• Uppsalabrud2010

Svärmor förstörde bröllopsdagen...hur skulle ni göra?

Måste bara få lätta mitt hjärta, är så himla ledsen, våra stora dag blev bara skit pga en person!
    Min svärmor tycker inte om mig och jag vet faktiskt inte varför, hon är otrevlig mot alla i min omgívning också, verkar som att hon tycker illa om alla! Jag har aldrig varit oartig eller gjort henne något.

När vi berättade att vi skulle gifta oss var hennes kommentar "det får vi allt se hur det blir med det" trevlig kommentar, eller hur!!

Nu kom hon till bröllopet tyvärr, för både min man och jag skulle med facit i hand helst sett att hon hade stannat hemma, då hon förstörde dagen för oss.

Jag var toklycklig i kyrkan- tills jag råkade se henne och hennes åskmoln till ansikte. ALLA i kyrkan log- utom hon! Började seriöst att framme vid altaret rannsaka mig själv om jag verkligen ville bli släkt med henne, men jag älskar ju min man, så jag sa ja!

Svärmor hade ett beteende som ALLA har påpekat för oss inte kan klassas som annat än uselt. Under talen så surade hon och tittade rakt ner, själv vägrade hon att säga något. Hon sa inte ett ord till mig under hela kvällen utom de gånger jag i princip ställde frågor som hon var tvungen att svara på. Hon satt med ryggen!!!! MOT min pappa vid honnörsbordet och vred sig utåt mot bordets slut. Enda gången som hon log var när min mans bestman var lite elak mot mig.

Vid fotningen sa hon att hon var less på det, då var det väääldigt nära att jag sa till henne att ta sitt pick och pack och åka hem. Det hade varit bättre för alla. Jag försökte ge henne en kram när jag hade kommit in från regnet utanför och hennes kommentar var: Usch, vad svettig du är. När jag sa att det var vatten så sa hon "nä, det tror jag då inte, vad äckligt".

Min man är så besviken på sin mamma och jag känner att jag faktiskt aldrig vill se människan igen! ALLA gästerna på festen har ringt eller på annat sätt frågat vad som är fel i huvudet på henne. Inte så kul, varken förm ig eller för min man som skämdes ögonen ur sig! Synd att hon inte kunde skärpa till sig på sin egen sons brollopsdag. Jag känner att jag hädanefter bara ska skita i henne, men det är så trist att det ska behöva vara så här! Hon lyfte inte ett finger för att hjälpa oss och den billigaste presenten var från henne...

Hur skulle ni andra betee er mot henne efter detta?

• Svar på tråden Svärmor förstörde bröllopsdagen...hur skulle ni göra?
  • Uppsalabrud2010

May2010 skrev 2010-08-24 22:07:48 följande:
    Vi ska få en son om några veckor och nu tänker jag verkligen på det där att han är faktiskt bara mitt barn till låns. En dag blir han vuxen, sin egen man, och han kommer att hitta en partner, andra människor, vänner osv som betyder mycket för honom. Ja, tom en kvinna som kommer att betyda allt för honom kanske - och då får jag bara hoppas att hon är en bra person och att jag behandlar henne väl så att han kan få det bra och inte känna någon konflikt däremellan. Och flyttar han till tex australien för hennes skull och skaffar familj där som jag ser en gång om året får jag väl tåla det med. usch.  bara kom att tänka på det... apropå att släppa taget. min egen svärmor har ju varit jättejobbig och jag har faktiskt lämnat sambon en gång pga att jag inte stod ut med tanken på att bli släkt med henne om vi fick barn. men sedan insåg jag att han är den jag vill ha så jag får väl klara av henne. tyvärr har han svårt för att inse hur jobbig hon faktiskt är - det verkar inte vara lätt för söner att ta avstånd från sina mödrar. och då får man bara trösta sig med att man själv kanske tjänar på det en dag om ens son ändå blir likadan (fast nu ska jag ju inte bli en jobbig svärmor).  :) ursäkta lång tanke. fy, jag blir arg och irriterad bara jag tänker på min svärmor. våra största gräl har handlat om henne och hon har verkligen förstört saker. varför ska de vara så jobbiga? jag hade så gärna haft en trevlig svärfamilj, vilken lyx det måste vara.

Åh, fy! Känner med dig! Hoppas dock att hon skärper till sig nu när ni får barn! (grattis förresten!). Man tjänar ju mer på att vara en trevlig svärmor än en otrevlig, så jaghar också bestämt mig för att bli en trevlig en, fast vi har inga barn än. MItt ex mamma är UNDERBAR och jag har fortfarande superbra kontakt med henne och hela hans familj! Varför kunde inte min riktiga svärmor vara så också!!!!!?????

• May2010
    Uppsalabrud2010 skrev 2010-08-24 23:18:54 följande:
        jag har fortfarande superbra kontakt med henne och hela hans familj! Varför kunde inte min riktiga svärmor vara så också!!!!!?????
    Ja, så har jag också fast jag har inte kontakt. Exens mammor och familjer var jättetrevliga en del - och så blev det såhär. Men det är ju mannen som är viktigast. Tråkigt ändå att man inte kunde få både och. 
  • hannapanna81

Din svärmor måste må väldigt dåligt i sig själv, som beter sig på detta vis. I slutändan är det nog hon själv som drabbas värst när hon är så bitter och människor runt omkring tar avstånd från henne. Väldigt tråkigt att det drabbade er på er bröllopsdag. Försök att se att svärmor har ett ansvar för sitt beteende och att hon själv förlorar på det. Hennes sätt har inget med dig eller din man att göra utan hon beter sig illa mot en massa människor runt omkring sig, så ta inte på dig ansvaret för detta. Tala om för henne att det var oacceptabelt som hon betedde sig och att ni och gästerna tog illa upp, säg det lugnt och sakligt men bestämt så kanske hon inte försvarar sig direkt utan faktiskt lyssnar lite. Lämna sedan bollen hos henne, om hon klarar att bättra sig lite så kanske ni kan fortsätta kontakten. Om hon inte kan eller vill förändra sitt beteende får ni väl överväga om det är värt besväret att hålla kontakten med henne. Försök fokusera på det positiva på bröllopet, prata om alla gäster som förgyllde er dag, och försök förpassa svärmor längre bak i minnet.

