• Uppsalatösen

    gemensam ekonomi som gifta?

    Jag och min sambo, 25 och 28 år, ska gifta oss nästa sommar, och då har vi pratat om att ha gemensam ekonomi. Jag vet dock inte riktigt vart jag står. Saken är den att han är musiker och jag pluggar till läkare. Jag har inga problem med att stå för en större del av kostnaderna eftersom jag antagligen kommer tjäna betydligt mer än honom, men jag vet inte om jag är så bekväm med att ge honom hälften av mina pengar, då han har gjort ett yrkesval utefter intresse, och som han vet kan ge lite pengar, medan jag pluggat 5,5 år och satsat på ett krävande (fast roligt såklart!) yrke. Vad jag tänkte mig är att ha ett gemensamt konto där man sätter in efter förmåga (och jag då mer än honom) men att man även har sitt egna konto som man får göra som man vill med, och det kan ju vara att man vill bjuda den andra på resor och sånt, men man har valet ändå.


    Hur skulle ni tänka i min situation?

  • Svar på tråden gemensam ekonomi som gifta?
  • SueAnne

    Min m2b tjänar nästan 10000 mer än mig efter skatt, men vi har ändå gemensam ekonomi. Det är ju liksom inte han i ena hörnet och jag i ena hörnet utan det är ju ändå vi tillsammans i mitten. Just ekonomi har vi aldrig ens behövt diskutera, men å andra sidan är ingen av oss direkt slösaktig.

    Det jag funderar på, om man skall ha delat ekonomi så att den ena ex. kan spara mer än den andra och köpa dyrare saker, skall man då också ha äktenskapsförord? Annars försvinner ju hälften av det man själv sparat och köpt ändå om man skulle gå isär?

    Som sagt, jag förstår inte det här alls så jag tycker att det är lite löjligt, om man nu inte har en släktgård eller är kronprinsessa eller något i den stilen.

  • SueAnne

    Btw TS, har inte du också valt yrke efter intresse? Att det sedan råkar vara så att hans yrke är underbetalt och underuppskattat kan väl inte han hjälpa? Det är alltid nyttigt att försöka tänka sig in i den andres skor, även om det inte ändrar ens uppfattning.

    Min m2b jobbar med datorer som är hans största intresse, och tjänar dessutom bra mycket mer än mig som har ett jobb som jag iofs tycker är ok men knappast mer än så, eftersom det är otroligt mycket svårare att få jobb inom mina drömyrken och jag dessutom tänker satsa på barnen när de kommer. Such is life.

  • Uppsalatösen

    Tack för alla kommentarer! Det är så bra att så andras syn på saken. Känner nog att jag vill ha gemensam ekonomi mer och mer, att man har varsitt konto och så betalar den som har mer pengar en större del.

  • SnowFairy
    pyrro skrev 2010-07-18 23:02:54 följande:
    SKulle personligen aldrig kunna ha mina/dina pengar oavsett hur mkt den ena eller andra tjänar. Vi har haft gemensamt konto med alla pengar sen vi flyttade ihop. Och med barn (som ni kanske vill ha nån gång) tycker jag det är rent lite löjligt att ha delad ekonomi. Men om ni nu ska ha det så låter väl nån sort %-lösning vettig
    Word!
  • Dsy04

    Uppsalatösen Offline


    tycker att det låter jätte bra så som du planerar, att ni har ett gemensamt konto till räkningar, mat o sen era egna konto


    man behöver inte ha som andra det finns olika utvagar


    lycka till 

  • S2011

    vi kommer göra så att vi upprättar ett gemensamt konto där vi sätter in pengar för räkningar och mat (samma summa bägge två). pengar som inte går åt (mindre räkningar den månaden eller att man inte använt alla matpengar) får ligga kvar på det kontot, ev. flyttas över på ett sparkonto. det som är över av lönerna behåller vi på våra respektive lönekonton "för eget bruk".

  • Optimia

    Vi har skild ekonomi. Vi betalar ungefär lika mycket var, dock så att personliga räkningar betalar var och en för själv. Han ska inte behöva betala min telefonräkning och vice versa.
    Semestrar och sånt betalas även de gemensamt, bortsett från resor som enbart den ena åker på. Jag betalar de resor jag åker på utan sambon, och han betalar sina resor själv.

    Tidigare tjänade vi ungefär lika mycket, men nu har han bytt jobb och tjänar mer än jag gör, men jag räknar med att komma i fatt inom ett par år.

    Vi har funderat på att öppna ett gemensamt "mat, hem och sånt"-konto dit båda skulle föra över en viss andel av lönen, och att resten förblir "egna" pengar att använda till det man tycker är lämpligt.

    Jag är mer sparsam än min sambo, och för oss fungerar det här systemet bra. Jag vill inte riskera att hamna i "varför har du slösat pengar på det här"-lägen, vilka jag vet skulle kunna uppstå om vi hade gemensam ekonomi, därför fungerar skild ekonom bäst för oss.

  • cilla1973

    vi skaffade gemmensam ekonomi redan från början så det inte skulle bli tjafs vem pengar som e vem. Sen betalar jag räkningar och har den större kollen på utgifter etc men inga beslut tas inte utan att den andra är med på det. Vi kompremissar ganska mycket åt vardera hålet...Funkar kanon

  • Flodis Hjärtat

    Så länge ni två hittar en väg som passar er båda och som inte är grund till bråk och sånt mellan er, är väl det bästa. Sedan hur ni gör, det är mindre intressant, tycker jag. Vissa vill ha pengarna skilda, så är det bara.

    Men just pengar är så stor orsak till bråk så det är jätte viktigt att man har samma syn på hur man ska göra.

    Vi har gemensam ekonomi men så har inte alltid varit fallet. Jag har låtit m2b komma på själv att han ville ha gemensam ekonomi och det är bara för att han själv ska få bättre koll över hushållets pengar. Ja jobbar på bank så jag har stenkoll- Skönt att även mannen också kom dit efter ett litet tag. För nu vet vi exakt vart pengarna går.

    Lycka till!

  • Uppsalabrud2010

    Vi har varsitt konto och två gemensamma, ett sparkonto och ett "mat, räknings och annatkonto" där vi sätter in pengar från våra respektive konton varje månad. Funkar jättebra!

Svar på tråden gemensam ekonomi som gifta?