• Uppsalatösen

gemensam ekonomi som gifta?

Jag och min sambo, 25 och 28 år, ska gifta oss nästa sommar, och då har vi pratat om att ha gemensam ekonomi. Jag vet dock inte riktigt vart jag står. Saken är den att han är musiker och jag pluggar till läkare. Jag har inga problem med att stå för en större del av kostnaderna eftersom jag antagligen kommer tjäna betydligt mer än honom, men jag vet inte om jag är så bekväm med att ge honom hälften av mina pengar, då han har gjort ett yrkesval utefter intresse, och som han vet kan ge lite pengar, medan jag pluggat 5,5 år och satsat på ett krävande (fast roligt såklart!) yrke. Vad jag tänkte mig är att ha ett gemensamt konto där man sätter in efter förmåga (och jag då mer än honom) men att man även har sitt egna konto som man får göra som man vill med, och det kan ju vara att man vill bjuda den andra på resor och sånt, men man har valet ändå.

Hur skulle ni tänka i min situation?

• Svar på tråden gemensam ekonomi som gifta?
  • ElinDaniel

Hej!

Då jag och killen blev tillsammans arbetade jag som undersköterska, han studerade. Vi levde några år på min skruttlön och hans besparingar. Då han blev färdig ingengör började jag studera och gör så än idag. Han tjänar mycket mer än mig. Men ändå är det självklart vem som betalar räkningarna då de kommer. Jag handlar, köper alla födelsedagspresenter och julklappar i princip. Sällan någon ber den andre om pengar. Nu då jag sommarjobbat fick han en liten bunt med pengar, då jag hade!

Älskar man varandra drar man åt samma håll. Har man inga pengar, klarar man sig ofta på det man har. Har man pengar unnar man sig saker. Just nu känner jag mig fattigare än nånsin, men det är väl så och studera.

Han kan mitt kontonummer och vise versa. Att gömma undan pengar för varandra eller hymla med vad man har är inget alternativ för oss. Nu hoppar jag inte på någon här och säger att gemensamt konto handlar om kontrollbehov! :) Inte alls, men vi litar på varandra.

Jag antar att det kan ha varit annorlunda om jag va millionär innan jag träffat honom... Då vill man kanske bevara sina pengar på ett annat sätt.

Lycka till och prata, prata, prata om saker med din man! Tala om hur du känner, visa denna diskusionstråd och kom överens vad pengar ska gå till.

• Pullan88

Vi har skild ekonimo, och jag tycker det fungerar jättebra:)

Vi har liksom mer koll på vad vi betalar var..

Min smbo tjänar dock mycker mer än mig just nu då jag studerar..

Men jag tycker det är skönt med skild ekomonomi, jag vet inte hur vi ska göra när vi gifter oss, men det är så bra som det är nu så vi vill nog fortsätta ha det så :)

• BrideBecks

Vi har skild ekonomi men hjälper varandra när det behövs. Han betalar mer på boendet tex. Vi har rätt olika intressen för vad vi vill spendera våra "fickpengar" på och jag vet att det skulle bli diskussioner om varför han köpte den dyra stereon och jag de dyra stövlarna för våra gemensamma pengar. Dock tycker jag ändå att är man två som bor tillsammans och ämnar göra det resten av livet att man bör ha gemensam ekonomi. Vi kanske kommer dit en dag vi också när vi mognat lite

• MsRW

Vi hade tidigare (när jag jobbade) en 10, 30, 60 % fördelning av våra pengar. 10 gick till ett gemensamt sparkonto, 30 till ett eget konto och 60 för våra gemensamma utgifter och nöjen. Fungerade väldigt bra och blev det mycket pengar kvar på det gemensamma kontot flyttade vi över det till sparkontot.

Nu när jag studerar betalar han i princip allt. Men han får också ut 4 gånger mer än mig...

