• Uppsalatösen

gemensam ekonomi som gifta?

Jag och min sambo, 25 och 28 år, ska gifta oss nästa sommar, och då har vi pratat om att ha gemensam ekonomi. Jag vet dock inte riktigt vart jag står. Saken är den att han är musiker och jag pluggar till läkare. Jag har inga problem med att stå för en större del av kostnaderna eftersom jag antagligen kommer tjäna betydligt mer än honom, men jag vet inte om jag är så bekväm med att ge honom hälften av mina pengar, då han har gjort ett yrkesval utefter intresse, och som han vet kan ge lite pengar, medan jag pluggat 5,5 år och satsat på ett krävande (fast roligt såklart!) yrke. Vad jag tänkte mig är att ha ett gemensamt konto där man sätter in efter förmåga (och jag då mer än honom) men att man även har sitt egna konto som man får göra som man vill med, och det kan ju vara att man vill bjuda den andra på resor och sånt, men man har valet ändå.

Hur skulle ni tänka i min situation?

• Svar på tråden gemensam ekonomi som gifta?
  • ElinDaniel

Hej!

Då jag och killen blev tillsammans arbetade jag som undersköterska, han studerade. Vi levde några år på min skruttlön och hans besparingar. Då han blev färdig ingengör började jag studera och gör så än idag. Han tjänar mycket mer än mig. Men ändå är det självklart vem som betalar räkningarna då de kommer. Jag handlar, köper alla födelsedagspresenter och julklappar i princip. Sällan någon ber den andre om pengar. Nu då jag sommarjobbat fick han en liten bunt med pengar, då jag hade!

Älskar man varandra drar man åt samma håll. Har man inga pengar, klarar man sig ofta på det man har. Har man pengar unnar man sig saker. Just nu känner jag mig fattigare än nånsin, men det är väl så och studera.

Han kan mitt kontonummer och vise versa. Att gömma undan pengar för varandra eller hymla med vad man har är inget alternativ för oss. Nu hoppar jag inte på någon här och säger att gemensamt konto handlar om kontrollbehov! :) Inte alls, men vi litar på varandra.