllopsklänningar och tror ni det hyr ut eller säljer? Jag vet att de i varje fall har sytt upp klänningar.

    Kan tyvärr inte svara på din fråga, istället kom jag på att jag själv funderar på en sak i samma stil, nämligen något ställe som lägger upp bröllopsklänningar. Min är för lång och måste läggas upp en bra bit och jag vågar icket göra det själv

  • chimille

    Sivalinga skrev 2010-11-09 11:29:27 följande:


      Jo tack, jag vet :) Och vi har ändå valt att ha kuvertavgift. De är galet vad de drar iväg! Funderar på vad man ska kapa i. Eller ska man de??? Hitills har jag resonerat så att de är ju bara en gång i livet (förhoppningsvis) och då ska man unna sig en underbar dag!  Men ja satt just och räknade ihop summorna... de blir galet mycket pengar.   Hur mycket har ni budgeterat för festen?

    Hela vår budget ligger på ca 60.000 och jag har lite svårt att dra en gräns för hur mkt som läggs på festen och inte :) Tycker att allt smälter ihop en aning :)
    Vi skulle egentligen ta kuvertavgift rakt igenom men mina föräldrar sponsrar mig och min syster (vi gifter oss samma sommar!) och har sagt att i de pengarna skall släktens kostnader rymmas så att de inte skall behöva betala kuvertavgift.
    För min fästmans släkt och våra vänner har vi satt en kuvertavgift på 200:- per person.

    Idag lämnade jag in min brudklänning på kemtvätt, skönt att ha det gjort! Nästa steg är att sy upp den, Astas syjour i Umeå är ett alternativ som kemtvättskvinnan tipsade mig om.
    Jag bokade dessutom tid för borttagning av ytligt blodkärl på en salong nästa vecka! Har ett just under vänster öga som gör att jag ibland ser lite blåslagen ut, så det skall väck innan bröllopet! Det är inte så enkelt att bara sminka över, tyvärr.

    Hur gamla är ni allihopa, förresten??!! Jag är 26 fyllda och min fästman 34, sonen är 19 månader! Vi firar 4 år tillsammans om några veckor.

  • chimille

     


    Lebendig skrev 2010-11-09 20:35:05 följande:
    Jag är också 26 fyllda, min sambo 35 och vi har snart varit tillsammans i fyra år.   Vi hade bestämt oss för kuvertavgift men vi ångrade oss i slutändan. Nu har vi undanbett oss presenter och önskat oss pengar till bröllopsresan istället som är tänkt att gå till Maldiverna.   Vi har budgeterat allt som allt 100 (inte någon resa). Men det beror litegrann på hur det blir med mat och dryck. Det är trots allt 90 pers som ska äta/dricka.

    vi är 84 st som skall äta och vår buffe kostar nästan 16000:- / 190 kr per person
    Vi är jättepeppade på den, vi är båda två riktiga bufféälskare & Jöstas kök har fått fina vitsord från en fd kollega till mig :)

    På menyn;
    Fläskkarré
    Provencalsk potatissallad
    Chipotlekryddad pastasallad
    Tomat- & fetaostsallad
    Grönsallad

    Basilikamajonäs
    Chilicrème
    Salsa

    Bröd

    Kaffe & chokladbit ingår

    Vår bröllopsresa blir nog en övernattning på Hotell Lappland med svit, middág och häng i relaxen :)

  • chimille

    Cuddly skrev 2010-11-10 08:22:44 följande:


    Jösses, kommer det inte att göra väldigt ont att ta bort sånna där blodkärl... *me nål rädd* Jag förlitar mig helt på att sådant går att retucheras från bilderna och med smink!!!

    man använder inte nål, utan laser, och det sticker lite men skulle inte göra ont enligt de på salongen :)


    Lebendig skrev 2010-11-10 08:56:08 följande:
      Det lät ju väldigt billigt och väldigt gott! Vårt problem är att vi ska ha vårt bröllop ute på vischan och vi har nog svårt att få någon som caterar mat dit. Däremot kanske de kan vara så att man kan beställa och sedan hämta maten själv. Vi tänkte också ha buffé för att inte behöva ha så proffessionell serveringspersonal...