När vi är gifta går vi över till en helt gemensam ekonomi :)

• masz

vi har gemensam ekonomi. den som får in pengar först betalar alla räkningar. när den andra får in pengar storhandlas det på det kontot. vill man ha nöje och sånt så tar man ett bankomatkort och går iväg.

• Pullan88
    BrideBecks skrev 2010-09-03 07:21:58 följande:
    Vi har skild ekonomi men hjälper varandra när det behövs. Han betalar mer på boendet tex. Vi har rätt olika intressen för vad vi vill spendera våra "fickpengar" på och jag vet att det skulle bli diskussioner om varför han köpte den dyra stereon och jag de dyra stövlarna för våra gemensamma pengar. Dock tycker jag ändå att är man två som bor tillsammans och ämnar göra det resten av livet att man bör ha gemensam ekonomi. Vi kanske kommer dit en dag vi också när vi mognat lite
    håller med dig,

jag skulle känna mig obekväm att gå ut och shoppa det jag vill ha med "hans" pengar..

men det är ju olika vad man känner..

några av mina kompisar bara tar sin sambos kort och går ut och shoppar.. skulle aldrig kunna det.. :)

• gelehallon
    masz skrev 2010-09-03 13:10:17 följande:
    vi har gemensam ekonomi. den som får in pengar först betalar alla räkningar. när den andra får in pengar storhandlas det på det kontot. vill man ha nöje och sånt så tar man ett bankomatkort och går iväg.
    Ungefär så har vi också. Från vi flyttade ihop har vi haft det så. Hans är mitt och mitt är hans. Och oftast när jag shoppar, vilket jag är väldigt flitig på så blir det något både till mig och han och min dotter fr tidigare förhållande... Allt är vårat, men vid ALLA lite större köp eller utgifter så frågar vi den andra så att det känns ok för den också.

funkar hur fint som helst och tycker att det är det enda rätta. Han tjänar hälften så mkt som jag gör och hur kul är det om jag har pengar kvar men inte han och jag vill gå på bio... Eller jag kan åka utomlands 2 ggr per år, men det får bli utan honom för han har inte råd med det... Njääää, bor man ihop får man ju faktiskt ta och committa också, tycker jag.

• Zarah81

Vi har 1 gemensamt konto som vi betalar alla våra gemensamma fasta räkningar med plus att vi spara till om det behöver göras/köpas något till huset. sen har vi skilda konton där jag betalar det jag handlar o viseversa. Mat, bensin o dylikt betalar vi varann gång eller den som har mest pengar.

Detta funkar kanon för oss :).

• Sanna2010

Jag håller med Pullan88! Vi har egna konton just eftersom om nån av oss vill handla nåt som den andra inte är intreserad av, så känns de dumt att de ska tas av gemensamma pengar!

jag tjänar mer, men vi vill båda ha egna konton. Självklart delar vi på räkningar och jag betalar ofta mer när vi reser, fixar bilen, gifter oss osv...
    Så självklart är vi ett team som hjälper varandra. När han bytte jobb passade han på att vara ledig en vecka utan lön innan nya jobbet. Den månaden betalde jag självklart alla räkningar...

• heffaklump

Vi har alla pengar och utgifter tillsammans, sparar till samma mål och har aldrig bråkat om pengar, det funkar för oss. Vi har haft det sen första dan vi flyttade ihop, då hade vi varit tillsammans i 6 månader. Nu 10 år senare kan ja inte tänka mig att något annat hade varit bättre. 

I början delade vi lika på det som blev över oavsett om han hade tjänat 5 tusen mer den månaden eller om jag hade fått mer (jobbade lite olika båda två så de va olika varje månad). Det blev som vår "fickpeng". Sen när vi fick barn så skaffade vi ett kortkonto med varsitt kort till där vi satte in alla pengar som blev kvar och så fick man handla de man behövde därifrån,så har vi det fortfarande =)

Jag tror att man måste göra det som känns bra, det som funkar. Det ska inte behöva bli bråk, pengar är onödigt att bråka om lixom tycker ja =)

Svar på tråden gemensam ekonomi som gifta?