Hej på er,
Jag har varit riktigt usel på att kika in här den senaste tiden, men igår gjorde jag ett ryck & läste ikapp några sidor!
Härligt att läsa om helgen på rivieran, Lappis! Var genast tillbaka i juni i tankarna! Vi åkte ju också längs Esterel, det var verkligen vackert där! Funderar fortfarande över det där konstiga huset vi såg längs vägen, mannen fotade det, ska se om jag kan hitta det & lägga upp det här (visst kan man lägga in bilder i inlägg nuförtiden?). Fick associationer till Barbapapa-huset 
Vi samlar på guideböcker vi med & det där med att slänga böcker inkl pocket är svårt även i vårt hem, MEN i vintras gjorde vi ett riktigt ryck & rensade ut tre lådor med böcker (mest pocket), för att få med plats med alla böcker i våra bokhyllor – tröttnade på att ha dubbla rader… Under ett par månader så stod lådorna där & alla som var hos oss på besök erbjöd vi att ta en titt & plocka det de ville & sen till sist åkte vi iväg med resten till Saronkyrkan (typ Myrorna). Kändes liksom lite bättre att vänner & familj plockade en del än att vi bara skänkte alltihopa direkt…
Tinga – vad härligt med en Londontripp inbokad - & utan barn! När åker ni?
…och vad kul med reseberättelsen från Normandie – swish, så var jag tillbaka fem år i tiden
Vad synd att jag inte visste innan att ni skulle till Mont St Michel, då hade jag nämnt just det med de enorma horderna med turister. Jag var där första gången i aug -91 tillsammans med halva Frankrike. Minns att vi parkerade ngn km ifrån & gick & gick & gick, men insåg när vi närmade oss att det var lika bra att ge upp, pga de enorma turistmassorna. Sen gjorde mannen & jag ett nytt försök i juli-05 & då var vi taktiska. Bodde på ett hotell ngn mil därifrån & såg till att vara där typ nio-halv tio på morgonen, innan massorna kom. Vid halv tolv var vi nöjda & åkte därifrån & det var då allt folket hade börjat komma. Då funkade det riktigt bra.
Brügge har jag samma erfarenhet av, också samma resa 1991. Hade planerat några timmars stopp i Brügge på vägen söderut, men efter att ha letat parkering förgäves i minst en timme, så gav vi upp & åkte vidare. Istället blev det ett besök runt 2003-04 i nov. Mkt folk då med, men helt acceptabelt. Jobbade mkt i Gent den perioden & var där veckovis & ism en helgdag (typ första världskrigets slutdag) så åkte en kollega & jag dit över dagen. Inget långt besök alltså, men hann konstatera att jag gärna skulle åka dit igen!
Intressant med landstigningskusten också, Tinga. Känner igen alla ställena du pratar om, dock var vi aldrig på det där 360-museét på höjden ovanför Arromanches, däremot hade vi en väldigt mysig picknick i gräset utanför med utsikten ner mot Arromanches & de gamla landstigningspirarna. Minns att Rosen pratade väldigt varmt om det 360-muséet/biografen för några år sen också.
Håller helt med om Omaha Beach också – mem det är så himla svårt att ta in & fatta. Efter besöket på kyrkogården åkte vi ner till själva stranden också & att gå runt där & se gamla tyska skyttebunkers (eller vad heter det?) & försökte ta in vad som hände där för drygt 60 år sen sen, omöjligt.
Normandie & Bretagne finns helt klart med på vår lista över ställen att återvända till, inte minst pga våra vänner i Rennes.