• Uppsalatösen

    gemensam ekonomi som gifta?

    Jag och min sambo, 25 och 28 år, ska gifta oss nästa sommar, och då har vi pratat om att ha gemensam ekonomi. Jag vet dock inte riktigt vart jag står. Saken är den att han är musiker och jag pluggar till läkare. Jag har inga problem med att stå för en större del av kostnaderna eftersom jag antagligen kommer tjäna betydligt mer än honom, men jag vet inte om jag är så bekväm med att ge honom hälften av mina pengar, då han har gjort ett yrkesval utefter intresse, och som han vet kan ge lite pengar, medan jag pluggat 5,5 år och satsat på ett krävande (fast roligt såklart!) yrke. Vad jag tänkte mig är att ha ett gemensamt konto där man sätter in efter förmåga (och jag då mer än honom) men att man även har sitt egna konto som man får göra som man vill med, och det kan ju vara att man vill bjuda den andra på resor och sånt, men man har valet ändå.


    Hur skulle ni tänka i min situation?

  • Svar på tråden gemensam ekonomi som gifta?
  • SueAnne

    Min m2b tjänar nästan 10000 mer än mig efter skatt, men vi har ändå gemensam ekonomi. Det är ju liksom inte han i ena hörnet och jag i ena hörnet utan det är ju ändå vi tillsammans i mitten. Just ekonomi har vi aldrig ens behövt diskutera, men å andra sidan är ingen av oss direkt slösaktig.

    Det jag funderar på, om man skall ha delat ekonomi så att den ena ex. kan spara mer än den andra och köpa dyrare saker, skall man då också ha äktenskapsförord? Annars försvinner ju hälften av det man själv sparat och köpt ändå om man skulle gå isär?

    Som sagt, jag förstår inte det här alls så jag tycker att det är lite löjligt, om man nu inte har en släktgård eller är kronprinsessa eller något i den stilen.

  • SueAnne