Inlägg från: JBEC |Visa alla inlägg
  • JBEC

För oss som vill vara i toppform

Vardagsmotioner gör verkligen sitt till!
    Själv pendlade jag förra året till och från jobb med tåg/buss. Min enda motion då bestod i 8 min promenad till och från bussen.
    Så blev man av med jobbet, trist, men fick sig ett annat.

Nu kan jag cykla till och från jobbet, 30 min dit, 30 min hem. Jag har inte ändrat på mina vanor annars, är väl som en medelmotionär skulle jag säga. Jag har ätit godis när jag varit sugen och aldrig valt bort dessert på middagar hos vänner. Hur som helst måttade jag och vägde mig idag och se på fanken!
    Sen februari har jag gått ner 8 kilo... midjemåttet var trevligt det med ;)

Vill bara påminna er alla om att den där dagliga promenaden/cyklingen kan ge er massor!

• JBEC

Torsdag: 60 min cykel

Lördag: fönsterputsning 2 timmar (räknas väl? :) ), Promenad 30 min

Söndag: Promenad 30 min

Måndag: 45 min jogg/promenad-mix

Tisdag (idag): 75 min Stationsgympa, 60 min cykel.

• JBEC

Mitt första råd om ni vill komma i form för framtiden och inte bara för en enda dag:
    Ingen diet!
    Om ni känner er osäkra kring kostläggningen; be er vårdcentral om hänvisning till dietist så kan ni gå igenom vilket energi-intag du har idag och hur det går att förändra.

Daglig motion är bland det bästa. Hellre en daglig promenad på 40 minuter i raskt tempo än ett enda hårt träningspass i gymmet per vecka.
    Ta hjälp av sjukgymnast om du behöver stöd.

Glöm inte att mycket annat påverkar vikten: stress, dygnsrytm, sömn.

Lycka till!

• JBEC

Cuddly skrev 2010-11-10 11:21:40 följande:
    Alltså, nu kom jag just från hälsocentralen. De tog blodtryck lyssnade på min andning och lyssnade på hjärtat. Bokade in mig på glukosbelastning imorgon kl8:15. Jepp det ver inte mycket det. Jag frågade om jag kunde få komma till en dietist och hon hävdade att de har så fullt så det är stört omöjligt! Hon kunde inte ens boka in mig på en tid till dietist.  Vad sämst. *suck* Hoppas hoppas på att belastningen kommer att gå bra. Ska försöka höra mig för på träningslokalen om det går att få tid hos någon där.. eller är det personligträning en gång som gäller då tro? för 350 eller vad det nu va?!

Nä fy vad trist! Ja allt detta köande är inte direkt gynnande för hälsan..
    Du har inte möjlighet att ta kontakt med annan vårdcentral/hälsocentral? Det är ju lite olika hur stor belastning de har!

Var i landet bor du förresten?

• JBEC

Cuddly skrev 2010-11-10 14:17:58 följande:
    Umeå

Dietisttips:
    www.dietistkonsult.nu

Har du varit på Norrlandskliniken? De hade god tillgänglighet när jag bodde i Umeå iallafall.
    Utöver det så är ju IKSU ett fantastiskt ställe att komma i form på :)

Svar på tråden För oss som vill vara i toppform