Inlägg från: förlovadflicka |Visa alla inlägg
  • förlovadflicka

För oss som vill vara i toppform

Jag kom på en bra sak som jag o fästmannen ska köra med. (även om jag verkligen inte behöver gå ner i vikt, det verkar rulla på av sig självt just nu :P)
    Varje vecka bestämmer man en nyttig förändring i träning o en i kosten. tex vecka 1: äta bara grovt bröd/knäckebröd, träna 50 min i veckan. vecka 2 lägger man på bara godis på helgen/en dag i veckan, en halvtimmes promenad varannan dag o sen bara fortsätter man. Då får man bra rutiner till slut och man peppar varandra för man har ett gemensamt mål. Det kommer nog tom funka för min lata älskling :P

• förlovadflicka

Låter som en jättebra idé :) Har haft körtelfeber o får inte träna men kan skriva in mina promenader :)

• förlovadflicka

Kommer lite sent men en halvtimma varje dag :P

• förlovadflicka

Läste igår i iForm att det inte spelar någon roll alls att man äter lite godis eller kakor varje dag när man i övrigt äter sunt och tränar ofta. Iaf inte om man inte behöver gå ner i vikt och det behöver jag verkligen inte så jag blev positivt överraskad :D

• förlovadflicka

Uttan skrev 2010-09-15 19:09:22 följande:
    Ett tips är att tänka på att rygg/magmusklerbehöver olika mycket träning. www.kungalvvolley.nu/.../Traningsprogram%20mage-rygg.pdf

Men nej, så är det väl inte? Då stabiliseras inte muskelkorsetten vilket leder till dålig hållning, det har jag lärt mig i både idh A och arbetsmiljö hälsa A :S

• förlovadflicka

Uttan skrev 2010-09-16 15:23:39 följande:
    Jag har läst idrott och hälsa A samt B, arbetsmiljö och idrottsskador. Där har vi lärt oss att musklerna behöver olika mycket träning. tex blir magmusklerna aldrig lika starka som ryggmusklerna. Jag har även själv historia av att ha gått på sjukgymnastik för detta i 2 år, då sa man även detta till mig.

Allvarligt? min bästis är ledare på friskis och hon säger samma och blir typ upprörd när folk inte tränar dem lika mkt :P

• förlovadflicka
    Biscuit skrev 2010-09-17 12:15:23 följande:
      När ni säger träna ryggen menar ni då ländryggen eller hela ryggen. För ofta har man ju fler övningar för rygg än för mage. Ska jag köra ett rygg och magg pass kör jag ofta rygglyft i ställning, rodd samt den när man drar en stång nedåt (kommer inte ihåg vad övningen heter). 3 övningar men egentligen bara en per muskelgrupp. Kör jag mage gör jag ofta endast situps och ibland benlyft. Två övningar men för i stort sätt samma muskelgrupp. Hur man än vrider på det har jag ju tränat den ena mer än den andra då.
    Vad jag har fattat det som (tro inte att jag försöker vara värst show off nu, bara diskuterar för jag undrar) Så ska man tex om man gör raka situps göra lika många raka rygglyft och så klart sneda både mage o rygg. Kanske ska man göra lika många repetitioner, dvs träna lika "mkt" även om det inte är lika hårt. För rygglyft är ju inte lika ansträngande som situps... Eller? :P
  • förlovadflicka

Tränade äntligen en timme igår! Och har världens träningsvärk :)

• förlovadflicka

Tränade hemma 40 min nu :)

• förlovadflicka

Hade idrott 60 min idag, afro som uppvärmning och basket sen. Kämpade på så bra att jag lyckades stuka pekfingret...

• förlovadflicka

En timmes promenad idag  :)

• förlovadflicka

Hade en timmes gympa med aerobics, styrka och strech idag :) Härligt :D

• förlovadflicka

Tog en långpromenad i en timme nu :)

Svar på tråden För oss som vill vara i toppform