    Ja cateringföretagen har väl en gräns på hur långt de erbjuder utkörning, det brukar vara några mil, men är säkert olika för olika företag :) Man kan dock, precis som du säger, hämta maten själv :) Ja buffé är smart om man vill slippa serveringspersonal! Och sittande middag praktiskt om man är i en lokal som inte har så mkt plats över, då slipper man en massa spring :)

  • chimille

     


    Sivalinga skrev 2010-11-10 11:10:43 följande:
    Jag och min karl är båda 29 år, och vi har en liten dotter på 8 månader. Har varit tillsammans ganska precis 12 år... så de är verkligen dags :) Vi kör catering. För- och huvudrätt för 200 kr. Satt igår och summerade alla preliminära summor... ingen rolig mattematik. Men men intalar oss själva att de är ju bara en gång livet! Vi har velat hit och dit ifall man ska anlita ett band eller inte till festen... Men nu börjar jag tveka igen. De är ju väldigt mkt pengar för den posten :/ Beställde inbjudningskorten igår!!! Kommer längta ihjäl mig... Vill ju skicka ut dem NU!

    Var beställde ni inbjudningskorten ifrån, har du någon bild att visa? Tycker det är så kul att se andras och hur olika man väljer ibland :)

  • chimille

    Vi är ju ett par stycken som hänger i denna tråd, men jag märker att vissa har försvunnit och inte skrivit på väldigt länge.
    Skall vi ta och skriva in oss med datum och plats i trådstarten?
    Sivalinga, du som trådstartare, skulle du kunna tänka dig att lägga upp något sådant? :)
    Jag känner att jag har svårt att skilja på er alla, så en liten fusklapp vore jättebra tycker jag ;)

  • chimille

     


    granström skrev 2010-11-11 14:45:53 följande:
    Jag tittade också efter kort på Calligraphen. Har fastnat för de vita med Kallor, då jag ska ha det i brudbuketten. Beställde prover och blev jättebesviken när jag fick hem dem. Dom var inte alls lika fina i verkligenheten som jag tyckte dom såg ut i katalogen. Men då dom ju är jättedyra (enligt mig) så var det kanske lika tur att jag inte tyckte om dem.Så... jag gör förmodligen egna inbjudningar. Har tänkt skicka med svarskort och förfrankerade kuvert också. För sambons släkt är rätt dåliga på att svara, även om det är OSA datum, tyvärr

    Jag har också funderat på förfrankerade kuvert eftersom vi har kompisar som är dåliga på att höra av sig men jag tror faktiskt inte att det hjälper. Kan de inte komma ihåg att lyfta på luren för att OSA så ställer jag mig ytterst tveksam till att de lägger ett brev på lådan, TYVÄRR =/

    Jag vet inte om vi skall göra så att vi hör av oss dagen efter OSA till de som inte svarat eller om man får se det som att de får skylla sig själv. Känns inte som att vi vill jaga folk, det får vi göra alla andra gånger vi bjuder in till fest och det gör en sååå bitter, vill inte att vi skall råka ut för det inför bröllopet =/
    Jag håller verkligen tummarna för att folk fattar att det är viktigt och hör av sig i tid.

  • chimille

     


    Lebendig skrev 2010-11-14 17:06:31 följande:
    Jag hänger med här fastän vi gifter oss 2012. Så mitt datum känns inte så aktuellt egentligen.

    Det är inte datumet som är det primära, iaf inte för min del, utan för att få någon koll på vem personen bakom användarnamnet är - jag glömmer hela tiden bort vem som sagt vad, vem som hade planerat en kräftskiva, vem som bodde långt från närmsta catering osv osv :) Och listan skulle kunna göra det enklare att komma ihåg lite detaljer kring vem som är vem så att man inte behöver rulla bakåt i tråden för att få mer info, för att slippa fråga frågor hela tiden :)   

  • chimille

    Sivalinga: 2011.03.19 Stadskyrkan-Göstas loge 
    chimille: 2011.05.28 Fabriken

Svar på tråden Umebrud 2011?