• Brudiframtiden

Vad tror ni om denna idé?

Vi vill ha ett litet bröllop utan en massa tal etc och middag som tar flera timmar..Efter att ha sett brölloppet på TV efter allsång på Skansen (det på scenen) så är jag sååå sugen på att gifta mig senare på kvällen och ha typ cocktalpaty efteråt med snittar och väääldigt lätta rätter samt tårta och kaffe. Vad tror ni om det?  Skulle gärna ha det utomhus oxå med en massa tända ljus etc, själva vigslen alltså. NÅGON som varit med om något sånt eller har liknande planer?

• Svar på tråden Vad tror ni om denna idé?
  • Casmel

Låter fantastiskt mysigt så kör på det

• Lyckomia

Det låter helt perfekt enligt min smak. Kör stenhårt på det!

• malmötjej76

Låter jättemysigt!

• Burre Präst

Vi hade eftermiddagsbröllop med mingel, vin och plockmat och sedan tårtan. Funkade bar och det var skönt att slippa sitta flera timmar på middag. Det blev också ganska barnvänligt, fast det var inget vi direkt hade planerat.

Till gästerna hade vi sagt att de fick ordna lunch och middag själva (och märkt ut restauranger i närheten på vår bröllopshemsida) vilket alla tyckte passade bra.

En liten sak bara om utomhusvigsel: Vi bor i ett land där det kan regna, blåsa och vara 10 grader oavsett tid på året; se till att ha en plan B för uselt väder!

• Brudiframtiden

Tack för era svar! Burre Präst: Hur löste ni det med tårta, sittplatser osv? Hade ni bord och stolar eller gick folk omkring med sin plocikmat? Och tårtan, hur gjorde ni med den? Hade ni toastmaster etc ändå? Kan du inte berätta om upplägget/planeringen lite? Har hittat en klänning (jag har den som presentationsbild) av lite enklare snitt och kortare som jag kan tänka mig. vad tror ni? Jag vill gärna ha allt lite enklare och nu funderar vi kring klädkod etc....Hur hade ni det? Och blev det fest ändå efteråt?

Ja det där med utomhusvigslen är absolut inget som är spikat...frågan är dock om man kan gifta sig i en kyrka vid 19-20 på kvällen?

• Burre Präst

Vi höll till i en lokal där det fanns en stor trappa som folk kunde sitta i (vi köpte en massa billiga kuddar på IKEA), annars fanns det ett tiotal ståbord och sedan 4 småbord med 4 sittplatser på varje. Cateringfirman hade personal på plats som serverade vinet och ordnade med maten. Maten låg upplagd på tallrikar men var sådant man kunde äta med fingrarna, så det var bara att ta en tallrik och ett glas och sedan ställa sig eller sätta sig och prata med någon. Tallrikarna hade f.ö. clips för att hänga glaset på.

Tårtan var egentligen 4 st upplagda på bleck från konditorn. Vi började och sedan fick folk ta för sig; genom att det fanns 4 stycken gick det ganska fort.

V hade 2 "toastpar" som hade fördelat uppgifter mellan sig med program i kyrkan; tipspromenad mellan kyrkan och lokalen och så vidare. De fick rätt fria händer av oss och det kändes skönt att veta att någon annan än vi höll i festen.

Min svägerska hade ett "konfektbröllop" där man inte bjöd på mat alls utan en buffé av chokladpraliner, frukt och dryck (champagne, vin och alkoholfritt) och sedan kaffe och tårta. 

I den lokalen fanns det några få bord längs väggarna, annars stod folk och åt.

Vad gäller vigsel i en kyrka vid 20-tiden på kväöllen så kan det vara svårt med tanke på vaktmästarens, kantorns och prästens arbetstider. Men att fråga går ju alltid.

• Brudiframtiden

Tack för ditt svar! Vill gärna gifta mig kyrkligt men vill ju samtidigt ha det bröllop vi vill ha! Var hittade du sådana fiffiga tallrikar förresten?

Nån som har tips på god plockmat?

• FruEriksson2011

Är just så jag vill ha det, utan middag & massa tal o stå hej. Men hur sjutton ser man till att det inte blir det? Skulle med vilja gifta mig på kvällen, men det blir lite svårt när de vi tänker bjuda har "flera av dom små barn" åh de brukar bli trötta efter ett tag, så även mina :) Skulle bara vilja ha en liten fika efteråt med tårta o så, lite små plock... ingen middag...

• Burre Präst

Brudiframtiden: Clips att sätta på tallriken för vinglas har de flesta cateringfirmor. Annars finns de att hyra av firmor som hyr ut glas och porslin.

FruEricsson2011: Konfekt- eller mingelbröllop går ju att ha på eftermiddagen också. Dessutom fick jag och min fru möjlighet att äta en riktigt god middag för oss själva på vårt hotell efteråt.

Svar på tråden Vad tror ni om denna idé?