Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

För oss som vill vara i toppform

Är det någon som har tips på konkreta övningar man kan göra hemma för att styrka mag- och rygg musklerna? Jag har börjat på ett nytt jobb som innebär mycket stillasittande och sen några få men väldigt tunga lyfta. Måste också dra en säcktralla upp för trappor med rätt mycket vikt på då och då.

Har nu börjat känna av ryggont igen, tror det är för att jag slutat träna :/

Hade velat ha någon hemsida där man kan skriva ut tränings-pass mm från, hade en bra tidigare men hittar inte igen den.

• JustMeAndMyLove
    förlovadflicka skrev 2010-09-16 14:59:06 följande:
      Men nej, så är det väl inte? Då stabiliseras inte muskelkorsetten vilket leder till dålig hållning, det har jag lärt mig i både idh A och arbetsmiljö hälsa A :S
    Ska man träna olika mycket för magen och för ryggen? Eller hur menar ni? :/
  • JustMeAndMyLove
    Uttan skrev 2010-09-16 17:14:13 följande:
    Jag har fått lära mig det, att magen behöver tränas mer än ryggen. Man bör inte överträna ryggen för magen komemr aldrig ikapp. Åtminstone har jag alltid hört det. Någon annan som hört annorlunda?
    Okej, nä jag har själv ingen aning.

Men blir det inte lite automatiskt att man tränar magen mer? Känns som att det är "lättare" att träna magen än ryggen. Själv har jag väldigt svårt att komma på bra ryggövningar. Måste läsa mer om det på nätet.

• JustMeAndMyLove
    förlovadflicka skrev 2010-09-17 12:56:14 följande:
    Vad jag har fattat det som (tro inte att jag försöker vara värst show off nu, bara diskuterar för jag undrar) Så ska man tex om man gör raka situps göra lika många raka rygglyft och så klart sneda både mage o rygg. Kanske ska man göra lika många repetitioner, dvs träna lika "mkt" även om det inte är lika hårt. För rygglyft är ju inte lika ansträngande som situps... Eller? :P
    Hm okej.

I det här fallet vill jag träna ländryggen mest då det är där jag har ont.

Jag har en viss överrörlighet och har börjat få problem med mina leder, något som drabbars å gott som alla kvinnor i min släkt, tyvärr.

Jag får sätta igång med "vanlig" hemma träning som sit-ups och rygglyft, sen får jag se om jag hittar något eftersom :)

• JustMeAndMyLove

Tänkte att någon i den här tråden skulle kunna veta:

Var kan man kpa stdskena till handleden? Sån hård, inte bra i tyg.

Har fått en inflamation i en sena i handleden och det är nu omöjligt att jobba eller träna, men läkaren sa att jag kanske kunde jobba om en vecka eller två om jag hade en sån skena!

Gärna på nätet då det nog är billigare (är i Norge)

• JustMeAndMyLove
    Junibrud2011 skrev 2010-10-01 13:50:47 följande:
    MBLL Det är tillåtet att ta en paus, är man lite sjuk kan det bara bli segare att bli frisk. Krya på dej!   Idag fredag: 20 min löpband + 70 min styrka. Körde armar, rygg, mage och ben/rumpa Och nu ska jag börja städa, räknas det?   Trevlig helg på er!
    Min sambo använde en hemsida när hon gick ner i vikt, där kunde man klicka i städning och hur många minuter så ränade de på ett ungefär hur måna alorier det brände ;) Så nog räknas det tycker jag!
Svar på tråden För oss som vill vara i toppform