• Lapinette

Så långt borta men ändå så nära

.. så var det dags att fortsätta våra resor ...

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

Om vulkanen tillåter www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html

• Svar på tråden Så långt borta men ändå så nära
  • Piggelin1

Hej på er,
    Jag har varit riktigt usel på att kika in här den senaste tiden, men igår gjorde jag ett ryck & läste ikapp några sidor!

Härligt att läsa om helgen på rivieran, Lappis! Var genast tillbaka i juni i tankarna! Vi åkte ju också längs Esterel, det var verkligen vackert där! Funderar fortfarande över det där konstiga huset vi såg längs vägen, mannen fotade det, ska se om jag kan hitta det & lägga upp det här (visst kan man lägga in bilder i inlägg nuförtiden?). Fick associationer till Barbapapa-huset

Vi samlar på guideböcker vi med & det där med att slänga böcker inkl pocket är svårt även i vårt hem, MEN i vintras gjorde vi ett riktigt ryck & rensade ut tre lådor med böcker (mest pocket), för att få med plats med alla böcker i våra bokhyllor – tröttnade på att ha dubbla rader… Under ett par månader så stod lådorna där & alla som var hos oss på besök erbjöd vi att ta en titt & plocka det de ville & sen till sist åkte vi iväg med resten till Saronkyrkan (typ Myrorna). Kändes liksom lite bättre att vänner & familj plockade en del än att vi bara skänkte alltihopa direkt…

Tinga – vad härligt med en Londontripp inbokad - & utan barn! När åker ni?
    …och vad kul med reseberättelsen från Normandie – swish, så var jag tillbaka fem år i tiden  
    Vad synd att jag inte visste innan att ni skulle till Mont St Michel, då hade jag nämnt just det med de enorma horderna med turister. Jag var där första gången i aug -91 tillsammans med halva Frankrike. Minns att vi parkerade ngn km ifrån & gick & gick & gick, men insåg när vi närmade oss att det var lika bra att ge upp, pga de enorma turistmassorna. Sen gjorde mannen & jag ett nytt försök i juli-05 & då var vi taktiska. Bodde på ett hotell ngn mil därifrån & såg till att vara där typ nio-halv tio på morgonen, innan massorna kom. Vid halv tolv var vi nöjda & åkte därifrån & det var då allt folket hade börjat komma. Då funkade det riktigt bra.
    Brügge har jag samma erfarenhet av, också samma resa 1991. Hade planerat några timmars stopp i Brügge på vägen söderut, men efter att ha letat parkering förgäves i minst en timme, så gav vi upp & åkte vidare. Istället blev det ett besök runt 2003-04 i nov. Mkt folk då med, men helt acceptabelt. Jobbade mkt i Gent den perioden & var där veckovis & ism en helgdag (typ första världskrigets slutdag) så åkte en kollega & jag dit över dagen. Inget långt besök alltså, men hann konstatera att jag gärna skulle åka dit igen!
    Intressant med landstigningskusten också, Tinga. Känner igen alla ställena du pratar om, dock var vi aldrig på det där 360-museét på höjden ovanför Arromanches, däremot hade vi en väldigt mysig picknick i gräset utanför med utsikten ner mot Arromanches & de gamla landstigningspirarna. Minns att Rosen pratade väldigt varmt om det 360-muséet/biografen för några år sen också.
    Håller helt med om Omaha Beach också – mem det är så himla svårt att ta in & fatta. Efter besöket på kyrkogården åkte vi ner till själva stranden också & att gå runt där & se gamla tyska skyttebunkers (eller vad heter det?) & försökte ta in vad som hände där för drygt 60 år sen sen, omöjligt.

Normandie & Bretagne finns helt klart med på vår lista över ställen att återvända till, inte minst pga våra vänner i Rennes.

• Piggelin1

Anne, vad är släpärtor?! Aldrig hört talas om! Är det samma som vaxbönor kanske?

Lappis - hur går det med era Växjöplaner? Glasriket blev jag som sagt gruvligt besviken på i somras. Så mkt turister som passerar där & så totalt uselt mat- & caféutbud
    Hade hoppats på ngt åt Österlen-hållet vad gäller små mysiga ställen att stanna till på, men Glasriket/Småland kändes som rena öken vid jämförelse.