• Chroma

Jag blir så ledsen för eran skull.. jag förstår inte varför en människa skulle göra en sån sak. (Men det finns en sådan person i min släkt också)

Kram på dig!! Jag hoppas att du fick fina minnen av din dag ändå.

• TheD

Helt ärligt, bett henne dra åt helvete! För det är något jag kommer säga till min fästmans mor... Hon kommer inte vara bjuden till bröllopet för hon är en riktig satmara!

• HappyBride2B

Boka en förnyelse av era bröllopslöften och
    ha en mindre fest för de allra närmaste och bjud inte svärmor. :)

• mittid

Sån var min farmor... fast sju resor värre... allvarligt sjuk alltså!

Det ni beskriver kan ni inte göra något åt... tyvärr finns det risk för att det blir värre med tiden. Det ni kan göra är att bryta med henne 100% så att hon inte förstör mer av ert liv. Det förutsätter ju att din man klarar detta fullt ut. Du kan hur som helst avstå umgänget med henne. Låt henne inte förpesta ert liv... Lycka till!!

• Uppsalabrud2010

Tack, till alla er som har svarat! Känns så himla mycket bättre nu när andra har samma uppfattning om hennes beteende som jag har. Nu behöver jag inte känna mig så elak längre eftersom jag känner att jag inte ens vill se, höra talas om eller träffa den hemska människan. Känner att min man kan få göra det han vill, bara att jag slipper henne.

• förlovadflicka

Dumma kärring är allt jag kan säga...

• BrideandGroom

Hej!

FY FY FY FY!!!!! Icke acceptabelt...Jag lider verkligen med dig!

Jag hade oxå problem med min svärmor i början.. När jag träffade min man så var vi tillsammans i 4 år innan vi beslutade oss för att flytta ihop på riktigt. När vi berättade att vi skulle flytta ihop så brast det helt för min svärmor. Hon tyckte det var idiotiskt och kunde inte förstå att vi "redan" skulle göra detta. Vi hade sånna hemska diskutioner. En gång skulle de komma på middag hem till oss efter att vi hade berättat det. Hon sa inte ett ord till mig...inte ett ord... Fy f-n...jag blev verkligen förbannad på henne. Tyckte att det var sjukt att en vuxen människa kunde bete sig på det viset. Otroligt barnsligt var det!. Jag menar...vi hade varit ihop i 4 ÅR...inte 4 månader. Som tur var kom hon över det och blev bättre mot mig och nu när vi gifte oss så grät hon hela tiden...av lycka då..*skrattar*.. Och även om detta är så många år sen det hände så var det så skönt att få bekräftelse att man är välkommen till familjen. Men en ursäkt har vi då aldrig fått...(men kommer aldrig få det) Men saken är den att jag har inte brytt mig om det för min man har själv inte tyckte det varit okej. Och sålänge ens man står på sin egen sida så ordnar sig allt. Man gifter sig..och bildar sin egen familj. Med eller utan barn så är man en egen familj. Och det är det jag tror våra "kära" svärmödrar inte klarar av. Mödrar och deras söner. Det är någon som gör att det ofta skär sig när det kommer in en ny kvinna i deras liv. Då står helt plötsligt inte mamman på första plats längre..utan den nya kvinnan.

Så våga inte tänk att det är något fel på dig..för det är det inte!!! Precis som en av personerna skrev i sitt inlägg att din man har valt DIG...det är dig han vill ha. Svärmoren får helt enkelt ta det. Och hon lär sig..jag lovar!!! Vänta bara tills barnbarnen kommer..*skrattar*..då kommer hon komma med svansen mellan bena.

Tänk inte på att din svärmor förstörde ert bröllop. Tänk istället på allt annat bra..Nu är ni gifta....Man och Hustru...det är stort!!! Och alla era vänner och de personer ni tycker om var där och firade er dag..det är otroligt härligt att få en sån bekräftelse...

Men jag tycker absolut inte att du ska fjäska för henne. Var artig med ej överartig...Du har inga skyldigheten mot henne.Utan du är trevlig mot henne för din mans skull. Det är ju han mamma och kommer tyvärr alltid vara det. Skulle hon vara dum vid dig så ge henne skit tillbaka. Ska man ge skit så får man tåla det oxå. Men du gör det på ett bättre sätt än henne. Du är den bättre människan. Hamna ej på hennes nivå..Det är bara trams!!!

Sen är det så att det är väldigt sällan man älskar sig svärfamilj hela tiden. Man kan inte alltid tycka om varandra....så är det bara. Du får bara tänka att det viktiga är att du och din man skapar den familj ni vill ha med de värderingar ni tror på. Inget annat! Lär istället av din svärmor på det viset att du ska ABSOLUT inte bli som henne om du skulle på pojkar...

Lycka till och njut av livet med din man!!!

Kram

Svar på tråden Svärmor förstörde bröllopsdagen...hur skulle ni göra?