Om några veckor har vi bokat en helg på Karnelund på Österlen, ska bli såååå mysigt att komma dit igen! Vpåra vänner som ursprungligen tipsade oss om det förra året, var där igen nu i sommar & var lika lyriska nu, så jag tror inte att vi bklir besvikna
    Dock kommer vi nog att packa ner min journal (& kanske tom babyskyddet) för säkerhets skull, eftersom det bara är några veckor innan nya bebisen är planerad. Känns lite läskigt (typ, OM det händer ngt, vad gör vi med dottern då?!), men samtidigt så vill vi så himla gärna & sen blir det ju några månader då vi är ganska låsta.

En annan trevlig grej vi ska göra om ett par veckor är att äta på Swedish Taste. Fick ett presentkort där när jag fyllde år i vintras & egentigen innebar presentkortet en matlagninsgkväll på Swedish Taste i mars, men kombinationen magsjuka & att jag då var nygravid (& inte fick smaka alla goda viner), gjorde att vi nu utnyttjar presentkortet i restauranten istället & så har jag öronmärkt pengar för en matlagningskväll under nästa år (presentkortet gäller bara ett år), för presenten i sig var ju grym & ngt jag absolut vill göra. Har dessutom öronmärkt perngar för mannen med, så kan vi göra det tillsammans!

• Lapinette

Piggelin - vi skippar Växjö. Det blir så himla mycket åka av för bara en helg utan vi tar det nog hellre i vår när vädret förhoppningsvis är stabilare och vi kan ta ut någon extra semesterdag.

Vad härligt med Karnelund!

Själv var jag och besökte Mont St Michel i juni 1990 (tror jag) och jag tyckte mycket om det. Fast vi gick aldrig in ... bara vandrade runt omrking och njöt av själva atsmosfären. Var då ute på min andra tåglugg och efter några dagar på Jersey (som jag varmt kan rekommendera) hamnade vi en natt i St Malo och då passade vi på att besöka Mont St Michel.

Gällande barbapappahusen är de rätt så kända. Kommer nu inte ihåg historien/arkitekten bakom dem.

• Piggelin1

Aha, så du vet vilket hus jag menar Kul!

• Lapinette

Piggelin - det är så jäkla udda och din beskrivning var pricksäker!

• anne på grönkulla

Piggelin1 skrev 2010-09-24 10:25:58 följande:
    Anne, vad är släpärtor?! Aldrig hört talas om! Är det samma som vaxbönor kanske?
     Nope, de ser ut typ som sockerärter, me lite "grövre"  så har de en typ styv kant i skidan, utanför själva ärterna, men man kan dra loss det gröna runt skidan + ärterna med tänderna liksom. Konstig förklaring, jag vet...
  • Lapinette

Har försökt att få inspiration till nästa års resande men vet faktiskt inte alls vart och hur? Inte för att det behöver bestämmas redan nu men normalt sett brukar jag ha så många ställen jag vill se att jag gör en lång lista under hösten. Just nu känns det mest som ... måste vi åka så långt bort, det känns mest som vi "måste" se det och det innan ... vi dör, får barn, blir fattiga, trötta?!

Hittade denna lite "extra" skidresa i mitten av januari http://accent.svd.se/se/art/hoga-berg-och-stora-smaker-skidor-gourmetmat-och-vinprovning-i-e.php. Ganska dyrt för fem dagar men när man börjar räkna på vad det kostar normalt sett med liftkort, flygresa, hyra bil (om man nu åker ned själv ... inte charter). Sen ingår middagar, vinprovning etc. Hmmm... funderar vidare.

• Lapinette

Tinga - har inte glömt bort reseberättelsen om Slovenien och har påbörjat den men samtidigt sitter jag och gör en bok om Sydafrika. I know looooong time ago! Har börjat göra inbundna böcker via nätet på de mest uppskattade resorna. En för Kalifornien är gjord och sen tyckte både jag och maken att vi borde ha en från Sydafrika och en från Portugal .. de resor vi uppskattat mest. Nå väl, alla foton är inne i boken men texten håller jag på med. Skoj men lite pyssel. Gör ni fotoalbum?

• anne på grönkulla

Lapinette skrev 2010-09-26 22:21:47 följande:
     Gör ni fotoalbum?

Hmm, 5 år senare har vi inte ens lyckats göra ett bröllopsalbum! Framkallar väldigt lite bilder faktiskt, svägerskorna med barn gör ambitiösa fotoböcker om barnen, dock.

• Lapinette

Anne - jag har alltid varit en jäkel på fotoalbum men numera tar man alldeles för mycket kort! Har faktiskt gett bort fotoalbum (inbundna) till svärmor, pappa och mamma i julklapp förra året men i år tänker jag göra till oss själva (favoritresorna).

Svar på tråden Så långt borta men ändå så nära